PRZYCZEPYMARTER//BLOG

Jak płacić niską składkę ubezpieczenia OC/AC/NNW samochodu?

Marcin Jankowski  •  7/Wrzesień/2018 (23:31), aktualizacja 26/Marzec/2019 (22:51)
Ubezpieczenia są specyficznym produktem finansowym, skierowanym do osób obarczonych sporym ryzykiem, na które jest zapotrzebowanie w specyficznych warunkach. Zazwyczaj kupujemy dowolny rodzaj ubezpieczenia, aby w skrajnych przypadkach zminimalizować ewentualne straty, na wypadek różnych zdarzeń losowych. Trzeba podkreślić, że ryzyko wystąpienia szkód towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów, aż po dzień dzisiejszy i w dodatku na każdym etapie jego życia. Najczęściej podejmujemy je w momencie korzystania z różnych środków transportu, jazdy samochodem osobowym czy podczas prowadzenia działalności gospodarczej. Wyróżnić możemy także ubezpieczenia na życie oraz dedykowane podróżnym - ubezpieczenia turystyczne, przy których nie mamy większego wpływu na wystąpienie nieszczęśliwych wypadków.
PrzyczepyMarter.pl Jak płacić niską składkę ubezpieczenia OC/AC/NNW samochodu?

Jak Korzystać z Ubezpieczeń? Jak Wygląda Rozwój Rynku Finansowego i Instytucji Ubezpieczeń


Rozwój gospodarczy świata sprawia, że nasze zapotrzebowania ulegają ciągłym zmianom, a ryzyko wystąpienia strat stale wzrasta. Możemy mówić tutaj o stratach czysto finansowych jak uszkodzenie domu podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych czy zniszczenie samochodu. W zakres ubezpieczeń mogą wchodzić także wszelkiego rodzaju potrzeby związane z pojawieniem się zwiększonych wydatków finansowych. Na wszystkie te potrzeby życia codziennego każdego człowieka reagują instytucje finansowe z zakresu ubezpieczeń, które wprowadzają do swojej oferty nowe specjalistyczne produkty.
1. Nowe przyczepy samochodowe
2. Porównaj ceny przyczep
3. Akcesoria do przyczep!
Katalog →

Są pewne rodzaje ubezpieczeń, na które jesteśmy zmuszeni od górnie - mam tu na myśli ubezpieczenia komunikacyjne - ale wynikają one z praktyki, wyniesionej jeszcze z przeszłości. Jazda pierwszymi samochodami wiązała się z dużym ryzykiem wypadków, a na pewno szeregiem niebezpieczeństw dla postronnych przechodniów. Z upływem czasu, kiedy na drogach pojawiało się coraz więcej aut, a do wypadków dochodziło bardzo często, podjęto decyzję o wprowadzeniu obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych dla właścicieli samochodów, z których pokrywane były wszelkie wyrządzone szkody na poszkodowanych. Ten system obowiązkowych ubezpieczeń OC funkcjonuje po dzień dzisiejszy, bez których jako ewentualni sprawcy wypadku lub wyrządzonej szkody, bylibyśmy zmuszeni do jej całkowitego pokrycia z własnej kieszeni.

Zanim przejdę do szczegółowego omówienia zasad, jak działają ubezpieczenia komunikacyjne, polecam skorzystać z wiarygodnej porównywarki polis OC/AutoCasco/NNW/Assistance mfind, dzięki której możesz porównać szereg ofert dla dowolnego samochodu osobowego, spośród największych towarzystw ubezpieczeniowych działających na rynku finansowym w Polsce. Wspomniany kalkulator OC funkcjonuje jako firma w oparciu o kontrolę Komisji Nadzoru Finansowego, a w swojej ofercie ma większość produktów takich ubezpieczycieli jak Aviva, Gothaer, Proama, Benefia, AXA Direct, Generali, Uniqa, Ergo Hestia, mtu24, Link4, Allianz czy PZU... Po wprowadzeniu wymaganych danych o pojeździe i kierowcy, wygenerowana jest lista konkretnych polis z wysokością rocznej składki. Decydując się na którąś z proponowanych, wystarczy wybrać płatność przez internet i dokończyć proces zakupowy.

Polecany Kalkulator Ubezpieczeń OC i AutoCasco dla Samochodów Osobowych Online!


Jeśli szukasz taniego ubezpieczenia OC dla swojego samochodu osobowego, możesz skorzystać z polecanego kalkulatora do obliczenia składki OC i AutoCasco na stronach internetowych serwisu PrzyczepyMarter. Polecana porównywarka umożliwia wybór najlepszej polisy OC z pośród przeszło 70+ ofert największych zakładów ubezpieczeniowych działających na polskim rynku finansowym. Pamiętaj, że praktycznie każde ubezpieczenie oc dla samochodów osobowych zawiera taki sam zakres odpowiedzialności cywilnej w momencie wyrządzenia szkody. Ostateczna decyzja o wyborze ubezpieczenia należy więc do Ciebie, ale korzystając z kalkulatora ubezpieczeń przez internet, wszystkie formalności załatwisz w kilka minut bez wychodzenia z domu.

Każde ubezpieczenie OC zawierane jest na okres 12 miesięcy czyli jednego roku. Oczywiście opłatę za OC możesz rozłożyć na raty, ale i tak okres ochronny będzie obowiązywał przez cały rok od dnia podpisania umowy z ubezpieczycielem. Przez ten czas w momencie nieszczęśliwego zdarzenia z Twojej winy, jak kolizja czy wypadek, za wszystkie szkody finansowo pokryje je Twój ubezpieczyciel OC. Jedynie jeśli dojdzie do takiego zdarzenia z winy kierowcy, który będzie pod wpływem alkocholu lub innych środków odurzających, Twój ubezpieczyciel od OC może domagać się zwrotu środków finansowych wypłaconych na rzecz poszkodowanych.

Skorzystaj z polecanego kalkulatora ubezpieczeń OC i AutoCasco i sprawdź ile zapłacisz za ubezpieczenia do samochodu osobowego. Nic Cię to nie kosztuje w momencie wypełnienia formularza i doboru wszystkich ofert! Jeśli udało Ci się dzięki polecanej porównywarce kupisz tanie ubezpieczenie OC, podziel się naszą stroną ze swoimi znajomymi na Facebooku czy Twitterze! Dzięki temu ułatwisz innym znalezienie najlepszych ofert na rynku bez tracenia czasu na poszukiwania.

Dla ułatwienia znalezienia najlepszego ubiezpieczenia komunikacyjnego przygotowany został podstawowy spis marek i modeli samochodów osobowych z podziałem na regiony. Z dużym prawdopodobieństwem znajdziesz tutaj swój pojazd, którym poruszasz się na codzień. Na konkretnych podstronach serwisu informacyjnego Finanse//PrzyczepyMarter przygotowany został opis konkretnego modelu samochodu osobowego, aby każdy czytelnik mógł się z nim zapoznać i porównać wszelkiej maści pojazdy silnikowe.

Dlaczego wielu z nas kupuje wogóle polisy ubezpieczeniowe? Odpowiedź jest bardzo prosta. Przemawia za tym fakt, że każdy z nas wybiera pewność pomijając osoby, które są hazardzistami. W przeciwieństwie do różnych produktów finansowych - kredyty gotówkowe, fundusze inwestycyjne, giełda itp. - ubezpieczenia posiadają wiele zalet, a główne z nich to łatwość korzystania i szeroka dostępność. W przypadku skorzystania z dowolnego rodzaju ubezpieczenia nie ponosimy ryzyka strat finansowych, a w ręcz przeciwnie, w każdej sytuacji możemy jedynie zyskać, a na pewno odzyskać utracone pieniądze. Ubezpieczenia OC czy ubezpieczenia na życie charakteryzują się także niskimi kosztami, ponieważ ich cechą charakterystyczną jest zbiorowość.

Oczywiście żeby być prawdomównym, w przypadku ubezpieczeń, możemy także wymienić wady. Jedną z ważniejszych jest to, że nie wszystkie rodzaje ryzyka (sytuacji kryzysowych) jesteśmy w stanie ubezpieczyć. W zależności od rodzaju ubezpieczenia, na które się zdecydujemy, może się okazać że nie pokryje ono całkowicie wszystkich szkód. Inną wadą, która jest całkowicie niezależna od nas, to możliwość niewypłacalności danego Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Jednak przed tym chronią nas odpowiednie regulacje prawne i instytucje nadzorujące działające na danym rynku lokalnym.

Co musisz wiedzieć o ubezpieczeniach samochodowych OC/AC/NNW?


Jedyne, co przeciętny człowiek wie o ubezpieczeniach, to że są one masowo reklamowane w telewizji, zwłaszcza jeśli chodzi o ubezpieczenia samochodu – OC i AC (AutoCasco). Tymczasem poza tym, że jest to niezwykle istotne zagadnienie dla każdego z nas, jest to również stosunkowo interesujący temat, o którym warto wiedzieć więcej. Wybór ubezpieczenia komunikacyjnego zawsze wiąże się z dylematami "tanie czy dobre"?. Czy w tej kwestii warto iść na jakikolwiek kompromis? Czy tania polisa zawsze będzie oznaczała najlepszą ofertę? Wszystko zależy od tego, na jaką polisę chcemy się zdecydować. Innymi kwestiami należy kierować się przy wyborze ubezpieczenia OC, a innymi – w przypadku ubezpieczenia AC czy NNW.

Przede wszystkim powinniśmy sobie zdawać sprawę, że otrzymanie wypłaty z tytułu ubezpieczenia komunikacyjnego jest poniekąd odwrotnością wygranej na loterii – z jednej strony jest to mało prawdopodobne, ale z drugiej – czasem warto zapłacić, bo nigdy nie wiadomo, co nas czeka. Z ubezpieczeniami jest tak, że chociaż na ogół się nie przydają, to w awaryjnych sytuacjach okazuje się, że bez nich byłoby niezwykle trudno. Reasumując, jeśli zależy nam na tym, aby swobodnie i na luzie podchodzić do życia nie bojąc się o to, co przyniesie jutro, racjonalne ubezpieczenia są doskonałym rozwiązaniem. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby odkładać pieniądze na czarną godzinę, ale czy warto myśleć tak pesymistycznie?

Przy ubezpieczeniu OC cena ma znaczenie! Tanie ubezpieczenie samochodowe zawsze będzie najlepszą opcją w kontekście OC. Jest to polisa obowiązkowa, której posiadanie jest regulowane ustawowo. Oznacza to, że firmy ubezpieczeniowe swoje oferty muszą dostosować do obowiązującego prawa, czyli ustawowo ustalonych sum gwarancyjnych (5 mln euro za szkody na osobach i 1 mln euro za szkody na mieniu). W efekcie na wysokość składki nie ma wpływu zakres ochrony – jest on dokładnie taki sam dla wszystkich ubezpieczycieli. Wybierając ubezpieczenie OC, możesz więc kierować się ceną. Im tańsze ubezpieczenie samochodowe wybierzesz, tym większe oszczędności poczynisz.

Ubezpieczenie AC (autoCasco) – uważaj na najtańsze polisy! W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych AutoCasco wysokość składki nie powinna być czynnikiem determinującym wybór konkretnej oferty. Bardziej niż na cenę należy zwrócić uwagę na zakres ochrony ubezpieczeniowej. Najtańsze ubezpieczenie AC oznacza z reguły bardzo wąski zakres zdarzeń, w ramach których wypłacane jest świadczenie. Może się okazać, że odszkodowanie otrzymasz tylko np. w przypadku uszkodzenia pojazdu na skutek zderzenia z innymi pojazdem, ale już nie ze zwierzętami. Może się okazać, że ubezpieczenie AC nie obejmuje kradzieży czy zniszczenia auta na skutek klęsk żywiołowych, itp. Jeżeli chcesz mieć pewność, że ubezpieczenie AC daje ci optymalną ochronę, zapoznaj się z oferowanym zakresem zdarzeń, a następnie porównuj oferty pod tym samym kątem. Dopiero wtedy możesz kierować się ceną.

Czy warto kupić ubezpieczenie autocasco dla samochodu, który nie jest już taki nowy? Wartość naszego samochodu spada z miesiąca na miesiąc, z roku na rok. Często klienci pytają o ubezpieczenie autocasco dla samochodów niemieszczących się już w grupie docelowej tego ubezpieczenia. Pytanie, czy warto? Zawsze są to dodatkowe koszty. Ubezpieczenie autocasco jest ubezpieczeniem dobrowolnym. Zawarcie takiej umowy zależy tylko i wyłącznie od właściciela pojazdu. Zasady ubezpieczenia regulują Ogólne Warunki Ubezpieczenia (OWU) opracowane i zatwierdzone przez określone towarzystwo. Taka umowa wygasa automatycznie po zakończeniu okresu jej trwania. Jednak istnieją tutaj pewne ograniczenia wiekowe - ubezpieczenie AC proponowane jest zazwyczaj samochodom do 10, 12 maksymalnie 15 lat. Towarzystwa robią jedynie wyjątki przy polisach przedłużeniowych.

Kiedy należy nam się odszkodowanie z autocasco? Są to takie zdarzenia jak: kradzież pojazdu, skutki żywiołów, uszkodzenia spowodowane zderzeniem ze zwierzętami, gdy sami ponosimy winę za uszkodzenie samochodu lub gdy sprawca nie jest znany. Jednak może też zaistnieć sytuacja, w której towarzystwo może odmówić nam wypłaty odszkodowania. Do takich wyjątków należą: prowadzenie pojazdu bez odpowiednich dokumentów ( dowód rejestracyjny, prawo jazdy), prowadzenie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających oraz użycie samochodu jako narzędzia przestępstwa.

W autocasco brane są takie parametry pod uwagę, jak: wiek pojazdu, jego wartość, ryzyko kradzieży (tzw.chodliwość pojazdu), przeznaczenie, zakres ochrony oraz szkodowość.

Samochody zakupione z salonu, nowe, w kredycie czy w leasingu wymagają zakupu ubezpieczenia w pełnym pakiecie - OC+AC+ASS+NNW (dodatkowo może być również ubezpieczenie SZYB, OPON, ochrona prawna czy inne). Taki obowiązek 'pakietowego' ubezpieczenia może trwać od 3 do 5 lat. Czy warto natomiast w późniejszych latach nadal ubezpieczać autocasco? Duża część klientów, z którymi miałam okazję porozmawiać twierdzi, że tak. Najczęściej słyszane argumenty to: samochód jest w bardzo dobrym stanie technicznym, pomimo upływu lat nadal jego suma ubezpieczenia jest wysoka czy samochód bardzo często nocą pozostawiany jest na ulicy lub parkingu niestrzeżonym i automatycznie narażony jest na sytuacje kradzieżowe bądź jakąkolwiek szkodę.

Towarzystwa dają ograniczone możliwości autocasco głównie dlatego, że wartość takiego - powiedzmy - dziesięcioletniego samochodu znacznie już spadła w porównaniu do tego ile wynosiła w roku produkcji. Automatycznie wiąże się to z tym, że naprawa takiego wiekowego pojazdu może być bardzo droga. Zawsze wyjściem jest ubezpieczenie samochodu tylko od kradzieży i od szkody całkowitej (przekraczającej 70% wartości pojazdu) - tzw. ACmini. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również dokupienie do OC ubezpieczenia SZYB. Takie szkody szybowe zdarzają się bardzo często, a naprawa jest stosunkowo kosztowna. Warto więc dobrze przemyśleć co tak naprawdę jest nam potrzebne w ubezpieczeniu, porozmawiać z agentem i zapytać o radę.

Istnieje jednak i taka grupa ludzi, którzy uważają, iż jeżdżą na tyle bezpiecznie albo bardzo mało użytkują samochód że nie jest im już potrzebne autocasco. Według tej grupy klientów są to pieniądze wyrzucone w błoto. Dla nich zazwyczaj polisa autocasco jest za droga i po prostu nieopłacalna, a jak wiadomo współcześnie człowiek wszędzie szuka oszczędności.

Wybierz najtańsze OC AC – kalkulator wyliczy składkę! Za polisy komunikacyjne nie warto przepłacać. Rynek ubezpieczeń jest tak szeroki, iż z pewnością można znaleźć najatrakcyjniejszą ofertę – tanią, ale dającą optymalną ochronę ubezpieczeniową polisę. Jeśli chcesz wybrać najtańsze OC AC, kalkulator internetowy pomoże w oszacowaniu kosztów. Wystarczy podać dane swoje i pojazdu, by uzyskać kalkulację wysokości składek. Takie kalkulatory znajdziesz m.in. na stronach www poszczególnych firm ubezpieczeniowych. Pamiętaj jednak, że o ile w przypadku OC możesz porównywać wyłącznie koszty, tak w przypadku AC określ najpierw zakres zdarzeń, a dopiero potem dokonaj analizy porównawczej poszczególnych ubezpieczycieli.

Główne źródła wypłat odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Wypadek komunikacyjny często niesie za sobą wiele przykrych konsekwencji, takich jak uszczerbek na zdrowiu, trwały rozstrój zdrowia, a nawet śmierć. Często zdarza się, że człowiek poszkodowany w wyniku wypadku, potrzebuje znacznych środków finansowych do pokrycia kosztów leczenia, rehabilitacji, a w przypadku, gdy jest to wypadek ze skutkiem śmiertelnym, to także zwrot kosztów pogrzebu i zabezpieczenie renty dla osób wobec których istnieje obowiązek alimentacyjny.

Głównym źródłem wypłaty odszkodowania są towarzystwa ubezpieczeniowe, które z tytułu zawartych umów o obowiązkowe ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, zobowiązane są do pokrycia szkód wyrządzonych przez posiadaczy tychże polis. O odszkodowanie z tytuły polisy OC sprawcy, może rościć każdy uczestnik zdarzenia drogowego, pod warunkiem, że nie jest on sprawcą. Należy jednak pamiętać, że odszkodowanie z tytułu OC sprawcy wypadku drogowego, wypłaci tylko jedno towarzystwo ubezpieczeniowe. Bardzo często, podczas zakupu ubezpieczenia OC samochodu, mamy także możliwość dokupienia ubezpieczenia NNW, jest to ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Z tego tytułu także można wystąpić z roszczeniem o odszkodowanie, jednak tylko w przypadku, gdy następstwem wypadku, jest uszczerbek na zdrowiu.

Ubezpieczenie NNW nie pokryje szkody osobowej ze skutkiem śmiertelnym i wynikających z tego tytułu roszczeń. Jeśli wypadek komunikacyjny miał miejsce w momencie, gdy poszkodowany był w pracy, nastąpi także z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. O odszkodowanie z ZUS można się także ubiegać, gdy poszkodowany wracał do domu, lub gdy jechał do pracy. Podsumowując, odszkodowanie za wypadek komunikacyjny można uzyskać z trzech źródeł: polisa OC sprawcy, ubezpieczenie NNW, oraz ZUS.

Jak Sprzedać Używany Samochód Osobowy? Jak Ubezpieczyć Samochód Osobowy przez Internet?!!


Dobre powiedzenie każdego właściciela samochodu osobowego mówi o tym, że cieszy się on w dwóch przypadkach. Po raz pierwszy jak kupuje auto i po raz drugi gdy uda mu się sprzedać swój używany samochód osobowy w dobrych pieniądzach. Analizując głębiej to stwierdzenie trzeba przyznać rację, że jest w tym dużo prawdy. To ile uda nam się odzyskać z za inwestowanych pieniędzy z samochodu osobowego, zależy po jakim czasie podejmiemy decyzję o jego sprzedaży. Według ogólnego osądu, najlepiej dokonać sprzedaży auta po około 5-7 latach jego użytkowania. Po tym okresie każde auto traci najwięcej na swojej bazowej wartości. Wynika to z tego, że kończą się na aucie wszelkiego rodzaju gwarancje jakie udzielają producenci nowych samochodów osobowych. Kiedy sprzedaje się najwięcej samochodów osobowych? Jak pokazują statystyki motoryzacyjne, najwięcej używanych aut sprzedaje się na jesień kiedy zakończył się okres urlopowy i większość osób wróciła już z wakacyjnych urlopów. To wtedy podejmują oni decyzję o zakupie kolejnego auta, i mówiąc kolokwialnie, pozbyciu się starego pojazdu, który im dotychczas służył. Niejednokrotnie decyzja ta podyktowana jest narastającymi kosztami bieżącego użytkowania pojazdu, głównie naprawami.

Przygotuj odpowiednio samochód osobowy do sprzedaży! Nie zapominaj o bardzo ważnej rzeczy, jaką jest przygotowanie samochodu, jeśli planujesz go sprzedać na rynku wtórnym. Najważniejszy jest przede wszystkim stan techniczny samochodu. Pewne jest, że nikt go nie kupi jeśli auto będzie uszkodzone, a co gorsze, nie przejdzie badań technicznych. Wtedy zaczną się duże problemu. Za wczasu warto więc zaprowadzić samochodów do mechanika, aby wykonał przegląd i ewentualnie wymienił zużyte elementy. Drugą ważną sprawą podczas sprzedaży samochodu osobowego to stan wizualny. Wiele osób rozglądających się za nowym pojazdem dla siebie zwraca uwagę na to jak się on prezentuje. Warto więc zlecić wykonanie polerowania karoserii. Z upływem czasu na nadwoziu będą widoczne oznaki użytkowania - zarysowania czy wgniecenia. Jeśli Twój samochód ma kilka lat, z problemem uporasz się samemu. Przepoleruj karoserię odpowiednią pastą lub mleczkiem. Za około 200 - 300 zł specjalista odpowiednio zajmie się Twoim samochodem na sprzedaż. Dużym atutem podczas negocjonowania ceny sprzedaży będzie także czyste wnętrze. Wiele osób zwraca uwagę na wszelkiego rodzaju wytarcia, dziury w tapicerce oraz czy we wnętrzu samochodu były palone papierosy. Po pierwsze odkurz dokładnie całe wnętrze. Wypierz odpowiednimi środkami plamy na siedzeniach. W ostateczności możesz skorzystać z dedykowanej usługi mycia i czyszczenia samochodu osobowego do sprzedaży na myjniach.

Jaka cena za używany samochód osobowy na sprzedaż? Pewne jest jedno, że nie uzyskasz już takiej ceny, jaką zapłaciłeś za nowe auto prosto z salonu. Każde auto ulega zużyciu i jego wartość spada, no chyba, że mówimy o samochodach kolekcjonerskich, ale to temat na inny artykuł. Najszybciej będzie ustalić cenę na podstawie innych ogłoszeń samochodów osobowych o podobnych parametrach, biorąc oczywiście pod uwagę stan techniczny naszego pojazdu. Jako sprzedający pamiętaj jednak o tym, że zbyt wysoka cena, ale również zbyt niska cena może odstraszyć potencjalnych kupujących, którzy będą obawiać się ewentualnych usterach w samochodzie. W proponowaną cenę sprzedaży auta, wlicz także ewentualne upusty, które zachęcą kupujących do nabycia Twojego używanego samochodu osobowego.

W artykule znajdują się linki polecające do usług z serwisów partnerskich. Zachęcam do korzystania z polecanych produktów, a w szczególności z wiarygodnej porównywarki ubezpieczeń OC i Auto Casco.

Kompaktowa Škoda Scala z Czech gotowa do drogi. Prezentacja już w grudniu 2018 roku na targach w Izraelu.


Nowy model samochodu ze stajni Škoda swoją nazwę wywodzi od łacińskiego słowa "scala" symbolizującego kolejny etap rozwoju marki na płaszczyznach nowoczesnego designu i technologii. To także pierwszy europejski model produkcyjny, który na pokrywie bagażnika zamiast logo marki, posiadać będzie napis ŠKODA. Oficjalna premiera modelu planowana jest przed końcem 2018 roku. W wypowiedziach przedstawicieli producenta padają zapewnienia, że Škoda Scala napisze nowy rozdział w historii samochodów kompaktowych producenta z Czech. Sama nazwa samochodu - Škoda Scala - ma symbolizować stały rozwój marki, oferującej innowacje technologiczne i funkcjonalności dostępne dotychczas w samochodach klasy premium.

Scala – kompaktowy model, którego nazwa została niedawno ujawniona, już w grudniu zostanie zaprezentowana szerokiej publiczności. Nowoczesny i dynamiczny samochód wyraźnie zaznacza kierunek rozwoju marki, oferując najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa dostępne do tej pory dla samochodów z klasy premium. Na miejsce pięciodrzwiowego hatchbacka Rapid do portfolio Škody trafi całkowicie nowy model samochodu Škoda Scala, zwiastujący kolejne zmiany w segmencie A samochodów osobowych tej marki.

Wymiary nowej Škody Scala to: długość 4,362 m, szerokość 1,793 m i wysokość 1,471 m. Długi rozstaw osi wynoszący 2,649 m nadaje pojazdowi bardzo dobre właściwości jezdne. Pomimo kompaktowych wymiarów, wnętrze nowej Škody pozostaje przestronne. Samochód posiada także jeden z największych bagażników w swoim segmencie o pojemności 467 litrów.

Całkowicie nowa koncepcja wnętrza wyznacza kierunek dla wszystkich przyszłych modeli producenta. Dostęp do usługi Infotainment Online zapewnia duży ekran o przekątnej 9,2 cala – największy wśród modeli w tym segmencie. Na desce rozdzielczej towarzyszy mu dostępny opcjonalnie wirtualny kokpit z możliwością personalizacji ustawień.

Nowy model został wyposażony w najnowsze technologie z zakresu connectivity i bezpieczeństwa, znane do tej pory z pojazdów klasy premium. Systemy wspomagające parkowanie, zmianę pasa ruchu i monitorujące odległość od poprzedzającego pojazdu, takie jak: PARK ASSIST, FRONT ASSIST, LANE ASSIST, CREW PROTECT ASSIST, LANE CHANGING ASSIST, to tylko wybrane przykłady innowacyjności, z którymi Scala stanie się jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w swoim segmencie. Oficjalna data debiutu to już 6 grudnia 2018 roku podczas oficjalnej premiery w Tel Awiwie.

Pierwsze zdjęcia samochodu Škoda Scala z jego wnętrza przed premierą! Wnętrze nowego samochodu osobowego Škoda Scala na blogu PrzyczepyMarter


Tydzień przed światową premierą w Tel Awiwie, Škoda prezentuje zdjęcia wnętrza nowego modelu Scala, wzorowanego na samochodzie koncepcyjnym Vision RS, którego bardzo szeroko opisaliśmy we wcześniejszym artykule na blogu PrzyczepyMarter. Škoda Scala jest pierwszym autem produkcyjnym tej marki, które odzwierciedla nowy etap w ewolucji designu producenta Škoda, łączący emocje z funkcjonalnością.

W nowej koncepcji wnętrza Škody Scala kluczowym elementem jest centralnie umieszczony wyświetlacz systemu infotainment, znajdujący się na wysokości wzroku kierowcy i pasażera siedzącego na przednim siedzeniu. Poniżej wyświetlacza o przekątnej 9,2 cala, znajduje się funkcjonalna podpórka na nadgarstek, która zwiększa komfort korzystania z ekranu dotykowego.

- SCALA jest pierwszym modelem produkcyjnym, w którym nowa koncepcja wnętrza prezentuje kolejny etap w dziedzinie designu ŠKODY. Premiera tego modelu to symboliczna prezentacja nowej tożsamości marki, łączącej emocjonalny design z funkcjonalnością – mówi Norbert Weber, szef działu projektowania wnętrz w ŠKODA AUTO.

Przyciski systemu Start/Stop, wyboru profilu jazdy (Driving Mode Select) czy asystenta parkowania (Park Assist) zostały umiejscowione bezpośrednio przed dźwignią zmiany biegów, w zasięgu ręki kierowcy. Boczne wloty powietrza rozciągają się do drzwi potęgując wrażenie przestronności wnętrza pojazdu. Deska rozdzielcza i panele boczne przednich drzwi cechują się ziarnistą fakturą, nawiązującą do krystalicznych elementów, charakterystycznych dla aut marki ŠKODA.

Światowa premiera Škoday Scala odbędzie się 6 grudnia w Tel Awiwie. Transmisja na żywo będzie dostępna na stronie internetowej Škoda Storyboard oraz w kanałach społecznościowych marki.

Škoda określa kluczowe wyzwania w zakresie elektromobilności. Skoda w 2019 roku zaprezentuje pierwszy, w pełni elektryczny model samochodu


Rozwój na płaszczyźnie elektromobilności to nie tylko dominujący trend na rynku motoryzacyjnym, ale także jeden z kluczowych elementów strategii realizowanej przez Škodę. Zgodnie z zapowiedzią, w przyszłym roku marka zaprezentuje pierwsze, zelektryfikowane modele samochodów. Jako jeden z pionierów w zakresie wdrażania najnowszych technologii, Škoda wyznaczyła główne wyzwania w kontekście poszerzania oferty o zeletryfikowane modele pojazdów. W październiku 2018 roku Skoda dostarczyła 99 400 samochodów do klientów na całym świecie, natomiast od początku 2018 roku do klientów trafiło już 1 035 500 egzemplarzy. Z wszystkich modeli samochodów osobowych marki Skoda, największą popularnością cieszy się niezmiennie Octavia. W rankingach sprzedaży najwięcej zyskuje natomiast kompaktowy Skoda Suv Karoq.

Kluczowym aspektem podczas wdrażania technologii z zakresu elektromobilności jest zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa, jak i oferowanie najlepszych systemów wspomagania kierowcy oraz usług z obszaru connectivity w zelektryfikowanych modelach samochodów. Dlatego jednym z priorytetów Škody jest możliwość zapewnienia klientów o tym, że zakup samochodu elektrycznego odpowiada ich wymaganiom i stanowi dobrą inwestycję w przyszłość.

Kolejnym wyzwaniem jest zapewnianie kierowcom jak największego komfortu w trakcie jazdy. Przykład modelu koncepcyjnego VISION E pokazał, że samochody elektryczne Škody będą wyróżniać się pod względem przestronności. Wnętrze auta przypomina te, które znane są z dostępnych w aktualnej ofercie modeli SUV-ów. Dzięki dodatkowej przestrzeni uzyskanej przez usunięcie silnika spalinowego i skrzyni biegów, w pojazdach elektrycznych pojawia się miejsce na dwa bagażniki – z przodu i z tyłu.

Na efekty wdrażania usług z zakresu elektromobilności do oferty modelowej Škody nie trzeba będzie długo czekać. W 2019 roku marka zaprezentuje pierwszy, w pełni elektryczny model samochodu. Będzie nim Škoda Citigo, zdolna przejechać 300 km na jednym ładowaniu oraz wspomagany energią elektryczną model SUPERB z napędem hybrydowym typu plug-in. Z kolei rok później klienci zapoznają się z pierwszym samochodem elektrycznym osadzonym na platformie MEB, który na jednym ładowaniu będzie w stanie przejechać do 500 km.

Zgodnie z prognozami na 2025 rok, samochody elektryczne wyprodukowane przez Škodę będą stanowić 25 proc. sprzedanych przez markę aut w Europie. Marka zamierza zainwestować co najmniej 2 miliardy euro w rozwój elektrycznych pojazdów i usług z zakresu elektromobilności. Kluczowe dla realizacji wyznaczonych celów jest równoczesne wdrażanie nowoczesnych technologii z zakresu cyfryzacji i automatyzacji oraz równoległe usprawnianie samych procesów produkcyjnych.

Škoda unowocześnia fabrykę i infrastrukturę magazynową


Škoda Auto dąży do wdrożenia w swoich zakładach produkcyjnych szeregu najnowszych technologii. Jednym z rozwiązań jest otwarcie drugiego już zautomatyzowanego magazynu małych części, co pozwoli zwiększyć efektywność pracy głównej fabryki. Wśród innowacji, które usprawnią proces produkcyjny samochodów Škody, wymienić należy roboty, które przenoszą drobne elementy bezpośrednio na linię produkcyjną.

- W poprzednim roku znacznie usprawniliśmy procesy logistyczne w naszym zakładzie produkcyjnym w Kvasinach. Teraz, dzięki zautomatyzowanemu magazynowi małych części, jesteśmy w stanie podnieść wydajność procesów także w głównej fabryce w Mlada Boleslav. Magazyn ten jest znacznie większy i doskonale przygotowany do produkcji samochodów z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Wszystko zgodnie z zasadami koncepcji Przemysł 4.0 – powiedział Michael Oeljeklaus, członek Zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Otwarty już w lipcu 2018 roku magazyn w myśl zasad Przemysłu 4.0, pozostaje w pełni zautomatyzowany. Drobne elementy są odpowiednio przechowywane a później dostarczane przez roboty na linię montażową w wymaganej kolejności. Proces ten umożliwia zwiększenie precyzji pracy, przyśpieszenie procesów logistycznych i dalszą minimalizację błędów. Maszyny odciążają pracowników wykonując pracę wymagającą fizycznie. Pozwala to przeznaczyć więcej czasu na skanowanie etykiet czy przenoszenie pojemników z drobnymi elementami w obszarze towarów przechodzących i wychodzących.

Na powierzchni 2000 m2 znajduje się przestrzeń dla 71 tysięcy pojemników mieszczących małe części. Półki o wysokości 14 metrów pozwalają przechowywać 580 plastikowych skrzyń na godzinę. Taka sama liczba niedużych paczek może być obsłużona podczas kompletacji towarów wychodzących. Wszystko dzięki podziałowi pracy pomiędzy roboty – dwa odpowiadają za przechowywanie towarów, a pozostałe dwa za ich przemieszczanie na terenie fabryki.

Rozwiązania wdrażane przez Škodę to kontynuacja Strategii 2025, której jednym z kluczowych filarów jest digitalizacja procesów produkcyjnych.

Drony usprawnią proces inwentaryzacji w fabrykach samochodów Škoda


Wraz ze wzrostem sprzedanych samochodów, Škoda pracuje równocześnie nad rozwojem cyfryzacji procesów produkcyjnych w swoich fabrykach. Do tego celu wykorzystano drony, które będą w przyszłości na szeroką skalę wykorzystywane do usprawnienia inwentaryzacji i ułatwienie pracownikom wykonywania codziennych zadań. Te bezzałogowe pojazdy powietrzne są w stanie identyfikować i liczyć kontenery znajdujące się poza fabryką oraz określać ich dokładną lokalizację. Wdrożenie innowacyjnej technologii do codziennej pracy planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.

Pierwszy dron w fabryce Škody w Mlada Boleslav został oparty na projekcie standardowego modelu Kingfisher oferowanego przez firmę Robodrone. Jest wyposażony w sześć wirników, lata z prędkością do 20 km/h oraz przenosi towary o masie do 5 kg. W trakcie trwającej fazy testowej zadaniem drona jest identyfikowanie i liczenie pustych kontenerów, znajdujących się na zewnątrz fabryki. Statystyki powstałe na podstawie zapisów drona, wykonywanych o trzech różnych porach dnia, trafiają następnie do systemów informatycznych w dziale logistyki. Tam podlegają dalszemu przetwarzaniu. Aby móc dokładnie określić lokalizację kontenerów, bezzałogowy pojazd powietrzny został wyposażony w technologię LIDAR (ang. Light Detection And Ranging), wykonującą do 300 tys. zdjęć na sekundę. Dron porusza się, wykorzystując do tego celu mapę 3D, a dzięki specjalnie zaprogramowanym algorytmom zdolny jest równocześnie namierzać i liczyć wyposażone kontenery. Wdrożenie dronów do codziennej pracy w fabrykach ŠKODA AUTO planowane jest w drugiej połowie 2019 r. Do tej pory ŠKODA zainwestowała w technologię dronową ok. 200 tys. euro.

99 400 samochodów dostarczonych w październiku do klientów na całym świecie


Sprzedaż samochodów marki Skoda w październiku 2018 roku okazała się mniejsza o 7,4% w porównaniu do tego samego miesiąca w roku ubiegłym. W przypadku tego producenta samochodów wpływ na to miały dwa czynniki. Po pierwsze mniejsze zapotrzebowanie na nowe auta na rynku chińskim, a także zmiany związane z dostosowaniem samochodów do nowych norm emisyjnych WLTP. Jednak już w skali roku Škoda kontynuuje tendencję wzrostową dostarczając do klientów o 6,1% więcej samochodów osobowych niż w 2017 roku.

W samej tylko Polsce od stycznia do końca października odnotowano dwucyfrowy wzrost rejestrujących samochody Skoda. Jest to 57 194 samochodów, czyli o 11,81% więcej w stosunku do poprzedniego roku. Jeśli chodzi o październik, tak jak na całym świecie, również w Polsce widać tendencję spadkową. Z raportu wynika, że do klientów trafiło 5 834 samochodów czyli o 0,49% mniej niż w poprzednim roku. Mimo to ten producent nadal pozostaje liderem sprzedaży samochodów osobowych w Polsce.

W Europie Zachodniej, Škoda dostarczyła w październiku 36 800 pojazdów, tym samym poprawiając wynik z poprzedniego roku (38 300 samochodów w 2017 r.). W Wielkiej Brytanii sprzedano o 9% więcej niż w 2017 roku (5 100 samochodów), we Francji o 4% (2 700 samochodów), we Włoszech o 4,1% (2 300 samochodów), w Austrii o 4,3% (2 100 samochodów), a w Belgii o 8,1% (1 700 samochodów). W Europie Wschodniej Škoda zwiększyła liczbę dostaw o 17,7% w porównaniu z październikiem 2017 r. Największy wzrost odnotowano w Serbii (o 29,6%), na Ukrainie (o 21,4%) i w Bośni (o 16,9%). Na rynku rosyjskim Škoda zanotowała jeden z największych wzrostów sprzedaży, dostarczając do klientów 7 600 pojazdów, czyli o 33,1% więcej nić w październiku 2017 rroku. W Europie Środkowej dostarczono 18 000 pojazdów w październiku, czyli o 1,2% mniej niż w 2017 roku. Największy, dwucyfrowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem odnotowano w Słowacji (o 11,8%) i na Węgrzech (o 16,1%). Od stycznia do października 2018 r. Škoda dostarczyła 276 300 pojazdów do klientów na największym rynku w Chinach. W Indiach marka ustanowiła rekordową sprzedaż w październiku, dostarczając do klientów 1 700 samochodów, czyli o 4,5% więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Wartym odnotowania jest także fakt, wcześniej już wspomniany, że w połowie października linię produkcyjną opuścił milionowy samochód tej marki w 2018 roku! Jest to historyczny rekord w historii marki, ponieważ udało się to osiągnąć o dwa tygodnie wcześniej niż w poprzednim roku. Z przekazanych informacji, milionowym samochodem okazał się egzemplarz Skoda Fabia z silnikiem 1.0 TSI. Dlaczego Skoda osiągnęła taki sukces na rynku motoryzacyjnym i nadal zajmuje czołowe miejsca w rankingach sprzedaży? Nie malejącą popularnością wśród klientów nadal cieszą się samochody w modelach Octavia i Fabia. Palmę pierwszeństwa zaczynają przejmować również udane modele samochodów z gamy Suv - Kodiaq oraz Karoq.

– Świetne wyniki w bieżącym roku wyraźnie wskazują na to, że bogata oferta Škody jest dostosowana do potrzeb najbardziej wymagających klientów na rynkach międzynarodowych. W ostatnim czasie odnotowaliśmy znaczący wzrost produkcji i sprzedaży. Obecnie, już piąty rok z rzędu, świętujemy produkcję milionowego samochodu. Naszym celem strategicznym na 2019 rok jest kontynuowanie tendencji wzrostowej. Kluczową rolę dla rozwoju marki w segmencie A będzie odgrywać innowacyjny model Škoda Scala, który wraz z końcem roku trafi do naszego portfolio – mówi Michael Oeljeklaus, Członek Zarządu ŠKODA AUTO ds. produkcji i logistyki.


Milionowy model ŠKODY, ustanawiający tegoroczny rekord, to Škoda Fabia z silnikiem 1.0 TSI, która zajmuje obecnie drugie miejsce wśród najbardziej popularnych samochodów marki, zaraz po bestsellerowej Škodzie OCTAVIA. Nieprzerwana popularność tych modeli stanowi dowód na to, że współcześni kierowcy cenią kompaktowe, dobrze wyposażone samochody, zapewniające komfort i bezpieczeństwo w trakcie codziennej, miejskiej jazdy.

Duże znaczenie w budowaniu sukcesu Škody ma trwająca ofensywa marki w segmencie SUV. Rosnąca popularność modeli Kodiaq i Karoq wśród klientów na całym świecie świadczy o zapotrzebowaniu na te wszechstronne, nowocześnie wyposażone pojazdy. Duży udział w kształtowaniu świetnych wyników marki ma także sprzedaż modelu Kamiq, dostępnego wyłącznie na rynku chińskim. Wkrótce portfolio SUV-ów w Chinach poszerzy się o nową Škodę Kodiaq GT, której oficjalna premiera odbędzie się w listopadzie podczas targów motoryzacyjnych Guangzhou Motor Show w Chinach.

Przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce. Przegląd rynku! Autem elektrycznym można już przejechać wzdłuż całego wybrzeża.


Elektromobilność to trend, który obejmuje nie tylko Polskę, lecz także całą Europę, Stany Zjednoczone czy Azję. W ubiegłym roku w Chinach sprzedano już ok. 100 tys. autobusów elektrycznych i około miliona samochodów z napędem zeroemisyjnym. Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energii pomiędzy 2020 a 2030 rokiem nastąpi wyrównanie całkowitego kosztu posiadania samochodów z silnikiem spalinowym i aut elektrycznych, biorąc pod uwagę koszt zakupu, serwisu i ich utylizacji. To przyczyni się z kolei do skokowego wzrostu ich popularności i sprzedaży. Mimo to sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wciąż jest relatywnie niewielka, ale z roku na rok rośnie skokowo. Wymusza to rozbudowę infrastruktury do ładowania takich aut, w co coraz częściej inwestują prywatne podmioty.

Udział samochodów elektrycznych w polskim rynku wciąż jest niewielki – w ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce nieco ponad tysiąc elektryków, ale sprzedaż takich aut z roku na rok rośnie o kilkadziesiąt procent. Eksperci firmy doradczej EY szacują, że za pięć lat auta elektryczne będą odpowiadać już za ok. 6 proc. ogółu sprzedaży. Jak na razie jedną z największych barier jest brak infrastruktury do ładowania takich pojazdów, ale przyjęty niedawno rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności jednak zakłada, że do 2020 roku ma powstać w Polsce około czterystu punktów szybkiego ładowania samochodów i ok. sześciu tysięcy publicznych punktów ładowania o normalnej mocy.

Posiadacze elektryków mogą już przejechać takim samochodem wzdłuż całego polskiego wybrzeża, ponieważ Zdrojowa Hotels udostępnia bezpłatne ładowarki we wszystkich swoich obiektach – nie tylko dla gości hotelowych. Ładowarki będą też dostępne w powstających hotelach sieci, a spółka zapowiada kolejne, proekologiczne inicjatywy.

– W kwestii promowania elektromobilności współpracujemy z korporacją taksówkarską w Świnoujściu, dzięki czemu goście naszego hotelu Radisson Blu Resort Świnoujście mogą korzystać z samochodów elektrycznych tej korporacji, która ładuje się na terenie naszego obiektu. Kolejnym krokiem są ładowarki do samochodów elektrycznych we wszystkich naszych obiektach, dostępne bezpłatnie zarówno dla gości, jak i dla innych osób, które potrzebują się podładować – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Śliwka, dyrektor rozwoju w Zdrojowa Invest & Hotels.


Zdrojowa jest jak na razie jedyną w Polsce siecią hotelarską, która udostępnia ładowarki do elektryków we wszystkich swoich obiektach, zarówno nad morzem, jak i w górach. Ostatnie ładowarki zainstalowane zostały przed wakacjami i zostały naniesione na mapy nawigacyjne. Praktycznie każdego dnia, w każdym obiekcie ładuje się samochód elektryczny. Zainteresowanie ładowarkami rośnie, tak jak sprzedaż i dostępność samochodów elektrycznych w Polsce.

Z podobnego założenia wyszła również Polska Grupa Energetyczna, że dobra infrastruktura stacji ładowania może przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce. Przekazała ona informację, że do końca września będzie miała 25 punktów ładowania w miastach średniej wielkości i liczy na to, że do końca roku uda się podwoić tę liczbę. PGE współpracuje w rozwoju stacji ładowania z lokalnymi samorządami, koncentrując się obecnie na miejscowościach uzdrowiskowych.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych w 2017 w Unii Europejskiej sprzedano o blisko 40 proc. więcej samochodów elektrycznych niż rok wcześniej. W sumie sprzedano ponad 216 tys. tego rodzaju aut, przy czym liderami były Niemcy, Wielka Brytania i Francja, których mieszkańcy zakupili blisko 140 tys. samochodów. Polski rynek rozwija się znacznie wolniej, choć w 2017 roku zanotowano rekordowy, bo wynoszący ponad 300 proc., wzrost sprzedaży. W 2017 roku Polacy zarejestrowali ponad 1 tys. samochodów elektrycznych. 500 z nich napędzanych było całkowicie silnikiem elektrycznym, pozostałe były to hybrydy z możliwością doładowania w stacjach ładowania.

– Może się wydawać, że jesteśmy na początku drogi. Ale jeśli spojrzymy na to, ile w Polsce rejestrowanych jest samochodów z napędem hybrydowym, które odzyskują energię podczas jazdy, to w zeszłym roku było ich prawie 18 tys., co oznacza, że 18 tys. nowych właścicieli zdecydowało się wydać więcej pieniędzy, żeby mieć samochód bardziej ekologiczny – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Szustak, odpowiedzialny za marketing i komunikację w PGE Nowa Energia.


Zdaniem eksperta ta grupa kierowców to potencjalni nabywcy samochodów w pełni elektrycznych. Do ich zakupu zachęcać będzie przede wszystkim coraz niższa cena samych aut, która dziś w Polsce wciąż stanowi pewną barierę, ale także korzystne warunki ich eksploatacji. Niezbędne są działania na rzecz elektromobilności ze strony samorządów, których celem będzie zredukowanie liczby samochodów spalinowych w centrach miast oraz zachęcanie kierowców do przesiadania się do aut ekologicznych.

Wszyscy podkreślają, że dla elektromobilności kluczową kwestią jest także rozwój infrastruktury stacji ładowania. Obecnie przebiega on dwutorowo: z jednej strony koncentruje się na dużych stacjach przeznaczonych dla autobusów miejskich, z drugiej natomiast na publicznych stacjach dla samochodów osobowych. W rozwój infrastruktury angażują się firmy energetyczne. Grupa PGE ma obecnie 25 publicznych punktów ładowania o łącznej mocy 344 kW, zlokalizowanych m.in. w Łodzi i w Siedlcach – ostatnia z nich została otwarta w Krynicy-Zdroju.

Ładowanie samochodów elektrycznych staje się coraz łatwiejsze i szybsze. Obecnie za pomocą dostępnych na stacjach ładowarek na prąd stały możliwe jest naładowanie akumulatora do poziomu 80 proc. w mniej niż 30 minut. W przypadku starszych technologii samochód musi być podłączony do ładowarki 2–3 godz.

TAURON rozwija elektromobilność na terenie Polski Południowej. Przed grudniowym szczytem klimatycznym w Katowicach powstanie blisko 40 punktów ładowania aut. Zainstalowane ładowarki posłużą m.in. do uruchomienia usługi car-sharingu. To jeden z elementów rozwoju elektromobilności w ramach spółki. Kolejnym jest związana z budową infrastruktury do ładowania elektryków oferta dla portów lotniczych działających w zasięgu obszaru dystrybucji spółki. Dzięki podpisanemu z krakowskim lotniskiem porozumieniu Tauron będzie liderem pod względem takiej infrastruktury w południowej Polsce.

W Katowicach powstanie system 22 terminali złożony z 4 szybkich stacji ładowania oraz 18 stacji przyspieszonego ładowania. Kolejne 20 ładowarek TAURON postawi w ramach przetargu przeprowadzonego przez władze miasta. Na bazie tej infrastruktury koncern chce uruchomić przed szczytem klimatycznym także usługę car-sharingu aut elektrycznych.

– Rozmawiamy także z portami lotniczymi, które działają na terenie naszego OSD, czyli obszaru dystrybucji. Dotyczą one posadowienia na ich terenie ładowarek do samochodów elektrycznych, ale to jest pierwszy krok. Mamy w naszej ofercie działania, które mogą być atrakcyjne dla portów lotniczych w obszarze usług, np. związanych z oszczędnością energii, dzieleniem się korzyściami z oszczędności energii. Możemy rozmawiać również o posadowieniu paneli fotowoltaicznych na wielkokubaturowych pomieszczeniach, jakimi są terminale czy inne obiekty w obrębie portów lotniczych – wyjaśnia Kamil Kamiński, Tauron Energia Polska.


Warszawa Inwestuje w Publiczny EkoTransport Autobusowy


Jeśli chodzi o promocję samochodów elektrycznych prym wiodą przede wszystkich duże miasta, które inwestują w ekotransport. Ma to miejsce np. w Warszawie, gdzie blisko połowa taboru jest już napędzana energią elektryczną. Ponad 80 proc. warszawiaków, którzy korzystają ze stołecznej komunikacji miejskiej, wystawia jej pozytywną ocenę. Niskopodłogowy tabor, dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych, nowoczesne tramwaje i pociągi SKM oraz elektryczne autobusy sprawiają, że stolica jest liderem pod względem zmian w publicznym transporcie. Warszawa staje się też coraz bardziej eko. Już połowa taboru komunikacji miejskiej jest napędzana energią elektryczną. Do 2020 roku po stołecznych ulicach ma jeździć 130 autobusów elektrycznych.

– Cały tabor autobusowy w tej chwili w Warszawie jest niskopodłogowy, w pełni wyposażony, dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Nowoczesne tramwaje i pociągi SKM, które w przyszłym roku zasilą spółkę, pokazują, że jakość dzięki pozyskanym dodatkowym środkom jest podwyższana w szybszym tempie, niż miasto byłoby na to stać – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora ZTM.


Jak podaje urząd miasta, w 2018 roku na zadania związane z transportem i komunikacją miasto wyda ponad 4,8 mld zł. Co czwarta złotówka z budżetu miasta trafia właśnie na ten cel. Na zakup usług komunikacji miejskiej trafi ponad 2,6 mld zł.

– Należy pamiętać, że 64 proc. transportu publicznego w mieście jest finansowane z budżetu miasta. Tylko albo aż 34 proc. pokrywają dochody ze sprzedaży biletów w mieście, więc wyzwanie stojące przed miastem jest bardzo duże. Pozyskanie finansowania zewnętrznego na pewno nam pomaga w szybszym rozwoju – wskazuje Strzegowska.


Według Warszawskiego Badania Ruchu w stolicy z komunikacji miejskiej regularnie korzysta 68 proc. mieszkańców. Blisko 82 proc. wystawia jej pozytywną opinię. Dobre oceny Warszawskiego Transportu Publicznego to efekt wielkich inwestycji realizowanych w ostatnich latach. Rozbudowywana jest II linia metra i sieć infrastruktury tramwajowej. Powstają nowe parkingi P+R. W najbliższych latach w stolicy pojawi się 800 nowoczesnych autobusów, w tym 130 pojazdów elektrycznych, 45 pociągów metra, ponad 200 tramwajów i 21 pociągów SKM. Dużą część z tych inwestycji udało się zrealizować właśnie dzięki środkom unijnym.

– Jesteśmy na etapie procedowania bardzo dużego postępowania na zakup taboru elektrycznego. W Warszawie pojawi się 130 autobusów elektrycznych i w tym projekcie również zamierzamy skorzystać ze środków unijnych. To będzie zakup taboru wraz z infrastrukturą towarzyszącą, bo to nie jest kwestia zakupu tylko autobusu, ale też wyposażenie miasta w całą infrastrukturę, która pozwoli ten tabor na ulicach Warszawy eksploatować. Oczywiście również korzystamy z dofinansowania w ramach zakupu taboru tramwajowego, pociągów dla SKM – wymienia przedstawicielka ZTM.


Polska jest na czwartym miejscu w Europie pod względem liczby autobusów na prąd (raport Stefana Baguette'a), w dużej mierze właśnie dzięki Warszawie. Stolica przystąpiła do Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, która potwierdza chęć rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej. Do 2020 roku miasto kupi łącznie 130 autobusów elektrycznych. Ekologiczny tabor ma wozić pasażerów m.in. po reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. Na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych.

– 50 proc. taboru w ramach komunikacji miejskiej, czyli tramwaje, metro i Szybka Kolej Miejska, jest napędzane energią elektryczną. Dużo jednak przed nami. Zakup 130 elektryków, które mają jeździć wzdłuż Traktu Królewskiego to jest coś, co pozwoli nam na najbliższe lata zmieścić się w określonych zapisach wynikających z ustawy o elektromobilności – przekonuje Katarzyna Strzegowska.


Do 2025 roku europejski rynek baterii będzie wart 250 mld euro. KE chce wspierać jego rozwój zanim przejmą go Azjaci i Amerykanie!


Europejski rynek baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych czy systemach sieciowych w połowie przyszłej dekady będzie wart już około 250 mld euro – pięciokrotnie więcej niż obecnie, a globalne zapotrzebowanie sięgnie nawet 600 GWh. Eksperci podkreślają, że to branża z ogromnym potencjałem, dlatego Komisja Europejska zamierza przeznaczyć na rozwinięcie europejskiego rynku baterii około 2 mld euro, zanim palmę pierwszeństwa w tym sektorze przejmą azjatyccy i amerykańscy – z Teslą na czele – producenci nowoczesnych ogniw litowo-jonowych, które zdominowały rynek.

– Celem European Battery Alliance jest stworzenie konkurencyjnego rynku produkcji baterii w Europie, obejmującego cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców do recyklingu. Trzeba pokazać, że możemy tego dokonać. To bardzo ważne, bo jeszcze kilka lat temu niewiele osób wierzyło, że moglibyśmy faktycznie produkować w Europie baterie w sposób zrównoważony i przynoszący zyski. Teraz to się zmieniło. Ogromną rolę odegrała w tym praca w ramach European Battery Alliance, mająca na celu pokazanie wszystkich możliwości i korzyści płynących ze współpracy podmiotów europejskich, jak również sposobów na poprawę konkurencyjności – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bo Normark, ekspert ds. inteligentnych sieci i magazynowania energii w InnoEnergy.


European Battery Alliance (EBA) to inicjatywa Komisji Europejskiej powołana w październiku ubiegłego roku z inicjatywy wiceprzewodniczącego KE Maroša Šefčoviča. Jej celem jest rozwój europejskiego rynku baterii wykorzystywanych m.in. w samochodach elektrycznych. Sojusz ma doprowadzić do powstania komercyjnych projektów wyspecjalizowanych w produkcji baterii, które dzięki integracji łańcucha wartości oraz zastosowanym innowacjom będą ze swobodą konkurować z produktami z Azji i USA. W jego ramach Komisja Europejska prowadzi od ubiegłego roku rozmowy m.in. z przedstawicielami branży motoryzacyjnej i chemicznej.

– Na podstawie szacunkowych danych można powiedzieć, że w tej chwili wartość rynku baterii wynosi około 50 mld euro, ale spodziewamy się dynamicznego wzrostu. Prognozujemy, że do 2025 roku rynek tylko w Europie osiągnie już wartość 250 mld euro, co jest wartością nieporównywalnie wyższą od obecnej – mówi Bo Normark.


Według Komisji Europejskiej unijny rynek baterii wykorzystywanych w samochodach i magazynach ładowania aut w połowie przyszłej dekady będzie wart pięciokrotnie więcej niż obecnie, a zapotrzebowanie tylko w Europie sięgnie 200 GWh pojemności. W skali globalnej będzie to nawet 600 GWh. KE zamierza przeznaczyć na rozwinięcie europejskiego rynku baterii około 2 mld euro, zanim palmę pierwszeństwa w tym sektorze przejmą azjatyccy i amerykańscy producenci nowoczesnych technologii akumulatorowych.

– Według danych z 2017 roku światowy rynek baterii osiągnął 60 GWh. Trzeba również podkreślić, że istnieje duża różnica pomiędzy sprzedażą pojedynczych baterii a pełnych systemów akumulatorowych. W przypadku Europy uwzględniamy wszystko – od sprzedaży baterii po sprzedaż systemów akumulatorowych – zaznacza ekspert InnoEnergy Scandinavia.


Do sojuszu European Battery Alliance należy również Polska, która stawia mocny akcent na rozwój elektromobilności. Jej rozwój ma stanowić wartość dodaną w polskim przemyśle i – jak wynika z wyliczeń Cambridge Econometrics oraz Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych – wykreować około 50,8 tys. nowych miejsc pracy do 2030 roku. W ubiegłym roku przyjęto strategiczne dokumenty dotyczące rozwoju elektromobilności w Polsce, a od lutego br. obowiązuje ustawa, która kompleksowo reguluje ten sektor i wprowadza zachęty dla nabywców elektryków. Zdaniem wiceministra środowiska Michała Kurtyki Polska ma również potencjał, aby włączyć się w globalny łańcuch dostaw dla europejskiego sektora produkcji baterii.

Elektromobilność to trend, który obejmuje nie tylko Polskę, lecz także całą Europę, Stany Zjednoczone czy Azję. W ubiegłym roku w Chinach sprzedano już ok. 100 tys. autobusów elektrycznych i około miliona samochodów z napędem zeroemisyjnym. Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energii pomiędzy 2020 a 2030 rokiem nastąpi wyrównanie całkowitego kosztu posiadania samochodów z silnikiem spalinowym i aut elektrycznych, biorąc pod uwagę koszt zakupu, serwisu i ich utylizacji. To przyczyni się z kolei do skokowego wzrostu ich popularności i sprzedaży.

Polska może odegrać w Europie wiodącą rolę w rozwoju elektromobilności – zarówno samochodów osobowych, jak i transportu publicznego – ocenia Håkan Agnevall, prezes koncernu Volvo Buses, który projektuje i produkuje we Wrocławiu autobusy elektryczne z przeznaczeniem na polski i europejski rynek. Na ulicach polskich miast pojawia się coraz więcej takich pojazdów, a według prognoz PSPA w ciągu najbliższych 10 lat będzie ich już ponad 3,5 tysiąca. W niskoemisyjnym transporcie – który jest jednym z najsilniejszych obecnie trendów w motoryzacji – samorządy upatrują szansy na poprawę jakości powietrza i życia mieszkańców.

– Doświadczamy obecnie największej od wielu lat zmiany w przemyśle transportu publicznego. W najbliższych 10 latach zmian będzie więcej niż w poprzednim dwudziestoleciu. Jednym z najważniejszych trendów jest elektromobilność i pojazdy elektryczne. Kolejnymi są pojazdy autonomiczne oraz wykorzystanie dużych zbiorów danych do ulepszenia usług transportu publicznego. Dla nas, jako producentów autobusów, jest to ogromna szansa na stworzenie transportu publicznego przyszłości, który jest przyjazny dla środowiska, cichy i przyczynia się do zmiany miast w miejsca przyjazne dla mieszkańców – mówi agencji Newseria Biznes Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.


Obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza to główny powód, dla którego samorządy szukają usprawnień w systemach komunikacyjnych. Większość z nich stawia na carsharing, ITS (inteligentne systemy transportowe) i niskoemisyjny transport przyjazny środowisku i mieszkańcom. Do rozwijania ekologicznego transportu zobowiązuje samorządy również przyjęta na początku roku ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakłada ona, że do 2021 roku wymagany udział autobusów zeroemisyjnych w miejskich flotach ma wynieść 5 proc., a do 2028 roku – już 30 proc. Ten wymóg dotyczy 80 gmin i powiatów o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys.

Obecnie pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny kursują po ulicach m.in. Inowrocławia, Warszawy, Krakowa, Lublina i Jaworzna. Jednak – jak wynika z raportu "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej", opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) – w ciągu najbliższych 10 lat na ulicach polskich miast ma pojawić się już 3,5 tys. takich autobusów.

– Dziś jest bardzo duże zapotrzebowanie na różnego rodzaju autobusy elektryczne, ponieważ nie zanieczyszczają one środowiska, ograniczają emisję dwutlenku węgla, są energooszczędne i ciche. Dzisiaj nikt nie chce mieć przystanku za oknem, ale jutro, po wprowadzeniu elektrycznych autobusów, nie będzie to stwarzało problemów. Możemy zbliżyć transport publiczny do ludzi, nawet wprowadzić go wewnątrz budynków. Na przykład wizyta w centrum handlowym przyszłości może być atrakcyjniejsza dzięki środkom transportu wjeżdżającym do środka budynku. Może to dotyczyć również szpitali. Dlatego zmieni się sposób planowania przestrzennego miast – prognozuje Håkan Agnevall.


Zaletą elektrycznych środków transportu publicznego jest to, że są ciche i nie emitują gazów cieplarnianych, co wpływa na poprawę stanu środowiska i jakości powietrza. To istotne o tyle, że – jak wynika z danych WHO – spośród 50 miast Unii Europejskiej z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem aż 33 znajdują się w Polsce. Smog jest coraz większym problemem, zwłaszcza w dużych miastach jak Warszawa czy Kraków.

– Coraz więcej ludzi osiedla się w miastach. Patrząc z perspektywy globalnej, trend urbanizacyjny jest bardzo silny. Musimy więc tworzyć miasta przyszłości, w których wszyscy będziemy chcieli mieszkać. Polega to na wprowadzaniu ekologicznych rozwiązań, poprawie jakości powietrza, ograniczeniu poziomu hałasu, dzięki czemu jakość życia w mieście będzie jeszcze wyższa – mówi Håkan Agnevall.


Polski rząd stawia obecnie duży akcent na elektromobilność, która ma być pozytywnym impulsem dla nauki i całej gospodarki. Z wyliczeń Cambridge Econometrics i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych wynika, że sama elektryfikacja transportu drogowego do 2030 roku przyczyniłaby się do stworzenia prawie 60 tys. nowych miejsc pracy i wzrostu polskiej gospodarki o 0,3 proc.

– Tendencja do wprowadzenia elektromobilności w Europie jest bardzo silna. Polski rząd podejmuje wiele działań w tym zakresie i dlatego uważam Polskę za kraj, który może odegrać wiodącą rolę w dziedzinie elektromobilności w Europie. Odnosi się to do zarówno do transportu publicznego, jak i do pojazdów na użytek prywatny – mówi Håkan Agnevall.


Volvo Buses ma we Wrocławiu fabrykę autobusów elektrycznych, w której zatrudnia prawie cztery tysiące pracowników – w tym prawie tysiąc inżynierów rozwijających nowe technologie. Elektryki projektowane na Dolnym Śląsku trafiają na rynek polski, ale też m.in. do Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Norwegii.

– Polska jest bardzo ważnym krajem dla Volvo Buses, ponieważ rozwijamy tutaj elektryczne autobusy. Chodzi zarówno o opracowanie rozwiązań inżynieryjnych, jak i produkcję. Eksportujemy je następnie do wszystkich krajów Europy, co sprawia, że Polska jest dla nas kluczowym rynkiem – podkreśla prezes Håkan Agnevall.


Źródło: (c) Newseria/Skoda Polska

Zdjęcia i opracowanie na podstawie materiałów prasowych udostępnionych przez producenta samochodów Škoda.
1

Škoda Scala z szeroką ofertą silnikową dla nowego samochodu osobowego

Škoda Scala z szeroką ofertą silnikową dla nowego samochodu osobowego© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Zupełnie nowy, kompaktowy model w portfolio Škoda dostosowuje swoją moc i charakter do indywidualnych potrzeb kierowców. Škoda Scala dostępna będzie w czterech wariantach silnikowych: trzech benzynowych i jednym wysokoprężnym. Dodatkowo auto może zostać wyposażone w nowy układ jezdny z niższym zawieszeniem i dwoma trybami pracy: Normal i Sport.

Podstawowa jednostka benzynowa w nowej Škodzie Scala to trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 70 kW (95 KM) występujący wyłącznie z pięciobiegową skrzynią manualną. Druga, mocniejsza wersja ma moc 85 kW (115 KM) i dostępna jest w wersji standardowej z sześciobiegową skrzynią manualną lub w wersji opcjonalnej z siedmiobiegową automatyczną skrzynią DSG. Najmocniejszy, czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) dostępny jest również z sześciobiegową skrzynią manualną lub opcjonalną, siedmiobiegową skrzynią DSG. Škoda Scala oferuje także silnik diesla 1.6 TDI o mocy 115 KM. Silnik legitymuje się maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 250 Nm.

Każdy z silników oferowanych w nowym modelu Škoda Scala spełnia wymogi emisyjne normy Euro 6d TEMP, obowiązującej od września 2018 roku, oraz został wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania. Škoda Scala będzie dostępna także z nowym układem jezdnym, który posiada zawieszenie o 15 mm niższe od standardowego. W wersji ze sportowym zawieszeniem zastosowano dwustopniową regulację siły tłumienia amortyzatorów. Po przełączeniu z trybu Normal na Sport zawieszenie ulega usztywnieniu, umożliwia płynniejszą jazdę, zapewniając kierowcy jeszcze większe emocje z prowadzenia auta.
2

Škoda Scala z nową koncepcją wnętrza dla samochodów kompaktowych

Škoda Scala z nową koncepcją wnętrza dla samochodów kompaktowych© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Nowoczesny design, przestronność i funkcjonalność znane do tej pory z samochodów klasy premium – Škoda Scala prezentuje zupełnie nową koncepcję wnętrza dla pojazdów z segmentu A. Emocjonalny język designu nowego modelu ŠKODY nawiązuje do samochodu koncepcyjnego VISION RS. Scala została wyposażona w innowacyjny pakiet usług z zakresu connectivity, największy wyświetlacz oraz najbardziej pojemny bagażnik wśród samochodów kompaktowych marki Škoda.

Škoda Scala zapewnia przestronne wnętrze, znane już dobrze z innych modeli tej klasy. Rozstaw osi nowego modelu wynosi 2,649 mm, przestrzeń na kolana dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie 73 mm, natomiast wolne miejsce nad głową to aż 982 mm. Scala posiada także największy bagażnik dla samochodów w tym segmencie – jego pojemność to 467 l. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ta zwiększa się do 1,410 l.

W nowej Škodzie Scala emocjonalny język designu, znany z samochodu koncepcyjnego VISION RS, po raz pierwszy został zaadaptowany do modelu produkcyjnego. Oświetlenie wewnątrz auta jest dostępne w dwóch wariantach: białym i czerwonym. W najnowszym modelu istnieje możliwość zamówienia tapicerek wykonanych z ekskluzywnego materiału, Suedii.
3

Škoda Scala: Innowacje technologiczne w samochodach kompaktowych

Škoda Scala: Innowacje technologiczne w samochodach kompaktowych© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Wirtualny kokpit, dostępny jako opcja, ma przekątną 10,25 cala i pozwala kierowcom na personalizację ustawień i wybór jednego spośród pięciu dostępnych widoków. Natomiast wyświetlacz systemu Infotainment, znajdujący się powyżej deski rozdzielczej na wysokości wzroku kierowcy, ma przekątną 9,2 cala. Dzięki funkcjonalnościom z zakresu connectivity, pasażerowie mają dostęp do interesujących ich danych na temat pojazdu za pośrednictwem tabletu lub smartfona. Mogą zdalnie otrzymać informacje na temat aktualnego przebiegu auta, zużycia paliwa czy lokalizacji samochodu oraz ustalać przyszłe trasy z dowolnego miejsca i wgrywać je bezpośrednio do systemu nawigacyjnego, dostępnego wewnątrz pojazdu. Nowy model posiada także najnowsze systemy wspomagania kierowcy. Dzięki innowacyjnemu wyposażeniu, Škoda Scala zapewnia maksymalny komfort i bezpieczeństwo w trakcie jazdy.
4

Škoda Scala zapewni bezpieczeństwo bez kompromisów

Škoda Scala zapewni bezpieczeństwo bez kompromisów© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Nowy charakter, nowa technologia i bezpieczeństwo najwyższej klasy. Nowy, pięciodrzwiowy hatchback, który już wkrótce pojawi się w portfolio marki, posiada zaskakująco zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Kierunek rozwoju oferty modelowej obrany przez ŠKODĘ stanowi dowód na to, że marka odpowiada na potrzeby nawet najbardziej wymagających kierowców.

– Zastosowanie uniwersalnej platformy A0 MQB w nowym modelu Škody pozwoliło na stworzenie innowacyjnego i rewolucyjnego pojazdu, wyposażonego w zaawansowane rozwiązania technologiczne i systemy wspomagania kierowcy znane do tej pory z aut klasy premium. Nowa Scala podnosi prestiż samochodów z segmentu A, gwarantując najwyższe standardy bezpieczeństwa podczas jazdy – mówi Christian Strube, członek Zarządu Škoda ds. rozwoju technologii.

Škoda Scala została wyposażona w najwyższej klasy rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. W bogatej ofercie dostępnych systemów, umożliwiających kierowcy i pasażerom pewną i spokojną jazdę, znalazł się m.in. Crew Protect Assist, który w wypadku kolizji automatycznie zamyka wszystkie okna oraz napina pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo, Scala posiadać może aż dziewięć poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny MULTICOLLISION BRAKE oraz szeroki wachlarz rozwiązań z zakresu connectivity.
5

Škoda Scala i innowacyjne systemy wspomagania kierowcy

Škoda Scala i innowacyjne systemy wspomagania kierowcy© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Dostępne w standardowym wyposażeniu nowego modelu Scalasystemy LANE ASSIST i FRONT ASSIST mają na celu przede wszystkim zabezpieczyć przed wypadkami i niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. FRONT ASSIST odpowiada za monitorowanie przestrzeni z przodu auta. Dzięki temu jest w stanie automatycznie aktywować hamulce w razie zagrożenia kolizją. Asystent pasa ruchu (LANE ASSIST) zabezpiecza przed nieumyślną zmianą pasa ruchu podczas jazdy. W momencie gdy kierowca zacznie zmieniać pas bez włączonego wcześniej kierunkowskazu, system skontruje kierunek jazdy i uruchomi sygnał ostrzegawczy. Dostępny jako opcja system PARK ASSIST odciąża kierowcę w trakcie wykonywania manewru parkowania, pomaga znaleźć miejsce odpowiedniej wielkości oraz samodzielnie steruje kierownicą.

Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów oferowanych jako opcja w nowej Škodzie Scala jest udoskonalony czujnik monitorowania martwego pola - SIDE ASSIST. System potrafi ostrzec kierowcę przed wyprzedzającym go pojazdem lub takim, który znajduje się poza zasięgiem jego wzroku. W porównaniu do podobnie działającego czujnika martwego pola (BLIND SPOT DETECT), którego zasięg widzenia wynosi do 20 m, SIDE ASSIST jest w stanie wykryć samochody z odległości 70 m i z sukcesem ostrzec kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem.

Integralną częścią SIDE ASSIST jest REAR TRAFFIC ALERT, który informuje o pojazdach zbliżających się z boku. W przypadku braku reakcji kierowcy na potencjalne zagrożenie system jest zdolny samodzielnie uruchomić hamulce. Dodatkową opcją, która będzie wspomagać kierowcę na drogach szybkiego ruchu, jest aktywny tempomat (ACC), utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu, działający przy prędkościach nieprzekraczających 210 km/h.
6

Škoda Scala: pierwsze zdjęcia wnętrza nowego modelu

Škoda Scala: pierwsze zdjęcia wnętrza nowego modelu© Skoda/materiały prasowe
Pierwsze zdjęcia wnętrza samochodu Skoda Scala. Tak prezentuje się w całości koncepcja wnętrza Škody Scala. Na wysokości wzrozku, w centralnym miejscu, umieszczony został dotykowy wyświetlacz systemu do zarządzania pojazdem i jego najważniejszymi funkcjami o przekątnej 9,2 cala.
7

Skoda Scala: Widok na nawiewy we wnętrzu samochodu

Skoda Scala: Widok na nawiewy we wnętrzu samochodu© Skoda/materiały prasowe
Skoda Scala: Widok na nawiewy we wnętrzu samochodu
8

Ustawienia przy dźwigni biegów w wnętrzu Skoda Scala

Ustawienia przy dźwigni biegów w wnętrzu Skoda Scala© Skoda/materiały prasowe
Ustawienia przy dźwigni biegów w wnętrzu Skoda Scala
9

Skoda Scala: Komputer pokładowy w samochodzie

Skoda Scala: Komputer pokładowy w samochodzie© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Skoda Scala: Komputer pokładowy w samochodzie
10

Skoda Scala: Widok na wnętrze samochodu osobowego

Skoda Scala: Widok na wnętrze samochodu osobowego© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Poszczególne elementy wnętrza samochodu Skoda Scala
Blog prowadzony o transporcie i promowania przyczep samochodywch w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianicach i Łodzi online. Na stronie zapoznasz się z informacjami o sklepie motoryzacyjnym z przyczepkami oraz praktycznymi wiadomościami o transporcie towarów.
REKLAMA
1. Nowe przyczepy samochodowe
2. Porównaj ceny przyczep
3. Akcesoria do przyczep!
Katalog →
TAGI
eSamochody ile kosztuje ubezpieczenie samochodu 2018 ile kosztuje ubezpieczenie samochodu bez zniżek ile kosztuje ubezpieczenie samochodu dla młodego kierowcy ile kosztuje ubezpieczenie samochodu pzu ile kosztuje ubezpieczenie samochodu oc ile kosztuje ubezpieczenie samochodu forum ile kosztuje ubezpieczenie samochodu bez zniżek 2017 ile kosztuje ubezpieczenie samochodu 2017 ile kosztuje ubezpieczenie samochodu ubezpieczenie samochodu pzu link4 ubezpieczenie samochodu ubezpieczenie samochodu axa ubezpieczenie samochodu 2018 ubezpieczenie samochodu porównanie ubezpieczenie samochodu warta ubezpieczenie samochodu koszt ubezpieczenia na życie axa ubezpieczenia ubezpieczenie samochodu najtańsze ubezpieczenie oc axa ubezpieczenia na raty axa ubezpieczenia kontakt ubezpieczenie motocykla ubezpieczenie samochodu 2019 ile kosztuje ubezpieczenie samochodu 2019 ile kosztuje oc 2018 ile kosztuje ubezpieczenie samochodu forum ile kosztuje ubezpieczenie nowego samochodu 2018 ile kosztuje oc samochodu osobowego stawki oc 2018 tabela najtańsze ubezpieczenie oc ubezpieczenie oc 2017 ubezpieczenie oc pzu ubezpieczenie oc sprawdzenie ubezpieczenie oc motocykla oc co to kalkulator oc pzu najtańsze oc kalkulator knf komisja nadzoru finansowego skoda scala samochody klasa a rapid fabia kompakt skoda scala skoda scala skodascala samochody motoryzacja fabia kompakt octavia drony elektromobilność klasa a rapid fabia kompakt skoda scala warszawa elektromobilność ustawa elektromobilność definicja elektromobilność dofinansowanie elektromobilność w polsce elektromobilność konferencja elektromobilność w europie elektromobilność polska elektromobilność ministerstwo rozwoju samochody elektryczne ceny samochody elektryczne używane samochody elektryczne allegro samochody elektryczne forum samochody elektryczne 2017 samochody elektryczne 2018 samochody elektryczne sprzedaż samochody elektryczne wikipedia car sharing panek car sharing warszawa car sharing poznań car sharing katowice car sharing łódź car sharing bydgoszcz car sharing warszawa porownanie car sharing kraków
OPINIE
Napisz Opinię: Jak płacić niską składkę ubezpieczenia OC/AC/NNW samochodu?
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym PrzyczepyMarter.pl wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
REKLAMA
Części do Przyczep
Oferta →
POPULARNE
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  23. Jarmark Łaski 2019: Program Dni Łasku i Atrakcje Zespoły
›  Stacja Benzynowa: Gdzie Kupić ViaToll dla Przyczep Samochodowych
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Motocyklowy Zlot Gwiaździsty Częstochowa 2019 Jasna Góra
›  Jak Wybrać Ubezpieczenie OC lub AutoCasco w Porównywarce Polis Online?
›  Na co zwrócić uwagę, kupując autocasco?
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2019: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Łask: Zbiórka Odpadów Wielkogabarytowych Kwiecień 2019
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Samochód terenowy Willys MB: Budowa i historia kultowego modelu
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić plik na AVI?
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Historia światowej i polskiej motoryzacji opisana w kilku słowach
›  Pasy transportowe z napinaczem do mocowania dużych ładunków
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›  Grubson: Na szczycie w Łasku czyli Jarmark Łaski już w czerwcu!
›  Serwis Klimatyzacja Samochodowa Łask TopAuto: Dojazd do klienta
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Przyczepa motocyklowa Neptun Moto2 i Moto3 do transportu motorów
›  Black Friday 2019: Co to jest i kiedy wypada? Lista sklepów!
›  Pasy transportowe: Sposoby mocowania i zabezpieczenia ładunków w transporcie
›  Ubezpieczenia OC/AutoCasco/NNW przez internet! Kto może skorzystać?
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Prestiżowe Grand Prix Monako Formuły 1: termin relacja tv program wyniki
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  Przyczepa Kempingowa: Wypożyczalnie świętokrzyskie. Oferty na wakacje!
›  Buczek Sport Mistrzostwa Polski i Puchar Polski Super Enduro 2019
›  Fake newsy i sexting w sieci
›  Pierwsze rejestracje samochodów dostawczych styczeń 2019 w Polsce
›  Prefabrykaty przyspieszą budowę lokali w ramach programu Mieszkanie Plus
›  Pierwszy komercyjny lot rakiety SpaceX z sukcesem
›  Ostatni dzwonek dla największych firm na przygotowanie się do PPK
›  Przyczepa Kempingowa: Wypożyczalnie wielkopolska. Oferty na wakacje!
›  Smartfony z grafenu mają trafić na rynek w 2023 roku
›  Obowiązkowe OC dla rowerzystów może stać się koniecznością
›  Polacy najbardziej boją się chorób układu sercowo-naczyniowego
›  Tylko 17% polskich firm korzysta z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych
›  Udane wakacje rodzinne z przyczepą kempingową przez Słowację!
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 20/Maj/2019 (19:43) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt [GN099]

  Cena brutto (z VAT) 2350.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 rt [GN149]

  Cena brutto (z VAT) 3300.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt resor [GN215]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 pts PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 pts [GN146]

  Cena brutto (z VAT) 1800.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 2 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 2 rt [GN100]

  Cena brutto (z VAT) 3100.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi [GN155]

  Cena brutto (z VAT) 5000.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N5-146 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N5-146 rt [GN096]

  Cena brutto (z VAT) 1800.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-350 CT resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRO//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-350 CT resor [GN164]

  Cena brutto (z VAT) 4200.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor [GN192]

  Cena brutto (z VAT) 2800.00 PLN
  Brak na stanie
REKLAMA
Części do Przyczep
Oferta →
Formy dostawy Formy płatności Zwroty/Reklamacje Mój koszyk Moje zamówienia Pomoc
Wiadomości Łódzkie Przyczepy Części/Akcesoria Nowe Opony Wydarzenia Biznes Black Friday Prawo jazdy Blog
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt
YouTube Facebook Twitter
© 2019 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl

Kup nowe opony przez internet, wykorzystując motoryzacyjną platformę e-commerce PrzyczepyMarter! W ofercie sklepu znajdziesz nowe opony online dla różnych pojazdów i w różnych rozmiarach - od opon dla samochodów osobowych po duże opony rolnicze i dla ciężarówek! W sklepie motoryzacyjnym online PrzyczepyMarter z oponami na każdy sezon prezentowane są tylko oferty wiarygodne i sprawdzone przez użytkowników pojazdów. Oferta cenowa nowych opon wszelkiego rodzaju została przygotowana na każdą kieszeń... Aktualna oferta to przeszło 2 tysiące różnych modeli opon letnich i opon zimowych różnych kategorii dla każdego!
Katalog Przyczep →
PrzyczepyMar
ter