PRZYCZEPYMARTER//ŁASK

Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku w wojnie obronnej

Marcin Jankowski  •  3/Grudzień/2018 (22:43), aktualizacja 5/Grudzień/2018 (14:54)
Od samego rana 1 września 1939 roku na granicy polsko-niemieckiej oraz polsko-słowackiej słychać było kanonadę broni. Wojska niemieckie bez wcześniejszego wypowiedzenia wojny zaatakowały Polskę. Przyjęło się w literaturze, że wojna obronna Polski we wrześniu i październiku 1939 roku lub zamiennie nazywana także kampanią wrześniową przeciwko przeważającym siłom hitlerowskiej III Rzeszy, rozpoczęła się ostrzałem z niemieckiego pancernika "Schleswig-Holstein" na Westerplatte, a zakończyła złożeniem broni przez Samodzielną Grupę Operacyjną "Polesie" 6 października 1939 roku. W tym dniu, jednocześnie wojska niemieckie rozpoczęły swoje działania przeciw Polsce na lądzie, morzu i w powietrzu od wczesnych godzin porannych. W artykule - Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku - chciałbym się skupić na chronologicznym przedstawieniu najważniejszych wydarzeń z frontu, w których udział brały jednostki Armii Łódź, by w kolejnych publikacjach uszczegółowić działania bojowe polskich żołnierzy, a w znacznym stopniu skupić się na regionie Sieradz - Zduńska Wola - Łask oraz ważniejszych bojach Armii Łódź.
PrzyczepyMarter.pl Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku w wojnie obronnej

Armia Łódź we wrześniu 1939 roku w obronie Polski przed atakiem wojsk niemieckich


Po 123 latach zaborów, w listopadzie 1918 roku Polska odzyskała niepodległość i ponownie pojawiła się na mapach. Okres pomiędzy zakończeniem pierwszej wojny światowej a 1939 rokiem był czasem, w którym budowano naszą państwowość. Z perspektywy czasu widać, że nadzieje na upragniony pokój w Europie na długie lata okazały się złudne. 1 września 1939 roku wojska hitlerowskich Niemiec rozpoczęły działania wojenne przeciw Polsce na lądzie, morzu i w powietrzu, co zapoczątkowało II wojnę światową. Zgodnie z niemieckim planem Fall Weis do ataku na Polskę ruszyły niemieckie oddziały z aż czterech stron - z rejonu Prus Wschodnich atak skierowany był na Działdowo i Mławę. Z północnego-zachodu na Chojnice i Czersk, aby odciąć oddziały na Pomorzu. Najbardziej zmasowany atak ruszył w pasie obronnym Armii Łódź z Kluczborka w kierunku na Wieluń - Łódź oraz Kłobuck - Częstochowę czyli w najkrótszej linii na stolicę Polski. Czwarty kierunek ataku wojsk niemieckich mieścił się na południu Polski w pasie od Pszczyny aż do Nowego Targu.
Katalog Przyczepy Samochodowe

Głównym zadaniem postawionym przed zgrupowaniem wojsk Armii Łódź była obrona głównego kierunku ataku Wehrmachtu i Luftwaffe na Warszawę, w którego skład w dużej większości wchodziły niemieckie zgrupowania wojsk pancernych i zmotoryzowanych. Praktycznie po pierwszych dniach walk okazało się, że siły którymi dysponowała Armia Łódź dowodzona początkowo przez generała Juliusza Rómmla, były nie wystarczające do obrony tak szerokiego pasa działań praktycznie od Ostrzeszowa -Sieradza aż po Kłobuck - Częstochowę.

Wiadomości Łask Online Kalkulator Ubezpieczenia OC // AC // NNW

Do ostatnich dni przed wybuchem wojny w 1939 roku wierzono w rozwiązanie sprawy drogą dyplomatyczną. Jednak klęska wojenna była dla społeczeństwa dużym wstrząsem. Dla narodu polskiego oraz całej Europy wojna ta okazał się jeszcze straszniejsza od poprzednich. Niemcy od samego początku nie respektowały żadnych norm prawa. Już w trakcie walk dochodziło do egzekucji ludności cywilnych przeprowadzanych przez jednostki Wehrmachtu oraz SS. Odnosi się do tego specjalna dyrektywa wydana przez samego Adolfa Hitlera: "zabijać bez współczucia i litości mężczyzn, kobiety i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy".

Wiadomości Łask Online Kalkulator Ubezpieczenia OC // AC // NNW

Ze względu na to, że Łask znalazł się na linii ataków niemieckiego lotnictwa Luftwaffe już od pierwszych dni wojny ludność cywilna była narażona na ataki. Na szczęście w samym Łasku nigdy nie doszło do bezpośrednich walk pomiędzy polskimi, a niemieckimi żołnierzami ponieważ stanowił on raczej miasto tranzytowe dla przemieszczających się jednostek. W zasadzie Łask został zajęty przez nieprzyjaciela w nocy z 6 na 7 września 1939 roku, a najpóźniej rano.

Dla żołnierzy Armii Łódź szlak bojowy rozpoczął się już pierwszego dnia kampanii wrześniowej, w którym główne działania opierały się na wysuniętej linii obronnej wzdłuż granicy, na którą zostali skierowani decyzją Dowódcy Armii. Wiele jednostek, miast i strategicznych obiektów na obszarze regionu łódzkiego było w tym czasie od samego rana bombardowane przez lotnictwo Luftwaffe. Duże grupy cywilów ratowało się ucieczką z dobytkiem w głąb kraju. Jednocześnie do natarcia na polskie linie ruszyły oddziały rozpoznawcze niemieckiej 4 dywizji pancernej oraz innych dużych zgrupowań. Pod Mokrą rozegrała się wielogodzinna bitwa, gdzie do historii zapisały się działania polskich ułanów, którzy wykorzystując siłę działek przeciwpancernych zniszczyli niemieckie czołgi.

W drugim dniu wojny - 2 września 1939 roku - poszczególne jednostki Armii Łódź uparcie stawiały opór nacierającym na ich pozycje obronne dywizjom Wehrmachtu. Dopiero wieczorem tego dnia, rozkazem Naczelnego Dowództwa, żołnierze wycofywali się na kolejne linie obrony w głąb kraju.

3 wrzesień 1939 roku w kronice działań bojowych zapisał się jako dzień, w którym polski żołnierz musiał się zmagać z wielkim zmęczeniem dwudniowymi walkami i odpieraniem kolejnych ataków przeważających sił niemieckich. Na odcinku Borowa Góra - Rozprza dotarły świeże jednostki, które miały wesprzeć dotychczasowe oddziały polskie i powstrzymać niemieckie dywizje. Mimo woli walki polskiego żołnierza w pierwszych dniach września 1939 roku, sytuacja w trzecim dniu nie przedstawiała się najlepiej dla strony polskiej. Można stwierdzić, że bitwa graniczna została przegrana, a większość oddziałów wycofywało się w głąb kraju pod ostrzałem niemieckiego lotnictwa i dywersantów z niemieckiej V kolumny. Doszło do przerwania frontu w kilku miejscach, co otworzyło drogę niemieckiej armii na Warszawę m. in. w rejonie Radomska, Piotrkowa i Tomaszowa. W celu ochrony tego odcinka do działań skierowano część odwodowej Armii Prusy. W tym czasie na północy - Armia Łódź została zepchnięta na główną linię obrony w okolicach Sieradza, gdzie możliwe było przerwanie frontu i odcięcie oddziałów od kontaktu z Armią Poznań.

4 września 1939 roku nadal trwały zacięte walki na wszystkich odcinkach frontu. Na głównej linii oporu wzdłuż rzeki Warta, oddziały Armii Łódź stawiały nadal opór zmasowanemu atakowi wojsk niemieckich. W niektórych miejscach co prawda udało się Niemcom zająć przyczółki na wschodnim brzegu rzeki. Ciężkie walki toczyły się również pod Borową Górą w rejonie Bełchatowa i Piotrkowa Trybunalskiego. Na polskie pozycje atakowały oddziały 1 i 4 dywizji pancernej oraz 31 dywizji piechoty przy wsparciu lotnictwa oraz artylerii, które swoją siłą dziesiątkowały Polaków. Niemieckie siły były dziesięciokrotnie większe oraz posiadały miażdżącą przewagę w pojazdach pancernych.

5 września 1939 roku niemieckie dywizje pancerne atakują w pasie działań Armii Łódź, najkrótszą drogą do Warszawy. Zbliżyły się one do Piotrkowa mimo wcześniejszych strat powstałych w wyniu bombardowań polskiego lotnictwa. W tym rejonie działała głównie odwodowa Armia Prusy nękana od samego rana z kolei przez niemiecką Luftwaffe. Przez cały dzień trwały walki o Piotrków, w których duże straty poniosły polskie oddziały zdziesiątkowane ostrzałem artyleryjskim i nalotami. Późnym wieczorem po całodziennych walkach do płonącego Piotrkowa weszły pierwsze oddziały niemieckie. Zacięte walki trwały także w rejonie Bełchatowa, Księżego Młyna i Borowej Góry gdzie nacierała niemiecka wojska pancerne. Uznać można, że walki o Borową Górę należały do jednych z najcięższych w kampanii wrześniowej 1939 roku. Rejon ten kilkukrotnie przechodził z rąk do rąk, a to za sprawą kolejnych posiłków niemieckich i dużymi stratami poniesionymi przez polskie jednostki. Na posterunkach do samego końca pozostali polscy żołnierze. Dopiero decyzja przełożonych zmusiła polskich obrońców do opuszczenia stanowisk, a nie przegrana w boju. Tego dnia również na północnym skrzydle Armii Łódź nie udało się powstrzymać wroga. Walki w rejonie Sieradza zakończyły się porażką, a polska 10 dywizja piechoty została odrzucona ze swych pozycji i zmuszona do wycofania. Ostatecznie porażka na północy i południu wymusiła podjęcie decyzji przez Dowódcę Armii Łódź o opuszczenia głównej linii obrony na Warcie.

6 września 1939 roku sytuacja na froncie dla polskich wojsk stała się krytyczna. Większość oddziałów wycofywała się na wschód za Wisłę i San w kierunku na Warszawę, a za nimi podążały niemieckie wojska, które chciały im odciąć drogę zajmując możliwe miejsca przepraw. Jednocześnie Armia Łódź zmierzała w tym kierunku po wcześniejszej decyzji Naczelnego Dowództwa. W tej nierównej walce lepszymi okazały się szybkie oddziały niemieckie posiadające dywizje pancerne i zmotoryzowane. Dużym utrudnieniem dla wycofujących się oddziałów były tłumy cywilów blokujących przemarsz drogami oraz naloty niemieckiego lotnictwa wprowadzające zamęt. Oprócz niemieckiej dywizji pancernej, podążała za nimi również niemiecka 8 armia wykorzystując lukę pod Sieradzem. Podobna sytuacja miała miejsce 7 września, kiedy to żołnierze Armii Łódź wycofywali się przy dużym zmęczeniu ciągłymi walkami przez ostatnie siedem dni.

8 września pierwsze oddziały niemieckie docierają na przedpole Warszawy. Wczesnym rankiem do stolicy zdążył przybyć dowódca Armii Łódź - generał Juliusz Rómmel, który objął dowództwo na nowo utworzoną Armią Warszawa składającą się z różnych pododdziałów Armii Modlin i właśnie Armii Łódź, której celem było zorganizowanie obrony Warszawy tak długo jak się da.

Nad resztą oddziałów Armii Łódź, które zostały rozrzucone w dość chaotycznym odwrocie, dowództwo objął generał Wiktor Thommee. Jego celem było skoncentrowanie dywizji nad rzeką Mrogą w rejonie Głowna. Na jego pozycje silny atak przeprowadziły niemieckie oddziały pancerne i zmotoryzowane, które po całodziennych walkach zmusiły zgrupowanie do odwrotu za rzekę Mrogę. Pod koniec dnia zilustrowała się tragiczna sytuacja na froncie. Naczelny Dowódca podjął kolejną decyzję oparcia obrony na linii rzek Bug - Wisła - San i tam skoncentrowania wszystkich możliwych jednostek zdolnych do dalszej walki.

9 września 1939 roku w walkach doszczętnie została rozbita Armia Prusy, a resztkom żołnierzy udało się przebić za Wisłę. W tym czasie grupa wojsk z Armii Łódź pod dowództwem generała Wiktora Thommee próbowała się przebić w rejonie Skierniewic w dalszym kierunku Wisły. Do głównych zadań tego zgrupowania była obrona rejonu Buga-Narwi w okolicach Warszawy i Modlina.

W trakcie odwrotu, 11 września wycofujące się oddziały Armii Łódź, walczyły o przełamanie oporu niemieckiego w okolicach Ozorkowa, Strykowa i Głowna próbując przebić się do Warszawy. Jednak już 12 września 1939 roku marsz dywizji Armii Łódź został powstrzymany niedaleko stolicy. Silna obrona niemiecka pod Brwinowem zmusiła generała Wiktora Thommee do zmiany swojej decyzji i skierowania wszystkich podległych mu oddziałów w kierunku na Modlin. W wyniku takiego obrotu sprawy, kolejnego dnia generał Thommee otrzymał rozkaz objęcia dowództwa nad twierdzą Modlin i wszystkimi zgrupowanymi tam stacjonującymi m. in. oddziałami Armii Łódź.

Od 13/14 września 1939 roku obronę Twierdzy Modlin organizował obecny generał Wiktor Thommee - dowódca Armii Łódź, której załoga składała się z 2 dywizji piechoty, 28 dywizji piechoty, 30 dywizji piechoty oraz 8 dywizji piechoty z dawnej Armii Modlin oraz kilku pododdziałów znajdujących się wcześniej w Twierdzy. Trzeba jednak zaznaczyć, że liczebnie dywizje wchodzące w skład Armii Łódź prezentowały bardzo znikomą siłę, które zostały zdziesiątkowane w trakcie wycofywania się w głąb kraju podczas pierwszych dwóch tygodni wojny. Dużym atutem obrońców była za to artyleria różnych kalibrów. Przez dalsze dwa tygodnie trwało oblężenie twierdzy przez przeważające siły niemieckie. Ostatecznie jej dowódca 29 września 1939 roku podjął decyzję o kapitulacji, gdy wobec poddania Warszawy jej dalsza obrona była bezcelowa.

Tak zakończył się szlak bojowy Armii Łódź, gdzie poszczególne pododdziały przemaszerowały m. in. przez Łask, i przegrana w wojnie obronnej Polski na przełomie września i października 1939 roku. Po dzień dzisiejszy wspominamy bohaterstwo żołnierzy września i opór całego narodu przed agresorem. Klęska w kampanii wrześniowej nie tylko pozbawiła nasz naród możliwości samostanowienia o własnych losach, ale także zapoczątkowała najkrwawszy konflikt w dziejach ludzkości. Do dzisiaj symbolem wybuchu wojny jest atak niemieckiego pancernika "Schleswig Holstein" na Wojskową Składnicę Tranzytową na Westerplatte. Godzina 445 na stałe zapisała się w tragicznej historii Polski, kiedy to wystrzelono pierwszą salwę ogniową z pancernika na placówkę. Dla wszystkich żołnierzy w całym kraju, siedmiodniowa epopeja obrony Westerplatte była symbole, kiedy przy przeważających siłach wroga można stawić zacięty opór. 7 września 1939 roku o godzinie 1015 komendant Westerplatte mjr Henryk Sucharski zarządził przerwanie walk i wywieszenie białej flagi. Żołnierze stacjonujący na WST wykazali się bohaterstwem i niezłomnością ducha za co zdobyli uznanie samych Niemców.

Bibliografia:

1. Zygmunt Bielecki, Ryszard Dębowski, 36 dni 1.IX - 6.X 1939 roku, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1971.
2. Józef Śmiałkowski, Łask dzieje miasta, Urząd Miejski w Łasku, Łask 1998.
3. Krzysztof Komorowski, Boje polskie 1939 - 1945, Bellona, Warszawa 2009.
1

Inscenizacja walk na linii Warty i Widawki 1939 w Strońsko-Beleń

Inscenizacja walk na linii Warty i Widawki 1939 w Strońsko-Beleń© PrzyczepyMarter.pl/Marcin Jankowski
Na początku września, odbywa się rekonstrukcja walk w Strońsku, gdzie jak co roku upamiętniane są walki na linii Warty i Widawki w 1939 roku. Do Strońska ściągają tłumy oglądających inscenizację walk pomiędzy wojskami polskimi i niemieckimi.
2

Inscenizacja: Nalot niemieckiego lotnictwa na polskie pozycje

Inscenizacja: Nalot niemieckiego lotnictwa na polskie pozycje© PrzyczepyMarter.pl/Marcin Jankowski
Walki na całej linii Warty i Widawki toczyły się pomiędzy 4 a 5 września 1939 roku. Jak to jest określane na kartach historii, był to bój graniczny, po którym polskie oddziały musiały się wycofać w głąb kraju. W walkach w okolicach Strońsko-Beleń poległo kilkuset polskich żołnierzy.
3

Armia Łódź w 1939 roku w obronie Polski przed agresją Niemiec

Armia Łódź w 1939 roku w obronie Polski przed agresją Niemiec© PrzyczepyMarter.pl/Marcin Jankowski
Dla wszystkich jest to doskonała lekcja historii a także możliwość upamiętnienia tych wszystkich, którzy oddali życie za wolną Polskę.
Blog prowadzony jest w celu promowania przyczep samochodywch w Łasku online. Na stronie zapoznasz się z informacjami o sklepie motoryzacyjnym z przyczepkami oraz praktycznymi wiadomościami o transporcie towarów.
TAGI
armia łódź wróblewski pdf armia łódź szlak bojowy armia łódź książka armia łódź liczebność armia kraków armia karpaty armia pomorze armia prusy szlak bojowy armii łódź łask sieradz piotrków bełchatów warszawa modlin beleń strońsko inscenizacja walki warta i widawka
OPINIE
Napisz Opinię: Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku w wojnie obronnej
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym UniMarter.com wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
POPULARNE
›  Neptun przyczepa platforma N13-305 multi z hamulcem najazdowym
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Łask: Wypożyczalnia i Sklep Przyczepy Samochodowe do 750 KG
›  Škoda Scala to nowy model samochodu kompaktowego z Czech
›  Stacja Benzynowa ViaToll: Gdzie Kupić dla Przyczep Samochodowych
›  Motoryzacja Przyczepy samochodowe Black Friday Czarny Piątek 2018
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Škoda określa kluczowe wyzwania w zakresie elektromobilności
›  Przyczepy z hamulcem najazdowym. Jaką wybrać do samochodu?
›  Pierwsze zdjęcia samochodu Škoda Scala z jego wnętrza przed premierą!
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Laweta samochodowa Szwajcarka Sprzedam! Waga, wymiary i cena.
›  23. Jarmark Łaski 2019: Program Dni Łasku i Atrakcje Zespoły
›  Części samochodowe Łask do samochodów osobowych i dostawczych
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Przyczepa podłodziowa Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Case Study: Pozycjonowanie stron razem z PrzyczepyMarter w Google
›  Szybki rozwój przemysłu napędza transport ładunków ponadgabarytowych
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku w wojnie obronnej
›  Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!
›  Przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce. Przegląd rynku!
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 10/Grudzień/2018 (04:30) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi [GN155]

  Cena brutto (z VAT) 5000.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw [GN104]

  Cena brutto (z VAT) 2100.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N07-253 bois PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N07-253 bois [GN197]

  Cena brutto (z VAT) 4200.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-17 navy PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PODŁODZIOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-17 navy [GN034]

  Cena brutto (z VAT) 3100.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N07-263 2 pro PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRO//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N07-263 2 pro [GN203]

  Cena brutto (z VAT) 5550.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 kps [GN125]

  Cena brutto (z VAT) 4100.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 [GN202]

  Cena brutto (z VAT) 2180.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 [GN064]

  Cena brutto (z VAT) 2030.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt [GN158]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt Ubezpieczenia
YouTube Facebook Twitter
© 2018 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl
Przyczepy Samochodowe Katalog
PrzyczepyMar
ter