PRZYCZEPYMARTER//BLOG

Škoda Scala to nowy model samochodu kompaktowego z Czech

Marcin Jankowski  •  14/Listopad/2018 (15:58), aktualizacja 11/Styczeń/2019 (15:17)
Nowy model samochodu ze stajni Škoda swoją nazwę wywodzi od łacińskiego słowa "scala" symbolizującego kolejny etap rozwoju marki na płaszczyznach nowoczesnego designu i technologii. To także pierwszy europejski model produkcyjny, który na pokrywie bagażnika zamiast logo marki, posiadać będzie napis ŠKODA. Oficjalna premiera modelu planowana jest przed końcem 2018 roku. W wypowiedziach przedstawicieli producenta padają zapewnienia, że Škoda Scala napisze nowy rozdział w historii samochodów kompaktowych producenta z Czech. Sama nazwa samochodu - Škoda Scala - ma symbolizować stały rozwój marki, oferującej innowacje technologiczne i funkcjonalności dostępne dotychczas w samochodach klasy premium.
PrzyczepyMarter.pl Škoda Scala to nowy model samochodu kompaktowego z Czech

Kompaktowa Škoda Scala gotowa do drogi. Prezentacja już w grudniu 2018 roku na targach w Izraelu.


Scala – kompaktowy model, którego nazwa została niedawno ujawniona, już w grudniu zostanie zaprezentowana szerokiej publiczności. Nowoczesny i dynamiczny samochód wyraźnie zaznacza kierunek rozwoju marki, oferując najnowsze rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa dostępne do tej pory dla samochodów z klasy premium. Na miejsce pięciodrzwiowego hatchbacka Rapid do portfolio Škody trafi całkowicie nowy model samochodu Škoda Scala, zwiastujący kolejne zmiany w segmencie A samochodów osobowych tej marki.
1. Wybierz nową przyczepę
2. Kup przyczepę samochodową
3. Oszczędź nawet 500 zł!
Katalog Przyczep →

Wymiary nowej Škody Scala to: długość 4,362 m, szerokość 1,793 m i wysokość 1,471 m. Długi rozstaw osi wynoszący 2,649 m nadaje pojazdowi bardzo dobre właściwości jezdne. Pomimo kompaktowych wymiarów, wnętrze nowej Škody pozostaje przestronne. Samochód posiada także jeden z największych bagażników w swoim segmencie o pojemności 467 litrów.

Całkowicie nowa koncepcja wnętrza wyznacza kierunek dla wszystkich przyszłych modeli producenta. Dostęp do usługi Infotainment Online zapewnia duży ekran o przekątnej 9,2 cala – największy wśród modeli w tym segmencie. Na desce rozdzielczej towarzyszy mu dostępny opcjonalnie wirtualny kokpit z możliwością personalizacji ustawień.

Nowy model został wyposażony w najnowsze technologie z zakresu connectivity i bezpieczeństwa, znane do tej pory z pojazdów klasy premium. Systemy wspomagające parkowanie, zmianę pasa ruchu i monitorujące odległość od poprzedzającego pojazdu, takie jak: PARK ASSIST, FRONT ASSIST, LANE ASSIST, CREW PROTECT ASSIST, LANE CHANGING ASSIST, to tylko wybrane przykłady innowacyjności, z którymi Scala stanie się jednym z najbezpieczniejszych pojazdów w swoim segmencie. Oficjalna data debiutu to już 6 grudnia 2018 roku podczas oficjalnej premiery w Tel Awiwie.

Pierwsze zdjęcia samochodu Škoda Scala z jego wnętrza przed premierą! Wnętrze nowego samochodu osobowego Škoda Scala na blogu PrzyczepyMarter


Tydzień przed światową premierą w Tel Awiwie, Škoda prezentuje zdjęcia wnętrza nowego modelu Scala, wzorowanego na samochodzie koncepcyjnym Vision RS, którego bardzo szeroko opisaliśmy we wcześniejszym artykule na blogu PrzyczepyMarter. Škoda Scala jest pierwszym autem produkcyjnym tej marki, które odzwierciedla nowy etap w ewolucji designu producenta Škoda, łączący emocje z funkcjonalnością.

W nowej koncepcji wnętrza Škody Scala kluczowym elementem jest centralnie umieszczony wyświetlacz systemu infotainment, znajdujący się na wysokości wzroku kierowcy i pasażera siedzącego na przednim siedzeniu. Poniżej wyświetlacza o przekątnej 9,2 cala, znajduje się funkcjonalna podpórka na nadgarstek, która zwiększa komfort korzystania z ekranu dotykowego.

- SCALA jest pierwszym modelem produkcyjnym, w którym nowa koncepcja wnętrza prezentuje kolejny etap w dziedzinie designu ŠKODY. Premiera tego modelu to symboliczna prezentacja nowej tożsamości marki, łączącej emocjonalny design z funkcjonalnością – mówi Norbert Weber, szef działu projektowania wnętrz w ŠKODA AUTO.

Przyciski systemu Start/Stop, wyboru profilu jazdy (Driving Mode Select) czy asystenta parkowania (Park Assist) zostały umiejscowione bezpośrednio przed dźwignią zmiany biegów, w zasięgu ręki kierowcy. Boczne wloty powietrza rozciągają się do drzwi potęgując wrażenie przestronności wnętrza pojazdu. Deska rozdzielcza i panele boczne przednich drzwi cechują się ziarnistą fakturą, nawiązującą do krystalicznych elementów, charakterystycznych dla aut marki ŠKODA.

Światowa premiera Škoday Scala odbędzie się 6 grudnia w Tel Awiwie. Transmisja na żywo będzie dostępna na stronie internetowej Škoda Storyboard oraz w kanałach społecznościowych marki.

Škoda określa kluczowe wyzwania w zakresie elektromobilności. Skoda w 2019 roku zaprezentuje pierwszy, w pełni elektryczny model samochodu


Rozwój na płaszczyźnie elektromobilności to nie tylko dominujący trend na rynku motoryzacyjnym, ale także jeden z kluczowych elementów strategii realizowanej przez Škodę. Zgodnie z zapowiedzią, w przyszłym roku marka zaprezentuje pierwsze, zelektryfikowane modele samochodów. Jako jeden z pionierów w zakresie wdrażania najnowszych technologii, Škoda wyznaczyła główne wyzwania w kontekście poszerzania oferty o zeletryfikowane modele pojazdów. W październiku 2018 roku Skoda dostarczyła 99 400 samochodów do klientów na całym świecie, natomiast od początku 2018 roku do klientów trafiło już 1 035 500 egzemplarzy. Z wszystkich modeli samochodów osobowych marki Skoda, największą popularnością cieszy się niezmiennie Octavia. W rankingach sprzedaży najwięcej zyskuje natomiast kompaktowy Skoda Suv Karoq.

Kluczowym aspektem podczas wdrażania technologii z zakresu elektromobilności jest zachowanie najwyższych standardów bezpieczeństwa, jak i oferowanie najlepszych systemów wspomagania kierowcy oraz usług z obszaru connectivity w zelektryfikowanych modelach samochodów. Dlatego jednym z priorytetów Škody jest możliwość zapewnienia klientów o tym, że zakup samochodu elektrycznego odpowiada ich wymaganiom i stanowi dobrą inwestycję w przyszłość.

Kolejnym wyzwaniem jest zapewnianie kierowcom jak największego komfortu w trakcie jazdy. Przykład modelu koncepcyjnego VISION E pokazał, że samochody elektryczne Škody będą wyróżniać się pod względem przestronności. Wnętrze auta przypomina te, które znane są z dostępnych w aktualnej ofercie modeli SUV-ów. Dzięki dodatkowej przestrzeni uzyskanej przez usunięcie silnika spalinowego i skrzyni biegów, w pojazdach elektrycznych pojawia się miejsce na dwa bagażniki – z przodu i z tyłu.

Na efekty wdrażania usług z zakresu elektromobilności do oferty modelowej Škody nie trzeba będzie długo czekać. W 2019 roku marka zaprezentuje pierwszy, w pełni elektryczny model samochodu. Będzie nim Škoda Citigo, zdolna przejechać 300 km na jednym ładowaniu oraz wspomagany energią elektryczną model SUPERB z napędem hybrydowym typu plug-in. Z kolei rok później klienci zapoznają się z pierwszym samochodem elektrycznym osadzonym na platformie MEB, który na jednym ładowaniu będzie w stanie przejechać do 500 km.

Zgodnie z prognozami na 2025 rok, samochody elektryczne wyprodukowane przez Škodę będą stanowić 25 proc. sprzedanych przez markę aut w Europie. Marka zamierza zainwestować co najmniej 2 miliardy euro w rozwój elektrycznych pojazdów i usług z zakresu elektromobilności. Kluczowe dla realizacji wyznaczonych celów jest równoczesne wdrażanie nowoczesnych technologii z zakresu cyfryzacji i automatyzacji oraz równoległe usprawnianie samych procesów produkcyjnych.

Škoda unowocześnia fabrykę i infrastrukturę magazynową


Škoda Auto dąży do wdrożenia w swoich zakładach produkcyjnych szeregu najnowszych technologii. Jednym z rozwiązań jest otwarcie drugiego już zautomatyzowanego magazynu małych części, co pozwoli zwiększyć efektywność pracy głównej fabryki. Wśród innowacji, które usprawnią proces produkcyjny samochodów Škody, wymienić należy roboty, które przenoszą drobne elementy bezpośrednio na linię produkcyjną.

- W poprzednim roku znacznie usprawniliśmy procesy logistyczne w naszym zakładzie produkcyjnym w Kvasinach. Teraz, dzięki zautomatyzowanemu magazynowi małych części, jesteśmy w stanie podnieść wydajność procesów także w głównej fabryce w Mlada Boleslav. Magazyn ten jest znacznie większy i doskonale przygotowany do produkcji samochodów z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. Wszystko zgodnie z zasadami koncepcji Przemysł 4.0 – powiedział Michael Oeljeklaus, członek Zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Otwarty już w lipcu 2018 roku magazyn w myśl zasad Przemysłu 4.0, pozostaje w pełni zautomatyzowany. Drobne elementy są odpowiednio przechowywane a później dostarczane przez roboty na linię montażową w wymaganej kolejności. Proces ten umożliwia zwiększenie precyzji pracy, przyśpieszenie procesów logistycznych i dalszą minimalizację błędów. Maszyny odciążają pracowników wykonując pracę wymagającą fizycznie. Pozwala to przeznaczyć więcej czasu na skanowanie etykiet czy przenoszenie pojemników z drobnymi elementami w obszarze towarów przechodzących i wychodzących.

Na powierzchni 2000 m2 znajduje się przestrzeń dla 71 tysięcy pojemników mieszczących małe części. Półki o wysokości 14 metrów pozwalają przechowywać 580 plastikowych skrzyń na godzinę. Taka sama liczba niedużych paczek może być obsłużona podczas kompletacji towarów wychodzących. Wszystko dzięki podziałowi pracy pomiędzy roboty – dwa odpowiadają za przechowywanie towarów, a pozostałe dwa za ich przemieszczanie na terenie fabryki.

Rozwiązania wdrażane przez Škodę to kontynuacja Strategii 2025, której jednym z kluczowych filarów jest digitalizacja procesów produkcyjnych.

Drony usprawnią proces inwentaryzacji w fabrykach samochodów Škoda


Wraz ze wzrostem sprzedanych samochodów, Škoda pracuje równocześnie nad rozwojem cyfryzacji procesów produkcyjnych w swoich fabrykach. Do tego celu wykorzystano drony, które będą w przyszłości na szeroką skalę wykorzystywane do usprawnienia inwentaryzacji i ułatwienie pracownikom wykonywania codziennych zadań. Te bezzałogowe pojazdy powietrzne są w stanie identyfikować i liczyć kontenery znajdujące się poza fabryką oraz określać ich dokładną lokalizację. Wdrożenie innowacyjnej technologii do codziennej pracy planowane jest w drugiej połowie 2019 roku.

Pierwszy dron w fabryce Škody w Mlada Boleslav został oparty na projekcie standardowego modelu Kingfisher oferowanego przez firmę Robodrone. Jest wyposażony w sześć wirników, lata z prędkością do 20 km/h oraz przenosi towary o masie do 5 kg. W trakcie trwającej fazy testowej zadaniem drona jest identyfikowanie i liczenie pustych kontenerów, znajdujących się na zewnątrz fabryki. Statystyki powstałe na podstawie zapisów drona, wykonywanych o trzech różnych porach dnia, trafiają następnie do systemów informatycznych w dziale logistyki. Tam podlegają dalszemu przetwarzaniu. Aby móc dokładnie określić lokalizację kontenerów, bezzałogowy pojazd powietrzny został wyposażony w technologię LIDAR (ang. Light Detection And Ranging), wykonującą do 300 tys. zdjęć na sekundę. Dron porusza się, wykorzystując do tego celu mapę 3D, a dzięki specjalnie zaprogramowanym algorytmom zdolny jest równocześnie namierzać i liczyć wyposażone kontenery. Wdrożenie dronów do codziennej pracy w fabrykach ŠKODA AUTO planowane jest w drugiej połowie 2019 r. Do tej pory ŠKODA zainwestowała w technologię dronową ok. 200 tys. euro.

99 400 samochodów dostarczonych w październiku do klientów na całym świecie


Sprzedaż samochodów marki Skoda w październiku 2018 roku okazała się mniejsza o 7,4% w porównaniu do tego samego miesiąca w roku ubiegłym. W przypadku tego producenta samochodów wpływ na to miały dwa czynniki. Po pierwsze mniejsze zapotrzebowanie na nowe auta na rynku chińskim, a także zmiany związane z dostosowaniem samochodów do nowych norm emisyjnych WLTP. Jednak już w skali roku Škoda kontynuuje tendencję wzrostową dostarczając do klientów o 6,1% więcej samochodów osobowych niż w 2017 roku.

W samej tylko Polsce od stycznia do końca października odnotowano dwucyfrowy wzrost rejestrujących samochody Skoda. Jest to 57 194 samochodów, czyli o 11,81% więcej w stosunku do poprzedniego roku. Jeśli chodzi o październik, tak jak na całym świecie, również w Polsce widać tendencję spadkową. Z raportu wynika, że do klientów trafiło 5 834 samochodów czyli o 0,49% mniej niż w poprzednim roku. Mimo to ten producent nadal pozostaje liderem sprzedaży samochodów osobowych w Polsce.

W Europie Zachodniej, Škoda dostarczyła w październiku 36 800 pojazdów, tym samym poprawiając wynik z poprzedniego roku (38 300 samochodów w 2017 r.). W Wielkiej Brytanii sprzedano o 9% więcej niż w 2017 roku (5 100 samochodów), we Francji o 4% (2 700 samochodów), we Włoszech o 4,1% (2 300 samochodów), w Austrii o 4,3% (2 100 samochodów), a w Belgii o 8,1% (1 700 samochodów). W Europie Wschodniej Škoda zwiększyła liczbę dostaw o 17,7% w porównaniu z październikiem 2017 r. Największy wzrost odnotowano w Serbii (o 29,6%), na Ukrainie (o 21,4%) i w Bośni (o 16,9%). Na rynku rosyjskim Škoda zanotowała jeden z największych wzrostów sprzedaży, dostarczając do klientów 7 600 pojazdów, czyli o 33,1% więcej nić w październiku 2017 rroku. W Europie Środkowej dostarczono 18 000 pojazdów w październiku, czyli o 1,2% mniej niż w 2017 roku. Największy, dwucyfrowy wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem odnotowano w Słowacji (o 11,8%) i na Węgrzech (o 16,1%). Od stycznia do października 2018 r. Škoda dostarczyła 276 300 pojazdów do klientów na największym rynku w Chinach. W Indiach marka ustanowiła rekordową sprzedaż w październiku, dostarczając do klientów 1 700 samochodów, czyli o 4,5% więcej niż w analogicznym okresie w poprzednim roku.

Wartym odnotowania jest także fakt, wcześniej już wspomniany, że w połowie października linię produkcyjną opuścił milionowy samochód tej marki w 2018 roku! Jest to historyczny rekord w historii marki, ponieważ udało się to osiągnąć o dwa tygodnie wcześniej niż w poprzednim roku. Z przekazanych informacji, milionowym samochodem okazał się egzemplarz Skoda Fabia z silnikiem 1.0 TSI. Dlaczego Skoda osiągnęła taki sukces na rynku motoryzacyjnym i nadal zajmuje czołowe miejsca w rankingach sprzedaży? Nie malejącą popularnością wśród klientów nadal cieszą się samochody w modelach Octavia i Fabia. Palmę pierwszeństwa zaczynają przejmować również udane modele samochodów z gamy Suv - Kodiaq oraz Karoq.

– Świetne wyniki w bieżącym roku wyraźnie wskazują na to, że bogata oferta Škody jest dostosowana do potrzeb najbardziej wymagających klientów na rynkach międzynarodowych. W ostatnim czasie odnotowaliśmy znaczący wzrost produkcji i sprzedaży. Obecnie, już piąty rok z rzędu, świętujemy produkcję milionowego samochodu. Naszym celem strategicznym na 2019 rok jest kontynuowanie tendencji wzrostowej. Kluczową rolę dla rozwoju marki w segmencie A będzie odgrywać innowacyjny model Škoda Scala, który wraz z końcem roku trafi do naszego portfolio – mówi Michael Oeljeklaus, Członek Zarządu ŠKODA AUTO ds. produkcji i logistyki.


Milionowy model ŠKODY, ustanawiający tegoroczny rekord, to Škoda Fabia z silnikiem 1.0 TSI, która zajmuje obecnie drugie miejsce wśród najbardziej popularnych samochodów marki, zaraz po bestsellerowej Škodzie OCTAVIA. Nieprzerwana popularność tych modeli stanowi dowód na to, że współcześni kierowcy cenią kompaktowe, dobrze wyposażone samochody, zapewniające komfort i bezpieczeństwo w trakcie codziennej, miejskiej jazdy.

Duże znaczenie w budowaniu sukcesu Škody ma trwająca ofensywa marki w segmencie SUV. Rosnąca popularność modeli Kodiaq i Karoq wśród klientów na całym świecie świadczy o zapotrzebowaniu na te wszechstronne, nowocześnie wyposażone pojazdy. Duży udział w kształtowaniu świetnych wyników marki ma także sprzedaż modelu Kamiq, dostępnego wyłącznie na rynku chińskim. Wkrótce portfolio SUV-ów w Chinach poszerzy się o nową Škodę Kodiaq GT, której oficjalna premiera odbędzie się w listopadzie podczas targów motoryzacyjnych Guangzhou Motor Show w Chinach.

Przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce. Przegląd rynku! Autem elektrycznym można już przejechać wzdłuż całego wybrzeża.


Elektromobilność to trend, który obejmuje nie tylko Polskę, lecz także całą Europę, Stany Zjednoczone czy Azję. W ubiegłym roku w Chinach sprzedano już ok. 100 tys. autobusów elektrycznych i około miliona samochodów z napędem zeroemisyjnym. Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energii pomiędzy 2020 a 2030 rokiem nastąpi wyrównanie całkowitego kosztu posiadania samochodów z silnikiem spalinowym i aut elektrycznych, biorąc pod uwagę koszt zakupu, serwisu i ich utylizacji. To przyczyni się z kolei do skokowego wzrostu ich popularności i sprzedaży. Mimo to sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce wciąż jest relatywnie niewielka, ale z roku na rok rośnie skokowo. Wymusza to rozbudowę infrastruktury do ładowania takich aut, w co coraz częściej inwestują prywatne podmioty.

Udział samochodów elektrycznych w polskim rynku wciąż jest niewielki – w ubiegłym roku zarejestrowano w Polsce nieco ponad tysiąc elektryków, ale sprzedaż takich aut z roku na rok rośnie o kilkadziesiąt procent. Eksperci firmy doradczej EY szacują, że za pięć lat auta elektryczne będą odpowiadać już za ok. 6 proc. ogółu sprzedaży. Jak na razie jedną z największych barier jest brak infrastruktury do ładowania takich pojazdów, ale przyjęty niedawno rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności jednak zakłada, że do 2020 roku ma powstać w Polsce około czterystu punktów szybkiego ładowania samochodów i ok. sześciu tysięcy publicznych punktów ładowania o normalnej mocy.

Posiadacze elektryków mogą już przejechać takim samochodem wzdłuż całego polskiego wybrzeża, ponieważ Zdrojowa Hotels udostępnia bezpłatne ładowarki we wszystkich swoich obiektach – nie tylko dla gości hotelowych. Ładowarki będą też dostępne w powstających hotelach sieci, a spółka zapowiada kolejne, proekologiczne inicjatywy.

– W kwestii promowania elektromobilności współpracujemy z korporacją taksówkarską w Świnoujściu, dzięki czemu goście naszego hotelu Radisson Blu Resort Świnoujście mogą korzystać z samochodów elektrycznych tej korporacji, która ładuje się na terenie naszego obiektu. Kolejnym krokiem są ładowarki do samochodów elektrycznych we wszystkich naszych obiektach, dostępne bezpłatnie zarówno dla gości, jak i dla innych osób, które potrzebują się podładować – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Śliwka, dyrektor rozwoju w Zdrojowa Invest & Hotels.


Zdrojowa jest jak na razie jedyną w Polsce siecią hotelarską, która udostępnia ładowarki do elektryków we wszystkich swoich obiektach, zarówno nad morzem, jak i w górach. Ostatnie ładowarki zainstalowane zostały przed wakacjami i zostały naniesione na mapy nawigacyjne. Praktycznie każdego dnia, w każdym obiekcie ładuje się samochód elektryczny. Zainteresowanie ładowarkami rośnie, tak jak sprzedaż i dostępność samochodów elektrycznych w Polsce.

Z podobnego założenia wyszła również Polska Grupa Energetyczna, że dobra infrastruktura stacji ładowania może przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce. Przekazała ona informację, że do końca września będzie miała 25 punktów ładowania w miastach średniej wielkości i liczy na to, że do końca roku uda się podwoić tę liczbę. PGE współpracuje w rozwoju stacji ładowania z lokalnymi samorządami, koncentrując się obecnie na miejscowościach uzdrowiskowych.

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodowych w 2017 w Unii Europejskiej sprzedano o blisko 40 proc. więcej samochodów elektrycznych niż rok wcześniej. W sumie sprzedano ponad 216 tys. tego rodzaju aut, przy czym liderami były Niemcy, Wielka Brytania i Francja, których mieszkańcy zakupili blisko 140 tys. samochodów. Polski rynek rozwija się znacznie wolniej, choć w 2017 roku zanotowano rekordowy, bo wynoszący ponad 300 proc., wzrost sprzedaży. W 2017 roku Polacy zarejestrowali ponad 1 tys. samochodów elektrycznych. 500 z nich napędzanych było całkowicie silnikiem elektrycznym, pozostałe były to hybrydy z możliwością doładowania w stacjach ładowania.

– Może się wydawać, że jesteśmy na początku drogi. Ale jeśli spojrzymy na to, ile w Polsce rejestrowanych jest samochodów z napędem hybrydowym, które odzyskują energię podczas jazdy, to w zeszłym roku było ich prawie 18 tys., co oznacza, że 18 tys. nowych właścicieli zdecydowało się wydać więcej pieniędzy, żeby mieć samochód bardziej ekologiczny – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Szustak, odpowiedzialny za marketing i komunikację w PGE Nowa Energia.


Zdaniem eksperta ta grupa kierowców to potencjalni nabywcy samochodów w pełni elektrycznych. Do ich zakupu zachęcać będzie przede wszystkim coraz niższa cena samych aut, która dziś w Polsce wciąż stanowi pewną barierę, ale także korzystne warunki ich eksploatacji. Niezbędne są działania na rzecz elektromobilności ze strony samorządów, których celem będzie zredukowanie liczby samochodów spalinowych w centrach miast oraz zachęcanie kierowców do przesiadania się do aut ekologicznych.

Wszyscy podkreślają, że dla elektromobilności kluczową kwestią jest także rozwój infrastruktury stacji ładowania. Obecnie przebiega on dwutorowo: z jednej strony koncentruje się na dużych stacjach przeznaczonych dla autobusów miejskich, z drugiej natomiast na publicznych stacjach dla samochodów osobowych. W rozwój infrastruktury angażują się firmy energetyczne. Grupa PGE ma obecnie 25 publicznych punktów ładowania o łącznej mocy 344 kW, zlokalizowanych m.in. w Łodzi i w Siedlcach – ostatnia z nich została otwarta w Krynicy-Zdroju.

Ładowanie samochodów elektrycznych staje się coraz łatwiejsze i szybsze. Obecnie za pomocą dostępnych na stacjach ładowarek na prąd stały możliwe jest naładowanie akumulatora do poziomu 80 proc. w mniej niż 30 minut. W przypadku starszych technologii samochód musi być podłączony do ładowarki 2–3 godz.

TAURON rozwija elektromobilność na terenie Polski Południowej. Przed grudniowym szczytem klimatycznym w Katowicach powstanie blisko 40 punktów ładowania aut. Zainstalowane ładowarki posłużą m.in. do uruchomienia usługi car-sharingu. To jeden z elementów rozwoju elektromobilności w ramach spółki. Kolejnym jest związana z budową infrastruktury do ładowania elektryków oferta dla portów lotniczych działających w zasięgu obszaru dystrybucji spółki. Dzięki podpisanemu z krakowskim lotniskiem porozumieniu Tauron będzie liderem pod względem takiej infrastruktury w południowej Polsce.

W Katowicach powstanie system 22 terminali złożony z 4 szybkich stacji ładowania oraz 18 stacji przyspieszonego ładowania. Kolejne 20 ładowarek TAURON postawi w ramach przetargu przeprowadzonego przez władze miasta. Na bazie tej infrastruktury koncern chce uruchomić przed szczytem klimatycznym także usługę car-sharingu aut elektrycznych.

– Rozmawiamy także z portami lotniczymi, które działają na terenie naszego OSD, czyli obszaru dystrybucji. Dotyczą one posadowienia na ich terenie ładowarek do samochodów elektrycznych, ale to jest pierwszy krok. Mamy w naszej ofercie działania, które mogą być atrakcyjne dla portów lotniczych w obszarze usług, np. związanych z oszczędnością energii, dzieleniem się korzyściami z oszczędności energii. Możemy rozmawiać również o posadowieniu paneli fotowoltaicznych na wielkokubaturowych pomieszczeniach, jakimi są terminale czy inne obiekty w obrębie portów lotniczych – wyjaśnia Kamil Kamiński, Tauron Energia Polska.


Warszawa Inwestuje w Publiczny EkoTransport Autobusowy


Jeśli chodzi o promocję samochodów elektrycznych prym wiodą przede wszystkich duże miasta, które inwestują w ekotransport. Ma to miejsce np. w Warszawie, gdzie blisko połowa taboru jest już napędzana energią elektryczną. Ponad 80 proc. warszawiaków, którzy korzystają ze stołecznej komunikacji miejskiej, wystawia jej pozytywną ocenę. Niskopodłogowy tabor, dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych, nowoczesne tramwaje i pociągi SKM oraz elektryczne autobusy sprawiają, że stolica jest liderem pod względem zmian w publicznym transporcie. Warszawa staje się też coraz bardziej eko. Już połowa taboru komunikacji miejskiej jest napędzana energią elektryczną. Do 2020 roku po stołecznych ulicach ma jeździć 130 autobusów elektrycznych.

– Cały tabor autobusowy w tej chwili w Warszawie jest niskopodłogowy, w pełni wyposażony, dostosowany dla osób niepełnosprawnych. Nowoczesne tramwaje i pociągi SKM, które w przyszłym roku zasilą spółkę, pokazują, że jakość dzięki pozyskanym dodatkowym środkom jest podwyższana w szybszym tempie, niż miasto byłoby na to stać – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora ZTM.


Jak podaje urząd miasta, w 2018 roku na zadania związane z transportem i komunikacją miasto wyda ponad 4,8 mld zł. Co czwarta złotówka z budżetu miasta trafia właśnie na ten cel. Na zakup usług komunikacji miejskiej trafi ponad 2,6 mld zł.

– Należy pamiętać, że 64 proc. transportu publicznego w mieście jest finansowane z budżetu miasta. Tylko albo aż 34 proc. pokrywają dochody ze sprzedaży biletów w mieście, więc wyzwanie stojące przed miastem jest bardzo duże. Pozyskanie finansowania zewnętrznego na pewno nam pomaga w szybszym rozwoju – wskazuje Strzegowska.


Według Warszawskiego Badania Ruchu w stolicy z komunikacji miejskiej regularnie korzysta 68 proc. mieszkańców. Blisko 82 proc. wystawia jej pozytywną opinię. Dobre oceny Warszawskiego Transportu Publicznego to efekt wielkich inwestycji realizowanych w ostatnich latach. Rozbudowywana jest II linia metra i sieć infrastruktury tramwajowej. Powstają nowe parkingi P+R. W najbliższych latach w stolicy pojawi się 800 nowoczesnych autobusów, w tym 130 pojazdów elektrycznych, 45 pociągów metra, ponad 200 tramwajów i 21 pociągów SKM. Dużą część z tych inwestycji udało się zrealizować właśnie dzięki środkom unijnym.

– Jesteśmy na etapie procedowania bardzo dużego postępowania na zakup taboru elektrycznego. W Warszawie pojawi się 130 autobusów elektrycznych i w tym projekcie również zamierzamy skorzystać ze środków unijnych. To będzie zakup taboru wraz z infrastrukturą towarzyszącą, bo to nie jest kwestia zakupu tylko autobusu, ale też wyposażenie miasta w całą infrastrukturę, która pozwoli ten tabor na ulicach Warszawy eksploatować. Oczywiście również korzystamy z dofinansowania w ramach zakupu taboru tramwajowego, pociągów dla SKM – wymienia przedstawicielka ZTM.


Polska jest na czwartym miejscu w Europie pod względem liczby autobusów na prąd (raport Stefana Baguette'a), w dużej mierze właśnie dzięki Warszawie. Stolica przystąpiła do Inicjatywy Wdrożenia Zeroemisyjnych Autobusów, która potwierdza chęć rozwoju proekologicznych rozwiązań w zakresie komunikacji autobusowej. Do 2020 roku miasto kupi łącznie 130 autobusów elektrycznych. Ekologiczny tabor ma wozić pasażerów m.in. po reprezentacyjnym Trakcie Królewskim. Na terenie miasta powstaje sieć pantografów do ładowania autobusów elektrycznych.

– 50 proc. taboru w ramach komunikacji miejskiej, czyli tramwaje, metro i Szybka Kolej Miejska, jest napędzane energią elektryczną. Dużo jednak przed nami. Zakup 130 elektryków, które mają jeździć wzdłuż Traktu Królewskiego to jest coś, co pozwoli nam na najbliższe lata zmieścić się w określonych zapisach wynikających z ustawy o elektromobilności – przekonuje Katarzyna Strzegowska.


Do 2025 roku europejski rynek baterii będzie wart 250 mld euro. KE chce wspierać jego rozwój zanim przejmą go Azjaci i Amerykanie!


Europejski rynek baterii wykorzystywanych w samochodach elektrycznych czy systemach sieciowych w połowie przyszłej dekady będzie wart już około 250 mld euro – pięciokrotnie więcej niż obecnie, a globalne zapotrzebowanie sięgnie nawet 600 GWh. Eksperci podkreślają, że to branża z ogromnym potencjałem, dlatego Komisja Europejska zamierza przeznaczyć na rozwinięcie europejskiego rynku baterii około 2 mld euro, zanim palmę pierwszeństwa w tym sektorze przejmą azjatyccy i amerykańscy – z Teslą na czele – producenci nowoczesnych ogniw litowo-jonowych, które zdominowały rynek.

– Celem European Battery Alliance jest stworzenie konkurencyjnego rynku produkcji baterii w Europie, obejmującego cały łańcuch wartości – od pozyskiwania surowców do recyklingu. Trzeba pokazać, że możemy tego dokonać. To bardzo ważne, bo jeszcze kilka lat temu niewiele osób wierzyło, że moglibyśmy faktycznie produkować w Europie baterie w sposób zrównoważony i przynoszący zyski. Teraz to się zmieniło. Ogromną rolę odegrała w tym praca w ramach European Battery Alliance, mająca na celu pokazanie wszystkich możliwości i korzyści płynących ze współpracy podmiotów europejskich, jak również sposobów na poprawę konkurencyjności – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bo Normark, ekspert ds. inteligentnych sieci i magazynowania energii w InnoEnergy.


European Battery Alliance (EBA) to inicjatywa Komisji Europejskiej powołana w październiku ubiegłego roku z inicjatywy wiceprzewodniczącego KE Maroša Šefčoviča. Jej celem jest rozwój europejskiego rynku baterii wykorzystywanych m.in. w samochodach elektrycznych. Sojusz ma doprowadzić do powstania komercyjnych projektów wyspecjalizowanych w produkcji baterii, które dzięki integracji łańcucha wartości oraz zastosowanym innowacjom będą ze swobodą konkurować z produktami z Azji i USA. W jego ramach Komisja Europejska prowadzi od ubiegłego roku rozmowy m.in. z przedstawicielami branży motoryzacyjnej i chemicznej.

– Na podstawie szacunkowych danych można powiedzieć, że w tej chwili wartość rynku baterii wynosi około 50 mld euro, ale spodziewamy się dynamicznego wzrostu. Prognozujemy, że do 2025 roku rynek tylko w Europie osiągnie już wartość 250 mld euro, co jest wartością nieporównywalnie wyższą od obecnej – mówi Bo Normark.


Według Komisji Europejskiej unijny rynek baterii wykorzystywanych w samochodach i magazynach ładowania aut w połowie przyszłej dekady będzie wart pięciokrotnie więcej niż obecnie, a zapotrzebowanie tylko w Europie sięgnie 200 GWh pojemności. W skali globalnej będzie to nawet 600 GWh. KE zamierza przeznaczyć na rozwinięcie europejskiego rynku baterii około 2 mld euro, zanim palmę pierwszeństwa w tym sektorze przejmą azjatyccy i amerykańscy producenci nowoczesnych technologii akumulatorowych.

– Według danych z 2017 roku światowy rynek baterii osiągnął 60 GWh. Trzeba również podkreślić, że istnieje duża różnica pomiędzy sprzedażą pojedynczych baterii a pełnych systemów akumulatorowych. W przypadku Europy uwzględniamy wszystko – od sprzedaży baterii po sprzedaż systemów akumulatorowych – zaznacza ekspert InnoEnergy Scandinavia.


Do sojuszu European Battery Alliance należy również Polska, która stawia mocny akcent na rozwój elektromobilności. Jej rozwój ma stanowić wartość dodaną w polskim przemyśle i – jak wynika z wyliczeń Cambridge Econometrics oraz Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych – wykreować około 50,8 tys. nowych miejsc pracy do 2030 roku. W ubiegłym roku przyjęto strategiczne dokumenty dotyczące rozwoju elektromobilności w Polsce, a od lutego br. obowiązuje ustawa, która kompleksowo reguluje ten sektor i wprowadza zachęty dla nabywców elektryków. Zdaniem wiceministra środowiska Michała Kurtyki Polska ma również potencjał, aby włączyć się w globalny łańcuch dostaw dla europejskiego sektora produkcji baterii.

Elektromobilność to trend, który obejmuje nie tylko Polskę, lecz także całą Europę, Stany Zjednoczone czy Azję. W ubiegłym roku w Chinach sprzedano już ok. 100 tys. autobusów elektrycznych i około miliona samochodów z napędem zeroemisyjnym. Według prognoz Międzynarodowej Agencji Energii pomiędzy 2020 a 2030 rokiem nastąpi wyrównanie całkowitego kosztu posiadania samochodów z silnikiem spalinowym i aut elektrycznych, biorąc pod uwagę koszt zakupu, serwisu i ich utylizacji. To przyczyni się z kolei do skokowego wzrostu ich popularności i sprzedaży.

Polska może odegrać w Europie wiodącą rolę w rozwoju elektromobilności – zarówno samochodów osobowych, jak i transportu publicznego – ocenia Håkan Agnevall, prezes koncernu Volvo Buses, który projektuje i produkuje we Wrocławiu autobusy elektryczne z przeznaczeniem na polski i europejski rynek. Na ulicach polskich miast pojawia się coraz więcej takich pojazdów, a według prognoz PSPA w ciągu najbliższych 10 lat będzie ich już ponad 3,5 tysiąca. W niskoemisyjnym transporcie – który jest jednym z najsilniejszych obecnie trendów w motoryzacji – samorządy upatrują szansy na poprawę jakości powietrza i życia mieszkańców.

– Doświadczamy obecnie największej od wielu lat zmiany w przemyśle transportu publicznego. W najbliższych 10 latach zmian będzie więcej niż w poprzednim dwudziestoleciu. Jednym z najważniejszych trendów jest elektromobilność i pojazdy elektryczne. Kolejnymi są pojazdy autonomiczne oraz wykorzystanie dużych zbiorów danych do ulepszenia usług transportu publicznego. Dla nas, jako producentów autobusów, jest to ogromna szansa na stworzenie transportu publicznego przyszłości, który jest przyjazny dla środowiska, cichy i przyczynia się do zmiany miast w miejsca przyjazne dla mieszkańców – mówi agencji Newseria Biznes Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.


Obniżenie poziomu hałasu i zanieczyszczeń powietrza to główny powód, dla którego samorządy szukają usprawnień w systemach komunikacyjnych. Większość z nich stawia na carsharing, ITS (inteligentne systemy transportowe) i niskoemisyjny transport przyjazny środowisku i mieszkańcom. Do rozwijania ekologicznego transportu zobowiązuje samorządy również przyjęta na początku roku ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zakłada ona, że do 2021 roku wymagany udział autobusów zeroemisyjnych w miejskich flotach ma wynieść 5 proc., a do 2028 roku – już 30 proc. Ten wymóg dotyczy 80 gmin i powiatów o liczbie mieszkańców przekraczającej 50 tys.

Obecnie pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny kursują po ulicach m.in. Inowrocławia, Warszawy, Krakowa, Lublina i Jaworzna. Jednak – jak wynika z raportu "Paliwa alternatywne w komunikacji miejskiej", opracowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) – w ciągu najbliższych 10 lat na ulicach polskich miast ma pojawić się już 3,5 tys. takich autobusów.

– Dziś jest bardzo duże zapotrzebowanie na różnego rodzaju autobusy elektryczne, ponieważ nie zanieczyszczają one środowiska, ograniczają emisję dwutlenku węgla, są energooszczędne i ciche. Dzisiaj nikt nie chce mieć przystanku za oknem, ale jutro, po wprowadzeniu elektrycznych autobusów, nie będzie to stwarzało problemów. Możemy zbliżyć transport publiczny do ludzi, nawet wprowadzić go wewnątrz budynków. Na przykład wizyta w centrum handlowym przyszłości może być atrakcyjniejsza dzięki środkom transportu wjeżdżającym do środka budynku. Może to dotyczyć również szpitali. Dlatego zmieni się sposób planowania przestrzennego miast – prognozuje Håkan Agnevall.


Zaletą elektrycznych środków transportu publicznego jest to, że są ciche i nie emitują gazów cieplarnianych, co wpływa na poprawę stanu środowiska i jakości powietrza. To istotne o tyle, że – jak wynika z danych WHO – spośród 50 miast Unii Europejskiej z najbardziej zanieczyszczonym powietrzem aż 33 znajdują się w Polsce. Smog jest coraz większym problemem, zwłaszcza w dużych miastach jak Warszawa czy Kraków.

– Coraz więcej ludzi osiedla się w miastach. Patrząc z perspektywy globalnej, trend urbanizacyjny jest bardzo silny. Musimy więc tworzyć miasta przyszłości, w których wszyscy będziemy chcieli mieszkać. Polega to na wprowadzaniu ekologicznych rozwiązań, poprawie jakości powietrza, ograniczeniu poziomu hałasu, dzięki czemu jakość życia w mieście będzie jeszcze wyższa – mówi Håkan Agnevall.


Polski rząd stawia obecnie duży akcent na elektromobilność, która ma być pozytywnym impulsem dla nauki i całej gospodarki. Z wyliczeń Cambridge Econometrics i Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych wynika, że sama elektryfikacja transportu drogowego do 2030 roku przyczyniłaby się do stworzenia prawie 60 tys. nowych miejsc pracy i wzrostu polskiej gospodarki o 0,3 proc.

– Tendencja do wprowadzenia elektromobilności w Europie jest bardzo silna. Polski rząd podejmuje wiele działań w tym zakresie i dlatego uważam Polskę za kraj, który może odegrać wiodącą rolę w dziedzinie elektromobilności w Europie. Odnosi się to do zarówno do transportu publicznego, jak i do pojazdów na użytek prywatny – mówi Håkan Agnevall.


Volvo Buses ma we Wrocławiu fabrykę autobusów elektrycznych, w której zatrudnia prawie cztery tysiące pracowników – w tym prawie tysiąc inżynierów rozwijających nowe technologie. Elektryki projektowane na Dolnym Śląsku trafiają na rynek polski, ale też m.in. do Danii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Norwegii.

– Polska jest bardzo ważnym krajem dla Volvo Buses, ponieważ rozwijamy tutaj elektryczne autobusy. Chodzi zarówno o opracowanie rozwiązań inżynieryjnych, jak i produkcję. Eksportujemy je następnie do wszystkich krajów Europy, co sprawia, że Polska jest dla nas kluczowym rynkiem – podkreśla prezes Håkan Agnevall.


Źródło: (c) Newseria/Skoda Polska

Zdjęcia i opracowanie na podstawie materiałów prasowych udostępnionych przez producenta samochodów Škoda.
1

Škoda Scala z szeroką ofertą silnikową dla nowego samochodu osobowego

Škoda Scala z szeroką ofertą silnikową dla nowego samochodu osobowego© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Zupełnie nowy, kompaktowy model w portfolio Škoda dostosowuje swoją moc i charakter do indywidualnych potrzeb kierowców. Škoda Scala dostępna będzie w czterech wariantach silnikowych: trzech benzynowych i jednym wysokoprężnym. Dodatkowo auto może zostać wyposażone w nowy układ jezdny z niższym zawieszeniem i dwoma trybami pracy: Normal i Sport.

Podstawowa jednostka benzynowa w nowej Škodzie Scala to trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 70 kW (95 KM) występujący wyłącznie z pięciobiegową skrzynią manualną. Druga, mocniejsza wersja ma moc 85 kW (115 KM) i dostępna jest w wersji standardowej z sześciobiegową skrzynią manualną lub w wersji opcjonalnej z siedmiobiegową automatyczną skrzynią DSG. Najmocniejszy, czterocylindrowy silnik 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM) dostępny jest również z sześciobiegową skrzynią manualną lub opcjonalną, siedmiobiegową skrzynią DSG. Škoda Scala oferuje także silnik diesla 1.6 TDI o mocy 115 KM. Silnik legitymuje się maksymalnym momentem obrotowym w wysokości 250 Nm.

Każdy z silników oferowanych w nowym modelu Škoda Scala spełnia wymogi emisyjne normy Euro 6d TEMP, obowiązującej od września 2018 roku, oraz został wyposażony w system odzyskiwania energii z hamowania. Škoda Scala będzie dostępna także z nowym układem jezdnym, który posiada zawieszenie o 15 mm niższe od standardowego. W wersji ze sportowym zawieszeniem zastosowano dwustopniową regulację siły tłumienia amortyzatorów. Po przełączeniu z trybu Normal na Sport zawieszenie ulega usztywnieniu, umożliwia płynniejszą jazdę, zapewniając kierowcy jeszcze większe emocje z prowadzenia auta.
2

Škoda Scala z nową koncepcją wnętrza dla samochodów kompaktowych

Škoda Scala z nową koncepcją wnętrza dla samochodów kompaktowych© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Nowoczesny design, przestronność i funkcjonalność znane do tej pory z samochodów klasy premium – Škoda Scala prezentuje zupełnie nową koncepcję wnętrza dla pojazdów z segmentu A. Emocjonalny język designu nowego modelu ŠKODY nawiązuje do samochodu koncepcyjnego VISION RS. Scala została wyposażona w innowacyjny pakiet usług z zakresu connectivity, największy wyświetlacz oraz najbardziej pojemny bagażnik wśród samochodów kompaktowych marki Škoda.

Škoda Scala zapewnia przestronne wnętrze, znane już dobrze z innych modeli tej klasy. Rozstaw osi nowego modelu wynosi 2,649 mm, przestrzeń na kolana dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie 73 mm, natomiast wolne miejsce nad głową to aż 982 mm. Scala posiada także największy bagażnik dla samochodów w tym segmencie – jego pojemność to 467 l. Po złożeniu tylnych siedzeń przestrzeń ta zwiększa się do 1,410 l.

W nowej Škodzie Scala emocjonalny język designu, znany z samochodu koncepcyjnego VISION RS, po raz pierwszy został zaadaptowany do modelu produkcyjnego. Oświetlenie wewnątrz auta jest dostępne w dwóch wariantach: białym i czerwonym. W najnowszym modelu istnieje możliwość zamówienia tapicerek wykonanych z ekskluzywnego materiału, Suedii.
3

Škoda Scala: Innowacje technologiczne w samochodach kompaktowych

Škoda Scala: Innowacje technologiczne w samochodach kompaktowych© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Wirtualny kokpit, dostępny jako opcja, ma przekątną 10,25 cala i pozwala kierowcom na personalizację ustawień i wybór jednego spośród pięciu dostępnych widoków. Natomiast wyświetlacz systemu Infotainment, znajdujący się powyżej deski rozdzielczej na wysokości wzroku kierowcy, ma przekątną 9,2 cala. Dzięki funkcjonalnościom z zakresu connectivity, pasażerowie mają dostęp do interesujących ich danych na temat pojazdu za pośrednictwem tabletu lub smartfona. Mogą zdalnie otrzymać informacje na temat aktualnego przebiegu auta, zużycia paliwa czy lokalizacji samochodu oraz ustalać przyszłe trasy z dowolnego miejsca i wgrywać je bezpośrednio do systemu nawigacyjnego, dostępnego wewnątrz pojazdu. Nowy model posiada także najnowsze systemy wspomagania kierowcy. Dzięki innowacyjnemu wyposażeniu, Škoda Scala zapewnia maksymalny komfort i bezpieczeństwo w trakcie jazdy.
4

Škoda Scala zapewni bezpieczeństwo bez kompromisów

Škoda Scala zapewni bezpieczeństwo bez kompromisów© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Nowy charakter, nowa technologia i bezpieczeństwo najwyższej klasy. Nowy, pięciodrzwiowy hatchback, który już wkrótce pojawi się w portfolio marki, posiada zaskakująco zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Kierunek rozwoju oferty modelowej obrany przez ŠKODĘ stanowi dowód na to, że marka odpowiada na potrzeby nawet najbardziej wymagających kierowców.

– Zastosowanie uniwersalnej platformy A0 MQB w nowym modelu Škody pozwoliło na stworzenie innowacyjnego i rewolucyjnego pojazdu, wyposażonego w zaawansowane rozwiązania technologiczne i systemy wspomagania kierowcy znane do tej pory z aut klasy premium. Nowa Scala podnosi prestiż samochodów z segmentu A, gwarantując najwyższe standardy bezpieczeństwa podczas jazdy – mówi Christian Strube, członek Zarządu Škoda ds. rozwoju technologii.

Škoda Scala została wyposażona w najwyższej klasy rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa. W bogatej ofercie dostępnych systemów, umożliwiających kierowcy i pasażerom pewną i spokojną jazdę, znalazł się m.in. Crew Protect Assist, który w wypadku kolizji automatycznie zamyka wszystkie okna oraz napina pasy bezpieczeństwa. Dodatkowo, Scala posiadać może aż dziewięć poduszek powietrznych, hamulec antykolizyjny MULTICOLLISION BRAKE oraz szeroki wachlarz rozwiązań z zakresu connectivity.
5

Škoda Scala i innowacyjne systemy wspomagania kierowcy

Škoda Scala i innowacyjne systemy wspomagania kierowcy© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Dostępne w standardowym wyposażeniu nowego modelu Scalasystemy LANE ASSIST i FRONT ASSIST mają na celu przede wszystkim zabezpieczyć przed wypadkami i niebezpiecznymi sytuacjami na drodze. FRONT ASSIST odpowiada za monitorowanie przestrzeni z przodu auta. Dzięki temu jest w stanie automatycznie aktywować hamulce w razie zagrożenia kolizją. Asystent pasa ruchu (LANE ASSIST) zabezpiecza przed nieumyślną zmianą pasa ruchu podczas jazdy. W momencie gdy kierowca zacznie zmieniać pas bez włączonego wcześniej kierunkowskazu, system skontruje kierunek jazdy i uruchomi sygnał ostrzegawczy. Dostępny jako opcja system PARK ASSIST odciąża kierowcę w trakcie wykonywania manewru parkowania, pomaga znaleźć miejsce odpowiedniej wielkości oraz samodzielnie steruje kierownicą.

Jednym z najbardziej innowacyjnych systemów oferowanych jako opcja w nowej Škodzie Scala jest udoskonalony czujnik monitorowania martwego pola - SIDE ASSIST. System potrafi ostrzec kierowcę przed wyprzedzającym go pojazdem lub takim, który znajduje się poza zasięgiem jego wzroku. W porównaniu do podobnie działającego czujnika martwego pola (BLIND SPOT DETECT), którego zasięg widzenia wynosi do 20 m, SIDE ASSIST jest w stanie wykryć samochody z odległości 70 m i z sukcesem ostrzec kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem.

Integralną częścią SIDE ASSIST jest REAR TRAFFIC ALERT, który informuje o pojazdach zbliżających się z boku. W przypadku braku reakcji kierowcy na potencjalne zagrożenie system jest zdolny samodzielnie uruchomić hamulce. Dodatkową opcją, która będzie wspomagać kierowcę na drogach szybkiego ruchu, jest aktywny tempomat (ACC), utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu, działający przy prędkościach nieprzekraczających 210 km/h.
6

Škoda Scala: pierwsze zdjęcia wnętrza nowego modelu

Škoda Scala: pierwsze zdjęcia wnętrza nowego modelu© Skoda/materiały prasowe
Pierwsze zdjęcia wnętrza samochodu Skoda Scala. Tak prezentuje się w całości koncepcja wnętrza Škody Scala. Na wysokości wzrozku, w centralnym miejscu, umieszczony został dotykowy wyświetlacz systemu do zarządzania pojazdem i jego najważniejszymi funkcjami o przekątnej 9,2 cala.
7

Skoda Scala: Widok na nawiewy we wnętrzu samochodu

Skoda Scala: Widok na nawiewy we wnętrzu samochodu© Skoda/materiały prasowe
Skoda Scala: Widok na nawiewy we wnętrzu samochodu
8

Ustawienia przy dźwigni biegów w wnętrzu Skoda Scala

Ustawienia przy dźwigni biegów w wnętrzu Skoda Scala© Skoda/materiały prasowe
Ustawienia przy dźwigni biegów w wnętrzu Skoda Scala
9

Skoda Scala: Komputer pokładowy w samochodzie

Skoda Scala: Komputer pokładowy w samochodzie© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Skoda Scala: Komputer pokładowy w samochodzie
10

Skoda Scala: Widok na wnętrze samochodu osobowego

Skoda Scala: Widok na wnętrze samochodu osobowego© Škoda Scala/materiały prasowe Škoda
Poszczególne elementy wnętrza samochodu Skoda Scala
Blog prowadzony o transporcie i promowania przyczep samochodywch w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianicach i Łodzi online. Na stronie zapoznasz się z informacjami o sklepie motoryzacyjnym z przyczepkami oraz praktycznymi wiadomościami o transporcie towarów.
REKLAMA
1. Wybierz pasy transportowe
2. Kup pasy transportowe z napinaczem
3. Pasy transportowe do lawet!
Rodzaje Pasów →
TAGI
skoda scala samochody klasa a rapid fabia kompakt skoda scala skoda scala skodascala samochody motoryzacja fabia kompakt octavia drony elektromobilność klasa a rapid fabia kompakt skoda scala warszawa elektromobilność ustawa elektromobilność definicja elektromobilność dofinansowanie elektromobilność w polsce elektromobilność konferencja elektromobilność w europie elektromobilność polska elektromobilność ministerstwo rozwoju samochody elektryczne ceny samochody elektryczne używane samochody elektryczne allegro samochody elektryczne forum samochody elektryczne 2017 samochody elektryczne 2018 samochody elektryczne sprzedaż samochody elektryczne wikipedia car sharing panek car sharing warszawa car sharing poznań car sharing katowice car sharing łódź car sharing bydgoszcz car sharing warszawa porownanie car sharing kraków
OPINIE
Napisz Opinię: Škoda Scala to nowy model samochodu kompaktowego z Czech
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym PrzyczepyMarter.pl wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
REKLAMA
Katalog Przyczep Samochodowych
Oblicz cenę →
POPULARNE
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  23. Jarmark Łaski 2019: Program Dni Łasku i Atrakcje Zespoły
›  Stacja Benzynowa: Gdzie Kupić ViaToll dla Przyczep Samochodowych
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  GP Bahrajnu Gdzie oglądać F1 w TV Online Kalendarz Formuły F1!
›  Prestiżowe Grand Prix Monako Formuły 1: termin relacja tv program wyniki
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Buczek Sport Mistrzostwa Polski i Puchar Polski Super Enduro 2019
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2019: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Łódź: Budowa tunelu średnicowego i przebieg pod centrum miasta
›  Grubson: Na szczycie w Łasku czyli Jarmark Łaski już w czerwcu!
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›  Pasy transportowe trzypunktowe do przewozu samochodów na lawetach
›  Pierwsze rejestracje samochodów dostawczych styczeń 2019 w Polsce
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Łask: Zbiórka Odpadów Wielkogabarytowych Kwiecień 2019
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić plik na AVI?
›  FAQ: Przyczepa samochodowa w Łódzkie do kupienia w sklepie
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Pasy transportowe: Sposoby mocowania i zabezpieczenia ładunków w transporcie
›  Pasy transportowe z napinaczem do mocowania dużych ładunków
›  Ubezpieczenia OC/AutoCasco/NNW przez internet! Kto może skorzystać?
›  Części i akcesoria do przyczepki samochodowej! Wyprzedaż 2019
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Przyczepa motocyklowa Neptun Moto2 i Moto3 do transportu motorów
›  Pomyśl o logistyce i sprawnym transporcie prowadząc e-handel
›  Neptun przyczepa platforma N13-305 multi z hamulcem najazdowym
›  Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!
›  Gdzie pojechać na narty do Austrii? Zimowy poradnik dla narciarzy!
›  Serwis Klimatyzacja Samochodowa Łask TopAuto: Dojazd do klienta
›  Ile za ubezpieczenie OC musi zapłacić młody kierowca?
›  Škoda Scala to nowy model samochodu kompaktowego z Czech
›  Jak płacić niską składkę ubezpieczenia OC/AC/NNW samochodu?
›  Przyczepa Kempingowa: Wynajem łódzkie. Oferty na wakacje!
›  Pozycjonowanie stron portal motoryzacyjny PrzyczepyMarter w Google
›  Przyczepa Kempingowa: Wypożyczalnie wielkopolska. Oferty na wakacje!
›  Udane wakacje rodzinne z przyczepą kempingową przez Słowację!
›  Przyczepa Kempingowa: Wypożyczalnie świętokrzyskie. Oferty na wakacje!
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 23/Marzec/2019 (12:41) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 [GN064]

  Cena brutto (z VAT) 2000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps [GN156]

  Cena brutto (z VAT) 5900.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 2 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 2 rt [GN100]

  Cena brutto (z VAT) 3100.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt [GN099]

  Cena brutto (z VAT) 2350.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 ptw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 ptw [GN126]

  Cena brutto (z VAT) 2100.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt [GN158]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-12 navy PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PODŁODZIOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-12 navy [GN195]

  Cena brutto (z VAT) 2300.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi [GN155]

  Cena brutto (z VAT) 5000.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 [GN202]

  Cena brutto (z VAT) 2180.00 PLN
  1 produkt dostępny
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt Porównywarka OC/AC
YouTube Facebook Twitter
© 2019 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl
Katalog Przyczep Samochodowych
PrzyczepyMar
ter