MOTORYZACJA//PRZYCZEPYMARTER

Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski

Marcin Jankowski  •  20/Wrzesień/2018 (12:00), aktualizacja 1/Luty/2020 (13:08)
Pierwsze przyczepy turystyczne w Polsce zaczęto produkować w latach 60. ubiegłego wieku. Początkowo ich sprzedaż była bardzo skromna i oscylowała w granicach kilkuset sztuk rocznie co wynikało z faktu, że w Polsce nie było jeszcze kultury podróżowania z przyczepami kempingowymi na wakacje oraz rynek motoryzacyjny nie był tak rozwinięty jak w innych krajach Europy zachodniej. Dopiero masowa produkcja samochodów osobowych FSO sprawiła, że możliwości wakacyjnych wyjazdów znacząco się poprawiły i rozpoczęto prace nad przyczepą kempingową z prawdziwego zdarzenia. Przełomową datą jest rok 1972, kiedy to w zakładach w Niewiadowie powstaje pierwszy model przyczepy turystycznej o nazwie Niewiadów N-126, która obecnie jest przyczepą kultową i już bardzo rzadko spotykaną na drogach. Jak na owe czasy i możliwości polskiej motoryzacji zastosowano w niej "nowoczesną" technologię.
PrzyczepyMarter.pl Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski

Historia polskiej przyczepy kempingowej Niewiadów. Początki turystyki z przyczepami kempingowymi...


W porównaniu do wcześniejszych przyczep z lat 60. takich jak Malwa, Trump i Romi-23, nowa przyczepa kempingowa Niewiadów N-126 miała nie składaną skorupę szkieletową nadwozia, która została wykonana z laminatu poliestrowo-szklanego. Dzisiaj patrząc na kształt naszej "Niewiadówki", na naszej twarzy pojawia się oznaka litości, jednak na tamte lata turystyczne przyczepy Niewiadów prezentowały bardzo ładną sylwetkę i co najważniejsze ich kształt zmniejszał opory powietrza(? aby pewno...). Duży nacisk położono na bardzo prostą konstrukcję przyczepy kempingowej Niewiadów co miało się przełożyć na minimalną ilość prac konserwacyjnych w przyszłości podczas użytkowania turystycznego co z koleji było wynikiem niedoboru części na polskim rynku.

Pierwszym modelem przyczepy kempingowej z zakładów motoryzacyjnych Niewiadów - popularnej "Niewiadówki" lub w slangu caravaningowców "lodziarki" - był model N-126. Niczym nadzwyczajnym się on nie wyróżniał, a można wręcz powiedzieć, że wyposażenie tej przyczepy było bardzo skromne. Była to bardzo mała przyczepa z masą własną 290 kilogramów i została przystosowana do holowania przez samochody osobowe Polski Fiat 126P. W kolejnych latach wprowadzono w przyczepie znaczące modyfikacje, na podstawie licznych uwag samych użytkowników, co doprowadziło w konsekwencji do powstania nowych modeli oznaczanych kolejno literami alfabetu N-126a, N-126b i itd... Dla przyczep turystycznych Niewiadów, przełomem okazał się rok 1975 kiedy na rynek wyprodukowano modele N-127 oraz N-132 o tej samej sylwetce, jednak o zwiększonych minimalnie gabarytach i wyższym standardzie wyposażenia oraz zabudowy wnętrza.

W przyczepach Niewiadów stosowano dwa układy wnętrza. Pierwszy występujący w wersjach przyczep kempingowych Niewiadów N-126a, N-126b, N-126c i N-126e zakładał umieszczenie szafki kuchennej przy przedniej ściance zaraz przy drzwiach wejściowych. Natomiast po lewej stronie drzwi znajdowała się szafka na ubrania. Częściowo na przodzie, wzdłuż lewej i prawej ściany umieszczono łóżka sypialne. Po środku pozostało miejsce na składany stolik znajdujący się w tylnej części przyczepy. Różnica występowała w wersji N-126d, gdzie szafka kuchenna umieszczona była po lewej stronie przyczepy na wprost drzwi wejściowych, a wzdłuż przedniej ściany znajdowało się dwuczęściowe łóżko z rozkładanym stolikiem, z którego w czacie spania można było zrobić jednolite łóżko. Rozwiązanie stosowane bardzo często w przyczepach kempingowych produkowanych obecnie.

Modele przyczep Niewiadów N-126a,b,c,d,e miały wysokość skorupy 1830 mm, długość 2800 mm oraz szerokość 1910 mm. Długość razem z dyszlem wynosiła 3780 mm, a całkowita wysokość od ziemi wynosiła 2180 mm. Ramę podwozia wykonano z kształtowników stalowych spawanych. Zawieszenie było typu Neidharta z wałkami gumowymi z kołami o rozmiarze 135SR x 12. Wszystkie modele przyczep nie zostały wyposażone w hamulec najazdowy oprócz odmiany Niewiadów N-126d, która była wersją eksportową. W pierwszej wersji nawet nie montowano fabrycznie koła manewrowego. Pojawiło się ono dopiero od modelu N-126b.

Przyczepę kempingową Niewiadów N-126 przewidziano dla 2+2 osoby (dwójka dorosłych plus dwoje dzieci) oprócz odmiany N-126d, która była wersją tylko dla trzech osób. W wersjach od "b" zaczęto także montować zewnętrzną listwę do rozstawiania dodatkowego przedsionka przed przyczepą kempingową. Wyposażenie stanowiły kuchenka dwu palnikowa z płytą zlewozmywaka, zbiornik na wodę, pompka pneumatyczna oraz w wersjach N-126d i N-126e także dodatkowo pompka elektryczna, szafa ubraniowa, kanapa, stolik (w wersji N-126d drugi mały stolik), zasłonki oraz uchylne okno dachowe. Od wersji N-126c montowano również w przyczepie moskitierę. Jeśli chodzi o masy i ładowność przyczep i ich odmian to każdy kolejny model różnił się od siebie: N-126a (masa własna: 360 kg, ładowność: 50 kg), N-126b (masa własna: 380 kg, ładowność: 50 kg), N-126c (masa własna: 400 kg, ładowność: 100 kg), N-126d (masa własna: 420 kg, ładowność: 100 kg), N-126e (masa własna: 400 kg, ładowność: 100 kg).

O wiele bogatszą przyczepą Niewiadów była wersja N-127 w swoich odmianach, którą rozpoczęto produkować z końcem 1975 roku. Jej kształt niczym zbytnio nie różnił się od swojej poprzedniczki, zyskał jedynie kilka centymetrów na wysokości, długości i szerokości. Wszystkie odmiany tych przyczep posiadały układ wnętrza jak wersja N-126d czyli z szafką kuchenną przy lewej ścianie na wprost drzwi wejściowych. Produkowano je z hamulcem najazdowym z importu z Niemiec bądź Francji. Zamiast półek zastosowano zamykane szafki, a kran na wodę podłączony był do pompki elektrycznej 12V z przyciskiem włączającym. W opinii ówczesnych użytkowników ta odmiana przyczep Niewiadów dla trzech osób była najlepszym i najpraktyczniejszym rozwiązaniem, spośród dotychczasowych w sprzedaży.

Trzecią seryjną przyczepą kempingową Niewiadów z lat 70./80. ubiegłego wieku była wersja oznaczona symbolem N-132. Produkowana ona była w dwóch odmianach o oznaczeniu l i t. Dla tej serii skorupa przyczepy miała długość 3605 mm, a razem z dyszlem 4750 mm. Wysokość od podłoża wynosiła 2450 mm, a sama skorupa miała wysokość 2065 mm. Szerokość tej przyczepy kempingowej zaprojektowano na 2030 mm niezależnie od swojej odmiany. W porównaniu do poprzednio opisanych przyczep, ten model przyczepy kempingowej Niewiadów N-132 posiadał mały wywietrznik na dachu. Wersja oznaczona symbolem "t" dodatkowo posiadała także pomieszczenie sanitarne z turystycznym WC, umywalką i lustrem. W tamtym czasie jednak, aby uzupełnić toaletę odpowiednimi środkami chemicznymi trzeba było udać się za granicę(!). Różni je także opcja dwóch łóżek do spania w tylnej części przyczepy i jedno miejsce przy przedniej ścianie, a także hamak wiszący nad nim. Patrząc z dzisiejszej perspektywy na tak "dużą" przestrzeń do spania przy tak małych gabarytach jest to, jak radzili sobie kiedyś polscy turyści podróżujący przyczepą kempingową. W wersji "t" były zamontowane fabrycznie 4 okna z czego 2 otwierane. Natomiast w wersji "l" zamontowano tylko 3 okna i również tylko 2 były otwierane. Masa własna przyczepy kempingowej Niewiadów N-132t wynosiła 630 kg, a ładowność 150 kg. Natomiast wersja "l" ważyła 610 kg i jej ładowność również wynosiła 150 kg.

Z ciekawostek dodam, że sam miałem możliwość podróżowania przyczepą kempingową Niewiadów, nie pamiętam już w jakiej wersji dokładnie, jednak modelowo była to N-126. Jeszcze większym wyzwaniem staje się to kiedy powiem, że wakacyjna podróż odbyła się w okolicach 2005 roku do Szwecji. Można było odnieść wrażenie, że wielu Szwedów nie wychodziło z podziwu jak można było tak "małą" przyczepą przejechać tyle kilometrów i w dodatku wygodnie wypocząć. Plusem był fakt, że w Szwecji można spotkać na drogach bardzo dużo oldtimerów i wielu z nich gustuje w takich klasycznych pojazdach.

Przyczepy kempingowe Niewiadów: Akcesoria i dodatki montowane dla wygody spędzania wakacji poza domem


Każdy turysta podróżujący przyczepą kempingową wie, że udane wakacje to nie tyle ładna przyczepa co jej wyposażenie dodatkowe. Perwsze przyczepy kempingowe Niewiadów praktycznie nie miały żadnych dodatkowych wygód, oprócz tego co fabrycznie zamontowano czyli łóżka i kuchenki wraz ze zlewozmywakiem. Oczywiście nie ma co porównywać dzisiejszych przyczep kempingowych, w których znajdziemy prawie wszystko - zaczynając od lodówek, a kończąc na telewizorach, jednak brakowało w Niewiadówka niezbędnego minimum... Projektując przyczepy turystyczne Niewiadów już założono, że dodatkowe wyposażenie będzie montowane przez samych użytkowników przyczep. Dlatego przygotowano specjalne poradniki, co warto dodatkowo zamontować i jak to zrobić.

Cała elektryka w przyczepach Niewiadów była przystosowana do zasilania z akumulatora samochodu osobowego 12V. To rozwiązanie było dobre podczas jazdy bądź na krótkich postojach na parkingu. Podczas nocowania na polu kempingowych zasilanie z akumulatora nie wchodziło w grę. Trzeba było podpiąć natomiast zasilanie do instalacji 230V. Problem w tym, że fabrycznie nie została ona do tego przystosowana. Trzeba było we własnym zakresie dokupić zasilacze przetwarzające napięcie 220V na 12V i zamontować je we własnym zakresie. Dzięki takim udogodnieniom podróżujący mieli oświetlenie oraz mogli korzystać z elektrycznej pompki wody.

Zdaża się, że mimo wyjazdów późnym latem bądź wczesną jesienną mamy już zimne dni. W przyczepach Niewiadów za warstwę termiczną robiła cienka ilość pianki poliuretanowej. Wtedy w 100% sprawdzał się termowentylator, który można było zamontować dodatkowo w szafie na ubrania. Jego brak w wersajch fabrycznych spowodowany był tym, że do zasilania wymagane było napięcie 220V. A to można było mieć z koleji jedynie po własnych przeróbkach. Drugim nieodłącznym elementem w dzisiejszych przyczepach kempingowych jest lodówka, której brakowało w naszej rodzimej produkcji. Samą chłodziarkę o wadze około 30 kilogramów można było dokupić w zakładach w Niewiadowie już we własnym zakresie. Oczywiście montaż tego elementu w przyczepie przewidziany był dla użytkownika.

Trzecim ważnym dodatkiem do każdej przyczepy, niezależnie od marki, jest dostawiany przedsionek namiotowy do przyczepy kempingowej. Ten rodzaj wyposażenia produkowany był w zakładach w Niewiadowie. Było i jest to nadal bardzo przydatne wyposażenie, zwiększające powierzchnię wczasowania i warunki bytowania turystów podczas noclegów na kempingach. Ze względu na małą przestrzeń wewnątrz przyczepki, zalecano zabrać ze sobą składane krzesła i stolik turystyczny, aby właśnie pod rozkładanym przedsionkiem można było wspólnie spożywać posiłki.

Na zdjęciu głównym wnętrze przyczepy kempingowej Niewiadów N-126D ze strony producenta. Kiedy polska gospodarka sterowana była centralnie sam zakład w Niewiadowie wspierany był przez państwo. Obecnie jest to przedsiębiorstwo prywatne. Do przygotowania tego artykułu zaczerpnięte zostały informacje z ówczesnych publikacji technicznych oraz własnych doświadczeń z podróżowania przyczepą kempingową Niewiadów.

SAMOCHODY
Przeglądaj naszą bazę samochodów osobowych online. Sprawdź charakterystykę dowolnego pojazdu i kup dla siebie najatrakcyjniejszą ofertę ubezpieczenia OC i AutoCasco przez internet, oszczędzając pieniądze!
TAGI
Blog Biznes Przyczepy caravaning przyczepy niewiadów używane przyczepy niewiadów opinie przyczepy niewiadów n126 przyczepa niewiadów olx przyczepa kempingowa niewiadów n132 przyczepy kempingowe niewiadów allegro niewiadów części przyczepa niewiadów allegro przyczepa kempingowa niewiadów n126 opinie niewiadów n126 sprzedam niewiadów n126 wymiary niewiadów n126 waga przyczepy niewiadów sprzedaż niewiadów n126 wnętrze przyczepy kempingowe niewiadów allegro niewiadów przyczepy kempingowe przyczepy kempingowe niewiadów allegro niewiadów n 132 dane techniczne niewiadów n132t przyczepy niewiadów używane niewiadów n127 przyczepa kempingowa n 132 niewiadów n126 nowa turystyka
OPINIE
PrzyczepyMarter.pl @anonimowy @anonimowy

Odp: Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski

Proszę o uwzględnienie zasad pisowni "nie" z poszczególnymi częściami mowy.
PrzyczepyMarter.pl @przyczepymarter @przyczepymarter

Odp: Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski

Znalazło się kilka pomyłek w tekście, które zostały już poprawione! Dzięki za zwrócenie uwagi...
PrzyczepyMarter.pl @anonimowy @anonimowy

Odp: Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski

przyczepy n132 były produkowane w 3 wersjach L I oraz D
Napisz opinię do artykułu tylko jako zalogowany użytkownik!
Wcześniej możesz Założyć konto i Zalogować się
POPULARNE
›  Przyczepa samochodowa resorowana z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Zlot motocyklowy Gwiaździsty Częstochowa 2020: termin i program
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Gdzie kupić viaTOLL do przyczep samochodowych i kempingowych?
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić konwerter na AVI?
›  Jarmark Łaski 2020 Program Dni Łasku i Kto Wystąpi na Scenie?
›  VI Krajowe Święto Truskawki Buczek 2020: kto wystąpi, program!
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Zasady Poruszania się z przyczepą samochodową po drogach publicznych
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Łask wiadomości lokalne onlej budżet kredyty gotówkowe i pożyczki
›  Przyczepa kempingowa Adria Astella: nowa luksusowa linia sezon 2020
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Urodziny Łodzi 2020: Program koncerty i rozrywka na Dni Łodzi
›  Lidl w Łasku: Kiedy otwarcie sklepu spożywczego w Vendo Park?
›  [DEPESZA] Pracownicy kolejnych branż obawiają się o swoje miejsca pracy
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Ruch lotniczy w Polsce spadł o prawie 90 proc. Przed końcem maja większość przewoźników na świecie może ogłosić bankructwo
›  Galeriom handlowym grożą gigantyczne straty
›  Piknik Lotniczy w Łasku 2020: Dzień Otwarty i Święto 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego
›  Podpis elektroniczny usprawni pracę firm oraz podmiotów administracji publicznej
›  Polskie fintechy z rozwiązaniami na światowym poziomie
›  Dni Pabianic 2020 i Dni Powiatu Pabianickiego 2020 info dnia
›  Wypadek Łask policja z ostatniej chwili: wiadomości dnia onlej
›  Zachodnia obwodnica Łodzi S-14: przebieg i realizacja ekspresówki
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2020: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›  Gdzie na wakacje w 2020 roku kamperem lub przyczepą kempingową?
›  Polska branża PR sama wyznaczyła dla siebie standardy i normy etyczne
›  Dni Bełchatowa 2020, MCK PGE Giganci Mocy i Dzień Energetyka 2020
›  Rozszerzona rzeczywistość rozwiązaniem dla e-sklepów nie tylko na czas pandemii
›  Przyczepa motocyklowa Neptun Moto2 i Moto3 do transportu motorów
›  Motocykle Harley - Davidson na targach Poznań Motory Show 2020
›  W najbliższych dniach przedsiębiorcy będą decydować o utrzymaniu lub cięciu etatów
›  Ważna zmiana dla małych i średnich firm
›  Trwają prace nad reformą prawa koncernowego
›  Ponad 50% firm szkoleniowych traci wszystkie dochody
›  W czasie pandemii co trzeci Polak zwiększył liczbę płatności online
›  Tylko 30% zmian wdrażanych przez firmy kończy się sukcesem
›  Targi motoryzacyjne Poznań Motor Show 2020 i elektromobilność
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Polacy wciąż niewiele wiedzą o stanie środowiska
›  Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to przyszłość branży PR
›  [DEPESZA] Zdalne lekcje są dla nauczycieli testem cyfrowych kompetencji
›  Andora - maleńkie państwo między Francją a Hiszpanią
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›  Dni Sieradza 2020 kiedy: Program i plakat z koncertami wydarzenia
›  Turystyczne targi caravaningowe Camper Caravan Show Warszawa 2020
ŁódźŁaskZduńska WolaZelów Widawa SzadekSieradzPiotrków TrybunalskiTomaszów Mazowiecki

PabianiceBiałystok Bydgoszcz Gdańsk Gorzów Wielkopolski Katowice Kielce Kraków Lublin Olsztyn

Opole Poznań Rzeszów Szczecin Toruń Warszawa Wrocław Zielona Góra

Przyczepy Ranking przyczep Ubezpieczenia OC/AC Wydarzenia Prawo jazdy Sklep budowlany Samochody Blog

Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt

YouTube Facebook UniMarter

© 2020 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746  •  E-mail: blog@przyczepymarter.pl
PrzyczepyMart
er
Konto @  Menu ☈