PRZYCZEPY KEMPINGOWE//BLOG

Przyczepy kempingowe i kampery. Wady czy zalety podróżowania?

Marcin Jankowski  •  24/Czerwiec/2018 (22:24)
Na polskich drogach, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, co raz częściej możemy zauważyć podróżujących z przyczepami kempingowymi. W Polsce nie wszyscy decydują się na kupno własnej przyczepy lub kampera na co wpływają ceny pojazdów, a to z kolei prowadzi do traktowania caravaningu jako niszowy styl spędzania wolnego czasu. Mimo to ten rodzaj podróżowania samochodem z przyczepą kempingową będzie częściej wybierany przez Europejczyków. W samej Europie doskonałym miejscem do jazdy kamperem czy przyczepą kempingową jest Skandynawia - bardzo dobrej jakości drogi, liczne miejsca do biwakowania i ogromne przestrzenie. Tego na pewno nie zabraknie Wam w Szwecji, Norwegii i Finlandii. Kolejnymi kierunkami rozwoju turystyki motoryzacyjnej to Australia i Ameryka Północna, gdzie natężenie ruchu jest o wiele mniejsze niż w Europie kontynentalnej... Jeszcze większym zainteresowaniem niż przyczepy cieszą się kampery, za sprawę łatwiejszej obsługi i niskich cenach noclegu.
PrzyczepyMarter.pl Przyczepy kempingowe i kampery. Wady czy zalety podróżowania?

Podróżowanie z przyczepą kempingową popularniejsze. Polacy chętnie podróżują także kamperami po Europie.


Minusem podróżowania przyczepami kempingowymi po drogach Europy to rosnące natężenie ruchu samochodów osobowych, które może być utrudnieniem i sporym dyskomfortem dla przemieszczających się turystów. Właściciele przyczep kempingowych muszą sobie także zazwyczaj szukać wcześniej dogodnych miejsc do parkowania, wjeżdżając szczególnie do dużych miast. W przeciwieństwie do Polaków, podróżowanie z przyczepą kempingową lub samochodem kempingowym jest szczególnie popularne wśród Skandynawów, Holendrów, Niemców oraz Brytyjczyków. Trzeba stwierdzić, że to wygodny sposób, bo nie trzeba szukać noclegu i ponosić kosztów z tym związanych. Jednak ceny paliwa oraz zatrzymania przyczepy na polu kempingowym powodują, że cały koszt wyjazdu nie będzie dużo niższy od tradycyjnej podróży.

Podróżować przyczepą kempingową można wszędzie jednak najlepiej sprawdzają się miejsca, gdzie dostępna jest duża przestrzeń i małej gęstości zaludnienia. To rodzaj wyprawy gdzie posiłki przygotowywujemy sami co jest pewnego rodzaju zaletą, tak samo jak posiadanie samochodu przez co jesteśmy bardziej niezależni. Jazda z przyczepą samochodową pozwala na podejmowanie własnych decyzji, gdzie się udajemy i gdzie spędzamy czas po całodziennej podróży.

W Europie najlepsza do takich podróży jest Skandynawia. Wynika to przede wszystkim z rzadkiej zabudowy oraz prawa, które umożliwia postój i zatrzymanie się na noc, także poza wyznaczonymi kempingami. Na przykład w Norwegii można bez ograniczeń i za darmo nocować w przyczepach i samochodach kempingowych, o ile tylko w promieniu 150 metrów nie znajduje się żadna zamieszkała posesja. Mniej optymistyczne jest to, że nawet na krótki postój zaparkowanie samochodu kempingowego w dużych miastach może być problemem ze względu na sporą liczbę samochodów w sezonie turystycznym. Parkowanie takiego auta na noc jest w miastach zabronione. Utrudniałoby to życie mieszkańcom, ale ponadto mogłyby się pojawić problemy z zachowaniem czystości.

Wśród turystów w Polsce o dziwo dużą popularnością cieszą się również kampery, które są łatwiejsze w obsłudze i wygodniejsze niż przyczepy kempingowe ale za to koszty zakupu takiego pojazdu to nawet kilkaset tysięcy złotych. Dużym plusem podróżowania w stylu caravaning mogą być niskie wydatki na nocleg - a w niektórych przypadkach nawet darmowym noclegom. Tak samo jak w przypadku przyczep kempingowych, za podróżowaniem kamperem przemawia możliwość swobodnego przemieszczania się i kontaktu z przyrodą oraz nocowania w ciekawych miejscach. Jest to mimo wszystko najtańszy rodzaj turystyki, zarówno w Polsce, jak i na świecie, bo ceny na kempingach są niższe niż w hotelach.

Jeszcze kiedyś, kilkanaście lat temu, bardzo modne było nocowanie w namiotach na kempingach. Potem przyszedł czas na przyczepy kempingowe, które sprowadzane były w bardzo dużej ilości z Europy Zachodniej. Obecnie ten prym przejmują pomału kampery. Co odróżnia je od przyczep holowanych samochodem, to za pewne możliwość przebywania w ich środku w czasie jazdy. Należy podkreślić, że przebywanie w przyczepie kempingowej poza postojem jest zabronione, a na pewno niebezpieczne. Kamperem łatwiej jest też kierować ze względu na mniejsze gabaryty. Zakup takiego pojazdu wiąże się jednak z dużym kosztem. Nowoczesny kamper może kosztować kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych, w zależności od zastosowanych udogodnień i rozmiarów.

Ceny noclegu na kempingach są niższe niż w hotelach, a posiadając własną przyczepę kempingową lub kamper, turyści mogą czasem wogóle nie płacić. Postój na noc jest możliwy np. przy większych stacjach benzynowych lub w miejscach obsługi podróżnych przy autostradach, a w krajach skandynawskich można bez problemu zatrzymać się w dowolnym miejscu przy drodze. Jednak nocowanie poza wyznaczonymi kempingami może być ryzykowne. Dlatego do kosztów karawaningu trzeba doliczyć wydatki związane z odpowiednimi ubezpieczeniem i przygotowaniem pojazdu. Warto wyposażyć się w dodatkowe lusterka zakładane na lusterka samochodu. W niektórych krajach są one wymagane pod rygorem mandatu. Oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC warto także wykupić dodatkowe ubezpieczenie turystyczne.

Holowanie ciężkiej przyczepy: to musisz wiedzieć!


Jazda z przyczepą jest dla kierowcy trudniejsza, powoduje dodatkowe obciążenie nadwozia, silnika i układu przeniesienia napędu. Kierowanie takim zestawem może być sporym wyzwaniem, bo auto gorzej hamuje i wolniej się rozpędza, a przyczepa zachodzi na zakrętach i wymaga odpowiedniej taktyki manewrowania. Na tym nie koniec. Jeśli chcemy przewieźć coś naprawdę dużego i ciężkiego, np. jacht – musimy mieć prawo jazdy kat. B96 lub B+E, uprawniające do kierowania samochodem z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 tony, i pamiętać o konieczności dokonania opłat w systemie viaTOLL.

Bez względu na to, czy chcemy poruszać się z tzw. przyczepą lekką bez hamulca (o DMC do 750 kg) czy większą (o DMC do 3,5 t), zaopatrzoną we własny układ hamulcowy (tzw. hamulec najazdowy), musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach dotyczących techniki jazdy. Taki zespół pojazdów zajmuje więcej miejsca na drodze – zwłaszcza ciężka przyczepa, która często jest szersza niż holujący ją samochód. Jeśli przewozimy jacht, mamy do czynienia z naprawdę długim ładunkiem – w przypadku przyczepy załadowanej jest to aż 6,3 m. Konieczne jest dokładne ustawienie lusterek, abyśmy wiedzieli jak najwięcej o sytuacji z tyłu zestawu. Czasem fabryczne lusterka mogą się okazać niewystarczające i konieczne będzie zamontowanie dodatkowych, na wysięgnikach.

Szczególną ostrożność musimy zachować podczas skręcania, bo przyczepa ścina zakręty, a jej tył zachodzi – na zakrętach potrzebujemy o wiele więcej miejsca. Dlatego musimy je pokonywać jak najszerzej, zaczynając manewr od krawędzi przeciwnej do kierunku zakrętu. Przyczepa podąża ciaśniejszym torem jazdy, niż samochód. Podczas cofania skręca w przeciwnym kierunku do przedniej osi auta. Gdy kręcimy kierownicą w lewo - przyczepa zacznie skręcać w prawo i odwrotnie. W najtrudniejszych sytuacjach warto poprosić o pomoc pasażera.

Cały zestaw jest bardzo ciężki – nawet w przypadku lekkiej przyczepy może to być 4250 kg. Będzie więc wolniej przyspieszać i dłużej hamować. Manewr wyprzedzania trzeba prowadzić bardzo delikatnie, by nie dopuścić do zarzucenia przyczepą. W jego trakcie, zwłaszcza gdy wyprzedzamy np. ciężarówkę, turbulencje powietrza wytwarzają siłę przyciągającą nasz zestaw do wyprzedzanego pojazdu. Jeśli przyczepa zaczyna tracić stabilność, sposobem na odzyskanie kontroli jest wyhamowanie zestawu. Na stromych zjazdach należy redukować biegi, by nie dopuścić do przegrzania hamulców. Bardzo ważne jest również wcześniejsze rozpoczynanie hamowania i planowanie manewrów z dużym wyprzedzeniem, bo przyspieszanie, a przede wszystkim hamowanie, odbywa się jak na zwolnionym filmie.

Dostosujmy prędkość. W terenie zabudowanym to 50 km/h, poza miastem 70 km, a na autostradzie, drodze ekspresowej lub dwujezdniowej mającej co najmniej dwa pasy ruchu, 80 km/h. Kto odpowiada za ewentualne szkody? Jeśli przyczepa była w ruchu, niezależnie od tego czy odłączyła się od auta czy pozostała połączona z pojazdem - odszkodowanie jest wypłacane z polisy OC samochodu (OC przyczepy działa tylko wówczas, gdy się nie przemieszcza).

Informację o DMC naszego auta znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, to pozycja F.1. dowodu. O masie przyczepy, którą możemy ciągnąć, informują rubryki: O.1 (dla przyczepy z hamulcem) i O.2 (bez hamulca). Jak obliczyć masę przyczepy, ważącej powyżej 750 kg? Zgodnie z przepisami, stosunek DMC pojazdu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1.

W przypadku np. samochodu Toyoty Land Cruiser 150 4.0 V6 o dopuszczanej masie całkowitej 2900 kg, musimy podzielić tę liczbę przez 1,33, co daje DMC przyczepy w wysokości 2180 kg. Pamiętajmy przy tym, że przyczepa nie powinna być cięższa od holującego ją samochodu. W przypadku terenowego Land Cruisera, dysponującego solidnym, odpornym na skręcanie nadwoziem, osadzonym na klasycznej, mocnej ramie, wyposażonym w benzynowy silnik o mocy 280 KM i maksymalnym momencie 385 Nm oraz stały napęd 4x4 z blokadą dyferencjału typu Torsen (o ograniczonym poślizgu) i skrzynią rozdzielczą, producent określił maksymalną masę holowanej przyczepy na całe 3000 kg.

Terenówkę Toyoty sprzężono z przyczepą o DMC 2000 kg, ładowności 1430 kg, długości 7,3 m i szerokości ponad 2,5 m, na której umieszczono łódź o masie 1370 kg. W tym przypadku nie wystarczy już prawo jazdy kategorii B. Trzeba mieć uprawnienia do jazdy z ciężką przyczepą o DMC do 3,5 t, czyli kategorię prawa jazdy B+E. Jeśli chcemy prowadzić samochód z przyczepą, mając dokument kategorii B – DMC całego zestawu (samochodu i przyczepy) nie może przekraczać 4250 kg w przypadku przyczepy lekkiej lub 3500 kg w przypadku innej, niż lekka. Trzecim sposobem na poruszanie się z ciężką przyczepą jest prawo jazdy kategorii B96. W tym przypadku niepotrzebny nam kurs, wystarczy zdać egzamin praktyczny, by uzyskać możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep, ale z limitem DMC zestawu do 4250 kg. Pozwala ono holować np. dużą przyczepę kempingową samochodem osobowym.

Ostatnia, bardzo ważna informacja to konieczność opłacania "myta" za zestawy drogowe o masie powyżej 3,5 t. W każdym takim przypadku samochód trzeba wyposażyć w tzw. viaBOX - urządzenie automatycznie uiszczające opłaty systemu viaTOLL. Każda rozpoczęta doba jazdy z przyczepą "na gapę" oznacza 500 zł kary. Rejestracji w systemie można dokonać na terenie całej Polski, m. in. w punktach obsługi, na przejściach granicznych, a także niektórych stacjach benzynowych lub za pośrednictwem firm, oferujących karty paliwowe. Urządzenie działa w systemie pre-paid, trzeba więc na bieżąco kontrolować stan konta, by nie zapłacić kary. Pomoże w tym mobilna aplikacja. Systemy post-paid są dostępne głównie dla firm.

Kierowca za kierownicą Toyoty Hilux jest w podobnej sytuacji, co kierowca Land Cruisera z jachtem. Tyle że nieco trudniejszej. Ponieważ kieruje ciężkim zestawem, powinien mieć prawo jazdy kategorii B+E oraz zamontowanego w aucie viaBOX-a. Dopuszczalna masa przyczepy do przewozu tych zwierząt to zwykle ok. 2000 kg, a jej ładowność sięga 1250 kg. Nic dziwnego, koń wyścigowy może ważyć od ok. 500 do 700 kg. Koń pociągowy nawet ok. 1 tony.

Na szczęście Hilux o DMC 2170 kg jest samochodem stworzonym do takich właśnie zadań. Tu również mamy konstrukcję opartą na solidnej, podłużnicowej ramie, dodatkowo wzmocnioną, która umożliwia holowanie rekordowo ciężkich przyczep – o masie do 3200 kg. Pod maską pracuje 150-konny silnik Diesla o pokaźnym, maksymalnym momencie 400 Nm, przenoszonym na tylne lub wszystkie koła, w zależności od wybranego przez kierowcę trybu pracy napędu. Dzięki tym parametrom przewiezienie konia nie jest trudne. Przynajmniej od strony technicznej.

Od strony prawnej, kierowca musi jednak spełnić wiele innych warunków. Jeśli trasa będzie dłuższa niż 50 km i przekroczy granicę gminy, w której mieszka właściciel, oprócz odpowiedniego prawa jazdy i przyczepy, będziemy także potrzebować zaświadczenia o ukończeniu kursu przewoźnika/konwojenta koni (koszt kursu to ok. 150 zł). Konieczne jest też posiadanie świadectwa zatwierdzenia środka transportu drogowego (przyczepy), jak również paszportu hodowlanego.via

Przekraczając granicę na terenie UE, dodatkowo trzeba mieć świadectwo zdrowia konia i poświadczenie przeprowadzenia dezynfekcji środka transportu od Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz dokumenty ewidencyjne zwierzęcia. Gdy podróż trwa powyżej 8 godzin, wymagany jest plan trasy przewozu, w tym czas i miejsca przeznaczone na postój oraz karmienie zwierząt. Zadbanie o wodę i paszę jest oczywistością. Do tego niezbędna jest wprawna i delikatna technika jazdy, by nie doprowadzić do kontuzji zwierzęcia. Bardzo pomocna może okazać się w tym – płynnie zmieniająca przełożenia – automatyczna, 6-biegowa skrzynia Hiluxa.

Źródło: (c) Newseria/Redakcja
TAGI
camper przyczepa kempingowa kamper kemping przyczepki samochodowe przyczepy kempingowe przyczepka neptun przyczepa tandem przyczepa lekka kamper sprzedam przyczepa oś do przyczepki przyczepa niewiadów kampery otomoto campery przyczepy kempingowe przyczepa podłodziowa olx kampery auto camper olx przyczepa kempingowa przyczepa dwuosiowa kampery wypożyczalnia kamperów wynajem kampera wynajem kamperów wypożyczalnia przyczep kempingowych samochody kempingowe kamper wynajem camper wynajem gniazdo przyczepy pola kempingowe przyczepa do bel wynajem przyczep kempingowych przyczepy holenderskie
OPINIE
Napisz Opinię:*
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
POPULARNE
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Łask - Pabianice: Wypożyczalnia przyczep i sprzętu ogrodniczego
›  Części przyczepki samochodowe Neptun. Hamulec najazdowy AL-KO
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem do samochodu osobowego
›  Przyczepki Samochodowe: Instrukcja użytkowania i konserwacji
›  Przyczepy Kempingowe: Jak kupić tanio? Podróżowanie przyczepą
›  Caravaning: Jazda z przyczepą technika. Podstawy dla zielonych.
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Podłodziowe: Przyczepki samochodowe Neptun do transportu łodzi
›  Przyczepy kempingowe i kampery. Wady czy zalety podróżowania?
PRZYCZEPY
Wybierz przyczepki do samochodu osobowego w Łasku - Łodzi - Warszawie?
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Neptun N7-263 rt
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Neptun N7-263 rt [GN158]

  Cena 2500.00 zł z VAT
  4 produkty dostępne
PrzyczepyMarter Przyczepa Podłodziowa Neptun N7-17 navy
NEPTUN PRZYCZEPY PODŁODZIOWE//SKLEP

Przyczepa Podłodziowa Neptun N7-17 navy [GN034]

  Cena 3100.00 zł z VAT
  2 produkty dostępne
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Platforma N13-305 multi
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Platforma N13-305 multi [GN155]

  Cena 5000.00 zł z VAT
  2 produkty dostępne
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Neptun N7-236 2 pro
NEPTUN PRZYCZEPY PRO//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Neptun N7-236 2 pro [GN082]

  Cena 3300.00 zł z VAT
  2 produkty dostępne
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Neptun N7-263 2 kps
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Neptun N7-263 2 kps [GN125]

  Cena 4100.00 zł z VAT
  1 produkt dostępny
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Neptun N7-253 tw
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Neptun N7-253 tw [GN115]

  Cena 3000.00 zł z VAT
  1 produkt dostępny
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Neptun N07-253 bois
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Neptun N07-253 bois [GN197]

  Cena 4200.00 zł z VAT
  1 produkt dostępny
PrzyczepyMarter Przyczepa Samochodowa Neptun N7-236 rt
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Przyczepa Samochodowa Neptun N7-236 rt [GN099]

  Cena 2350.00 zł z VAT
  1 produkt dostępny
OPINIE
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E przez przyczepymarter
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E przez anonimowy
O serwisie Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt PrzyczepyMarterTV
YouTube Facebook Twitter
Polski English Deutsch
© 2018 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl
PrzyczepyMar
ter
+