PRZYCZEPYMARTER//BLOG

Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta

Marcin Jankowski  •  18/Kwiecień/2019 (10:41), aktualizacja 1/Luty/2020 (13:08)
Znamy coraz więcej szczegółów wielkiego projektu inwestycyjnego w Łodzi związanego z poprawą lokalnego transportu w mieście, a także który będzie miał wpływ na szybkość transportu w znaczeniu krajowym. Na zaawansowanym etapie znajduje się kolejna wielka inwestycja w Łodzi czyli budowy kolejowego tunelu średnicowego biegnącego pod centrum miasta, który będzie łączył dwa dworce kolejowe - Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska. Budowę tunelu średnicowego w Łodzi zainicjowano przed staraniem się miasta o zorganizowanie światowych targów EXPO. Choć miasto ostatecznie nie dostało tej szansy, samego pomysłu budowy czegoś na wzór "metra" w Łodzi nie porzucono. Nowa nitka kolejowa pozwoli znacząco przyśpieszyć lokalne, regionalne i ogólnopolskie połączenia kolejowe. W tym artykule będziemy na bieżąco informować mieszkańców regionu o postępach w realizacji dużej inwestycji transportowej w centralnej Polsce, aktualizując publikację o nowo pojawiające się wiadomości.


Łódź: Za półmetkiem transport pierwszej maszyny TBM do drążenia tuneli


Kolejne elementy mniejszej maszyny, która wydrąży cztery kolejowe tunele, dniem i nocą dojeżdżają do Łodzi. Części TBM (ang. Tunel Boring Machine) specjalistycznym sprzętem rozładowywane są koło komory startowej - podaje PKP PLK w specjalnym komunikacie prasowym na styczeń 2020 roku. Tunel Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec to inwestycja za ponad 1,7 mld zł, współfinansowana z POIiŚ, która otworzy nowe możliwości kolejowych połączeń w Polsce.

W Łodzi są duże elementy ok. 650-tonowej maszyny TBM - mechanicznego kreta o 8,76 m średnicy i 95 m długości. Dojechała ponad połowa wszystkich ciężkich elementów. W kolejnych dniach od producenta z Niemiec do Polski wyruszą ostatnie transporty.

Łącznie transport obejmuje ponad 50 dużych elementów – w większości o wadze kilkudziesięciu ton. Najcięższy ma wagę ok.100 ton. To łożysko napędowe głowicy, część głównego napędu. Pozostałe ciężkie elementy to m.in. centralna część głowicy skrawającej (65 ton) i dolna część płaszcza obudowy TBM (70 ton).

Elementy TBM przewozi wykwalifikowana firma, która wykorzystuje do transportu pojazdy i naczepy o specjalistycznej konstrukcji. Sprzęt jest dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdego elementu. Wiąże się to z koniecznością indywidualnego przygotowania procesu transportowego. Przewóz, by ograniczać zmiany w ruchu, jest organizowany głównie nocą.

Tubingi jadą tirem do Łodzi. Równocześnie standardowymi ciężarówkami o ładowności do 24 ton realizowany jest transport mniejszych części. To m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów (półokrągłe elementy obudowy tunelu, które połączone tworzą pierścień) oraz elementy czoła tarczy. Do końca stycznia wszystkie elementy mają być w Łodzi.

Podziemna praca w tunelu w Łodzi! TBM będzie poruszać się z prędkością około 10-15 metrów dziennie. Maszyna będzie drążyła tunel, usuwała ziemię i montowała żelbetowe elementy konstrukcji. Drążenie tunelu małą tarczą rozpocznie się z komory przy ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Długość pierwszego odcinka wynosi ok. 550 m.

Między ulicami Stolarską i Odolanowską, gdzie prace budowlane ruszyły pod koniec ubiegłego roku, będzie usytuowana komora dla dużej tarczy TBM, która będzie drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.

Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Zakończenie inwestycji planowane jest do 2022 roku. Inwestycja zwiększy przepustowość łódzkiego węzła kolejowego. Z Łodzi i okolic łatwiej będzie można dojechać do miast w innych rejonach Polski.

Łódzkie metro będzie tunelem o długości około 7,5 kilometra. Dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ulicy Odolanowskiej. Cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ulicy Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska. Powstana dwa nowe, podziemne przystanki w centrum Łodzi: Łódź Śródmieście (u zbiegu ulic Zielonej/Zachodniej/Kościuszki) oraz Łódź Polesie (u zbiegu ulic Ogrodowej/ Karskiego). Całkowita długość położonych torów będzie wynosiła 17 kilometrów.

Nowe trasy kolejowe w Polsce dzięki CPK! Blisko 1300 km nowych połączeń...


Budowa tunelu średnicowego w Łodzi znakomicie wpisuje się w nową siatkę linii kolejowych, które powstaną w Polsce w związku z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego pomiędzy Łodzią a Warszawą. Planuje się docelowo wybudować lub zmodernizować łącznie 1300 kilometrów tras kolejowych, które ułatwią dotarcie pasażerom na lotnisko z różnych regionów Polski.

Tym samym Łódź będzie odgrywała jeszcze większą rolę na mapie transportu, jako jeden z ostatnich punktów tranzytowych po zachodniej stronie dla pasażerów lotniska zmierzających na Centralny Port Komunikacyjny. Jego budowa zaplanowana na najbliższe lata ma znacząco odciążyć obecne lotnisko w Warszawie i stać się głównym portem lotniczym w tej części Europy, a nawet ubiegać się o miano największego przesiadkowego portu lotniczego na starym kontynencie.

Dlaczego powstaje Centralny Port Komunikacyjny w Polsce? Pomysłodawcy całego projektu budowy CPK pomiędzy Łodzią a Warszawą tłumaczą swoją decyzję tym, że obecne lotnisko Chopina w Warszawie osiągnęło już swoją maksymalną przepustowość i nie ma możliwości jego dalszej rozbudowy. W Polsce potrzeba jest wybudowania dużego portu lotniczego, który obsłuży kilkadziesiąt milionów pasażerów podróżujących po całej Europie rocznie. Dzisiaj sama tylko Warszawa rocznie obsługuje blisko 20 milionów osób, a z roku na rok ta liczba zwiększa się o przeszło 20%.

Wielkie "krety" TBM wykopią tunel średnicowy pod Łodzią - tunnel boring machine (maszyna drążąca tunel)


Wykonawca całej inwestycji czyli przedstawione konsorcjum firm - Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego - zamówił dwie specjalistyczne maszyny przeznaczone do drążenia tunelu pod Łodzią. Dostawcą tarcz do drożenia tunelu będzie niemiecka firma Herrenknecht AG specjalizująca się w tym rodzaju produktów. Co ciekawe zamówione tarcze, w skrócie nazywane TBM od angielskiej nazwy tunnel boring machine - są specjalnie produkowane na zamówienie PKP Polskich Linii Kolejowych pod wykonanie tunelu pod Łodzią. Pierwsza z zamówionych tarcz pojawi się w Łodzi najprawdopodobniej już pod koniec 2019 roku i rozpocznie prace.

Dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. 3 km), będzie wykonywany przy użyciu tarczy o średnicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała do tej pory w Polsce (drążąca tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku miała 12,6 m). Taką samą metodą wykonane zostaną jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca (4 tunele o łącznej długości 4,5 km). Do ich wydrążenia posłuży druga maszyna TBM o średnicy tarczy 8,76 m. Początek tunelu, przy stacji Łódź Fabryczna, znajdzie się na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie nowa linia kolejowa osiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Umiejscowiona na przodzie maszyny tarcza obraca się 3 razy na minutę - rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wydrążona przestrzeń jest gotowa do dalszych prac budowlanych. TBM może wydrążyć dziennie ok. 10 m tunelu.

W czasie pracy, ich wykonawca będzie zobowiązany do prowadzenia nadzoru rejonu inwestycji pod kątem stanu technicznego obiektów w najbliższym sąsiedztwie prac pod kątem występowania drgań. W szczególności będzie prowadzony monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską.

W czerwcu 2019 roku rozpocznie się budowa tunelu średnicowego w Łodzi


W środę 27 lutego 2019 roku na Dworcu Łódź Fabryczny odbyła się konferencja prasowa z udziałem Piotra Glińskiego, wiceprezesa rady ministrów, Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, Joanny Kopcińskiej, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Karola Młynarczyka, wicewojewody łódzkiego, Arnolda Bresch, członka zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz parlamentarzystów i mediów. Na konferencji poinformowano o realizacji projektu Tunel średnicowy w Łodzi.

Inwestycja w samym sercu Łodzi to kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dzięki takim projektom łączymy regiony naszego kraju i podnosimy standard życia mieszkańców – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Na czerwiec 2019 roku zaplanowano rozpoczęcie prac związanych z budową tunelu średnicowego w Łodzi, czyli podziemnego połączenia kolejowego łączącego stację kolejową Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Kaliska, na trasie której powstaną dwa dodatkowe przystanki w centrum Łodzi.

Zgodnie z planem postępują prace projektowe przy budowie tunelu w Łodzi. Opracowywane są projekty budowlane. Pod koniec 2018 roku do Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego złożono pierwsze wnioski o pozwolenie na budowę dla: nowej kładki dla pieszych nad torami przy ul. Srebrzyńskiej i Al. Włókniarzy oraz komory startowej dla maszyny TBM, a także trzy wnioski o ustalenie lokalizacji linii kolejowej dla odcinków: pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, w rejonie ulic Towarowej, Długosza i al. Włókniarzy oraz pomiędzy ul. Kasprzaka i al. Włókniarzy. Wykonawca szykuje się do prac budowlanych, które rozpocznie w połowie 2019 r. Gromadzony jest już materiał, m.in. podkłady i szyny. Trwa kompleksowa inwentaryzacja terenu przyszłej inwestycji.

Budowa tunelu średnicowego pod centrum Łodzi do 2022 roku


Początki samego pomysłu stworzenia czegoś na wzór metra w Łodzi sięgają 2002 roku, kiedy po raz pierwszy przedstawiono koncepcję całej inwestycji. Blisko 10 lat później inwestycja nabrała tempa, kiedy przygotowano studium wykonalności, a cały projekt dostał aprobatę ze strony rządowej. Koniec budowy tunelu kolejowego w Łodzi przewidziano na 2022 rok, jednak przy tak dużej inwestycji może się okazać, że nie uda się jej wykonać w założonym terminie.

Jeszcze pod koniec 2017 roku, Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z konsorcjum dwóch firm - Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tunelu średnicowego w Łodzi. Oficjalna nazwa całej inwestycji to "Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec", który można uznać za dopełnienie poprawy transportu w regionie i kontynuację rewitalizacji miasta pod oddaniu do użytku Dworca Łódź Fabryczna. Projekt jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu budowy tunelu średnicowego w Łodzi wynosi prawie 1,8 miliarda złotych, z czego dofinansowanie unijne to prawie 1,5 miliarda złotych.

Sama budowa podziemnego tunelu średnicowego ma na celu połączyć ze sobą wschodnią i zachodnią część Łodzi, a tym samym usprawnić przejazd pociągów przejeżdżających przez największe miasto w regionie i centralnej Polsce. Z Dworca Łódź Fabryczna zaplanowano poprowadzenie tunelu w celu połączenia go z Dworcem Łódź Kaliska oraz na północy z Dworcem Łódź Żabieniec. Na trasie przejazdu zostaną wybudowane także dwa nowe podziemne dworce - Łódź Ogrodowa (okolice lub na obszarze centrum handlowego Manufaktura) oraz Łódź Zielona.

Jak podała Łódzka Kolej Aglomeracyjna, regionalny przewoźnik kolejowy działający na terenie województwa łódzkiego, po otworzeniu tunelu pociągi będą mogły w nim kursować nawet z częstotliwością co 8 minut. Dzięki temu planowane jest wydłużenie dotychczasowych połączeń i tak z Sieradza pojedziemy bezpośrednio do Skierniewic, z Kutna do Radomska oraz z Łowicza do Tomaszowa Mazowieckiego / Opoczna po elektryfikacji trasy kolejowej. Po wybudowaniu tunelu podróż Łódzką Koleją Aglomeracyjną ze stacji Łódź Widzew do Łodzi Kaliskiej zajmie zaledwie 16 minut.

Miasto Łódź z poparciem władz centralnych starało się o organizację międzynarodowych targów EXPO 2022 i właśnie to wydarzenie było wyznacznikiem na samym początku dla wszystkich inwestycji w tamtym czasie do ich ukończenia. Ostateczna decyzja była jednak negatywna co do przyznania Łodzi prawa do organizacji tego wydarzenia o znaczeniu globalnym, jednak sam pomysł zbudowania tunelu nie został porzucony i jest on dalej realizowany.

Tunel otworzy nowe możliwości komunikacji kolejowej w Polsce! Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętych budową dworca Łódź Fabryczna oraz nowe możliwości dla kolei w Polsce i łódzkiego węzła kolejowego. Przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących region środkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworca końcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przez ścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne - na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna i Kaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). W tunelu powstaną dwa przystanki osobowe, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły. Tunel umożliwi uruchomienie np. połączenia Poznań – Kraków, Szczecin – Lublin, bez przejazdu przez Warszawę, a z przejazdem przez centrum Łodzi.

Budowa tunelu średnicowego przyczyni się do stworzenia efektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych. Mieszkańcy aglomeracji i województwa zyskają lepsze możliwości codziennych dojazdów koleją do pracy i szkoły. Nowe przystanki zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta, co podniesie atrakcyjność turystyczną i biznesową Łodzi.

Nowoczesna kolej szybkich prędkości z Warszawy do Wrocławia! Hyperloop nowoczesny środek transportu zapoczątkowany przez Elona Muska


Polscy inżynierowie z Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej wchodzący w skład Hyper Poland, pracują nad stworzeniem infrastruktury w naszym kraju, umożliwiającej podróżowanie koleją szybkich prędkości. Ich projekt jest obecnie na bardzo wczesnym etapie rozwoju, ale już dziś mówi się o stworzeniu w przyszłości pierwszego połączenia z Warszawy do Wrocławia przez Łódź.

Hyperloop to nowy środek transportu na bardzo wczesnym etapie koncepcyjnym, w zamierzeniu pomysłodawców, umożliwiający przemieszczanie osób lub ładunków z bardzo dużą prędkością i w oparciu o koncepcję zrównoważonego transportu. Pomysł został zapoczątkowany przez Elona Muska, prezesa SpaceX oraz Tesli. Polega on na stworzeniu specjalnej kapsuły, która poruszała by się w zamkniętej rurze. Większość powietrza wewnątrz wielokilometrowej rury zostanie usunięta a lewitujący w niej pojazd rozpędzony byłby przy wykorzystaniu liniowego silnika elektrycznego do prędkości rzędu 500 km/h czy nawet 1 000 km/h.

- Uważamy, że największą wartością jaką może zapewnić Hyperloop jest oddanie ludziom tego, czego tak bardzo nam dziś brakuje: czasu - tłumaczy Krzysztof Tabiszewski, manager zespołu Hyper Poland.

Obecnie we współpracy z Politechniką Warszawską i Politechniką Wrocławską trwają prace nad przygotowaniem prototypu kapsuły Hyperloop, który zostanie przetestowany w 2017 roku w rurze próżniowej o długości 1,5 km wybudowanej przez firmę SpaceX. Multidyscyplinarny zespół Hyper Poland zamierza kontynuować pracę nad koncepcją transportu na miarę XXI wieku, który rozwiąże obecne problemy komunikacji miejskiej i międzymiastowej.

Pokonanie trasy z Warszawy do Wrocławia przy wykorzystaniu środka transportu stworzonego w technologii Hyperloop zajęło by raptem 40 minut a samego odcinka z Sieradza do Łodzi, liczącego 60 kilometrów raptem 6 minut. Dzisiaj aby dojechać pociągiem z Łodzi Kaliskiej do Sieradza trzeba poświęcić aż 57 minut czasu. Planowana trasa Hyperloop Warszawa - Łódź - Wrocław może przyspieszyć wzrost gospodarczy w Polsce.

Łódź: Rosnący ośrodek sektora usług dla biznesu! Modernizowana Łódź przyciąga nowoczesny biznes usług


Do tej pory w mieście swoje centra ulokowały m.in. takie firmy jak Fujitsu, Xerox, Accenture, Cybercom, Whirlpool czy Infosys. Firma Whirlpool zdecydowała niedawno o rozwoju swojego centrum i połączeniu wszystkich centrów usług wspólnych (SSC) z regionu EMEA w jednym, które będzie mieścić się w Łodzi i zatrudniać około 200 osób.

O rosnącym znaczeniu Łodzi dla sektora BPO/SSC może świadczyć też wybór tej lokalizacji do organizacji czerwcowej 8. Konferencji ABSL - największej w Polsce organizacji zrzeszającej firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Wydarzenie uświetnić ma udział byłego premiera Wielkiej Brytanii Davida Camerona.

Zainteresowanie Łodzią ze strony międzynarodowego biznesu potwierdza również niedawny zakup nowego projektu biurowego Przystanek mBank (24 tys. mkw. biur wynajętych w całości przez Grupę mBank) przez debiutującego w Polsce, holenderskiego inwestora – firmę LCN Euro Master Dutch Holdings, która na globalnym rynku nieruchomości lokuje kapitał funduszy emerytalnych i ubezpieczycieli.

Plan rewitalizacji miasta zakłada przeprowadzenie kompleksowych remontów miejskich kamienic, dróg i chodników, modernizację parków i stworzenie nowych miejsc rekreacyjnych, przebudowę parkingów oraz torowisk tramwajowych i przystanków komunikacji miejskiej, a także zakup nowego taboru. Podstawą programu jest osiem projektów, nazywanych rewitalizacją obszarową, która obejmie także obszar śródmiejski, gdzie powstaje już Nowe Centrum Łodzi. Na ten cel Magistrat planuje przeznaczyć ponad 1 miliard złoty, z czego połowa będzie pochodziła ze środków unijnych.

Nowe Centrum Łodzi, największy projekt urbanistyczny w mieście, ma na celu wykreowanie nowego obszaru funkcjonalnego miasta, w tym stworzenie systemu atrakcyjnych przestrzeni miejskich z wykorzystaniem zabytkowej zabudowy. I to właśnie Nowe Centrum Łodzi ma stać się główną areną wystawy Expo 2022, o której organizację ubiega się miasto.

Specjaliści Walter Herz zwracają uwagę, że w ciągu najbliższych lat szczególnie dynamiczny rozwój przeżywał będzie łódzki rynek biurowy. Zaznaczają, że pod względem przyrostu nowej powierzchni w porównaniu do istniejących zasobów Łódź już teraz wyprzedza Poznań, czy Wrocław. Z danych Walter Herz wynika, że w mieście powstaje około 130 tys. mkw. powierzchni biurowej, z której większość może być oddana jeszcze w tym roku.

Zainteresowanie powierzchnią biurową w Łodzi jest bardzo duże, nowa podaż jest szybko wchłaniana przez rynek. Ponad połowa biur, które są w budowie ma już najemców. Pomimo szybko rosnącej oferty aglomeracja może poszczycić się najniższym poziomem pustostanów w kraju (ok. 6 proc.), dorównując pod tym względem Krakowowi. Eksperci Walter Herz przyznają, że rekordowo wysoki popyt na łódzkie biura utrzymuje się już od dwóch lat.

Źródło: PrzyczepyMarter.pl/Miasto Łódź/PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./ŁKA

1

Łódź Tunel Średnicowy: Mapa z przebiegiem trasy kolejowej

Łódź Tunel Średnicowy: Mapa z przebiegiem trasy kolejowej© PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./Konferencja prasowa ŁódźMapa z przebiegiem trasy kolejowej realizowanej jako tunel średnicowy w Łodzi. Tunel, który łączy Polskę - z takim hasłem reklamowana jest inwestycja w Łodzi. Tunel poprowadzony zostanie z Łodzi Fabrycznej, po drodze powstaną dwa dodatkowe przystanki - Śródmieście i Polesie, a następnie poprowadzone zostanie rozwidlenie w kierunku dworca Łódź Kaliska i dworca Łódź Żabieniec.
2

Łódź: Transport wielkich maszyn do drążenia tunelu średnicowego

Łódź: Transport wielkich maszyn do drążenia tunelu średnicowego© PKP PLK materiały prasoweDo Łodzi transportowane są już wielkie maszyny przeznaczone do drążenia tunelu średnicowego pod ulicami miasta. Rozpoczęto już wyładunek pierwszych elementów konstrukcyjnych maszyny.

Wszystkie dostawy zakończą się w styczniu. Następnie elementy będą montowane w komorze startowej.

Wiosną 2020 roku zaczną się prace w tunelu podziemnej linii Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. obecnie trwa budowa komory startowej dla maszyny wiercącej tunel.
3

Wizualizacja projektu dworca Łódź Śródmieście przy tunelu średnicowym

Wizualizacja projektu dworca Łódź Śródmieście przy tunelu średnicowym© Urząd Miasta ŁódźMiasto Łódź ogłosiło internetowe głosowanie dla mieszkańców, przedstawiając trzy propozycje wyglądu dworca Łódź Śródmieście przy ulicy Wólczańska/Zachodnia. W głosowaniu internautów największą liczbę głosów zdobył zaprezentowany projekt. Do podziemnej stacji Łódź-Śródmieście, centralnego miejsca w łódzkim metrze, będą prowadziły trzy zejścia: od strony ul. Zachodniej, ul. Wólczańskiej i ul. Zielonej. Wśród praktycznych uwag, które pojawiły się podczas głosowania, zwrócono uwagę na potrzebę zamontowania wind dla wózków i rowerów. Ponadto mieszkańcy uważają, że nowe dworce w centrum miasta powinny zostać maksymalnie zintegrowane z dotychczas istniejącą infrastrukturą publiczną. Chodzi o to, aby np.: w deszczowe dni można było szybko i sprawnie przemieścić się pomiędzy przystankiem autobusowym i wspomnianym dworcem. Jak zwykle przy tego rodzaju projektach miejskim wszystkim zależy także na tym, aby w okolicach znalazła się dużą ilość zieleni.

Na ul. Wólczańskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Zieloną, powstanie strefa kiss&ride, czyli miejsce, gdzie będzie można zatrzymać się samochodem na krótki czas podczas podwożenia kogoś na stację Śródmieście. Druga strefa kiss&ride jest planowana na al. Kościuszki, na wysokości siedziby Poczty Polskiej.

Temat zagospodarowania przestrzeni wokół przystanków jest jeszcze tematem otwartym, dlatego też tak ważny jest głos łodzian, w jaki sposób widzieliby przestrzeń wokół stacji. Czy chcą, aby wyjścia nawiązywały wyglądem do stajni jednorożców, dworca Fabrycznego, a może powinny się zupełnie wyróżniać na ich tle?
WIADOMOŚCI
Serwis specjalny z okazji 600-lecia nadania praw miejskich dla Łasku 1422 - 2022. W najbliższym czasie przygotowane zostaną specjalne publikacje o historii Łasku oraz różnych ciekawych wydarzeniach lokalnych w regionie.
TAGI
Blog Biznes Przyczepy łódź łódzkie pkp plk łka pociągi kolej tunel tunel średnicowy łódź 2018 tunel średnicowy w łodzi skyscrapercity tunel średnicowy łódź wizualizacja tunel średnicowy łódź wykonawca tunel średnicowy łódź 2019 tunel średnicowy łódź projekt tunel pod łodzią 2018 tunel średnicowy przebieg łódź sieradz łask warszawa wrocław hyperloop hyperpoland polska kolej transport warszawa port lotnisko port lotniczy
OPINIE
PrzyczepyMarter.pl @anonimowy @anonimowy

Odp: Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta

likwidacja ogrodkow dzialkowych na Zubardziu, to dramat łodzian, ktorym i tak trudno zyc w tym miescie, niedbajacym o długosc i jakosc zycia oraz zdrowia łodzian. Ochroncie przynajmniej duze drzewa, zwlaszcza iglaste! Elzbieta Mielczarek-Pankiewicz z Gandhiego
Napisz opinię do artykułu tylko jako zalogowany użytkownik!
Wcześniej możesz Założyć konto i Zalogować się
POPULARNE
›  Jarmark Łaski 2020 Program Dni Łasku i Kto Wystąpi na Scenie?
›  Zlot motocyklowy Gwiaździsty Częstochowa 2020: termin i program
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Gdzie kupić viaTOLL do przyczep samochodowych i kempingowych?
›  Targi motoryzacyjne Poznań Motor Show 2020 i elektromobilność
›  Przyczepa samochodowa resorowana z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  VI Krajowe Święto Truskawki Buczek 2020: kto wystąpi, program!
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Łask wiadomości lokalne onlej budżet kredyty gotówkowe i pożyczki
›  Dni Pabianic 2020 i Dni Powiatu Pabianickiego 2020 info dnia
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić konwerter na AVI?
›  Urodziny Łodzi 2020: Program koncerty i rozrywka na Dni Łodzi
›  Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Turystyczne targi caravaningowe Camper Caravan Show Warszawa 2020
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2020: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Na rynek trafia pierwszy inteligentny zegarek dla cukrzyków
›  Piknik Lotniczy w Łasku 2020: Dzień Otwarty i Święto 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego
›  Lidl w Łasku: Kiedy otwarcie sklepu spożywczego w Vendo Park?
›  Zachodnia obwodnica Łodzi S-14: przebieg i realizacja ekspresówki
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Dni Sieradza 2020 kiedy: Program i plakat z koncertami wydarzenia
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Przyczepa kempingowa Adria Astella: nowa luksusowa linia sezon 2020
›  Gdzie na wakacje w 2020 roku kamperem lub przyczepą kempingową?
›  Konopie włókniste mają 50 tys zastosowań w przemyśle
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  Kampery Adria Sonic, Coral, Matrix, Coral XL i Compact sezon 2020
›  Andora - maleńkie państwo między Francją a Hiszpanią
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Wojska Obrony Terytorialnej: jak się dostać, wymagania, wyposażenie...
›  Sztuczna inteligencja uchroni uprawy przed szkodnikami
›  Rośnie zapotrzebowanie na pracowników branży utrzymania czystości
›  Prawie 8,5 mld zł na gwarancje kredytowe dla polskich przedsiębiorstw
›  Opieka psychiatryczna w Polsce zaczyna wychodzić z głębokiego kryzysu
›  Na polskie domy przypada 87% węgla spalanego w gospodarstwach domowych w Unii Europejskiej
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  W Europie brakuje miodu
›  Polacy opracowali nowoczesną technologię namnażania komórek odpowiedzialnych za młody wygląd
›  Rośnie rola firm rodzinnych w gospodarce
›  Produkcja wodoru w Polsce pozwoliłaby zasilić blisko 5 mln aut wyposażonych w odpowiednie ogniwa
›  Rynek logistyczny sięga po sztuczną inteligencję
›  W Polsce zanotowano największą umieralność na raka płuc w Unii Europejskiej
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
ŁódźŁaskZduńska WolaZelów Widawa SzadekSieradzPiotrków TrybunalskiTomaszów Mazowiecki

PabianiceBiałystok Bydgoszcz Gdańsk Gorzów Wielkopolski Katowice Kielce Kraków Lublin Olsztyn

Opole Poznań Rzeszów Szczecin Toruń Warszawa Wrocław Zielona Góra

Przyczepy Ranking przyczep Ubezpieczenia OC/AC Wydarzenia Prawo jazdy Sklep budowlany Blog

Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt

YouTube Facebook UniMarter

© 2020 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone!

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746  •  E-mail: blog@przyczepymarter.pl
PrzyczepyMart
er
Konto @  Menu ☈