PRZYCZEPY KEMPINGOWE//BLOG

Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!

Marcin Jankowski  •  26/Czerwiec/2018 (22:57), aktualizacja 3/Październik/2018 (11:37)
Wyjeżdżasz po raz pierwszy w życiu na wakacje przyczepą kempingową albo kamperem? Nie wiesz jak to ugryźć? Przeczytaj abc caravaningu, w którym znajdziesz podstawy podstaw! Dowiesz się co ze sobą zabrać i jak się przygotować na wyjazd, żeby bezstresowo spędzić kilkanaście dni wolnego ze swoją rodziną czy znajomymi. Mimo wszystko pamiętaj o tym, że jest to zabawa zero jedynkowa. Jadąc pierwszy raz przyczepą, albo Ci się spodoba ten sposób spędzania wolnego czasu albo nie, i nigdy więcej już nie wsiądziesz do kampera lub przyczepy. Karawaning to możliwość bycia blisko natury i organizowania całego wyjazdu samemu od A do Z, co nie wszystkim może przypaść do gustu, zwłaszcza tym, którzy wyjeżdżali dotychczas na wakacje zorganizowane z biur podróży... Po drugie wszystko to co tutaj przeczytasz może się dla Ciebie okazać mało wartościowe ponieważ to każdy samemu dostosowuje swoje warunki, tak aby czuł się dobrze. Wielu rzeczy uczysz się po prostu wyjeżdżając i podpatrując innych na takich wyjazdach.
PrzyczepyMarter.pl Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!

Przegląd przyczepy kempingowej przed wyjazdem na wakacje


Nie wiem jak dużo czasu zostało Ci do wyjazdu, ale ostatnie dwa tygodnie poświęć na jego przygotowanie. Holując wadliwą przyczepę kempingową możesz narazić siebie i inne osoby na drodze oraz zafundować sobie nie udane wakacje. Bezpieczeństwo jazdy jest najważniejsze! Dlatego zawczasu dokonaj więc podstawowego przeglądu pojazdu jeszcze będąc w domu. Warto więc sprawdzić na spokojnie czy wszystko działa bez zarzutu.
Ubezpieczenia Online OC/AC/NNW

Podłącz przyczepę kempingową lub kampera do prądu. Sprawdź czy posiadasz odpowiednie przejściówki do tego. Zaopatrz się także w długi przewód, ponieważ źródła prądu na kempingach rozstawione są w różnych miejscach i być może będziesz zmuszony do korzystania ze skrzynki elektrycznej na dłuższym dystansie. Nieraz wystarcza krótki przewód 3-5 metrów, a czasem potrzeba z 10 metrów... Po podłączeniu przyczepy do zasilania włącz w niej światło i sprawdź czy działają wszystkie krany oraz pompka do wody. Często zdarza się, zwłaszcza w używanych pojazdach, że spalone są jakieś bezpieczniki, pompka do wody lub cały kranik od wody jest do wymiany. W takim przypadku trzeba wszystko sprawdzać metodą prób i błędów. Głównych bezpieczników należy szukać w szafie w okolicach wtyczki głównej zasilającej przyczepę. W większości przypadków znajdziesz tam skrzynkę z wszystkimi bezpiecznikami. W starszych modelach przyczep kempingowych, bezpieczniki zlokalizowane są w różnych dziwnych miejscach - w szafce od kuchenki lub schowkach pod siedziskami.

Czasem zdarza się, że mimo podłączenia prądu i wszystkich sprawnych bezpiecznikach nie działa pompka wody w zbiorniku i nie działa podgrzewacz ciepłej wody. Należy znaleźć wtedy przełącznik główny. Zazwyczaj jest on umiejscowiony w jakimś łatwo dostępnym miejscu - przy wejściu lub pod siedziskiem... W ostateczności należy skorzystać z pomocy elektryka, który swoim urządzeniem sprawdzi każdy przewód po kolei czy wszystko jest sprawne. Po nalaniu czystej wody do zbiornika głównego i rozprowadzeniu jej po wężykach zaobserwuj czy czasem nie ma gdzieś wycieku. Czasem zdarza się, że właściciel zapomniał spuścić wodę z obiegu na zimę i w czasie mrozów puściły łączenia i popękały różne urządzenia wodne, zwłaszcza podgrzewacz do ciepłej wody. Może będzie trzeba odpowietrzyć układ wodny...

Na dwutygodniowy wyjazd przyczepą kempingową lub kamperem na wakacje wystarczy jeśli zabierzesz standardową 11 kilogramową butlę z gazem. Dla swojej wygody najlepiej brać tą bez kołnierza. Nawet przy częstym gotowaniu posiłków taki rozmiar w zupełności wystarczy. Innym newralgicznym elementem przyczepy i często wykorzystywanym jest właśnie płyta gazowa do gotowania. Włączanie kuchenki gazowej odbywa się dwustopniowo. W szufladzie pod płytą lub w szafce znajdują się zawory, które trzeba otworzyć, aby dopływał do niej gaz. Następnie odkręcamy butlę. Samo włączanie paleniska odbywa się pokrętłami na płycie paleniskowej. Przytrzymanie pokrętła w odpowiedniej pozycji powoduje, że płomień nie gaśnie. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to, że jest jakiś problem z iskrownikiem. Drugim urządzeniem zasilanym na gaz jest piecyk do ogrzewania powietrza. Tutaj również jego załączanie może sprawić pewien problem. Należy wybadać go metodą prób i błędów, ponieważ jego załączanie zależy od konkretnego modelu.

Nie zapomnij także zajrzeć do lodówki. Tutaj możemy ją zasilać aż na trzy sposoby. Prądem, gazem i akumulatorem z samochodu. Jeśli posiadasz w swojej przyczepie nową lodówkę zapewne nie będziesz miał żadnego problemu. W starszych modelach, po jej włączeniu należy odczekać trochę czasu aby zaczęła chłodzić i zamrażać. Jeśli tak się nie dzieje należy oddać ją na przegląd do specjalistycznej firmy. Od razu zaznaczam, że jest to dość kosztowne ponieważ nie wszystkie firmy zajmujące się naprawą lodówek podejmą się tego wyzwania.

Jeśli wewnątrz przyczepy dokonaliśmy przeglądu czas wyjść na zewnątrz. Jednym z najważniejszych elementów jest hamulec najazdowy. Występuje on we wszystkich przyczepach ciężkich, czyli z dopuszczalną masą całkowitą powyżej 750 kilogramów. Jego awaria może mieć katastrofalne skutki na drodze. Spokojnie jego podstawowy przegląd możesz dokonać samemu. Podnieś przyczepę kempingową na stopkach do góry, tak aby koła były uniesione i nie dotykały podłoża. Sprawdź czy występuje luz na śrubach mocujących urządzenie najazdowe do dyszla. Jeśli tego nie zniwelujesz może on podczas jazdy się urwać. Następnie sprawdź czy działają hamulce na kołach. Przy jednoczesnym kręceniu kołem dociskaj najazd. Jeśli koła stają w miejscu wszystko jest w porządku.

Sprawdź także oświetlenie w przyczepie kempingowej - światła jazdy, stopu i migacze. Jeśli nie działają sprawdź czy żarówki nie są spalone. Możesz także sprawdzić styki wewnątrz obudowy. Podczas zimowego postoju mogły zaśniedzieć. Wtyczka zasilająca do elektryki oświetlenia jazdy zazwyczaj jest 7-pinowa. W samochodzie może okazać się natomiast, że masz gniazdo 13-pinowe. Wtedy potrzebna jest odpowiednia przejściówka z 7 na 13 pinów, którą kupisz w specjalistycznym sklepie lub sklepie motoryzacyjnym.

Do większości przyczep kempingowych lub kampera, dostępna jest markiza lub namiot zewnętrzny, który możesz założyć podczas dłuższych pobytów w jednym miejscu. Z rozłożeniem markizy nie będzie większego problemu. Natomiast mając namiot zalecam jego wcześniejsze rozłożenie jeszcze w domu. Osoby, które robią to po raz pierwszy tracą zazwyczaj 2-4 godziny ze swoich wakacji na dopasowaniu poszczególnych elementów do siebie. Fajną rzeczą jest zabranie gumowej maty na ziemię, którą rozłożysz przed wejściem i w miejscu odpoczynku. Sprawdza się ona w 100% na kempingach piaszczystych. Zabierz ze sobą mały plastikowy schodek do wchodzenia do środka pojazdu, krzesła turystyczne dla wszystkich osób i stół turystyczny. Są to nieodzowne elementy wyjazdu przyczepą kempingową i kamperem. Możesz zabrać ze sobą małą drabinkę dwustopniową, konewkę do przynoszenia czystej wody oraz pojemnik na brudną wodę z kranu kuchennego. Na różnych kempingach odprowadzenie brudnej wody wygląda różnie.

Podczas pakowania bagaży do przyczepy i kampera staraj się rozłożyć równomiernie ciężar na całej powierzchni. Ciężkie rzeczy kładź do schowków na przód, natomiast lżejsze rzeczy na tył. Również nie kładź ciężkich przedmiotów do górnych szafek. Tam staraj się zapakować lekkie rzeczy.

Kwestie związane z poruszaniem się po drogach po Polsce i Europie. Jak zachować się na kempingu?


Zaczniemy od najbardziej oklepanej kwestii jaką jest holowanie przyczepy kempingowej samochodem osobowym. W przypadku kampera omówienie jest zbędne z wiadomych przyczyn. Kwestię tę szczegółowo opisałem w artykule Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E. Tutaj nadmienię, że jadąc zestawem z sumą DMC do 3500 kg wystarczy nam prawo jazdy z kategorią B. Dla zestawu do 4250 kg musimy już mieć kategorię B96. Natomiast do 7000 kg już B+E. Jadąc także zestawem powyżej 3,5 tony musimy dodatkowo wykupić viaToll czyli elektroniczne urządzenie, które automatycznie będzie pobierało opłaty na bramkach rozstawionych na płatnych odcinkach dróg w Polsce. Podobne urządzenia znajdują się w innych państwach Europy.

Jeśli chodzi o limity prędkości jazdy kamperem czy samochodem z przyczepą kempingową to w większości państw są one podobne do siebie. W terenie zabudowanym poruszamy się 50 km/h, poza nim 70 km/h. Natomiast na autostradach i drogach ekspresowych jadąc z przyczepą możemy jechać maksymalnie 80 km/h. Jak sam zobaczysz ta prędkość okaże się w praktyce najrozsądniejsza. Szybsza jazda może doprowadzić przyczepę kempingową do niestabilnej jazdy, a w konsekwencji do wypadku. Bardziej doświadczeni kierowcy mogą pokusić się o szybszą jazdę, ale oczywiście na własne ryzyko. Drugą ważną sprawą wyjeżdżając za granicę to zaopatrzenie się w odpowiednie opłaty drogowe za płatne odcinki dróg. Przykładowo w Polsce, Francji, Portugalii i we Włoszech, za autostrady płacimy na bramkach ustawionych na drogach. Na Słowacji, w Austrii czy Czechach należy wykupić specjalną winietkę.

Na wyjazd turystyczny za granicę, wykup także dodatkowe ubezpieczenie turystyczne. W zależności od państwa, które odwiedzisz, leczenie w nim może być bardzo kosztowne. Przygotuj się więc na każdą ewentualność. Sprawdź także czy masz obowiązkowe ubezpieczenie OC i ważny przegląd techniczny samochodu, przyczepy kempingowej i kampera.

Jeśli chodzi o styl jazdy z przyczepą kempingową musisz przejechać z 50 km aby nabrać małego doświadczenia i wprawy. Pamiętaj, że jedziesz długim zestawem i zwłaszcza przy wyprzedzaniu musisz być ostrożny. Dodatkowo wyposaż się w kolejną parę lusterek zakładanych na standardowe lusterka samochodowe. Komplet długich lusterek jest bardzo praktycznym rozwiązaniem i zalecane jest ich używanie. We Włoszech na przykład jest to obowiązkowy komplet wyposażenia wraz z kamizelkami odblaskowymi dla wszystkich pasażerów. Również w czasie jazdy samochodem z przyczepą musisz liczyć się z większym spalaniem. Średnio można przyjąć, że będzie to od 2 do 3 litrów więcej na 100 km/h. Wszystko też zależy od stylu jazdy kierowcy. Im spokojniejsza jazda i bardziej płynna tym spalanie będzie mniejsze. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o wadach i zaletach podróżowania turystycznego przyczepą kempingową i kamperem przeczytaj artykuł Przyczepy kempingowe i kampery. Wady czy zalety podróżowania?.

Jestem na wyjeździe. Jak zachować się na kempingu? Jadąc na wakacje przyczepą kempingową czy dużym kamperem musisz nabrać pewnych nawyków. Musisz wyrobić sobie nawyk szukania dużych miejsc parkingowych w czasie postoju. Dla początkujących cenną uwagą będzie to, aby zwracali uwagę na to jak poruszają się duże ciężarówki. Na wielu parkingach będziesz miał oznaczenia gdzie parkować samochody z przyczepami i kampery. Jeśli chodzi o robienie zakupów najlepiej będzie wybierać duże markety, gdzie jest dużo wolnych miejsc parkingowych. Musisz się liczyć z tym, że jadąc z przyczepką będziesz zajmował dwa miejsca.

Na kempingu wybierz najlepsze miejsce wedle własnego uznania. Teoretycznie zwracaj uwagę na to skąd pada słońce, aby nie świeciło ostro w szyby. W czasie odpoczynku przyda się także trochę cienia. Jednak moim zdaniem jest to sprawa drugorzędna. Jeśli masz zamiar korzystać z anteny satelitarnej - zewnętrznej, rozstawianej samemu, bądź na stałe zamontowanej na dachu przyczepy kempingowej bądź kampera, zwróć uwagę na to czy sygnał nie będzie zakłócany przez wysokie drzewa. Zapoznaj się wcześniej w jaki region Europy jedziesz i mniej więcej pod jakim kątem musisz ją ustawić. Nastrojenie anteny jest lekko problematyczne przy tego typu antenach, ponieważ nawet najmniejszy ruch powoduje utratę sygnału. Antenę satelitarną podłączasz zazwyczaj bezpośrednio do wyjścia zewnętrznego na ścianach przyczepy bądź kamperze. W zależności od modelu pojazdu wtyczki szukaj pod klapką przy wyjściu gniazda elektrycznego lub w innym podobnym miejscu.

Jeśli chodzi o nocowanie na kempingu to cena za dobę obejmuje opłatę za ilość osób, samochód, przyczepę i prąd. Na niektórych kempingach jest stała opłata za dobę ze wszystkimi dodatkami wliczonymi, niezależna od ilości osób (częściej za granicą!). Klimat każdego miejsca noclegowego jest zróżnicowany. Jedne są ciekawsze inne mniej. To czy kemping do nocowania z przyczepą kempingową, który wybierzemy jest fajny jest pojęciem względnym. Jedni lubią ciszę i spokój, inni za to potrzebują dodatkowej rozrywki.

Będąc na kempingu i opuszczając nasz dobytek - na dłuższy wyjazd do sklepu, jadąc na zwiedzanie okolicy czy idąc na plażę, warto się upewnić, że mamy pozamykane wszystkie okna. To samo tyczy się wszystkich przedmiotów luźno pozostawionych na zewnątrz. Warto mieć na uwadze, że pogoda potrafi być bardzo zmienna i w każdym momencie może przyjść ulewny deszcz lub burza z silnym wiatrem.

Przyczepy kempingowe i kampery. Wady czy zalety podróżowania? Polacy chętnie podróżują także kamperami po Europie


Na polskich drogach, zwłaszcza w okresie wakacyjnym, co raz częściej możemy zauważyć podróżujących z przyczepami kempingowymi. W Polsce nie wszyscy decydują się na kupno własnej przyczepy lub kampera na co wpływają ceny pojazdów, a to z kolei prowadzi do traktowania caravaningu jako niszowy styl spędzania wolnego czasu. Mimo to ten rodzaj podróżowania samochodem z przyczepą kempingową będzie częściej wybierany przez Europejczyków. W samej Europie doskonałym miejscem do jazdy kamperem czy przyczepą kempingową jest Skandynawia - bardzo dobrej jakości drogi, liczne miejsca do biwakowania i ogromne przestrzenie. Tego na pewno nie zabraknie Wam w Szwecji, Norwegii i Finlandii. Kolejnymi kierunkami rozwoju turystyki motoryzacyjnej to Australia i Ameryka Północna, gdzie natężenie ruchu jest o wiele mniejsze niż w Europie kontynentalnej... Jeszcze większym zainteresowaniem niż przyczepy cieszą się kampery, za sprawę łatwiejszej obsługi i niskich cenach noclegu.

Minusem podróżowania przyczepami kempingowymi po drogach Europy to rosnące natężenie ruchu samochodów osobowych, które może być utrudnieniem i sporym dyskomfortem dla przemieszczających się turystów. Właściciele przyczep kempingowych muszą sobie także zazwyczaj szukać wcześniej dogodnych miejsc do parkowania, wjeżdżając szczególnie do dużych miast. W przeciwieństwie do Polaków, podróżowanie z przyczepą kempingową lub samochodem kempingowym jest szczególnie popularne wśród Skandynawów, Holendrów, Niemców oraz Brytyjczyków. Trzeba stwierdzić, że to wygodny sposób, bo nie trzeba szukać noclegu i ponosić kosztów z tym związanych. Jednak ceny paliwa oraz zatrzymania przyczepy na polu kempingowym powodują, że cały koszt wyjazdu nie będzie dużo niższy od tradycyjnej podróży.

Podróżować przyczepą kempingową można wszędzie jednak najlepiej sprawdzają się miejsca, gdzie dostępna jest duża przestrzeń i małej gęstości zaludnienia. To rodzaj wyprawy gdzie posiłki przygotowywujemy sami co jest pewnego rodzaju zaletą, tak samo jak posiadanie samochodu przez co jesteśmy bardziej niezależni. Jazda z przyczepą samochodową pozwala na podejmowanie własnych decyzji, gdzie się udajemy i gdzie spędzamy czas po całodziennej podróży.

W Europie najlepsza do takich podróży jest Skandynawia. Wynika to przede wszystkim z rzadkiej zabudowy oraz prawa, które umożliwia postój i zatrzymanie się na noc, także poza wyznaczonymi kempingami. Na przykład w Norwegii można bez ograniczeń i za darmo nocować w przyczepach i samochodach kempingowych, o ile tylko w promieniu 150 metrów nie znajduje się żadna zamieszkała posesja. Mniej optymistyczne jest to, że nawet na krótki postój zaparkowanie samochodu kempingowego w dużych miastach może być problemem ze względu na sporą liczbę samochodów w sezonie turystycznym. Parkowanie takiego auta na noc jest w miastach zabronione. Utrudniałoby to życie mieszkańcom, ale ponadto mogłyby się pojawić problemy z zachowaniem czystości.

Wśród turystów w Polsce o dziwo dużą popularnością cieszą się również kampery, które są łatwiejsze w obsłudze i wygodniejsze niż przyczepy kempingowe ale za to koszty zakupu takiego pojazdu to nawet kilkaset tysięcy złotych. Dużym plusem podróżowania w stylu caravaning mogą być niskie wydatki na nocleg - a w niektórych przypadkach nawet darmowym noclegom. Tak samo jak w przypadku przyczep kempingowych, za podróżowaniem kamperem przemawia możliwość swobodnego przemieszczania się i kontaktu z przyrodą oraz nocowania w ciekawych miejscach. Jest to mimo wszystko najtańszy rodzaj turystyki, zarówno w Polsce, jak i na świecie, bo ceny na kempingach są niższe niż w hotelach.

Jeszcze kiedyś, kilkanaście lat temu, bardzo modne było nocowanie w namiotach na kempingach. Potem przyszedł czas na przyczepy kempingowe, które sprowadzane były w bardzo dużej ilości z Europy Zachodniej. Obecnie ten prym przejmują pomału kampery. Co odróżnia je od przyczep holowanych samochodem, to za pewne możliwość przebywania w ich środku w czasie jazdy. Należy podkreślić, że przebywanie w przyczepie kempingowej poza postojem jest zabronione, a na pewno niebezpieczne. Kamperem łatwiej jest też kierować ze względu na mniejsze gabaryty. Zakup takiego pojazdu wiąże się jednak z dużym kosztem. Nowoczesny kamper może kosztować kilkadziesiąt lub nawet kilkaset tysięcy złotych, w zależności od zastosowanych udogodnień i rozmiarów.

Ceny noclegu na kempingach są niższe niż w hotelach, a posiadając własną przyczepę kempingową lub kamper, turyści mogą czasem wogóle nie płacić. Postój na noc jest możliwy np. przy większych stacjach benzynowych lub w miejscach obsługi podróżnych przy autostradach, a w krajach skandynawskich można bez problemu zatrzymać się w dowolnym miejscu przy drodze. Jednak nocowanie poza wyznaczonymi kempingami może być ryzykowne. Dlatego do kosztów karawaningu trzeba doliczyć wydatki związane z odpowiednimi ubezpieczeniem i przygotowaniem pojazdu. Warto wyposażyć się w dodatkowe lusterka zakładane na lusterka samochodu. W niektórych krajach są one wymagane pod rygorem mandatu. Oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC warto także wykupić dodatkowe ubezpieczenie turystyczne.

Holowanie ciężkiej przyczepy: to musisz wiedzieć!


Jazda z przyczepą jest dla kierowcy trudniejsza, powoduje dodatkowe obciążenie nadwozia, silnika i układu przeniesienia napędu. Kierowanie takim zestawem może być sporym wyzwaniem, bo auto gorzej hamuje i wolniej się rozpędza, a przyczepa zachodzi na zakrętach i wymaga odpowiedniej taktyki manewrowania. Na tym nie koniec. Jeśli chcemy przewieźć coś naprawdę dużego i ciężkiego, np. jacht – musimy mieć prawo jazdy kat. B96 lub B+E, uprawniające do kierowania samochodem z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 3,5 tony, i pamiętać o konieczności dokonania opłat w systemie viaTOLL.

Bez względu na to, czy chcemy poruszać się z tzw. przyczepą lekką bez hamulca (o DMC do 750 kg) czy większą (o DMC do 3,5 t), zaopatrzoną we własny układ hamulcowy (tzw. hamulec najazdowy), musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach dotyczących techniki jazdy. Taki zespół pojazdów zajmuje więcej miejsca na drodze – zwłaszcza ciężka przyczepa, która często jest szersza niż holujący ją samochód. Jeśli przewozimy jacht, mamy do czynienia z naprawdę długim ładunkiem – w przypadku przyczepy załadowanej jest to aż 6,3 m. Konieczne jest dokładne ustawienie lusterek, abyśmy wiedzieli jak najwięcej o sytuacji z tyłu zestawu. Czasem fabryczne lusterka mogą się okazać niewystarczające i konieczne będzie zamontowanie dodatkowych, na wysięgnikach.

Szczególną ostrożność musimy zachować podczas skręcania, bo przyczepa ścina zakręty, a jej tył zachodzi – na zakrętach potrzebujemy o wiele więcej miejsca. Dlatego musimy je pokonywać jak najszerzej, zaczynając manewr od krawędzi przeciwnej do kierunku zakrętu. Przyczepa podąża ciaśniejszym torem jazdy, niż samochód. Podczas cofania skręca w przeciwnym kierunku do przedniej osi auta. Gdy kręcimy kierownicą w lewo - przyczepa zacznie skręcać w prawo i odwrotnie. W najtrudniejszych sytuacjach warto poprosić o pomoc pasażera.

Cały zestaw jest bardzo ciężki – nawet w przypadku lekkiej przyczepy może to być 4250 kg. Będzie więc wolniej przyspieszać i dłużej hamować. Manewr wyprzedzania trzeba prowadzić bardzo delikatnie, by nie dopuścić do zarzucenia przyczepą. W jego trakcie, zwłaszcza gdy wyprzedzamy np. ciężarówkę, turbulencje powietrza wytwarzają siłę przyciągającą nasz zestaw do wyprzedzanego pojazdu. Jeśli przyczepa zaczyna tracić stabilność, sposobem na odzyskanie kontroli jest wyhamowanie zestawu. Na stromych zjazdach należy redukować biegi, by nie dopuścić do przegrzania hamulców. Bardzo ważne jest również wcześniejsze rozpoczynanie hamowania i planowanie manewrów z dużym wyprzedzeniem, bo przyspieszanie, a przede wszystkim hamowanie, odbywa się jak na zwolnionym filmie.

Dostosujmy prędkość. W terenie zabudowanym to 50 km/h, poza miastem 70 km, a na autostradzie, drodze ekspresowej lub dwujezdniowej mającej co najmniej dwa pasy ruchu, 80 km/h. Kto odpowiada za ewentualne szkody? Jeśli przyczepa była w ruchu, niezależnie od tego czy odłączyła się od auta czy pozostała połączona z pojazdem - odszkodowanie jest wypłacane z polisy OC samochodu (OC przyczepy działa tylko wówczas, gdy się nie przemieszcza).

Informację o DMC naszego auta znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym, to pozycja F.1. dowodu. O masie przyczepy, którą możemy ciągnąć, informują rubryki: O.1 (dla przyczepy z hamulcem) i O.2 (bez hamulca). Jak obliczyć masę przyczepy, ważącej powyżej 750 kg? Zgodnie z przepisami, stosunek DMC pojazdu do DMC przyczepy musi wynosić 1,33:1.

W przypadku np. samochodu Toyoty Land Cruiser 150 4.0 V6 o dopuszczanej masie całkowitej 2900 kg, musimy podzielić tę liczbę przez 1,33, co daje DMC przyczepy w wysokości 2180 kg. Pamiętajmy przy tym, że przyczepa nie powinna być cięższa od holującego ją samochodu. W przypadku terenowego Land Cruisera, dysponującego solidnym, odpornym na skręcanie nadwoziem, osadzonym na klasycznej, mocnej ramie, wyposażonym w benzynowy silnik o mocy 280 KM i maksymalnym momencie 385 Nm oraz stały napęd 4x4 z blokadą dyferencjału typu Torsen (o ograniczonym poślizgu) i skrzynią rozdzielczą, producent określił maksymalną masę holowanej przyczepy na całe 3000 kg.

Terenówkę Toyoty sprzężono z przyczepą o DMC 2000 kg, ładowności 1430 kg, długości 7,3 m i szerokości ponad 2,5 m, na której umieszczono łódź o masie 1370 kg. W tym przypadku nie wystarczy już prawo jazdy kategorii B. Trzeba mieć uprawnienia do jazdy z ciężką przyczepą o DMC do 3,5 t, czyli kategorię prawa jazdy B+E. Jeśli chcemy prowadzić samochód z przyczepą, mając dokument kategorii B – DMC całego zestawu (samochodu i przyczepy) nie może przekraczać 4250 kg w przypadku przyczepy lekkiej lub 3500 kg w przypadku innej, niż lekka. Trzecim sposobem na poruszanie się z ciężką przyczepą jest prawo jazdy kategorii B96. W tym przypadku niepotrzebny nam kurs, wystarczy zdać egzamin praktyczny, by uzyskać możliwość ciągnięcia ciężkich przyczep, ale z limitem DMC zestawu do 4250 kg. Pozwala ono holować np. dużą przyczepę kempingową samochodem osobowym.

Ostatnia, bardzo ważna informacja to konieczność opłacania "myta" za zestawy drogowe o masie powyżej 3,5 t. W każdym takim przypadku samochód trzeba wyposażyć w tzw. viaBOX - urządzenie automatycznie uiszczające opłaty systemu viaTOLL. Każda rozpoczęta doba jazdy z przyczepą "na gapę" oznacza 500 zł kary. Rejestracji w systemie można dokonać na terenie całej Polski, m. in. w punktach obsługi, na przejściach granicznych, a także niektórych stacjach benzynowych lub za pośrednictwem firm, oferujących karty paliwowe. Urządzenie działa w systemie pre-paid, trzeba więc na bieżąco kontrolować stan konta, by nie zapłacić kary. Pomoże w tym mobilna aplikacja. Systemy post-paid są dostępne głównie dla firm.

Kierowca za kierownicą Toyoty Hilux jest w podobnej sytuacji, co kierowca Land Cruisera z jachtem. Tyle że nieco trudniejszej. Ponieważ kieruje ciężkim zestawem, powinien mieć prawo jazdy kategorii B+E oraz zamontowanego w aucie viaBOX-a. Dopuszczalna masa przyczepy do przewozu tych zwierząt to zwykle ok. 2000 kg, a jej ładowność sięga 1250 kg. Nic dziwnego, koń wyścigowy może ważyć od ok. 500 do 700 kg. Koń pociągowy nawet ok. 1 tony.

Na szczęście Hilux o DMC 2170 kg jest samochodem stworzonym do takich właśnie zadań. Tu również mamy konstrukcję opartą na solidnej, podłużnicowej ramie, dodatkowo wzmocnioną, która umożliwia holowanie rekordowo ciężkich przyczep – o masie do 3200 kg. Pod maską pracuje 150-konny silnik Diesla o pokaźnym, maksymalnym momencie 400 Nm, przenoszonym na tylne lub wszystkie koła, w zależności od wybranego przez kierowcę trybu pracy napędu. Dzięki tym parametrom przewiezienie konia nie jest trudne. Przynajmniej od strony technicznej.

Od strony prawnej, kierowca musi jednak spełnić wiele innych warunków. Jeśli trasa będzie dłuższa niż 50 km i przekroczy granicę gminy, w której mieszka właściciel, oprócz odpowiedniego prawa jazdy i przyczepy, będziemy także potrzebować zaświadczenia o ukończeniu kursu przewoźnika/konwojenta koni (koszt kursu to ok. 150 zł). Konieczne jest też posiadanie świadectwa zatwierdzenia środka transportu drogowego (przyczepy), jak również paszportu hodowlanego.via

Przekraczając granicę na terenie UE, dodatkowo trzeba mieć świadectwo zdrowia konia i poświadczenie przeprowadzenia dezynfekcji środka transportu od Powiatowego Lekarza Weterynarii oraz dokumenty ewidencyjne zwierzęcia. Gdy podróż trwa powyżej 8 godzin, wymagany jest plan trasy przewozu, w tym czas i miejsca przeznaczone na postój oraz karmienie zwierząt. Zadbanie o wodę i paszę jest oczywistością. Do tego niezbędna jest wprawna i delikatna technika jazdy, by nie doprowadzić do kontuzji zwierzęcia. Bardzo pomocna może okazać się w tym – płynnie zmieniająca przełożenia – automatyczna, 6-biegowa skrzynia Hiluxa.

Źródło: (c) Newseria/Redakcja
W artykule Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo! zamieszczony został link reklamy do programu partnerskiego porównywarki ubezpieczeń OCAC/NNW online. Korzystanie z tego kalkulatora pozwoli rozwijać blog o kolejne publikacje związane z rynkiem motoryzacyjnym, a w szczególności tworzyć interesujące artykuły o samochodach osobowych, przyczepach czy elektromobilności w Polsce.
TAGI
camper przyczepa kempingowa kamper kemping przyczepki samochodowe przyczepy kempingowe przyczepka neptun przyczepa tandem przyczepa lekka kamper sprzedam przyczepa oś do przyczepki przyczepa niewiadów kampery otomoto campery przyczepy kempingowe przyczepa podłodziowa olx kampery auto camper olx przyczepa kempingowa przyczepa dwuosiowa kampery wypożyczalnia kamperów wynajem kampera wynajem kamperów wypożyczalnia przyczep kempingowych samochody kempingowe kamper wynajem camper wynajem gniazdo przyczepy pola kempingowe przyczepa do bel wynajem przyczep kempingowych przyczepy holenderskie viatoll viabox opłaty autostrady drogi ekspresowe drogi krajowe gddkia polska przyczepy samochody autobusy viatoll viatoll kontakt viatoll gdzie kupić viatoll opłaty viatoll infolinia pomoc prawna czas pracy kierowców viatoll cena viatoll doładowanie doładowanie viatoll gdzie kupić viatoll viatoll cennik opłaty viatoll viatoll telefon viatoll kary gdzie kupić viatoll dla samochodów camper przyczepa kempingowa kamper kemping przyczepki samochodowe przyczepy kempingowe przyczepka neptun przyczepa tandem przyczepa lekka kamper sprzedam przyczepa oś do przyczepki przyczepa niewiadów kampery otomoto campery przyczepy kempingowe przyczepa podłodziowa olx kampery auto camper olx przyczepa kempingowa przyczepa dwuosiowa kampery wypożyczalnia kamperów wynajem kampera wynajem kamperów wypożyczalnia przyczep kempingowych samochody kempingowe kamper wynajem camper wynajem gniazdo przyczepy pola kempingowe przyczepa do bel wynajem przyczep kempingowych przyczepy holenderskie
OPINIE
Napisz Opinię: Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym UniMarter.com wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
POPULARNE
›  Bądź bezpieczny na drodze! Ubezpieczenia OC/AC/NNW online teraz
›  Łask: Wypożyczalnia i Sklep Przyczepy Samochodowe do 750 KG
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Jaką wybrać przyczepkę do auta? Przyczepy z hamulcem najazdowym
›  Jak pozycjonować stronę z PrzyczepyMarter krok po kroku w Google?
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Laweta samochodowa Szwajcarka Sprzedam! Waga, wymiary i cena.
›  Stacja Benzynowa ViaToll: Gdzie Kupić dla Przyczep Samochodowych
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Szybki rozwój przemysłu napędza transport ładunków ponadgabarytowych
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  Przyczepa podłodziowa Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Części samochodowe Łask do samochodów osobowych i dostawczych
›  Przyszłość samochodów elektrycznych w Polsce. Przegląd rynku!
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Udane wakacje rodzinne z przyczepą kempingową przez Słowację!
›  Jak płacić niską składkę ubezpieczenia OC/AC/NNW samochodu?
RANKING
Ranking przyczep samochodowych 15/Listopad/2018 (18:53) w serwisie PrzyczepyMarter.pl Miejsce w rankingu aktualizowane jest każdego dnia, na podstawie wszystkich odwiedzin z ostatnich 30 dni.
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi [GN155]

  Cena brutto (z VAT) 5000.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N07-253 bois PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N07-253 bois [GN197]

  Cena brutto (z VAT) 4200.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N07-263 2 pro PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRO//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N07-263 2 pro [GN203]

  Cena brutto (z VAT) 5550.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-17 navy PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PODŁODZIOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-17 navy [GN034]

  Cena brutto (z VAT) 3100.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt [GN158]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw [GN104]

  Cena brutto (z VAT) 2150.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N5-146 city PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY CITY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N5-146 city [GN047]

  Cena brutto (z VAT) 1530.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 [GN064]

  Cena brutto (z VAT) 2030.00 PLN
  Produkt na zamówienie
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps [GN156]

  Cena brutto (z VAT) 5700.00 PLN
  Produkt na zamówienie
OPINIE
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy? przez przyczepymarter
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy? przez anonimowy
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski przez przyczepymarter
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski przez anonimowy
›  Udane wakacje rodzinne z przyczepą kempingową przez Słowację! przez anonimowy
›  Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie! przez anonimowy
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy? przez anonimowy
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E przez przyczepymarter
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2018: Prawo jazdy B, B96, B+E przez anonimowy
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt Ubezpieczenia
YouTube Facebook Twitter
Polski English Deutsch
© 2018 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl
PrzyczepyMar
ter