PRZYCZEPYMARTER//BLOG

Prawo jazdy B, B96, B+E: Holowanie przyczepy samochodowej 2018

Marcin Jankowski  •  14/Luty/2018 (12:44), aktualizacja 13/Marzec/2018 (21:36)
Jest to już kolejny poradnik dla osób zainteresowanych zakupem przyczep samochodowych, a następnie wykorzystaniem jej w transporcie towarów na potrzeby domowe oraz firmowe. Wielu potencjalnych kupców zainteresowanych przyczepkami, nie do końca obeznanych z tematem, ma spore obawy na temat możliwości holowania przyczep zgodnie z obowiązującymi przepisami w 2018 roku w Polsce. Tym samym, jest to jedno z bardzo częstych pytań wśród początkujących użytkowników przyczep kempingowych i samochodowych oraz tych, którzy dopiero planują zrealizować zakup u przedstawiciela producenta bądź u samego producenta pojazdów lekkich. Kiedy mogę holować przyczepę mając jedynie prawo jazdy z kategorią B? Rozumiem te pytania, ponieważ przepisy w naszym kraju są bardzo mylne, nie jednoznaczne i naprawdę można się zagubić w gąszczu co róż zmienianych paragrafów kodeksu drogowego. Dlatego w dalszej części tego artykułu poradnikowego o przyczepach samochodowych postanowiłem wyjaśnić tą kwestię od A do Z, aby nie było żadnych nie domówień.
PrzyczepyMarter.pl Prawo jazdy B, B96, B+E: Holowanie przyczepy samochodowej 2018

Jaką przyczepę kempingową lub samochodową mogę holować mając prawo jazdy kategorii B? Przepisy w 2017/2018 roku oraz wymagania techniczne!


Artykuł, który właśnie przeczytasz wyjaśnia kilka często wyszukiwanych pytań przez osoby zainteresowane holowaniem przyczepy zgonie z przepisami 2018. Na blogu zostały wyjaśnione i szczegółowo opisane takie terminy jak dopuszczalna masa całkowita przyczepy oraz maksymalna masa całkowita przyczepy. Dowiesz się jaka może być maksymalna długość samochodu z przyczepą czyli długość zestawu. Jednym z bardzo częstych pytań jest czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. b oraz jak wygląda holowanie przyczepy bez rejestracji. Na te i inne pytania padły odpowiedzi w większości artykułów na tym blogu.

Nie podważalnym warunkiem poruszania się samochodem, busem czy ciężarówką po drogach publicznych jest posiadanie odpowiedniej kategorii prawa jazdy, którą nabywamy podczas egzaminu państwowego po wcześniejszym kursie. Większość kierowców, których widzimy na naszych drogach, posiada ukończony pierwszy poziom czyli może pochwalić się popularną kategorią B. Według naszych krajowych przepisów, w tym również w całej Europie, kategoria B uprawnia do kierowania pojazdem samochodowym, którego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony i nie jest to autobus ani motorower. Będąc szczęśliwym posiadaczem prawa jazdy ze wspomnianymi uprawnieniami, dodatkowo możesz holować także przyczepę lekką lub przyczepę inną niż lekka ale zawsze musisz pamiętać o tym, że suma DMC pojazdu samochodowego i przyczepy - czyli całego zestawu nie może przekroczyć 3,5 tony. Dodać należy, że masa rzeczywista pojazdu samochodowego musi być większa niż holowanej przyczepy. Tak jak wspomniałem we wprowadzeniu do tego poradnika, nasze przepisy kodeksu drogowego są bardzo zawiłe, dlatego już śpieszę z dalszymi wyjaśnieniami aby jak najlepiej zilustrować te zasady.

Po pierwsze, aby zrozumieć dalszy wywód należy wyjaśnić kilka podstawowych pojęć, które każdy właściciel przyczepy powinien znać. Choć nabyte przeze mnie doświadczenie pokazuje, że nie zawsze tak jest. Czym jest wielokrotnie używany skrót DMC? To nic innego jak dopuszczalna masa całkowita pojazdu czyli suma masy własnej samochodu (przyczepy) plus ładowność tego samochodu. Załóżmy masa samochodu to 1 500 kilogramów, a jego ładowność to 500 kilogramów. W tym przypadku DMC wyniesie równe 2 000 kilogramów. Oczywiście jest to przykład pierwszy z brzegu.

Wracając do pierwszego akapitu, wiemy że mając kategorię B możemy holować zestaw do 3,5 tony i mówimy tutaj cały czas o dopuszczalnej masie całkowitej, a nie rzeczywistej pojazdów. Dlatego załóżmy jeśli Twój samochód posiada DMC równe 2 000 kilogramów, to zgodnie z zasadami kategorii B możesz holować przyczepę kempingową lub samochodową, której dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 1 500 kilogramów. Może to być oczywiście przyczepa kempingowa bądź przyczepka towarowa z DMC 1 300 kilogramów, ale ważne jest żeby suma nie przekraczała 3 500 kilogramów.

To jeszcze nie wszystko z obowiązujących obostrzeń odnośnie masy poszczególnych pojazdów. Żeby nie było za prosto, to zgodnie ze wskazaniami ustawodawcy jeszcze musimy zwrócić uwagę na możliwości, jakie pozwala nam holować samochód. Po pierwsze w dowodzie rejestracyjnym pojazdu (w tym przypadku samochodu) w polu F.1 sprawdzamy jego masę całkowitą czyli DMC. A następnie w polu O.1, również w dowodzie, mamy wpisaną masę całkowitą przyczepy jaką możemy holować z hamulcem najazdowym oraz w polu 0.2 masę całkowitą przyczepy bez hamulca najazdowego. Czyli jeśli w polu 0.1 mamy wbite 1 500 kilogramów, to nasza holowana przyczepa samochodowa bądź kempingowa może posiadać DMC z przedziału 0 - 1 500 kilogramów. W polu 0.2 znajdziemy wartość wskazaną dla przyczep lekkich czyli wynoszącą maksymalnie 750 kilogramów, a w niektórych przypadkach jednak mniej. Dodam tylko, tak dla wiadomości potencjalnych kupców przyczepki, że każda przyczepa inna niż lekka, czyli której DMC jest większe niż 750 kilogramów - musi posiadać hamulec najazdowy.

Uwaga! Pewnym odstępstwem od tej zasady dla posiadaczy prawa jazdy z kategorią B, w jednym przypadku, jest sytuacja kiedy posiadamy ciężkie auto dostawcze, którego DMC jest mniejsze niż 3 500 kilogramów i holujemy przyczepkę lekką z DMC mniejszym niż bądź równym 750 kilogramów. Możemy wtedy poruszać się zestawem pojazdów mając jedynie kategorię B, a ich łączna suma mas całkowitych nie może być większa niż 4 250 kg, o czym mówi tzw. Konwencja Wiedeńska.

Holowanie przyczep na prawo jazdy z kategorią B96. Uprawnienia bez kursu, ale z obowiązkowym egzaminem państwowym w WORD!


Spokojnie... Jeśli masz tylko prawo jazdy z B, ale jesteś właścicielem dużego samochodu oraz przyczepy kempingowej, a ich łączna dopuszczalna masa całkowita przekracza wspomniane 3 500 kilogramów, masz możliwość nabyć wyższe uprawnienia do kierowania zestawem pojazdów. Do dyspozycji kierowców wprowadzono także dodatkową kategorię, która oznaczona została jako B96. Dzięki niej kierujący zestawem (samochód + przyczepa) może prowadzić zespół pojazdów samochodowych, których łączna dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 4 250 kg. W tym przypadku na zestaw składa się pojazd samochodowy z DMC do 3 500 kg i przyczepa inna niż lekka czyli mająca DMC powyżej 750 kg. Wielokrotnie zdarza się, że posiadaczom tylko prawka z B brakuje raptem 100 - 150 kilogramów do przepisowego podróżowania, spełniając wszystkie warunki kodeksu drogowego. Ta kategoria powstała właśnie dla nich, a przede wszystkim dla osób podróżujących z przyczepami kempingowymi po Polsce i Europie.

Drogi kierowco, i jeśli dalej czytasz ten podpunkt zapewne szczęśliwy posiadaczu przyczepy kempingowej, w celu wyrobienia sobie wyższych uprawnień oznaczonych jako B96, musisz już posiadać prawo jazdy kategorii B i mieć ukończone 18 lat (ale to chyba nie jest zaskoczeniem dla Ciebie?!). Jeśli już zdecydujesz się powiększyć swoje uprawnienia i tym samym nabyć nowe umiejętności kierowania zestawem pojazdów, to dla kategorii B96 nie musisz przechodzić dodatkowych zajęć doszkalających (choć możesz z nich skorzystać w szkole kierowania). Poprostu po załatwieniu kilku formalności w urzędach od razu zapisujesz się na egzamin państwowy w dowolnym wojewódzkim ośrodku egzaminacyjnym dla kierowców i następnie przystępujesz do niego zgodnie z wyznaczonym terminem.

W kwestiach formalnych w urzędach przy B96 - musisz uzyskać orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kierowania takimi pojazdami i wyrobić fotografię. Następnie musisz udać się do Wydziału Komunikacji w Starostwie Powiatowym lub Urzędzie Miasta i złożyć wniosek wraz z orzeczeniem i fotografią o wydanie numeru PKK. Po załatwieniu tych formalności udaj się do ośrodka egzaminacyjnego dla kierowców i zapisz się na egzamin, który będzie składał się jedynie z części praktycznej! Powiedzmy sobie szczeże, że jest to pośrednie rozwiązanie pomiędzy samym B, a pełnym B+E.

Kategoria B+E. Samochód Osobowy i Przyczepa do 3,5 tony


Tak jak wspomniałem w mojej uwadze przed chwilą. Największe uprawnienia uzyskują kierowcy z dotychczasową kategorią B, którzy zdecydują się nabyć na egzaminie uprawnienia w zakresie holowania przyczep czyli pełne B+E. Wracając do naszych przepisów, oczywiście w tym przypadku nadal pojazd samochodowy nie może być autobusem i motorowerem i jego maksymalna masa całkowita nie może być większa niż 3 500 kilogramów. Jednak posiadając w swoim dokumencie B+E możesz bez przeszkód kierować zestawem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 7 000 kilogramów. Pamiętaj, że masa całkowita przyczepy nie może przekroczyć 3 500 kilogramów.

Jeśli nadal jesteśmy w miejscu holowania przyczep samochodowych za pomocą samochodu, jesteś więc początkującym użytkownikiem pojazdów do transportu. Przyda Ci się wyjaśnienie kilku podstawowych terminów, używanych na codzień. Z czasem nasz słowniczek będzie się rozbudowywał, jak i cały dział, w całości poświęcony przyczepkom samochodowym. Jest to jeden z nie wielu serwisów, które w tak szczegółowym zakresie poruszają tematykę przyczepek.

Rzeczywista masa pojazdu – masa pojazdu wraz z obciążeniem w danej chwili. Jeśli ciągniemy przyczepę, rzeczywista masa pojazdu powinna być wyższa od rzeczywistej masy ciągniętej przyczepy.

Przyczepa lekka jest to przyczepa samochodowa bądź kempingowa o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 750 kilogramów. Większośc przyczep skrzyniowych oraz platformowych...

Masa własna pojazdu jest to waga pojazdu (samochodu, przyczepy,busa) przygotowanego do jazdy, ale bez ładunku. Wartość tą znajdziemy w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Ładowność jest niczym innym jak różnica dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu i jego masy własnej. Zatem jeśli DMC samochodu wynosi 2150 kilogramów, jego masa własna 1 800 kilogramów to ładowność wyniecie 350 kilogramów, na dowolny przewożony towar.

W każdym miejscu tego artykułu oraz w innych publikacjach, zespół pojazdów rozumiany jest jako samochód holujący oraz przyczepa.

Zestaw Pojazdów na 26 Metrów czyli Jak (Nie)Transportować Towarów


Chciałoby się powiedzieć Polak potrafi ale nie akurat w tym przypadku, który chcę podać jako przykład pomysłowości dwójki kierowców ściągających samochody z Danii. Policja pod Stargardem zatrzymała zestaw pojazdów liczący sobie 26 metrów, na który składały się: autolaweta z lawetą i na niej samochodem z koleji do niej podpiętym samochodem osobowym również z lawetą samochodową a nie niej kolejnym samochodem. Panowie otrzymali oczywiście mandat w wysokości 1150 złotych i zakaz kontynuowania dalszej jazdy. Warto więc poznać wszystkie zasady jakie nas obowiązują podczas transportu i przewożenia towarów ponad gabarytowych.

Przyczepki Samochodowe: o czym pamiętać przed wyruszeniem w drogę? Jest kilka zasad a w zasadzie przepisów prawnych, które jasną wskazują jak należy przewozić towary na samochodzie dostawczym czy przyczepie samochodowej. Kwestię uprawnień do kierowania zestawem pojazdów samochodowych opisałem w poprzednim artykule, do zapoznania którego zachęcam. W tym poradniku skupię się bardziej na samych zasadach załadunku przewożonych towarów.

Przed wyruszeniem w trasę zapoznaj się z kilkoma zasadami jak bezpiecznie i nie narażając się na mandaty przewozić wielkogabarytowe ładunki. Pewna część zasad tutaj opisanych tyczy się pojazdów ciężarowych, jednak i tak warto mieć je na uwadze. Kluczową sprawą jest waga przewożonych rzeczy. Masa całego przewożonego ładunku nie może przekraczać masy ładowności jaka została określona przez producenta i jednocześnie wbita w dowód rejestracyjny pojazdu. Uwaga nie mylić tej właściwości z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu, która jest sumą masy własnej pojazdu i ładowności. W tym miejscu można wspomnieć jeszcze o tym, że nie każda przyczepa nadaje się do przewożenia wszystkiego ale jest to raczej oczywiste i nie będziemy dalej rozwijać tego wątku.

Ważną uwagą przy załadunku towarów na dowolny pojazd przeznaczony do transportu to umiejętne umiejscowienie przewożonych przedmiotów w taki sposób, aby stateczność przyczepy samochodowej nie została naruszona. Chodzi tu przede wszystkim o to, że ciężkie rzeczy staramy się rozłożyć równomiernie na całej powierzchni skrzyni załadunkowej lub jeśli jest to objętościowo mała rzecz ale ciężka, wkładamy wprost na wysokość osi. Żaden z przewożonych przedmiotów nie powinien zasłaniać Ci widoczności podczas jazdy ani zakrywać wszelkich oznaczeń umieszczonych na pojeździe, w tym świateł.

Nie mniej ważną kwestią podczas transportu towarów ponad gabarytowych jest ich odpowiednie zamocowanie do powierzchni ładunkowej, tak aby nic nie spadło podczas przewożenia. Gwarancją bezpieczeństwa są dobrze zapięte pasy mocujące w przypadku dużych przedmiotów tak aby podczas jazdy towar się nie przesuwał i nie utrudniał Ci jazdy. W przypadku materiałów sypkich, warto od góry przykryć je plandeką aby z koleji nic nie wysypywało się na jezdnię drogi i na samochody jadące za Tobą.

W przypadku towarów długich lub szerokich występują pewne ograniczenia co do ich przewożenia. Pamiętaj o tym, że całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem powinna być mniejsza lub równa 2,55 metra a w przypadku przekroczenia tej wartości nie więcej niż 3 metry. Ponadto przewożąc ładunek na przyczepie samochodowej nie powinien on wystawać po jej obręb więcej niż 23 centymetry z każdej strony. Również z tyłu przewożony ładunek nie może wystawać więcej niż 2 metry. Jeśli okaże się, że taka sytuacja ma miejsce, należy z boku oznaczyć wystający ładunek pomarańczową tarczą a z tyłu tarczą w biało - czerwone pasy. Ładunek, który przewozisz może mieć maksymalną wysokość 4 metry licząc od podłoża jezdni (suma wysokości przyczepy i wysokości ładunku).

Prowadzenie Przyczepy Samochodowej: Załadowanej Towarem i na Pusto


Co jakiś czas przeglądam fora internetowe z tematami poświęconymi przyczepkom samochodowym, słucham opinii klientów z wypożyczalni i dowiaduję się bardzo ciekawych rzeczy. A ta przyczepka jest słaba. Ta prowadziła się fajnie. Jechałem za taką kiedyś i widziałem jak na pusto "tańczyła" po całej drodze. Pewnie nie jednokrotnie samemu spotkaliście się z takim przypadkiem, choć o dziwo mi osobiście się to nie przydarzyło. Co prawda sam ciągnąc przyczepę kempingową zaczęła jeździć od lewej do prawej ale było to spowodowane raczej czymś innym...

Resor i Amortyzator w Przyczepce Samochodowej: Dodatkowe Wzmocnienie Podczas Transportu. Wydawało by się, że temat przyczep samochodowych jest przejrzysty i wszystko już powiedziano na ten temat. Nic bardziej mylnego. Choć budowa przyczepki jest bardzo prosta to na jej jakość wpływa prawie każdy element. Kupując więc nowy pojazd do transportu nie sugerujcie się od razu ceną bo na to przyjdzie czas później.

Dlaczego zdarza się Wam widzieć przyczepki, które jadą na pusto i podskakują oraz jeżdżą od prawej do lewej? Brakuje im jednego z ważnych elementów, który ma wpływ na ostateczną cenę. Mowa tutaj o amortyzatorze i resorze. To te dwa elementy sprawiają, że przyczepa prowadzi się Wam prosto i zbytnio nie podskakuje na pusto. Wiadomo, że jak wjedziecie w ogromną dziurę albo bardzo szybko będziecie się poruszać na wyboistej drodze to nie ma szans aby stała w linii prostej. Jednak amortyzator i resor znacząco pochłoną wstrząsy. Drugim plusem przyczepy samochodowej z resorem i amortyzatorem podczas przewożenia ładunku jest jej większa wytrzymałość. Do tego dodajmy koła ze wzmocnionymi oponami "R" i mamy wtedy pojazd, na którym przewieziemy blisko tonę towarów na skrzyni bez obaw.

Sam byłem świadkiem jak przyczepa z mojej wypożyczalni miała załadowane przeszło 800 kg ładunku i bez problemowo wytrzymała transport z nieznacznie spłaszczonymi oponami. Dodam, że ładunek był na niej przechowywany przez przeszło miesiąc ale w niczym to nie osłabiło jej konstrukcji.

Nie powiem, bo taka przyczepa z resorem czy amortyzatorem na pewno będzie droższa od tej kupionej w markecie oraz bez wspomnianych dodatków. No chyba, że wybierzemy model z owymi elementami w dowolnym punkcie handlowym. Jednak obserwując rynek zakupów w dużych sklepach liczy się niska cena i ilość sprzedawanych produktów, gdzie czasem (oczywiście nie zawsze) jakoś schodzi na plan dalszy. Podyktowane jest to potrzebami rynku.

Tak na przyszłość jeszcze mała rada. Kiedy jedziecie z dużą przyczepą kempingową lub załadowaną lawetą i zaczyna tańczyć Wam na drodze aby ją wyprowadzić musicie lekko przyśpieszyć. Wtedy przyczepa się ustabilizuje a następnie delikatnie hamować. Nie hamujcie od razu bo będzie jeszcze gorzej. Takie sytuacje mają miejsce gdy poruszacie się zbyt szybko...

Zachęcam do zadawania pytań w komentarzach jeśli coś jest nadal nie jasne. Postaram się wyjaśnić wszystkie ewentualne kwestie sporne, na które nie udało się Wam odnaleźć odpowiedzi. Na sam koniec zachęcam również wszystkich czytelników, którzy zainteresowani są kupnem nowej przyczepki samochodowej, do sprawdzenia dostępnych produktów w sklepie stacjonarmym PrzyczepyMarter.
TAGI
b+e b96 kategoria b kempingowe kodeks drogowy prawo jazdy przyczepy przyczepy samochodowe olx przyczepa dmc 1300 przyczepa dmc 1200 przyczepa dmc 3500 przyczepa dmc 1400 przyczepa dmc 750 przyczepa dmc 2000 kg przyczepa dmc 1000 przyczepa dmc 1100 przyczepa dmc 1500 przyczepa dmc 1600 przyczepa dmc dmc przyczepy a samochodu dmc przyczepy a hak dmc przyczepy audi a6 dmc przyczepy audi a4 przyczepa dmc 3500 allegro dmc a przyczepa dmc przyczepy bez hamulca dmc przyczepy bmw x3 dmc przyczepy bmw e39 dmc przyczepy b+e dmc przyczepy bmw x5 prawo jazdy b przyczepa dmc przyczepa kempingowa dmc 750 dmc przyczepy co to jest dmc przyczepy ciężarowej dmc przyczepy kempingowej przyczepa dwuosiowa dmc 750 przyczepa dwuosiowa dmc 1300 dmc przyczepy do przewozu koni dmc przyczepy ducato dmc przyczepy dacia duster dmc przyczepy dwuosiowej przyczepa dmc 3 5t przyczepa dmc 3 5 dmc przyczepy ford transit dmc przyczepy ford galaxy dmc przyczepy forester dmc przyczepy fiat scudo dmc przyczepy honda crv przyczepa dmc 750 z hamulcem dmc przyczepa kempingowa z hamulcem 1000 kg dmc przyczepy jednoosiowej przyczepa kempingowa dmc 1000 przyczepa kempingowa dmc 950 kg przyczepa kempingowa dmc przyczepa kempingowa dmc 900 kg przyczepa kempingowa dmc 1300 przyczepa kempingowa dmc 850 kg przyczepa kempingowa dmc 1400 przyczepa kempingowa dmc 800 przyczepa lekka dmc przyczepa lekka dmc 750 przyczepa laweta dmc przyczepa lekka dmc 500 przyczepa lekka dmc 750 kg dmc przyczepy lawety dmc przyczepy lanos dmc przyczepy mercedes vito dmc przyczepy motocykla dmc przyczepy master dmc przyczepy matiz dmc przyczepy motocyklowe przyczepa niewiadów dmc przyczepa niewiadów b1400 dmc dmc przyczepy na kat b przyczepa kempingowa niewiadów dmc przyczepa niewiadów n126 dmc dmc przyczepy opel zafira dmc przyczepy opel vivaro dmc przyczepy omega przyczepa podłodziowa dmc 750 przyczepa podłodziowa dmc 1300 przyczepa podłodziowa dmc 1500 przyczepa podłodziowa dmc 3500 przyczepa podłodziowa dmc 1000 przyczepa podłodziowa dmc 1200 przyczepa podłodziowa dmc 2000 przyczepa podłodziowa dmc 1400 przyczepa podłodziowa dmc 1100 przyczepa podłodziowa dmc 3000 przyczepa rolnicza dmc dmc przyczepy rolniczej dmc przyczepy rolniczej bez hamulca dmc przyczepy rav4 dmc przyczepy renault master przyczepa samochodowa dmc 750 kg przyczepa sam dmc przyczepa samochodowa dmc przyczepa samochodowa dmc 600 przyczepa samochodowa dmc 650 przyczepa samochodowa dmc 1000 kg przyczepa samochodowa dmc 400 kg dmc przyczepy samochodowej dmc przyczepy suzuki grand vitara dmc przyczepy sharan dmc przyczepy tiguan dmc przyczepy touareg dmc przyczepy terenowysamochodowe samochody uprawnienia zestaw pojazdów
OPINIE
Napisz Opinię:*
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
POPULARNE
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową w Wydziale Komunikacji?
›  Prawo jazdy B, B96, B+E: Holowanie przyczepy samochodowej 2018
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem do samochodu osobowego
›  Przyczepki Samochodowe: Instrukcja użytkowania i konserwacji
›  Ubezpieczenia OC/AC przyczep i samochodów. Porównywarka na PrzyczepyMarter!
›  Przyczepa z hamulcem najazdowym przepisy i oferta sklepu dla Ciebie!
›  Przyczepy dwuosiowe (tandem) do DMC 750 KG marki Neptun w sprzedaży
›  Łask - Pabianice: Wypożyczalnia przyczep i lawety samochodowej
›  Części do przyczep samochodowych Neptun. Hamulec najazdowy AL-KO
›  Samochody osobowe, Zloty motocyklowe, Targi motoryzacyjne na blogu
›  Sklep Przyczepy Neptun: Wyprzedaż rocznika 2017 oraz nowa dostawa
›  Przyczepa Kempingowa: O czym pamiętać przed wyjazdem?
›  Zadbaj o swój ogród na wiosnę! Wypożyczalnia narzędzi na Przygoniu.
›  Jaki układ wnętrza w przyczepach kempingowych jest najlepszy?
›  Zapłać kartą w sklepie PrzyczepyMarter. Płać zbliżeniowo!
OPINIE
›  Ubezpieczenia OC/AC przyczep i samochodów. Porównywarka na PrzyczepyMarter! przez anonimowy
O serwisie Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu YouTube Facebook Twitter Łask
Polski English
© 2018 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
PrzyczepyMar
ter