PRZYCZEPY KEMPINGOWE//BLOG

Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!

Marcin Jankowski  •  16/Wrzesień/2018 (23:11), aktualizacja 11/Styczeń/2019 (15:22)
Posiadanie haka holowniczego w samochodzie osobowym to większa wygoda oraz ładowność, a co za tym idzie, powiększenie możliwości transportowych, niezależność w podróży i szerszy wybór lokalizacji wakacyjnych. Wszystko za sprawą wyposażenia pojazdów w zaczep holowniczy i zainwestowania w przyczepę kempingową lub dodatkowy bagażnik na rowery. Mimo to, każdy kto choć raz podróżował z przyczepą kempingową czy chociaż holował lekką przyczepkę samochodową skrzyniową czy to też do przewozu łodzi wie, że jazda z dużym ładunkiem automatycznie zwiększa spalanie paliwa w samochodzie nawet o kilka litrów na 100 kilometrów. Przed wyjazdem w długą podróż z przyczepą kempingową warto więc zapoznać się z kilkoma cennymi wskazówkami - jak jechać samochodem ekonomicznie, aby zmniejszyć koszty wakacyjnej podróży.
PrzyczepyMarter.pl Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!

Samochody osobowe: Jak ograniczyć spalanie paliwa podczas holowania przyczepy kempingowej czy przyczepy samochodowej z plandeką?


Co sprawia, że podczas jazdy z przyczepą z naszego baku znika dużą ilość paliwa? To oczywiście opór powietrza powoduje, że spalanie samochodu osobowego podczas takiej jazdy jest większe. Jak tego uniknąć? Jeśli holujemy lekką przyczepkę samochodową to jeśli nie musimy mieć plandeki nad skrzynią to warto ją zdemontować. Przyczepa z plandeką nawet przy wysokich samochodach typu bus wpływa na spalanie, a nie mówiąc już o niskich samochodach osobowych. W przypadku przyczepy kempingowej nie mamy możliwości demontażu jej "skorupy" ale już w momencie kupowania możemy zwrócić uwagę na jej kształt. Im jest on bardziej opływowy, a sama przyczepa ma mniejsze gabaryty to na pewno zwiększy się jakość i ekonomiczność podróżowania. Na szczęście nowe modele przyczep kempingowych są już tak projektowane, aby spełniały jak najlepiej zasady aerodynamiczne w przeciwieństwie do starych przyczep o ostrych krawędziach i kanciatych kształtach...
1. Porównaj przyczepy w 5 minut
2. Kup przyczepę samochodową
3. Oszczędź nawet 200 zł teraz!
Przyczepy →

Jakie stosować techniki dla ekonomicznej jazdy samochodem z przyczepą kempingową? Dobry kierowca, który zastosuje podane wskazówki może zaoszczędzić nawet do 10% paliwa w swoim baku podczas wyjazdu na wakacje czy przewożenia towarów na przyczepie samochodowej! Mając na swoim haku holowniczym dużą przyczepę kempingową możemy się z nią poruszać ekonomicznie np.: zmieniając odpowiednio biegi. Zawsze zaleca się, aby kierowca holujący pojazd turystyczny czy do transportu towarów jechał możliwie na jak najwyższym biegu. W momencie kiedy chcemy przyśpieszyć i maksymalnie wciskamy gaz to lepiej wcześniej zredukować bieg na niższy. Natomiast podczas jazdy w niesprzyjających i wietrznych warunkach atmosferycznych lub podczas podjazdu pod wzniesienie należy utrzymać stabilną jazdę i wydajne obroty silnika. Nie należy chaotycznie naciskać na gaz. Do równomiernej jazdy po autostradach czy drogach ekspresowych warto skorzystać z tempomatu i ustawić stałą prędkość. Ta wskazówka tyczy się wszystkich pojazdów silnikowych wyposażonych w ten element. Dzięki temu praca silnika będzie na stabilnym poziomie.

Z jaką prędkością poruszać się po drodze holując przyczepę kempingową? Po pierwsze jesteśmy zobowiązani do przestrzegania przepisów o ruchu drogowych w kraju po jakim się poruszamy. Można przyjąć, że w większości państw na terenie Unii Europejskiej przepisy zostały ujednolicone i obowiązujące limity prędkości są podobne, choć występują pewne odstępstwa. Optymalną prędkością do poruszania się z przyczepą jest zakres od 80 km/h do 100 km/h. Nadmierna prędkość negatywnie wpływa na zużycie paliwa i oczywiście im szybciej jedziemy tym spalanie jest większe.

Warto więc zapamiętać aby jechać z optymalną prędkością na jak najwyższym biegu tak aby obroty silnika były jak najmniejsze! Prowadź swój samochód bez chaotycznych ruchów ze stabilną prędkością. Staraj się hamować na długich odległościach, najlepiej aby auto samo wytracało prędkość bez zbędnego naciskania na pedał hamulca. O ile to możliwe jak najczęściej korzystaj z tempomatu!

Nie będąc przesadnie ekologicznym, warto także zwrócić uwagę na dbanie o środowisko, ponieważ ekonomia podróżowania przyczepą kempingową to także dbanie o aspekty życia codziennego w przyczepie czyli zużycie wody oraz prądu. Warto wykorzystać dostępne środki w takich ilościach, które są nam niezbędne do spokojnego funkcjonowania w otaczającej nas przestrzeni.

Przyczepy kempingowe: Jak jeździć bezpieczenie samochodem osobowym z przyczepą?


Każdy kierowca, który wsiada w samochód osobowy i będzie holował przyczepę kempingową bądź lekką przyczepkę samochodową, musi przyzwyczaić się do nowych warunków na drodze. Nabranie wprawy w poruszaniu się długim i szerszym zestawem musi zająć trochę czasu albo inaczej mówiąc taki kierowca musi przejechać kilkadziesiąt kilometrów aby to poczuć. Nieważne czy masz już na swoim koncie tysiące kilometrów czy będziesz jechał po raz pierwszy z przyczepą kempingową na wakacje.

Każdy kierowca w takich okolicznościach musi wziąć pod uwagę, że holuje przyczepę i w stosunku do samochodu jest on wydłużony o kilka metrów (około 5-6 metrów). Dodatkowo szerokość większości przyczep kempingowych oscyluje w granicach 2-2.40 metrów. Ponadto średnia masa większości przyczep kempingowych wynosi około 1 tony, a przez to przyśpieszanie i hamowania takim zestawem jest utrudnione, o czym pisałem w pierwszej części tego artykułu. Zwrócenie uwagi na wiele czynników poprawiających bezpieczeństwo podróżnych na drodze jest bardzo ważne ale jeszcze ważniejsze jest nabranie praktycznych odruchów i zachowań. Suche słowa nic nie wniosą jeśli każdy z kierowców nie doświadczy jazdy z przyczepą kempingową! Podczas podróżowania z przyczepą, a zwłaszcza kiedy jedziemy z pasażerami każdy kierowca musi zachować pełną ostrożność i przewidzieć wszelkie niebezpieczeństwa.

Największą trudnością, zwłaszcza dla początkujących, będzie jazda z przyczepą kempingową po mieście podczas dużego natężenia ruchu. Na szczęście dzisiaj wiele dużych miast ma swoje obwodnice i jeśli nie jesteśmy zmuszeni omijamy je szerokim łukiem. Jednak jeśli już musimy wjechać w centrum warto wiedzieć jak poruszać się w ruchu miejskim. Po pierwsze przygotuj wcześniej swoją trasę podróży, tak aby nie musieć krążyć po zatłoczonych uliczkach. Dobrym rozwiązaniem będzie nawigacja jeśli wjeżdżamy w dany teren zurbanizowany po raz pierwszy nie mając orientacji. Każdy kierowca jadąc po mieście będzie poddany presji. Nie będzie miał za dużo czasu na zastanawianie się np. na skrzyżowaniu gdzie skręcić, a błędna decyzja będzie kosztowała go nawet kilka kilometrów do znalezienia dogodnego miejsca do zawrócenia. Jeśli planujemy zwiedzać zabytki danego miasta warto wcześniej znaleźć parking. W przypadku samochodu z przyczepą kempingową, parkowanie wzdłuż ulicy nie wchodzi w grę. Zwłaszcza po mieście, jeśli nie chcemy skręcać w lewo, powinniśmy poruszać się prawym pasem ruchu, aby nie utrudniać jazdy szybszym pojazdom. Ta wskazówka tyczy się także poruszania na innych co najmniej dwupasmowych drogach (autostrady, drogi ekspresowe, drogi tranzytowe). Ponadto jeśli nie chcesz doprowadzić do stłuczki z innym samochodem zachowaj odstęp pomiędzy pojazdem przed Tobą. Pamiętaj, że holujesz ciężką przyczepę przez co droga hamowania znacznie się wydłuża. Miasto jest specyficznym terenem do poruszania się, również dla samych samochodów. Pełną ostrożność należy zachować dojeżdżając do przejść dla pieszych. Nigdy nie wiadomo kiedy przechodzień bez żadnych sygnałów może wtargnąć na drogę. No i oczywiście nie zapomnij o sygnalizowaniu skrętów w prawo i lewo kierunkowskazami.

Dużym utrudnieniem będzie także jazda w czasie opadów deszczu, rzadziej śniegu, mgły czy oblodzona jezdnia. O zasadach poruszania się we mgle powinien mieć większe pojęcie ale zwrócę uwagę na baczną obserwację co dzieje się przed nami na drodze. Powinniśmy natychmiast zwolnić i włączyć fabrycznie zamontowanie oświetlenie przeciwmgielne (uwagę za jazdę z włączonymi światłami przeciwmgielnym w momencie gdzy nie ma mgły na drodze grozi mandat karny!). W ekstremalnych warunkach jazda we mgle może być całkowicie niemożliwa. W takich sytuacjach postaraj się dojechać do najbliższego, dobrze oznaczonego miejsca postojowego. Nie zatrzymuj się w najmniej spodziewanych miejscach, jak naprzykład na poboczu wzdłuż autostrady czy na poboczu jezdni. Zrezygnuj z wyprzedzania innych pojazdów na drodze. Twoje możliwości manewrowe jadąc z przyczepą kempingową są bardzo utrudnione. Jeśli widoczność jest bardzo ograniczona we mgle (np.: w nocy) obserwuj białe linie namalowane na jezdni.

Pierwsza Pomoc: Jak udzielić pomocy poszkodowanym w wypadkach? Zasady pierwszej pomocy!


Bezpieczeństwo na drodze, oprócz ostrożnej jazdy samochodem, to także umiejętność zachowania się w kryzysowych sytuacjach i udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym. Pierwszą i podstawową zasadą dla każdego ratownika i osoby udzielającej pomocy jest to, aby zadbała o własne bezpieczeństwo i zabezpieczyła miejsce zdarzenia. W przypadku wypadku drogowego oznacz miejsce zdarzenia, wyciągnij kluczyki ze stacyjki i zostaw je w pojeździe oraz unieruchom uszkodzone pojazdy za pomocą hamulca ręcznego. W przypadku zdarzeń w innych miejscach, w których nie biorą udziału pojazdy mechaniczne, np. odsuń zbędne przedmioty od osób poszkodowanych czy poproś gapiów o zrobienia miejsca dla służb ratunkowych. Jako osoba udzialająca pierwszej pomocy zachowaj szczególną ostrożność w okolicy urządzeń, które mogą być podłączone pod napięcie, a także zachowaj ostrożność w okolicy uszkodzonych pojazdów (możliwe eksplozje).

Następnym krokiem podczas udzielania pomocy poszkodowanym w wypadkach czy innego rodzaju zdarzeniach to wstępna ocena stanu poszkodowanego tzw. badanie wstępne: 1. Sprawdź przytomność poszkodowanego poprzez nawiązanie kontaktu słownego lub potrząśniecie delikatnie ramionami. 2. Zawołaj o pomoc inne osoby w okolicy i zadzwoń po służby ratunkowe (telefon ratunkowy: 112, 997 policja, 998 straż pożarna, 999 pogotowie). 3. Odchyl głowę do tyłu unosząc żuchwę i skontroluj oddech przez 10 sekund (słyszę, czuję, widzę).

Kolejnym krokiem jest resuscytacja czyli podstawowe podtrzymywanie życia poszkodowanego w wypadku. Wykonaj badanie wstępne i gdy poszkodowany jest nieprzytomny bez prawidłowego oddechu wykonuj na przemian: 30 ucisków mostka - 2 wdmuchnięcia (odchyl głowę poszkodowanego, zatkaj nos poszkodowanego, szczelnie obejmij usta poszkodowanego, obserwuj unoszenie się klatki piersiowej). Jeśli poszkodowany ma pozostać na dłużej bez opieki, trzeba go położyć w pozycji bocznej bezpiecznej.

Jeśli u poszkodowanego występują krwotoki i rany należy je zatamować poprzez zabezpieczenie się przed bezpośrednim kontaktem z krwią, kazać ucisnąć poszkodowanemu miejsce krwawienia, należy położyć poszkodowanego, należy założyć opatrunek uciskowy - dołóż kolejny opatrunek, gdy pierwotny przesiąknie (nie ściągaj poprzedniego). W przypadku poważnych ran nie dezynfekuj ich! Pod żadnym pozorem nie wyciągaj także ciał obcych (prętów, blach, itp.). W przypadku poważnych zranień należy wykonać jałowy opatrunek osłaniający miejsce zranienia i zgłosić się do lekarza.

We wrzystkich przypadkach oparzeń miejsce oparzenia należy schłodzić zimną wodą przez 15 - 20 minut. Po schłodzeniu wykonaj jałowy opatrunek osłaniający miejsce oparzenia. Nie ściągaj ubrania z miejsca oparzenia, jeśli przywarło do skóry!

W sytuacjach złamania kończyn górnych lub dolnych unieruchom rękę np. na temblaku. Jeśli doszło do złamania nogi i jeśli jej unieruchomienie sprawia zbyt dużo bólu to pozostaw poszkodowanego w pozycji dla niego wygodnej. Wezwij pogotowie, zapewnij poszkodowanemu komfort (przykryj, rozmawiaj) i nie poruszaj złamaną nogą.

W nagłych stanach np. atak serca (zawał) nie podawaj żadnych leków (wyjątek: poszkodowany posiada własne, przepisane przez lekarza środki farmakologiczne)! Należy udzielić pomocy poprzez usadowienie poszkodowanego w pozycji półsiedziącej i wspierać go psychicznie. Objawamu ataku serca są bóle w klatce piersiowej, a czasami bóle ramienia, pleców, brzucha), pot na czole, duszności, bladość skóry (sine usta i paznokcie). W przypadku omdlenia ułóż poszkodowanego na plecach z uniesionymi nogami po odzyskaniu przytomności i uspokajaj poszkodowanego.

Bezpieczeństwo: Holowanie przyczepy kempingowej samochodem z hakiem holowniczym


Jeśli masz samochód osobowy to połowa sukcesu. Drugą połową jest zamontowany w nim hak holowniczy, bez którego nie ma możliwości holowania dowolnej przyczepy. Dobrze dobrany hak samochodowy umożliwia bezpieczne korzystanie z przyczep kempingowych czy transportowych przyczepek samochodowych. Warto więc zaufać w tej kwestii specjalistom. Obecnie rynek zaczepów holowniczych umożliwia wybór różnego rodzaju haków. To jaki ostatecznie zostanie zamontowany w naszym pojeździe zależy głównie od jego możliwości technicznych, indywidualnych potrzeb i od zasobności portfela. Jednak oszczędność przy kupnie haka nie jest wskazana. Wyższa cena produktu oznacza jego dobrą jakość oraz zastosowanie w nim najnowszych rozwiązań technologicznych. Wysoka jakość znacznie zwiększa bezpieczeństwo podczas ciągnięcia przyczepy kempingowej, natomiast najnowsze rozwiązania technologiczne mogą być przydatne właśnie w przypadku, kiedy z haka nie korzystamy.

Regulacje prawne obowiązujące na polskich drogach nie narzucają wymogu demontowania lub chowania wystającej części haka holowniczego. Przepisy zabraniają jedynie poruszania się po drogach z kulą zaczepu, która ogranicza widoczność tablicy rejestracyjnej lub świateł przeciwmgielnych. Oprócz aspektów czysto prawnych warto wziąć pod uwagę wpływ zainstalowanego urządzenia na bezpieczeństwo pozostałych uczestników ruchu. Nawet niegroźna kolizja z pojazdem z rozłożonym hakiem holowniczym może mieć groźne skutki, zarówno dla sprawcy kolizji, gdzie hak może głęboko wbić się w pojazd, jaki i poszkodowanego, gdzie hak przymocowany trwale do ramy pojazdu może przy kolizji wpłynąć na statykę pojazdu po uderzeniu. Mając to na uwadze producenci haków holowniczych prześcigają się w dostarczaniu na rynek coraz to nowszych rozwiązań. Najnowocześniejsze modele haków samochodowych łączą funkcjonalność, bezpieczeństwo oraz łatwość ich użytkowania.

Dojeżdżając do zachodniej granicy wielu kierowców pojazdów wyposażonych w system holowniczy, zastanawia się, co należy zrobić z wystającą kulą. Niektórzy demontują ją przed przejazdem przez granicę. Inni, kierując się wcześniejszym doświadczeniem, pozostawiają kulę zamontowaną, nakładając jedynie tzw. "czerwony kapturek" – element ochronny zwiększający widoczność wystającej części haka. Obydwa rozwiązania są zgodne z prawem. Polscy kierowcy w przypadku kontroli drogowej w państwach, w których zabronione jest poruszanie się z nieużywaną kulą mogą powołać się na dodatkowe regulacje chroniące ich prawa, jako użytkowników dróg niezameldowanych w danym kraju. Mianowicie na Konwencję Wiedeńską o ruchu drogowym.

- Konwencja Wiedeńska gwarantuje kierowcom poruszanie się po terenie państw sygnatariuszy z wyposażeniem pojazdu, które obowiązuje na terytorium kraju zarejestrowania pojazdu. Stąd właśnie wynika możliwość poruszania się z hakiem holowniczym nie ciągnącym przyczepy jedynie z ochronnym „czerwonym kapturkiem” – wyjaśnia Paulina Chmielińska, specjalistka ds. turystyki i informacji PZM INFO – W praktyce wskazane jest jednak stosowanie się do przepisów obowiązujących w danym kraju – dodaje Chmielińska.

W sytuacji kontroli oraz otrzymania mandatu kierowca może powołać się na zapisy ze wspominanej Konwencji Wiedeńskiej. Praktyka jednak pokazuje, że nie zawsze powołanie się na przepisy skutkuje automatycznym anulowaniem mandatu i zakończeniem kontroli. Może się okazać, że kierowca zobligowany będzie do przyjęcia mandatu i opłacenia kary finansowej. Dopiero po przyjęciu mandatu można się od niego odwołać, powołując się na Konwencję. Jest to jednak żmudna i długotrwała procedura.

Problemy mogą pojawić się także w innej sytuacji - kiedy poruszając się z wystającą kulą zaczepu, zostaniemy uderzeni przez jadący za nami samochód. Jeśli takie zdarzenie będzie miało miejsce np. w Niemczech, firma ubezpieczeniowa może wnioskować o pokrycie przez nas części kosztów naprawy szkód w samochodzie sprawcy. Chociaż to nie my doprowadziliśmy do tego wydarzenia, to zamontowany w naszym samochodzie zaczep spowodował rozleglejsze uszkodzenia, niż gdyby pojazd poruszał się bez niego.

Jeśli nasz samochód nie jest fabrycznie wyposażony w zaczep holowniczy, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zamontować hak we własnym zakresie. Na stronach internetowych producentów oraz na stronach autoryzowanych punktów sprzedaży i montażu systemów holowniczych znajdują się wyszukiwarki dostępnych produktów. Po wybraniu modelu samochodu, typu (np. SUV lub kombi) oraz daty produkcji zostaną nam przedstawione haki dopasowane do naszego pojazdu. Teraz decyzja, który zaczep wybierzemy, zależy tylko od indywidualnych potrzeb. Wybór haka warto skonsultować z ekspertem, a montaż pozostawić wykwalifikowanemu mechanikowi, który zamontuje zaczep w odpowiednio wyposażonym warsztacie. Profesjonalnie zamontowany hak da nam pewność, że wyjeżdżając z przyczepą na drogę nie spowodujemy zagrożenia dla siebie i innych użytkowników ruchu. Decydując się na montaż systemu holowniczego pamiętajmy o jego odpowiednim użytkowaniu oraz przestrzeganiu dodatkowych przepisów, aby nieprzewidziane opłaty czy stresujące kontrole drogowe nie przyćmiły licznych korzyści związanych z posiadaniem w naszym samochodzie zaczepu holowniczego.

Szybki rozwój przemysłu napędza transport ładunków ponadgabarytowych. W Polsce brakuje infrastruktury dla przewozów ponadgabarytowych.


Transport ładunków ponadgabarytowych – takich jak elementy turbin wiatrowych, dźwigi, stalowe przęsła mostów czy całe linie produkcyjne – to jedno z największych wyzwań dla spedytorów i firm transportowych. Wymaga uzyskania szeregu pozwoleń, ubezpieczenia, kredytowania tego typu przedsięwzięcia, a także współpracy ze służbami drogowymi i policją. W Polsce rozwój transportu ponadgabarytowego jest napędzany przez szybko rosnący przemysł. Z drugiej strony, hamuje go infrastruktura, jest bardzo stara albo całkiem nowa, przez co trudno jest uzyskać pozwolenie na ciężki transport. Brakuje też śródlądowych dróg wodnych i infrastruktury kolejowej.

– Eksport ładunków ponadnormatywnych to głównie produkcja lokalnych zakładów dużych międzynarodowych korporacji. To producenci turbin, transformatorów, generatorów i dużych konstrukcji stalowych. Odbywa się to też na zlecenie wspomnianych podmiotów – wtedy producentem jest polska manufaktura, która nie ma swojego produktu, ale realizuje zamówienie na konkretne konstrukcje stalowe bądź ciągi produkcyjne, montowane jako część większego projektu. Większość eksportu z Polski są to towary dostarczane na zachód Europy bądź do zachodnioeuropejskich portów morskich, skąd bezpośrednimi połączeniami żeglugowymi towary płyną praktycznie na wszystkie kontynenty – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Bułka, dyrektor zarządzający Fracht FWO Polska.


Transport ładunków ponadnormatywnych, inaczej ponadgabarytowych, to istotna gałąź całej branży transportowej. Obejmuje ładunki, które wymiarami lub wagą (powyżej 42 ton) przekraczają dopuszczalne parametry, określone w przepisach ruchu drogowego. Mogą to być np. stalowe elementy konstrukcyjne elektrowni wiatrowych albo przęsła mostów, dźwigi, silosy, sprzęt górniczy czy elementy konstrukcji przemysłowych.

– Dość powszechnym, wręcz standardowym ładunkiem, z jakim mamy do czynienia w naszej branży, są linie przemysłowe do budowanych w Polsce zakładów, które przyjeżdżają do nas w imporcie. Jest to związane z nowymi inwestycjami produkcyjnymi, których nie brakuje. Coraz częściej obserwujemy też eksport tego typu urządzeń – są to urządzenia second hand, takie jak stalownie, walcownie. To kolejny segment – poza produkowanymi w Polsce urządzeniami i konstrukcjami, w którym się poruszamy i który stanowi sporą grupę obsługiwanych przez nas ładunków – mówi Andrzej Bułka.


Ekspert przyznaje, że dalszy rozwój tego segmentu transportu zależy nie tylko od rozwoju zapotrzebowania, ale również kwestii infrastrukturalnych.

– Mosty, wiadukty, autostrady, drogi ekspresowe czy gminne są dzisiaj często objęte gwarancjami i bardzo trudno jest uzyskać zezwolenia na ciężkie transporty. Gros transportów tego typu na zachodzie Europy odbywa się rzekami, kanałami i w ten sposób trafia do portów. W Polsce brakuje śródlądowych dróg wodnych, jak i infrastruktury kolejowej – mówi dyrektor zarządzający Fracht FWO Polska.


Ładunków ponadgabarytowych nie można przewozić bez specjalnych zezwoleń, dlatego przedsiębiorstwo transportowe bądź spedycyjne musi najpierw postarać się o ich uzyskanie, zadbać o ubezpieczenie, wyznaczyć odpowiednią trasę z uwzględnieniem wytycznych prawnych (nawierzchnia drogi musi wytrzymać nacisk kół), nawiązać współpracę ze służbami drogowymi i policją oraz precyzyjnie zaplanować załadunek i rozładunek.

– Przygotowanie takiego transportu zależy od specyfiki ładunku. Jeżeli jest to seryjna produkcja, a mamy w Polsce takie zakłady, gdzie produkuje się seryjne transformatory, generatory, turbiny czy śmigła do elektrowni wiatrowych, – wtedy zajmuje to kilka tygodni. To kwestia uzyskania zezwoleń, doboru podwykonawcy i sprzętu. Dla doświadczonego organizatora tego typu transportów nie jest to duże wyzwanie. Natomiast duże inwestycje, bardziej kompleksowe ładunki, takie jak suwnice portowe czy skomplikowane zbiorniki, których montaż odbywa się zazwyczaj już w porcie, wymagają już miesięcy przygotowań. Często trzeba nawet sprowadzać do Polski odpowiednie środki transportu, ponieważ tego typu urządzenia nie są dostępne lokalnie – mówi Andrzej Bułka.


Podczas realizacji tego typu przedsięwzięć sam transport jest często najłatwiejszy w realizacji. Większe wyzwanie stanowi bezpieczny załadunek i rozładunek przewożonego towaru oraz konieczność wprowadzenia zmian w infrastrukturze, tak aby przewóz był w ogóle możliwy.

– Mieliśmy nieraz sytuację, w której musieliśmy podnosić trakcję kolejową, wzmacniać mosty czy demontować kładki dla pieszych – mówi Andrzej Bułka.


Jak podkreśla, przy wyborze partnera logistycznego do takiego przedsięwzięcia należy uwzględnić kilka czynników, z których najważniejszym jest potwierdzone referencjami doświadczenie firmy w realizacji podobnych projektów. Kolejnym czynnikiem są zdolności ubezpieczenia i kredytowania tego typu transportów.

Polskie firmy transportowe będą sięgać po nowe technologie. Systemy do zarządzania flotą ograniczą koszty ich działania i zmniejszą liczbę wypadków


Firmy transportowe są często sprawdzane pod kątem liczby godzin pracy kierowców. W ubiegłym roku takiemu audytowi została poddana ponad połowa przedsiębiorstw. Choć zwiększa to bezpieczeństwo kierowców, konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które jeszcze je poprawią, jak zdalny odczyt z tachografów. Te jednak są w Polsce stosowane znacznie rzadziej niż w innych europejskich krajach. Telematyczne systemy zarządzania flotą pozwalają zaś zmniejszyć liczbę wypadków i ograniczyć koszty dla firm.

– Polscy przedsiębiorcy transportowi kontrolowani są w większości przypadków przynajmniej raz w roku, 55 proc. badanych przedsiębiorców z Polski stwierdziło, że było badanych w ciągu ostatniego roku, co jest znacząco więcej niż w przypadku innych krajów europejskich. Zaledwie 7 proc. polskich kierowców stwierdziło, że w ciągu ostatniego roku w ogóle nie podlegało żadnym kontrolom, przy 14 proc. kierowców z innych krajów europejskich – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Terlecki, dyrektor sprzedaży w TomTom Telematics.


Z badania Tachograph Survey przeprowadzonego przez TomTom Telematics wynika, że w przypadku aż 78 proc. polskich firm kontroli zostali poddani sami kierowcy. Choć zwiększa to bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, częste kontrole nie zastąpią nowych rozwiązań, które pozwalają bezpieczeństwo znacząco podnieść, jak np. zdalne odczyty tachografów.

– Zdalny odczyt z tachografu stopniowo staje się standardem w Europie. Ponad 60 proc. firm w Europie używa tego typu rozwiązania, w Polsce ten wskaźnik oscyluje wokół 45 proc., więc mamy coś do nadrobienia. Wydaje się, że bardzo szybko ten dystans będzie topniał, są oczywiste korzyści wynikające z zastosowania zdalnego odczytu tachografów. Przedsiębiorcy unikają konieczności ręcznego odczytu danych, specjalnych kursów do bazy, tzw. pustych przebiegów – tłumaczy Terlecki.


Polscy przedsiębiorcy coraz częściej inwestują w technologie. Jednocześnie aż 39 proc. polskich firm transportowych musiało w 2017 roku odwołać przynajmniej jedno zlecenie z powodu braku informacji, czy danemu kierowcy wystarczy pozostałych godzin pracy, aby je zrealizować w danym dniu. Zaledwie połowa monitoruje przebieg pojazdów, aby kontrolować zużycie paliwa, 60 proc. firm prowadzi programy szkoleniowe z zakresu ekonomicznego prowadzenia pojazdów, a 42 proc. monitoruje styl jazdy kierowców.

– Większość naszych przedsiębiorców uważa, że niektóre z technologii dzisiaj traktowanych jako bardzo innowacyjne, typu sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość, za dziesięć lat staną się codziennością. Ciekawa jest również obserwacja, z której wynika, że nasi przedsiębiorcy są dość zadowoleni ze zdolności adaptowania nowych rozwiązań w swoich firmach. 78 proc. z nich uważa, że robią to bardzo sprawnie, podczas kiedy przeanalizujemy, jakie są rzeczywiste wyniki implementacji tych technologii, okazuje się, że nie przekracza to 30 proc. – ocenia ekspert TomTom Telematics.


Nowe technologie podnoszą efektywność firm z sektora. Przyszłością jest telematyka. Analiza danych, które są dostarczane na niemal każdym etapie przewozu towarów, pozwalają ograniczyć koszty paliwa i puste przebiegi oraz kontrolować bezpieczeństwo. Telematyczne systemy zarządzania flotą pozwalają też zdalnie identyfikować niebezpieczne zdarzenia na drodze i kontrolować sposób jazdy.

– Telematyka to połączenia technologii telekomunikacyjnych, informatycznych i informacyjnych, w praktyce to gromadzenie i przetwarzanie danych, które są dostarczane przedsiębiorcy po to, żeby był w stanie analizować ruch swoich pojazdów, dają mu odpowiednie informacje do decyzji. Te informacje to jest położenie samochodu, trasa, jaką on pokonuje, czy też zużycie paliwa – mówi Terlecki.


Bezpieczeństwo firm TSL ma istotne znaczenie, bo rola sektora w polskiej gospodarce jest nie do przecenienia. Problemy rynkowe mogą odczuć wszyscy.

– Polskie firmy generują około 6,5 proc. PKB Polski. Jest to zjawisko unikatowe, dlatego że w innych krajach europejskich ta wartość jest 2-3-krotnie niższa. Warto powiedzieć o tym, że około miliona osób pracuje bezpośrednio lub pośrednio dla firm transportowych zatrudniających około 650 tys. zawodowych kierowców. Pamiętajmy również o transporcie jako barometrze gospodarki – jeśli w transporcie jest dobrze, można oczekiwać dobrej koniunktury również w całej gospodarce – przekonuje Dariusz Terlecki.


Systemy telematyczne są coraz powszechniej wykorzystywane w branży ubezpieczeniowej do indywidualnej oceny kierowców na podstawie ich stylu jazdy. Dzięki temu doświadczony kierowca może zapłacić mniej za polisę. Telematyka, która skłania kierowcę do ostrożniejszej jazdy, może też ograniczyć liczbę wypadków drogowych i związanych z nimi kosztów. W Polsce takie rozwiązania dopiero raczkują, ale możliwość ich wykorzystania analizuje już większość towarzystw ubezpieczeniowych i firm transportowych, którym telematyka pomaga w zarządzaniu flotą i redukcji kosztów.

– Telematyka jest bardzo popularna w systemach komunikacyjnych, w szczególności w ubezpieczeniach komunikacyjnych. Kierowca ma przy sobie np. telefon komórkowy ze specjalną aplikacją, która korzysta z zamontowanych czujników i zbiera dane o lokalizacji samochodu oraz zachowaniach kierowcy, takich jak przyspieszenie, gwałtowne skręty czy przekroczenia prędkości. Te dane są przekazywane do systemu chmurowego, analizowane, a następnie specjalne algorytmy oceniają kierowcę – jego słabe i mocne strony dotyczące stylu jazdy. Na tej podstawie jest wystawiana ocena i rekomendacje dla kierowcy dotyczące tego, co może poprawić – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Michał Kręglewski, prezes zarządu Sparkbit.


Systemy telematyczne są wykorzystywane przede wszystkim przez towarzystwa ubezpieczeniowe, którym zależy na tym, aby poznać swoich klientów. Obecnie ceny polis są uniezależnione od czynników takich jak np. wiek czy miejsce zamieszkania. Ideą wykorzystania telematyki w ubezpieczeniach jest to, aby cena polisy była zależna od doświadczenia i stylu jazdy kierowcy. Ci, którzy jeżdżą dobrze i bezwypadkowo, mogą w ten sposób zapłacić mniej za ubezpieczenia auta.

Wykorzystanie systemów monitorujących styl jazdy kierowców może się też przyczynić do poprawy bezpieczeństwa drogowego. W ubiegłym roku ubezpieczyciele wypłacili z tytułu wypadków drogowych ponad 10 mld zł odszkodowań i świadczeń. Dzięki telematyce kierowcy byliby niejako zmuszeni do ostrożniejszej jazdy, co zmniejszyłoby liczbę wypadków.

– Rozwiązania telematyczne w ubezpieczeniach są bardzo popularne w Ameryce Północnej, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. W Polsce takie rozwiązania dopiero się pojawiają. Niektóre firmy ubezpieczeniowe już w tej chwili oferują takie produkty, natomiast inne podmioty na tym rynku planują inwestować w tę dziedzinę, ponieważ widzą w niej przyszłość – mówi Michał Kręglewski.


Telematyka wykorzystywana jest nie tylko w branży ubezpieczeniowej, lecz także w całej branży transportowej. Operatorom flot samochodowych zależy bowiem na optymalizacji zużycia paliwa i przewidywaniu ewentualnych awarii, co pomaga uniknąć przestojów i przekłada się na oszczędność kosztów. System telematyczny i zainstalowane w pojeździe czujniki mogą informować operatora floty o stopniu zużycia paliwa, ogumienia czy części, co pozwala im z wyprzedzeniem zaplanować prace naprawcze i konserwacyjne.

Z drugiej strony, systemy telematyczne są przydatne również kierowcom. Śledzą w czasie rzeczywistym sytuację na drodze i trasę pojazdu, informują kierowcę m.in. o przekroczeniu prędkości czy zbyt małej ilości paliwa i najbliższej stacji benzynowej. Wszystko to przekłada się na szybszą realizację dostaw i większą konkurencyjność, dlatego firmy transportowe coraz chętniej inwestuję w tę technologię.

– Firmy na całym świecie widzą, że postęp technologiczny jest bardzo szybki. Szczególnie liczba danych gromadzonych z najróżniejszych źródeł rośnie w sposób wykładniczy. Pojawiają się innowacyjne rozwiązania jak big data, które zbierane dane wykorzystują w celu optymalizacji i pozyskania dodatkowych informacji na temat klientów, możliwych kierunków rozwoju biznesu. Firmy muszą więc w nie inwestować. Według raportu Deloitte do 2021 roku wydatki na nowe technologie będą rosły globalnie o 50 proc. rocznie, to jest bardzo gwałtowny wzrost – podkreśla prezes zarządu Sparkbit.


Kierowcy zarabiają coraz więcej. Wzrost ich wynagrodzeń przełoży się na wyższe ceny produktów!


Zarobki kierowców zawodowych rosną, w niektórych segmentach nawet szybciej niż średnia pensja w przedsiębiorstwach. Chociaż ich charakter pracy wiąże się z wieloma uciążliwościami, rzadko który decyduje się na zmianę pracy. Powodem są właśnie uzyskiwane dochody – średnio ponad 5 tys. zł na rękę. Co piąty kierowca zarabia ponad 7 tys. zł. Wzrost zarobków kierowców będzie się bezpośrednio przekładał na wzrost przewozów, ale też na wzrost cen. Na samym końcu zapłacimy za to my wszyscy – oceniają eksperci.

– Na przestrzeni ostatniego roku zarobki kierowców zawodowych wzrosły. W naszym raporcie widać, że te zarobki wzrosły dla całej branży średnio o ok. 3–4 proc., czyli trochę poniżej zmian wynagrodzeń w całej gospodarce. Niektóre specjalizacje w tej branży pokazują jednak, że wzrost zarobków był nawet kilkunastoprocentowy. Dynamikę zaniżają przede wszystkim kierowcy, którzy pracują na rynku lokalnym, czy kurierzy – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Wolak, prezes TransJobs.eu.


Z raportu "Zarobki kierowców zawodowych w Polsce 2018" przygotowanego wspólnie przez TransJobs.eu i Polski Instytut Transportu Drogowego wynika, że średnio na konto kierowcy wpływa nieco ponad 5 tys. zł. Co piąty kierowca zarabia ponad 7 tys. zł. Dla porównania przeciętna płaca w Polsce wynosi ponad 3,4 tys. zł na rękę (według wyliczeń PARP w 2017 roku było to ok. 2,7 tys. zł netto). Wciąż jednak co dziesiąty kierowca zarabia mniej niż 2 tys. zł netto miesięcznie. Najczęściej są to osoby pracujące lokalnie na samochodach dostawczych lub busach.

Wysokość zarobków zależy od wielu czynników, przede wszystkim od rodzaju tras. W ruchu lokalnym mediana zarobków wynosi 2,9 tys. zł netto, w krajowym już 3,5 tys. zł netto, a międzynarodowym (w UE) – 6,1 tys. zł. Najlepiej zarabiają kierowcy pracujący w systemie 4/1 (cztery tygodnie w trasie i tydzień w domu).

– Wyraźnie widać, że jeżeli ktoś spędza więcej czasu w pracy, a mniej w domu, czyli pracuje w systemie 3/1 czy 4/1, to ma zdecydowanie wyższe zarobki w stosunku do innych zawodów. Mediana kształtuje się nawet w okolicach 7 tys. netto uzyskiwanego dochodu – wskazuje prezes TransJobs.eu.


Największe zarobki osiągane są na przyczepach typu mega i ponadgabarytowych (ok. 6 tys. zł). Najczęściej tego typu zabudowy wykorzystywane są do tych najdłuższych tras, gdzie kierowcy mogą liczyć na największe pieniądze.

– Pojawiają się też benefity. Najpopularniejszym jest telefon komórkowy, którego można używać do celów prywatnych. Są to też dofinansowania dojazdu do pracy – często zdarza się bowiem, że kierowca mieszka w innym miejscu, a bazę startową ma oddaloną od swojego miejsca zamieszkania o kilkanaście lub kilkadziesiąt kilometrów. Są pakiety socjalne, bony świąteczne, rzadko za to spotykana jest prywatna opieka zdrowotna – wymienia Marcin Wolak.


Najpopularniejszym dodatkiem, oprócz telefonu komórkowego, było dodatkowe ubezpieczenie (32 proc.), bony świąteczne (25 proc.), dopłata do dojazdów i dofinansowanie do kursów i szkoleń (po 19 proc.).

Pensje kierowców wciąż rosną – w porównaniu z 2017 roku ich wynagrodzenie jest o ok. 230 zł wyższe.

– Na rynku europejskim jest obserwowany stały wzrost wynagrodzeń. Ma na to wpływ bardzo wiele czynników, przede wszystkim bardzo dobra sytuacja gospodarcza – podkreśla Marcin Wolak. – Wzrost zarobków kierowców będzie się bezpośrednio przekładał finalnie na wzrost przewozów, a na samym końcu zapłacimy za to my wszyscy, czyli konsumenci. To nieuniknione, transport jest bardzo ważną gałęzią gospodarki i całego obrotu handlowego na rynkach międzynarodowych i krajowych, a więc wzrost wynagrodzeń będzie się przekładał finalnie na ceny towarów.


Transport generuje ponad 6 proc. polskiego PKB i obsługuje 1/4 rynku przewozów międzynarodowych w Unii Europejskiej. Wartość obrotów zagranicznych stanowi 36 proc. całości eksportu usług.

Brak kierowców w połączeniu z niekorzystnymi regulacjami unijnymi może zachwiać mocną pozycją polskich firm transportowych w Europie. Szacuje się, że na rynku jest obecnie ok. 30 tys. wakatów. Przedsiębiorstwa zachęcają wysokimi pensjami – ponad 6 tys. zł zarabia więcej niż 30 proc. kierowców. Oznacza to, że kierowcy wciąż otrzymują wynagrodzenie ponadprzeciętne w porównaniu do innych zawodów na polskim rynku, mimo że wzrost pensji w 2018 roku nie jest tak wysoki jak w roku ubiegłym.

Z danych firmy doradczej PwC wynika, że na polskim rynku pracuje obecnie ok. 650 tys. kierowców zawodowych. Jak pokazuje raport TransJobs.eu, ponad 98 proc. z nich to mężczyźni, zatrudnieni najczęściej w oparciu o umowę o pracę. Ponad 70 proc. kierowców ma mniej niż 40 lat, do największej grupy należą mężczyźni z grupy wiekowej 31–40 lat. Tylko niespełna 8 proc. przekroczyło 51. rok życia. Blisko 80 proc. twierdzi, że lubi swoją pracę, mimo to, jak wynika z danych PwC, co roku z zawodu odchodzi 25 tys. osób. Przyczynia się do znacznych niedoborów kadrowych w branży transportowej.

– Myślę, że realną liczbą, która mogłaby zaspokoić istniejące potrzeby przedsiębiorców, jest 30 tys., może trochę mniej, bo rynek został zabezpieczony przez kierowców ze Wschodu, którzy uzupełniają te braki na bieżąco – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Wolak, prezes TransJobs.eu.


Brak kierowców zawodowych stanowi realne zagrożenie dla rozwoju polskich firm transportowych. Już dziś wakaty na tych stanowiskach sprawiają, że posiadane przez przedsiębiorstwa samochody nie są eksploatowane, a tym samym nie zarabiają na siebie. Problem powiększają dodatkowo unijne regulacje dotyczące delegowania pracowników. Chodzi o tzw. pakiet mobilności, narzucający pracodawcy konieczność płacenia kierowcy co najmniej pensji minimalnej kraju, w którym obecnie przebywa, w przypadku jeśli spędza w nim więcej niż trzy dni w miesiącu. Komisja Europejska zmieniła ponadto zasady płacenia składek na ubezpieczenia społeczne.

– To wszystko powoduje, że czynnik ludzki jest bardzo delikatną sprawą i to się przekłada na rotację. Do rotacji najbardziej motywuje kierowców zawodowych fakt, że łatwiej jest im dzisiaj znaleźć nową pracą i tę pracę zmienić w zasadzie z dnia na dzień – mówi Marcin Wolak.


Z raportu TransJobs.eu wynika, że ponad połowa polskich kierowców pracuje w jednej firmie tylko rok, 25 proc. natomiast najwyżej 2 lata. Eksperci nie mają wątpliwości, że w przypadku branży transportowej można mówić o rynku pracownika. Podstawową zachętą do podejmowania pracy w charakterze kierowcy jest pensja, wynosząca nawet 7 tys. zł. Badania pokazują, że powyżej kwoty 6 tys. zł netto zarabia ponad 35 proc. kierowców, przede wszystkim pracujących w ruchu międzynarodowym. Problemem jest jednak brak podwyżek – 42 proc. kierowców deklaruje, że u obecnego pracodawcy jego pensja nie wzrosła, oraz problemy z punktualnym wypłacaniem wynagrodzenia. Tylko nieco ponad 77 proc. pracowników otrzymuje pensję zgodnie z wyznaczonym terminem.

– Wiele czynników wpływa na to, czy kierowca jest zadowolony ze swojej pracy. To jest atmosfera w pracy, jakość taboru, system pracy czy relacje z przełożonymi. Jeżeli tego typu rzeczy są pozytywne, to warto się dwa razy zastanowić, czy dla kilkuset złotych obiecanych przez innego pracodawcę warto zmieniać pracę, czy może poczekać na lepszy czas u danego pracodawcy – mówi Marcin Wolak.


Prawie połowa ankietowanych przez TransJobs.eu stwierdziła, że w swojej pracy najbardziej lubi możliwość poznawania nowych miejsc. Blisko 40 proc. docenia wysokie zarobki, a ponad 29 proc. – szanse na spotykanie nowych ludzi. Myśląc o zmianie miejsca zatrudnienia, kierowcy koncentrują się przede wszystkim na opiniach, które znajdują w internecie lub uzyskują w bezpośrednich rozmowach z kolegami z branży.

Wśród przyczyn niechęci do wykonywanej pracy ponad połowa respondentów wymieniła długie rozłąki z rodziną i przyjaciółmi, niebezpieczeństwa na drodze i stres. Eksperci nie mają wątpliwości, że praca kierowcy jest dobrym rozwiązaniem dla ludzi młodych, którzy jeszcze nie założyli rodziny i mogą przebywać z dala od domu przez długi czas.

– Na pewno w tej chwili zarobki kierowcy zawodowego dla młodych ludzi są na tyle atrakcyjne, że stanowią realną alternatywę dla emigracji zarobkowej. Lepiej zostać kierowcą w polskiej firmie i często być w trasie niż emigrować w nieznane, gdzie można uzyskać mniejsze lub niewiele większe wynagrodzenie – mówi Marcin Wolak.


Źródło: Redakcja/(c) Newseria Biznes

Na zdjęciu głównym przyczepa kempingowa Hobby Prestige 2019. W artykule znajdują się linki polecające do usług z serwisów partnerskich. Zachęcam do korzystania z polecanych produktów, a w szczególności z wiarygodnej porównywarki ubezpieczeń OC i Auto Casco.
Blog prowadzony o transporcie i promowania przyczep samochodywch w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianicach i Łodzi online. Na stronie zapoznasz się z informacjami o sklepie motoryzacyjnym z przyczepkami oraz praktycznymi wiadomościami o transporcie towarów.
REKLAMA
1. Porównaj przyczepy w 5 minut
2. Kup przyczepę samochodową
3. Oszczędź nawet 200 zł teraz!
Przyczepy →
TAGI
jazda z przyczepą technika jazdy z przyczepą jazda z przyczepą w zimie jazda z przyczepa lekka technika jazdy z przyczepą kempingową nauka jazdy z przyczepą kempingową przyczepa dwuosiowa prawo jazdy jak jezdzic z przyczepą jazda z przyczepą kempingową przepisy jazda z przyczepą kempingową prędkość manewrowanie przyczepą kempingową jazda z przyczepa kempingowa youtube jazda z przyczepą kempingową prawo jazdy waga przyczepy kempingowej jak załadować przyczepę kempingową jazda z przyczepą kempingową po europie cofanie z przyczepą kempingową symulator cofania z przyczepą cofanie przyczepą jednoosiową cofanie z przyczepą dwuosiową cofanie z przyczepą gra cofanie z przyczepą c+e jazda z przyczepą nauka jazdy z przyczepą haki holownicze steinhof haki holownicze producent haki holownicze tarnów haki holownicze słupsk haki holownicze allegro haki holownicze montaż haki holownicze używane haki holownicze westfalia zaczep holowniczy przyczepy zaczep holowniczy do ciężarówki ucho holownicze uniwersalne hak holowniczy hak holowniczy krzyżówka pck pierwsza pomoc wypadki kolizje bezpieczeństwo pierwsza pomoc reanimacja pierwsza pomoc w punktach pierwsza pomoc zasady pierwsza pomoc edb pierwsza pomoc krok po kroku pierwsza pomoc resuscytacja pierwsza pomoc wikipedia pierwsza pomoc rko transport definicja transport rodzaje klasyfikacja transportu podział transportu transport wikipedia transport warszawa transport giełda transport lądowy transport ponadgabarytowy praca transport ponadgabarytowy definicja transport ponadgabarytowy przepisy transport ponadgabarytowy wymiary transport ponadgabarytowy uprawnienia transport ponadgabarytowy cena transport ponadgabarytowy firmy transport ponadgabarytowy poznań systemy telemetryczne w transporcie telemetria ekg telemetria kardiologia telemetria rc badania telemetryczne telemetria w samochodzie telemetria w medycynie transport publiczny przyczepy przyczepymarter transport przyczepy kempingowej na lawecie transport przyczep rolniczych sprowadzenie przyczepy kempingowej z anglii przyczepy kempingowe z anglii forum jak przewieźć przyczepę kempingową bez rejestracji tanie przyczepy kempingowe z anglii transport przyczepy kempingowej z uk sprowadzanie przyczep kempingowych z anglii
OPINIE
PrzyczepyMarter.pl @anonimowy @anonimowy

Odp: Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!

zawsze mam z tym problem, a spalanie na 100km to prawie 12 litrów :D
Napisz Opinię: Ekonomiczna jazda z przyczepą kempingową na wakacjach po Europie!
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym PrzyczepyMarter.pl wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
REKLAMA
Kup Ubezpieczenie Online
Oblicz cenę →
POPULARNE
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Stacja Benzynowa: Gdzie Kupić ViaToll dla Przyczep Samochodowych
›  23. Jarmark Łaski 2019: Program Dni Łasku i Atrakcje Zespoły
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Trwa czwarta rewolucja przemysłowa łącząca pracę ludzi z pracą maszyn
›  Tylko 17% polskich firm korzysta z ubezpieczeń i gwarancji eksportowych
›  Motocyklowy Zlot Gwiaździsty Częstochowa 2019 Jasna Góra
›  Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta
›  Agencja Rozwoju Przemysłu wesprze małe i średnie firmy
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów
›  Firmy stawiają na racjonalne wykorzystywanie zasobów
›  Obowiązkowe OC dla rowerzystów może stać się koniecznością
›  Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie
›  Łask: Zbiórka Odpadów Wielkogabarytowych Kwiecień 2019
›  Symultaniczne translatory zrewolucjonizują sposób komunikacji
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2019: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Przybywa zastosowań sztucznej inteligencji w medycynie
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  PKP Cargo skupia się na międzynarodowej ekspansji
›  Części i akcesoria do przyczepki samochodowej! Wyprzedaż 2019
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Ekspert ICNIRP: Sieci 5G bez niekorzystnego wpływu na ludzkie zdrowie
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›  Prestiżowe Grand Prix Monako Formuły 1: termin relacja tv program wyniki
›  Buczek Sport Mistrzostwa Polski i Puchar Polski Super Enduro 2019
›  Black Friday 2019: Co to jest i kiedy wypada? Lista sklepów!
›  Pasy transportowe z napinaczem do mocowania dużych ładunków
›  Volvo stawia na hybrydy i najwyższe technologie
›  Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Zmiany klimatu z dużym wpływem na zdrowie i życie
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  Przyczepa motocyklowa Neptun Moto2 i Moto3 do transportu motorów
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić plik na AVI?
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  Grubson: Na szczycie w Łasku czyli Jarmark Łaski już w czerwcu!
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Z bankowych korytarzy do muzealnych sal
›  Już 96% nastolatków codziennie łączy się z internetem
›  Pierwszy komercyjny lot rakiety SpaceX z sukcesem
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 23/Kwiecień/2019 (23:01) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 2 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 2 rt [GN100]

  Cena brutto (z VAT) 3100.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 ptw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 ptw [GN102]

  Cena brutto (z VAT) 1800.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt [GN158]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-305 multi [GN155]

  Cena brutto (z VAT) 5000.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-12 navy PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PODŁODZIOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Podłodziowa N7-12 navy [GN195]

  Cena brutto (z VAT) 2300.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N6-220 pm2 [GN064]

  Cena brutto (z VAT) 2000.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 [GN202]

  Cena brutto (z VAT) 2180.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 pts PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 pts [GN146]

  Cena brutto (z VAT) 1800.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt [GN213]

  Cena brutto (z VAT) 2300.00 PLN
  1 produkt dostępny
REKLAMA
Kup Ubezpieczenie Online
Oblicz cenę →
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt Porównywarka OC/AC
YouTube Facebook Twitter
© 2019 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl

Kup najlepsze ubezpeczenie dla siebie przez internet, wykorzystując polecaną porównywarkę polis mfind na stronie internetowej PrzyczepyMarter! W ofercie porównywarki ubezpieczeń online znajdziesz tylko oferty wiarygodnych i sprawdzonych towarzystw ubezpieczeniowych z możliwością zakupu dowolnego pakietu ubezpieczenia komunikacyjnego dla samochodów osobowych. Na poszczególnych stronach zamieszczone zostały linki partnerskie kierujące wprost do kalkulatora ubezpieczeń. Poświęć 5 minut na obliczenie składki i zapoznanie się z ofertami!
Katalog Przyczep →
PrzyczepyMar
ter