PRZYCZEPYMARTER//BIZNES

Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków

(c) Newseria//PrzyczepyMarter  •  4/Lipiec/2019 (15:48)
Z ostatniej kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że polskie urzędy masowo nie przestrzegają podstawowych norm bezpieczeństwa komputerowego, przez co narażają się na wyciek wrażliwych danych. Przeszło 80 proc. placówek poddanych kontroli niewłaściwie zarządza uprawnieniami użytkowników, a w aż 57 proc. przypadków pracownicy nie przestrzegają narzuconych norm bezpieczeństwa. Wdrożenie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa ma zagwarantować, że ewentualne incydenty będą zgłaszane zaraz po ich wykryciu, umożliwiając tym samym błyskawiczne zniwelowanie zagrożenia.
PrzyczepyMarter.pl Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków

Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków. Urzędy jednak nie przestrzegają podstawowych zasad bezpieczeństwa komputerowego


– Poziom cyberbezpieczeństwa urzędu może stanowić o poziomie zaufania obywatela i o możliwości wykonywania swoich obowiązków. Cyberbezpieczeństwo jest w pewien sposób niedoinwestowane, nie jest postrzegane jako obszar, który jest równie ważny, jak wszystkie inne inwestycje w budżetach lokalnych. To jest nasza praca od jakiegoś czasu, żeby pokazywać, że w budżecie danej jednostki cyberbezpieczeństwo musi być traktowane na równi z pozostałymi obszarami, jak płace, wydatki na budynek, ogrzewanie i wszystkie inne – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Karol Okoński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.
1. Porównaj ubezpieczenia w 5 minut
2. Kup ubezpieczenie online
3. Oszczędź nawet 500 zł
Oblicz składkę →

Jak wynika z raportu opracowanego przez Związek Cyfrowa Polska, zagrożenie ze strony cyberprzestępców jest ogromne. Z badań wynika, że tylko w 2017 roku doszło do 6 mln prób cyberataków, a w ciągu ostatnich sześciu lat liczba ataków na komputery stacjonarne i przenośne wzrosła aż o 232 proc. O skali i niebezpieczeństwie, na jakie wystawione są urzędy, przekonali się niedawno urzędnicy Baltimore. Na początku maja 2019 roku cyberprzestępcy wykorzystali złośliwe oprogramowanie, aby wymusić od władz Baltimore wypłatę okupu. Kiedy przedstawiciele urzędu miejskiego nie zgodzili się na zapłatę, hakerzy zablokowali systemy administracyjne, płatnicze i komunikacyjne, paraliżując funkcjonowanie całego miasta na kilka dni.

Cyberprzestępcy najchętniej obierają za cel smartfony, laptopy czy drukarki, które zwykle są słabiej zabezpieczone przez atakami hackerskimi, a w przetargach na systemy teleinformatyczne dla jednostek administracyjnych nie uwzględnia się wymagań związanych z dostarczaniem certyfikatów cyberbezpieczeństwa.  

– Kompetencje osób i płace w urzędach są często niższe niż te, które oferują firmy komercyjne. Brak wystarczającej obsługi przez specjalistów IT też ewidentnie jest jedną z przyczyn. Staramy się trochę stymulować ten rynek poprzez fakt wpływania na to, że tych specjalistów IT po prostu będzie coraz więcej, bo widzimy, że wszystkie sektory gospodarki i administracji ich potrzebują – podkreśla Karol Okoński.

Aby odpowiedzieć na najpilniejsze wyzwania związane z zachowaniem bezpieczeństwa komputerowego, w ubiegłym roku przyjęto ustawę o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, która obliguje jednostki samorządowe do zgłaszania przypadków cyberataków w ciągu 24 godzin od ich wykrycia do odpowiedniego Zespołu Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego. Wejście ustawy w życie jest elementem wdrożenia wymogów unijnej dyrektywy NIS opisującej regulacje dotyczące zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w krajach Unii Europejskiej.

Skalę zagrożenia ze strony cyberprzestępców dobrze oddaje raport opracowany przez Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego CSIRT GOV przy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Urzędnicy ABW w ramach rocznego sprawozdania zbadali, jak często polskie urzędy mierzyły się z atakami hakerskimi. W 2018 roku doszło do 6 236 przypadków naruszenia bezpieczeństwa teleinformatycznego państwowych jednostek administracyjnych. Wszystkich prób ataków było blisko 32 tys., o 3,5 tys. więcej niż w 2017 roku.

Jeden z głośniejszych ataków, z którym mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy, był wycelowany w System Rejestrów Państwowych. Hakerzy wykorzystali awarię SRP, aby przypuścić zmasowany atak DDoS, blokując tym samym dostęp m.in. do baz dowodów osobistych czy PESEL.

W raporcie NIK wskazano najgroźniejsze zaniechania, przez które urzędy narażają się na ataki. W przeszło połowie urzędów nie przestrzega się norm bezpieczeństwa m.in. w zakresie stosowania haseł o odpowiedniej długości; większość urzędów korzysta także z komputerów pracujących na systemie operacyjnym, który nie jest już wspierany przez producenta. W co trzecim urzędzie nie ustalono zasad dotyczących korzystania ze służbowych urządzeń mobilnych, a 70 proc. jednostek nie przeprowadza obowiązkowych rocznych audytów bezpieczeństwa.

– W naszych kampaniach informacyjnych, które nabrały pewnej intensywności w tym roku, chcemy informować i zbudować wiedzę dotyczącą cyberbezpieczeństwa na wszelkim etapie i w przestrzeni publicznej. Również poprzez uwzględnienie tego w programach szkolnych, aby podstawowe zachowania co do cyberbezpieczeństwa były po prostu jak najbardziej naturalne dla każdego z nas – zapowiada podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji.

Według analityków z firmy Markets and Markets  wartość globalnego rynku cyberbezpieczeństwa w 2017 roku wyniosła 127,63 mld dol. Przewiduje się, że do 2023 roku wzrośnie ona do 248,26mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 10,2 proc.

Komunikat (c) Newseria Innowacje
Blog prowadzony o transporcie i promowania przyczep samochodywch w Sieradzu, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianicach i Łodzi online. Na stronie zapoznasz się z informacjami o sklepie motoryzacyjnym z przyczepkami oraz praktycznymi wiadomościami o transporcie towarów.
REKLAMA
1. Porównaj ubezpieczenia w 5 minut
2. Kup ubezpieczenie online
3. Oszczędź nawet 500 zł
Oblicz składkę →
TAGI
Biznes #Ubezpieczenia bezpieczeństwa cyberbezpieczeństwa urzędy komputerowego w ciągu norm w 2017 przypadków systemie cyberataków prób incydenty kontroli ataków jednostki
OPINIE
Napisz Opinię: Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym PrzyczepyMarter.pl wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
BIZNES
1

Branża telewizyjna stawia na sztuczną inteligencję

Artykuł Branża telewizyjna stawia na sztuczną inteligencję został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków
Branża telewizyjna stawia na sztuczną inteligencję. Algorytmy podpowiedzą odbiorcom rekomendowane treści i ułatwią obsługę telewizorów
– Sztuczna inteligencja daje nam możliwość analizowania zachowań grup odbiorców i pojedynczych osób oraz dobierania jak najlepszych treści przy rekomendacjach. To głównie dotyczy publikacji online, internetowych, gdzie jesteśmy w stanie przewidzieć, dobrać i zainteresować odbiorcę treścią z naszego ogromnego zasobu danych. Sztuczna inteligencja pomaga też w budowaniu efektywności reklamy, która nadal finansuje ogromną część działalności mediów na świecie. Efektywność tej reklamy w oparciu o zainteresowania poszczególnych widzów czy odbiorców jest kluczem do dalszego jej rozwoju – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Maciek Maciejowski, członek zarządu TVN Discovery Polska.

Czołowi producenci telewizorów, LG i Samsung, wprowadzili już na rynek odbiorniki wyposażone w procesory opierające się na sztucznej inteligencji do usprawnienia obrazu oraz dźwięku. Układy SI w tych sprzętach nauczono inteligentnego skalowania rozdzielczości materiału źródłowego oraz optymalizowania poziomów dźwięku, aby ten idealnie rozchodził się w każdym pomieszczeniu i każda kwestia była wyraźnie słyszana przez odbiorcę.

Potencjał inteligentnych telewizorów nie ogranicza się jednak jedynie do korekcji audiowizualnej. Firma LG w 2018 roku jako pierwsza wprowadziła na rynek telewizor z asystentem głosowym komunikującym się z użytkownikiem w języku polskim, a w tym roku zintegrowała go z Asystentem Google. Dzięki temu telewizory LG można obsługiwać za pośrednictwem komend głosowych, a w przyszłości mogą zostać wykorzystane także jako narzędzie do sterowania systemem inteligentnego domu. Inteligentny asystent pozwoli głosowo wybrać treści do odtworzenia, a także np. przygasić oświetlenie, kiedy rozpoczniemy seans.

Sztuczna inteligencja chętnie jest wykorzystywana także przez dostawców treści, takich jak Netflix. Platforma zbudowała swoją popularność m.in. dzięki wysoce funkcjonalnemu systemowi rekomendacji, który uczy się naszych zachowań, analizuje nasz gust filmowy i tak dobiera proponowane treści, aby jak najlepiej pasowały do danego użytkownika. Korporacja nieustannie modyfikuje także okładki filmowe, aby sprawdzić, jaki przekaz wizualny najlepiej trafia do konkretnych grup odbiorców. Rozwiązania tego typu stają się coraz powszechniejsze w tej branży.

– Dzisiaj tworzymy treści zarówno w liniowych kanałach, ale też w onlinie, gdzie sposób dostępu do tych treści jest przedmiotem mechanizmów sztucznej inteligencji. To jest rekomendacja, to są wszystkie możliwe udogodnienia, z których korzystają nieświadomie odbiorcy naszych kanałów. Wykorzystujemy też technologię rozpoznania obrazu, gdy oglądamy samochody, sukienki, aparaty telefoniczne, czy fotograficzne, to system może dobrać kontekstową reklamę. To są potężne narzędzia, które bez sztucznej inteligencji nie byłyby możliwe – twierdzi ekspert.

Media Distillery opracowało zestaw kompleksowych narzędzi do monitorowania zaangażowania odbiorców. System EPG Correction pozwala korygować czas elektronicznych programów telewizyjnych, aby precyzyjnie i automatycznie ustalić moment, w którym rozpoczyna się dana audycja. Binge Markers z kolei umożliwia zintegrowanie w platformie wideo narzędzia do pomijania napisów, aby przyspieszyć odtwarzanie kolejnych odcinków seriali, a Addressable TV pozwala automatycznie tagować treści, aby ułatwić wyświetlanie przy nich adekwatnych reklam.

Sztuczna inteligencja pojawia się także w programach newsowych. Chiński koncern medialny Xinhua opracował wirtualnych prezenterów telewizyjnych, którzy przetwarzają tekst pisany na mówiony. System generowania obrazu synchronizuje syntezowaną mowę z ruchem ust wirtualnego prezentera, aby ten przemawiał w naturalny sposób. Dzięki temu Xinhua nie musi polegać na czynniku ludzkim – sztuczna inteligencja dostępna jest 24 godziny na dobę i może bez przerwy prowadzić relacje telewizyjne.

– Telewizja jako tradycyjna liniowa telewizja zawsze będzie istnieć. Są eventy, newsy, sport i jest coś takiego, co nazywa się appointment TV, które się dzieje tu i teraz i której siłą również odbioru jest to, że można to obejrzeć na żywo. Sam internet nie wyprze telewizji, ponieważ internet sam w sobie jest sposobem dostępu do treści. Dzisiaj grupa Discovery TVN przez internet i przez telewizję dociera do kilkunastu milionów dziennie i dla nas zaciera się granica tego, kto korzysta z internetu, a kto korzysta z telewizji. Ważne jest, że ma kontakt z naszą produkcją, z naszą twórczością – mówi Maciek Maciejowski.

Według marketsandMarkets  wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w 2017 roku wyniosła 16 mld dol. Analitycy przewidują, że do 2022 roku wzrośnie ona do przeszło 190 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,6 proc.

Komunikat (c) Newseria Innowacje
2

Bilety komunikacji miejskiej coraz częściej kupowane przez aplikacje mobilne

Artykuł Bilety komunikacji miejskiej coraz częściej kupowane przez aplikacje mobilne został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków
Bilety komunikacji miejskiej coraz częściej kupowane przez aplikacje mobilne. W przyszłości będzie można je nabyć za pomocą głosu
– Użytkownik transportu publicznego w przyszłości będzie wykonywał jeszcze mniej czynności związanych z korzystaniem z przejazdu czy z jakichkolwiek usług miejskich. W najbliższych latach mocno wykorzystywane będą w tym celu smartfony. Jedną z podstawowych usług, która się pojawi, będzie wykorzystanie naszego głosu i rozmowa z urządzeniami i na tej podstawie korzystanie z usług transportowych – mówi agencji Newseria Innowacje Miłosz Olejniczak, kierownik produktu zBiletem.pl.

Telefon staje się narzędziem coraz częściej wykorzystywanym do dokonywania różnego rodzaju transakcji. Są to zarówno przelewy dokonywane przy użyciu aplikacji bankowych, jak i zbliżeniowe płatności z wykorzystaniem technologii NFC. Okazuje się, że coraz więcej użytkowników decyduje się również na wykorzystywanie telefonów do opłacania przejazdów w transporcie zbiorowym.

– Bilety w smartfonie są coraz popularniejsze. Oczywiście ich popularność w różnych regionach zależy od wielu czynników. Różnica między Szwecją a Polską polega na modelu biznesowym, w jakim działają dostawcy takich rozwiązań. W Polsce są różni operatorzy oferujący różne aplikacje, w Szwecji bliższy jest model funkcjonowania aplikacji pod marką danego organizatora w danym regionie – opowiada Miłosz Olejniczak.  

Coraz więcej polskich miast decyduje się na włączanie kanału mobilnego do sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Jedną z zalet takiej formy opłacania przejazdów jest możliwość zakupu 24 godziny na dobę i szybki czas transakcji. Jak zapewnia dostawca aplikacji zBiletem.pl, na zakup wystarczy 60 sekund. W przypadku rozładowania się baterii w telefonie, na którym zapisany jest bilet, kontroler ustali, czy został on zakupiony na podstawie numeru PESEL. Niektóre z aplikacji zakupowych pozwalają nie tylko na opłacanie przejazdów komunikacją miejską, lecz także zakup biletów w pociągach oraz np. na zakup karty postojowej.

– W niektórych miejscach w Szwecji udział sprzedaży biletów elektronicznych w transporcie publicznym sięga 50 proc., a w Norwegii nawet 70 proc. Na pewno nie ma dzisiaj jeszcze w Polsce miejsca, w którym udział kanału mobilnego jest na takim poziomie. W jednym z miast, w którym działamy, mamy 30-proc. udziałsprzedaży biletów okresowych. W Warszawie widzimy bardzo ciekawe dane za zeszły rok, kiedy ten kanał osiągnął ponad 14 proc. i był najszybciej rozwijającym się kanałem w Warszawie – twierdzi ekspert.

Bilety elektroniczne mogą być również ogromną szansą na usprawnienie podróży transgranicznych. W trójkącie granicznym między Niemcami, Belgią a Holandią istnieją trzy różne elektroniczne systemy biletowe. W celu połączenia ich w ramach środków z programu „Horyzont 2020” powstał projekt „European Travellers Club (ETC)”. W jego ramach opracowano i przetestowano nową technologię sprzedaży biletów. Oparta jest ona na kontach, a różne krajowe systemy sprzedaży biletów mogą być łączone bez konieczności zmiany istniejących standardów krajowych. 

W ramach pilotażu uczestnicy otrzymali kartę chipową zawierającą zarówno krajowy bilet elektroniczny, jak i interoperacyjny identyfikator, który byłby rozpoznawany i przetwarzany w sąsiednim kraju. Uczestnicy pilotażu zwrócili jednak uwagę na to, że najbardziej praktycznym nośnikiem dla biletu byłyby smartfony. W odpowiedzi na ten postulat operator wdroży nową funkcję pozwalającą zintegrować telefon jako medium użytkownika.

– Najważniejsza jest wygoda użytkowników polegająca na tym, że nie muszą się zastanawiać nad tym, kiedy będą potrzebowali kolejnego biletu. Planujemy już rozwiązania, które minimalizują konieczność wiedzy użytkownika nt. transportu publicznego czy procesu płatności – przekonuje Miłosz Olejniczak.

Z raportu Market Research Future wynika, że światowy rynek sprzedaży biletów poprzez aplikacje na smartfony przekroczy do 2022 roku wartość 4 mld dol. Średnioroczne tempo wzrostu utrzyma się w najbliższych latach na poziomie 19 proc.

Komunikat (c) Newseria Innowacje
3

Sztuczna inteligencja już dziś podpowiada czytelnikom, po jaką książkę sięgnąć

Artykuł Sztuczna inteligencja już dziś podpowiada czytelnikom, po jaką książkę sięgnąć został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków
Sztuczna inteligencja już dziś podpowiada czytelnikom, po jaką książkę sięgnąć. W przyszłości będzie mogła nawet pisać powieści
– Opracowaliśmy system, który rekomenduje książki dopasowane do nastroju czytelnika z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Mamy teraz dostęp do treści elektronicznych w postaci e-booków. Robot czyta, analizuje treści i wychwytuje takie cechy, jakie normalnie książce nadaje człowiek, tzn. czy ta książka jest zabawna, czy jest romantyczna, czy jest optymistyczna. W taki sposób znajduje powiązania pomiędzy książkami – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Małgorzata Sienkiewicz ze spółki Literacka.

Algorytmy podczas analizowania treści są w stanie określić charakter książki. Rekomendacja dla czytelnika odbywa się więc nie w oparciu o historię zakupów czy wypożyczeń, ale w oparciu o podobieństwo cech fabularnych, klimatu czy nastroju powieści. Algorytmy są w stanie opracować profil analizowanej książki w zaledwie kilka sekund, co pozwala na wprowadzenie do porównywanego wolumenu wielu pozycji w bardzo krótkim czasie.

– Sztuczna inteligencja może wyłonić to, czego człowiek nie jest w stanie. Książek jest bardzo dużo, a robot w ciągu 5 sekund jest w stanie książkę przeczytać i wychwycić, w którym miejscu dzieje się akcja książki, w jakim czasie, jaki bohater występuje, co tam się wydarzyło – twierdzi Małgorzata Sienkiewicz.

Literacka przez kilka lat zbierała dane. Eksperci oraz społeczność czytelnicza oceniali książki, a wspólnie z Instytutem Książki przeprowadzono także badania, w których czytelnicy wskazywali cechy konkretnych książek. Na podstawie tych danych powstał wzorzec, na podstawie którego robot nauczył się analizy literackiej. Dzięki temu algorytm może bardzo skutecznie oceniać książki tak jak przeciętny człowiek.

– W tej chwili osiągamy skuteczność średnio 86 proc. Niektóre cechy są łatwiejsze do oceny, np. czy książka jest realistyczna, czy pojawiają się wątki historyczne i tu skuteczność przekracza nawet 90 proc. Natomiast są takie cechy, jak np. pouczająca, które robotowi trudniej jest zdefiniować i tutaj ta skuteczność jest jeszcze na razie niższa. Ale im więcej będzie miał danych do nauki, tym będzie skuteczniejszy – zapowiada ekspertka.

Rekomendacja treści na podstawie preferencji czytelnika wdrażana jest już przez Google w ramach rozszerzenia NewsBot dla przeglądarki Chrome działającego w oparciu o uczenie maszynowe. Dzięki niemu możliwe jest stworzenie spersonalizowanego strumieniowania dla danego użytkownika. Podczas czytania artykułu na ekranie pojawiają się kolejne, powiązane. W trakcie czytania można też zaznaczyć najbardziej interesujący fragment artykułu i uzyskać rekomendacje odnoszące się tylko do zawartych w nim wątków.

Coraz częściej sztuczna inteligencja sprawdza się jednak już nie tylko w analizowaniu treści, lecz także w ich tworzeniu. W Wielkiej Brytanii, w ramach projektu RADAR, testowane jest półautomatyczne tworzenie tekstów dziennikarskich. Zespół sześciu redaktorów wyszukuje dane statystyczne dostępne na rządowych stronach, a następnie tworzy szablony treści opartych na tych danych. Sztuczna inteligencja dopasowuje natomiast zestaw danych statystycznych do lokalizacji geograficznych. Tak powstała informacja trafia do lokalnych mediów.

Algorytmy są też w stanie już tworzyć samodzielnie teksty informacyjne. Roboty piszą krótkie teksty m.in. w „Washington Post” czy „Associated Press”. Wspierane przez Elona Muska laboratorium OpenAI niedawno zademonstrowało swoją najnowszą technologię GPT2, która potrafi pisać zmyślone powieści.

– To na pewno pójdzie w stronę generowania tekstów, ale to nie oznacza, że gdzieś nie znajdzie się drogi dla człowieka. Ostatecznie to człowiek nadaje tekstowi charakter, styl i przynajmniej na razie jeszcze długa droga do tego, żeby boty chociażby wykształciły taki naturalny i w swoim stylu proces konwersacyjny. To wprawdzie już się dzieje, ale głównie dla języka angielskiego. Jeśli chodzi o język polski z jego bardziej skomplikowaną składnią, to na pewno ta droga jest o wiele dłuższa – przewiduje Małgorzata Sienkiewicz.

Z raportu czytelnictwa opublikowanego przez Bibliotekę Narodową wynika, że 37 proc. Polaków przeczytało w 2018 roku przynajmniej jedną książkę. Z raportu wynika, że dobór powieści u polskich czytelników odbywa się przede wszystkim na podstawie własnej oceny. W dalszej kolejności czytelnicy zdają się na rekomendacje rodziny i znajomych, a w następnej – na opinie innych czytelników w internecie.

Komunikat (c) Newseria Innowacje


1. Porównaj ubezpieczenia w 5 minut
2. Kup ubezpieczenie online
3. Oszczędź nawet 500 zł
Oblicz składkę →


4

Prezes ZPP: Ustawa antylichwiarska może doprowadzić do upadku niemal wszystkie firmy pożyczkowe

Artykuł Prezes ZPP: Ustawa antylichwiarska może doprowadzić do upadku niemal wszystkie firmy pożyczkowe został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków
Prezes ZPP: Ustawa antylichwiarska może doprowadzić do upadku niemal wszystkie firmy pożyczkowe. Polacy zaczną się zapożyczać w szarej strefie
 Projekt ustawy antylichwiarskiej, a w zasadzie nagłą zmianę tego projektu, oceniamy bardzo negatywnie. W zasadzie likwiduje to jakąkolwiek rentowność firm pożyczkowych. To jest dość poważny problem. Około 2 mln Polaków potrzebuje od czasu do czasu pożyczyć kilkaset złotych. W tym nowym reżimie, ograniczeniu pobieranego procentu do 20 proc., jest to po prostu nieopłacalne – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Przyjęty przez rząd projekt przewiduje ograniczenie maksymalnej wysokości kosztów pozaodsetkowych pożyczki z 55 proc. (25 proc. kosztów zależnych od całkowitej kwoty kredytu i 30 proc. od okresu spłaty) do 20 proc. Wcześniejsze projekty zakładały obniżenie limitu do poziomu 45 proc. i już wówczas eksperci ostrzegali, że może to doprowadzić sektor do ogromnego kryzysu. Limit w wysokości 20 proc. może zaś oznaczać, że znaczna część pozabankowych firm pożyczkowych, o ile nie wszystkie, po prostu upadnie. Ta poprawka została wpisana do projektu już po przyjęciu ustawy przez rząd.

 Już zmiana limitu z 55 do 45 proc. jest dotkliwa dla tych firm pożyczkowych i ogranicza im rentowność, natomiast cięcie do 20 proc. w zasadzie likwiduje jakąkolwiek rentowność i powoduje, że firmy są głęboko pod wodą. Jeżeli ktoś pożycza 300 zł i za to można mu naliczyć 60 zł kosztów, to nie znam żadnego legalnego biznesmena, który coś takiego zrobi. Jeszcze przecież ma do tego całe biuro, koszty wydawania tych pożyczek, odbierania, windykację, podatki. To niemożliwe – podkreśla Cezary Kaźmierczak.

Doświadczenia innych państw pokazują, że wprowadzanie limitów kosztów wzmacnia szarą strefę, np. na Słowacji doprowadziło do zniknięcia z rynku 85 proc. firm.

– Jest duża obawa, że po prostu powstanie czarny rynek, mafia, która będzie tym ludziom pożyczała pieniądze, a potem być może łamała im ręce. To nie jest tak, że jak ktoś napisze jakąś ustawę, to nagle popyt na jakąś usługę zniknie. Te 2 mln ludzi nadal będą potrzebowały pożyczyć kilkaset złotych od czasu do czasu – przekonuje prezes ZPP. – Tej potrzeby przy nowej regulacji – w moim przekonaniu – legalnie zaspokoić się nie da, bo to są zbyt małe kwoty i z tego nie utrzyma się żadnego legalnego biznesu.

Największymi ofiarami nowelizacji przepisów będą zwykli Polacy. Z raportu „Sektor pożyczek pozabankowych – dwie strony rynku” opracowanego przez Fundację Rozwoju Rynku Finansowego i Polski Związek Instytucji Pożyczkowych wynika, że tylko w 2017 roku firmy z sektora pożyczek pozabankowych udzieliły 3,87 mln pożyczek. Duża część tych klientów nie może liczyć na pożyczkę w banku, a chwilówki to dla nich jedyna szansa na załatanie domowego budżetu. ZPP podaje, że likwidacja legalnego rynku pożyczek pozabankowych doprowadzi do finansowego wykluczenia milion Polaków. Blisko 70 proc. klientów firm pożyczkowych deklaruje, że w przypadku braku możliwości uzyskania środków finansowych w ten sposób będą szukać innych źródeł finansowania.

Komunikat (c) Newseria Biznes
REKLAMA
Ubezpieczenia OC/AC Online
Oblicz składkę →
POPULARNE
›  Stacja Benzynowa: Gdzie Kupić ViaToll dla Przyczep Samochodowych
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Black Friday 2019 Weekend Promocje Ubezpieczeń OC i AutoCasco!
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Motocyklowy Zlot Gwiaździsty Częstochowa 2019 Jasna Góra
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Ubezpieczenia OC AutoCasco Assistance NNW (komunikacyjne) dla pojazdów
›  Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta
›  Jarmark Łaski 2019 Program Dni Łasku i Kto Wystąpi na Scenie?
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Samochód terenowy Willys MB: Budowa i historia kultowego modelu
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić plik na AVI?
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Co oznacza bezpośrednia likwidacja szkody?
›  Co to jest ubezpieczenie? Rodzaje ubezpieczeń i ich charakterystyka
›  Pacjenci onkologiczni mogą być leczeni szybciej i skuteczniej
›  Na co zwrócić uwagę, kupując autocasco?
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2019: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Historia światowej i polskiej motoryzacji opisana w kilku słowach
›  Jak Wybrać Ubezpieczenie OC lub AutoCasco w Porównywarce Polis Online?
›  5G to rewolucja nie tylko dla rynku mobilnego
›  Firmy energetyczne zainwestują ponad 2 bln dol
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Dzieci coraz chętniej uprawiają sport
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  V Krajowe Święto Truskawki Buczek 2019: Program Buczkowskiej Truskawki
›  Nanomateriały mogą rozwiązać problem antybiotykooporności
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›  Łask: Zbiórka Odpadów Wielkogabarytowych Kwiecień 2019
›  Zakończono rozbudowę bazy paliwowej PERN
›  Systemy bezzałogowych pojazdów latających rewolucjonizują rolnictwo
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Serwis Klimatyzacja Samochodowa Łask TopAuto: Dojazd do klienta
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  7% polskich dzieci doświadczyło wykorzystywania seksualnego
›  Włochy przyczepą kempingową: Podróżowanie, Koszty, Atrakcje
›  Co roku w Polsce jest 6 mln prób cyberataków
›  Przyczepa motocyklowa Neptun Moto2 i Moto3 do transportu motorów
›  Tokenizacja to nowy sposób na pozyskanie kapitału przez małe firmy
›  Technologia na pomoc osobom starszym
›  Polskie miasta przygotowują się na rewolucję smart city
›  Prezes GPW: Pracownicze plany kapitałowe dadzą impuls do rozwoju warszawskiej giełdzie
›  Ponad połowa firm w Polsce musi ograniczać inwestycje przez braki kadrowe
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 21/Lipiec/2019 (09:58) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 rt [GN149]

  Cena brutto (z VAT) 3550.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 [GN202]

  Cena brutto (z VAT) 2180.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps [GN156]

  Cena brutto (z VAT) 6280.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt [GN099]

  Cena brutto (z VAT) 2580.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt [GN213]

  Cena brutto (z VAT) 2480.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 kps [GN125]

  Cena brutto (z VAT) 4400.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor [GN192]

  Cena brutto (z VAT) 3130.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-305 multi [GN152]

  Cena brutto (z VAT) 3300.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-350 CT resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRO//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-350 CT resor [GN164]

  Cena brutto (z VAT) 4430.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rtr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rtr resor [GN190]

  Cena brutto (z VAT) 2950.00 PLN
  Brak na stanie
REKLAMA
Ubezpieczenia OC/AC Online
Oblicz składkę →
Formy dostawy Formy płatności Zwroty/Reklamacje Mój koszyk Moje zamówienia Pomoc
Przyczepy Ubezpieczenia Sklep online Wydarzenia Biznes Prawo jazdy Blog
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt
YouTube Facebook UniMarter
© 2019 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl

Sklep motoryzacyjny PrzyczepyMarter jest autoryzowanym dystrybutorem i dealerem przyczep samochodowych marki Neptun, Sorelpol produkowanych przez firmę Sorelpol Sp. z o.o. z głównym biurem w Warszawie. W punkcie handlowym w centralnej części województwa łódzkiego znajduje się cała gama lekkich i ciężkich przyczepek samochodowych jednoosiowych oraz dwuosiowych, o bardzo zróżnicowanej charakterystyce przystosowanej do codziennej pracy z ciężkimi i wielkogabarytowymi towarami. Blog i jednocześnie sklep PrzyczepyMarter.pl został opracowany na potrzeby klientów poszukujących dobrej i taniej przyczepki samochodowej. Serwis internetowy o przyczepkach, samochodach i przyczepach kempingowych zawiera szeroki zakres praktycznych informacji publikowanych w różnych wiadomościach online.
Porównywarka Ubezpieczeń →
PrzyczepyMart
er
Konto @  Koszyk ❖ Menu ☈