PRZYCZEPYMARTER//BIZNES

Citi rozszerza działalność w Polsce

(c) Newseria//PrzyczepyMarter  •  15/Kwiecień/2019 (08:55)
W centrum usług wspólnych Citi Service Center Poland pracuje już przeszło 4 tys. specjalistów. Bank zdecydował właśnie o rozszerzeniu jego zakresu działalności, dodając nowy obszar: TTS Hub, czyli centrum transakcyjno-rozliczeniowe na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W ciągu dwóch lat planuje stworzyć około 100-osobowy zespół, składający się m.in. ze specjalistów w zakresie zarządzania projektami i rozwoju produktów oraz fachowców od nowych technologii, w tym SAP i API. Jak podkreśla szef implementacji bankowości transakcyjnej Citi na region EMEA Mark McAteer – dotychczasowe dobre doświadczenia w Polsce i dostęp do wykwalifikowanej kadry naturalnie przesądziły o wyborze lokalizacji.
PrzyczepyMarter.pl Citi rozszerza działalność w Polsce

Citi rozszerza działalność w Polsce. W nowym centrum bankowości transakcyjnej pracę znajdzie 100 osób


– Citi wybrało Warszawę na siedzibę swojego centrum obsługi klienta dla bankowości transakcyjnejmówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mark McAteer, szef implementacji bankowości transakcyjnej Citi na region EMEA.

W Polsce działa już Citi Service Center Poland – centrum usług wspólnych, które rozpoczęło pracę w 2005 roku, zatrudniając na początek 57 pracowników. Teraz w CSC pracuje już ponad 4 tys. pracowników i jest to największy z tego typu zespołów Citi w regionie EMEA. W lokalizacjach w Warszawie i Olsztynie realizowane są wyspecjalizowane usługi dla klientów Citi w 94 krajach Europy, Azji, Afryki, Australii oraz obydwu Ameryk.

Bank postanowił właśnie rozszerzyć swoją obecność Polsce i rozbudować Citi Service Center Poland o nowy obszar: TTS Hub – czyli centrum transakcyjno-rozliczeniowe na region EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Będzie to zarazem pierwsze w Polsce centrum z tą specjalizacją. W ramach TTS Citi prowadzi operacje bankowości transakcyjnej i jest liderem tego sektora. Ma oddziały w ponad 100 krajach i każdego dnia obsługuje transakcje o wartości ponad 4 bln dol.

– Citi już od dawna prowadzi działalność na terenie Polski. Nasze centrum usług wspólnych, które znajduje się tu już od ponad 10 lat, zatrudnia ponad 4 tys. pracowników. Zatem rozszerzenie go o centrum obsługi klienta wydało się dla nas czymś zupełnie naturalnym – mówi Mark McAteer – Mamy bardzo pozytywne doświadczenia związane z prowadzeniem działalności w Polsce, mamy tu dostęp do dużej liczby dobrze wykształconych pracowników, którzy są nastawieni na wykonywanie swojej pracy na wysokim poziomie.

W związku z rozszerzeniem zakresu działalności swojego centrum Citi prowadzi już rekrutację pracowników. W TTS Hub powstaną nowe stanowiska m.in. w zakresie zarządzania projektami, prowadzenia rachunków i opracowywania produktów. W tym momencie w TTS Hub pracuje już 30-osobowy zespół, ale w ciągu dwóch lat liczba zatrudnionych ma już wzrosnąć do setki.

– Część z tych stanowisk zostanie obsadzona pracownikami przeniesionymi z naszego centrum obsługi w Londynie. Pozostałe obejmą nowi pracownicy. Będziemy poszerzać naszą pulę fachowców, zatrudniając specjalistów od nowych technologii, takich jak API – mówi Mark McAteer.

Do TTS Hub Citi poszukuje także w większości pracowników działu obsługi klienta, w tym specjalistów z zakresu zarządzania projektami, opieki nad klientem i rozwoju produktów.

– Pod kątem wymaganych przez nas umiejętności nie szukamy tutaj stricte osób z wykształceniem bankowym. Chcemy jednak przyjąć doświadczonych specjalistów dysponujących, zależnie od pozycji, na którą aplikują, różnymi umiejętnościami, w tym m.in. z zakresu zarządzania projektami, obsługi klienta oraz komunikacji. Na bardziej techniczne stanowiska szukamy znajomości SAP, XML oraz API – mówi Mark McAteer.

Jak podkreśla, Citi to duża, zróżnicowana i globalna organizacja o ugruntowanej pozycji w przeszło 100 krajach, co czyni z niej perspektywiczne miejsce pracy.

– Inwestujemy znaczne środki w technologię i infrastrukturę, a co jeszcze bardziej istotne – także w nasz personel i nowych pracowników. W obszarze bankowości transakcyjnej jest bardzo duża konkurencja. TTS to zdecydowany lider rynku, ale żeby utrzymać naszą przewagę – musimy wdrażać prawdziwe innowacje i ciągle inwestować w prowadzoną działalność. Myślę, że kultura innowacji, którą obserwujemy w Warszawie, przyciąga nową generację pracowników do sekcji obsługi klienta mówi Mark McAteer, szef implementacji bankowości transakcyjnej Citi na region EMEA.

Citi stawia mocny akcent na politykę różnorodności i wspieranie rozwoju zawodowego kobiet. Wśród 7,8 tys. pracowników Citi w Polsce, dokładnie 51,75 proc., stanowią kobiety. W warszawskim centrum usług biznesowych Citi obsadzają 16 proc. z 1,2 tys. pracowników działów IT, ale organizacja prowadzi działania, które mają podwoić ten odsetek w ciągu najbliższych 2–3 lat. Ponadto w CSC co dziesiąty z ponad 4 tys. pracowników jest obcokrajowcem, a specyfika pracy świadczonej w 27 językach, dla klientów w ponad 90 krajach świata tworzy międzynarodowy klimat. Citi wspiera go m.in. dzięki szerokiej ofercie grup networkingowych i wewnętrznym inicjatywom ukierunkowanym na różnorodność.

Rynek centrów biznesowych w Polsce jest jednym z najszybciej rosnących w całej Europie. Cechuje go zarówno szybki rozwój, jak i regularny wzrost zatrudnienia. Z danych ABSL wynika, że w I kwartale 2018 roku na polskim rynku działało ponad 1,2 tys. centrów usług dla biznesu, zatrudniających 279 tys. osób (ponad 80 proc. pracuje w centrach zagranicznych). Licząc od 2016 roku, całkowity przyrost nowych miejsc sięgnął aż 30 proc. To oznacza, że w ciągu dwóch lat w branży przybyło 65 tys. nowych miejsc pracy. ABSL szacuje, że w optymalnym scenariuszu już na początku przyszłego roku zatrudnienie w centrach usług biznesowych sięgnie 340 tys. osób. W Radzie Strategicznej ABSL – które jest prestiżowym, największym branżowym stowarzyszeniem skupiających inwestorów z tego sektora – od 2017 roku zasiada Iwona Dudzińska, kierująca Citi Service Center Poland.

Komunikat (c) Newseria Biznes
Blog prowadzony o motoryzacji, transporcie oraz sklep z przyczepami samochodywymi dla klientów z Sieradza, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianic i Łodzi online. W najbliższym czasie uruchomiony zostanie także sklep z częściami samochodowymi pod tą samą marką PrzyczepyMarter!
TAGI
Biznes #Ubezpieczenia citi pracowników centrum mark tts transakcyjnej obsługi usług region w polsce hub klienta bankowości specjalistów zarządzania
OPINIE
Napisz Opinię: Citi rozszerza działalność w Polsce
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym PrzyczepyMarter.pl wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
BIZNES
1

Działania społeczne przestają być domeną dużych koncernów

Artykuł Działania społeczne przestają być domeną dużych koncernów został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Citi rozszerza działalność w Polsce
Działania społeczne przestają być domeną dużych koncernów. Inwestuje w nie coraz więcej małych i średnich polskich firm
– Rozwój CSR-u w Polsce od wielu lat postępuje bardzo dynamicznie, powstaje coraz więcej programów z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Dotyczą one już nie tylko ludzi, lecz także całego otoczenia, środowiska, w którym żyjemy. Bardzo wiele mówi się obecnie m.in. o ekologii. Myślę, że dzięki działaniom CSR-owym jako społeczeństwo będziemy bardziej świadomi, a firmy w pewnym sensie odnajdą w tym sens funkcjonowania na rynku – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Ziemba, prezes zarządu Vienna Life TU na Życie S.A. Vienna Insurance Group.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility, CSR) to filozofia prowadzenia biznesu, zgodnie z którą firma bierze odpowiedzialność za wpływ, jaki wywiera na swoich klientów, pracowników, dostawców i środowisko. Zakłada, że przedsiębiorstwo musi znaleźć równowagę pomiędzy zyskiem a pożytkiem społecznym i realizować swoje cele biznesowe z poszanowaniem środowiska i dbałością o relacje z otoczeniem i różnymi grupami społecznymi, zwłaszcza na poziomie lokalnym.

Taka strategia zarządzania ma wiele korzyści, przede wszystkim buduje pozytywny wizerunek firmy w oczach jej pracowników, klientów i potencjalnych inwestorów. Jak wynika z ubiegłorocznego raportu „CSR w praktyce – barometr Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej” – 40 proc. firm zrzeszonych w Izbie, które prowadzą działalność na polskim rynku, ma długofalową strategię CSR. Dla 75 proc. z nich motywacją do działań w tym obszarze było wzmocnienie wizerunku organizacji, ale 1/3 wskazała także na chęć pozyskania klientów i ich zaufania oraz zwiększenie zaangażowania pracowników.

– Dzięki działaniom CSR-owym pracownicy są zdecydowanie bardziej zaangażowani, świadomi funkcjonowania firmy na rynku. Tworzą pewien kolektyw, który się wspiera, któremu łatwiej jest stawiać czoła wyzwaniom i dostają background, który daje im pewność siebie, pomaga przejść przez trudne momenty – mówi Paweł Ziemba.

W Polsce CSR jest obecny od kilkunastu lat i wciąż mocno zyskuje na popularności. Początkowo był domeną dużych przedsiębiorstw, koncernów i oddziałów zagranicznych firm, które przejęły dobre praktyki z centrali. W tej chwili coraz więcej działających w Polsce firm – poza realizacją strategii biznesowej – wdraża projekty z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. W Polsce CSR jest już ideą rozpoznawalną już na tyle, że przestał być mylony z PR-em, a firmy – inaczej niż jeszcze kilkanaście lat temu – nie postrzegają już takich działań jako elementu marketingu.

Trudno o dokładne dane pokazujące skalę zaangażowania polskich firmdziałania CSR-owe. Jednak ostatnie raporty Forum Odpowiedzialnego Biznesu pokazują, że z każdym rokiem jest ono coraz większe. Ubiegłoroczna edycja zgromadziła 1 190 projektów z zakresu społecznej odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju (o 330 więcej niż jeszcze w roku poprzednim), realizowanych przez blisko 180 firm, w tym 50 małych i średnich. To pokazuje też, że CSR przestaje być zarezerwowany tylko dla dużych graczy.

– Działalność CSR tworzy świadomość funkcjonowania spółki oraz świadomość funkcjonowania pracowników w spółce. Poza informacjami codziennymi, związanymi z działalnością firmy, zwracamy też uwagę na to, co dzieje się dookoła nas, na potrzeby, wyzwania, przed jakimi stoi dzisiejsze społeczeństwo. Myślę, że każda firma jest również instytucją, która kształtuje nas jako ludzi, bo spędzamy w pracy znacznie więcej czasu niż w domu. I ważne jest, żebyśmy potrafili przeznaczać też trochę czasu na inne sprawy – mówi Paweł Ziemba.

W ramach społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa najczęściej angażują się w projekty dotyczące edukacji, ochrony środowiska, wspierania lokalnych społeczności czy rozwoju swoich pracowników. Działania CSR-owe Vienna Life są nakierowane między innymi na wsparcie lokalnych społeczności.

– CSR stanowi istotną część naszego funkcjonowania na rynku. Jesteśmy towarzystwem ubezpieczeniowym, pracujemy z indywidualnymi klientami na co dzień, podnosimy świadomość. Tym bardziej istotne jest dla nas to, żeby prezentować pewne postawy, takie jak empatia, umiejętność wsłuchania się w czyjeś potrzeby, umiejętność rozumienia ludzi. I taką właśnie funkcję również przypisujemy działaniom CSR-owym – mówi Paweł Ziemba, prezes Vienna Life – Od wielu lat firma wspiera różnego rodzaju działania skierowane do środowiska społecznego. Współpracujemy m.in. z domem dziecka, wspierając zarówno dzieci, jak i wychowawców, organizując różnego rodzaju wyjazdy.

– Chcemy dać coś od siebie społecznościom, w których funkcjonujemy. Organizujemy m.in. obozy letnie dla dzieci. W ramach tej inicjatywy każdego lata zapraszamy do Austrii 500 dzieci z 25 różnych krajów, które uczestniczą w obozach, wspólnie się bawią i zbierają doświadczenia. Angażujemy je również w działania społeczne. Do przykładów należą wizyty w domach spokojnej starości, w których uczestnicy obozów dają pokazy taneczne, organizują przedstawienia lub innego rodzaju działania dla osób starszych. Dzieciaki to uwielbiają, dlatego w bieżącym roku obóz zostanie zorganizowany już po raz dziesiąty – mówi Barbara Grötschnig, kierownik ds. sponsoringu Vienna Insurance Group.

Jedną ze sztandarowych inicjatyw jest też  „Dzień Aktywności Społecznej”, w ramach którego pracownik może przeznaczyć jeden dzień roboczy na dowolną działalność realizowaną na zasadzie wolontariatu. W 2017 roku w projekcie wzięło udział w sumie ponad 5 tys. pracowników grupy.

– Wszystkie te działania są dla nas istotne, ale najważniejsze jest okazywanie szacunku naszym partnerom społecznym i promowanie społeczności opartych na zasadach uczciwości i sprawiedliwości we wszystkich krajach, w których działamy – podkreśla Barbara Grötschnig.

W Polsce od ubiegłego roku Vienna Life współpracuje z Powiślańską Fundacją Społeczną, która wspiera rodziny z trudną sytuacją materialną i życiową z warszawskiego Śródmieścia. Pracownicy firmy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem z podopiecznymi fundacji w ramach warsztatów w świetlicach, organizowanych dla dzieci i młodzieży. W ubiegłym roku brali też udział w licznych akcjach mających na celu wsparcie fundacji i jej podopiecznych. Wolontariusze pomagają m.in. w pracach porządkowych czy działaniach promocyjno-marketingowych. W 2018 roku w działania na rzecz wsparcia Powiślańskiej Fundacji Społecznej zaangażowało się prawie 30 proc. wszystkich pracowników Vienna Life.

– Fundację wspieramy od roku i jest to przedsięwzięcie bardzo ważne, ponieważ angażuje dużą część pracowników. Nie tylko finansowo, ale przede wszystkim poprzez bezpośrednie zaangażowanie, prowadzenie warsztatów, spotkania, różnego rodzaju zbiórki czy rozmowy z dziećmi – mówi Paweł Ziemba, prezes zarządu Vienna Life TU na Życie.

– Firma nagradza pracowników, którzy działają w ramach wolontariatu. W ubiegłym roku zorganizowaliśmy szereg projektów wspierających fundację i jej podopiecznych. Zamierzamy dalej planować takie inicjatywy, które jak najlepiej odpowiadają ich potrzebom, warsztaty, zajęcia integracyjne, pomoc w odrabianiu zajęć domowych czy też wsparcie finansowe albo zbiórki pieniędzy na wakacyjny wypoczynek dla dzieciaków – dodaje Agnieszka Książek, dyrektor ds. marketingu, Vienna Life TU na Życie – Razem z fundacją przygotowaliśmy także kampanię społeczną pod hasłem „Zauważaj”. Dzięki temu przesłaniu chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważna jest każda pomoc na rzecz fundacji i jej podopiecznych, żeby dzieci miały zapewnione ciepłe posiłki, godne miejsce do zabawy, do nauki i wypoczynku. Zatrzymajmy się na chwilę i zauważmy problemy społeczności lokalnej.

Głównym celem kampanii „Zauważaj” jest zwrócenie uwagi na problemy, z jakimi borykają się dzieci oraz opiekunowie świetlic i poradni, oraz podkreślenie jak ważna jest pomoc i zaangażowanie innych. Akcja ma też zaakcentować to, że każde dziecko powinno mieć prawo do miłości, uwagi i poczucia bezpieczeństwa. Główny element kampanii to film przygotowany wspólnie z Powiślańską Fundacją Społeczną, którego premiera odbyła się na początku kwietnia. Produkcja w założeniu ma pokazać, na czym polega działalność fundacji, z jakimi wyzwaniami mierzą się pracownicy i jakiej pomocy potrzebują.

Komunikat (c) Newseria Biznes
2

Autonomiczne mikropojazdy elektryczne to przyszłość komunikacji w miastach

Artykuł Autonomiczne mikropojazdy elektryczne to przyszłość komunikacji w miastach został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Citi rozszerza działalność w Polsce
Autonomiczne mikropojazdy elektryczne to przyszłość komunikacji w miastach. Już za kilka lat w polskich miastach mogą się pojawić pierwsze takie rozwiązania
– Każdego roku ludzi na świecie jest 83 mln więcej. Każdego tygodnia ponad 1,5 mln ludzi przenosi się do miast. Coraz więcej estymacji socjologicznych mówi też o tym, że w 2040 roku będziemy mieli 43 megamiasta, czyli takie megapolis o ludności powyżej 10 mln. Na razie jest to 31 takich ośrodków, czyli o 12 mniej. W 2040 roku już 65 proc. ludności całego świata będzie zamieszkiwała miasta. Dlatego też tak bardzo ważne jest odciążenie ruchu w miastach i przede wszystkim skupienie się na właśnie tym aspekcie mobilności elektrycznej, która jest bardziej przyjazna środowisku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jakub Góralczyk, PR manager SEAT i CUPRA.

Z danych ONZ wynika, że obecnie na świecie jest ponad 30 miast, w których mieszka powyżej 10 mln osób. Już w 2030 roku miast z liczbą mieszkańców powyżej 10 mln będzie 41 i 63 miasta z liczbą mieszkańców 5–10 milionów. Miast z przedziału 1–5 mln osób będzie zaś 558. Obecnie w miastach o zaludnieniu 10 mln lub więcej mieszka ponad 500 mln osób. W 2030 r. będzie to już 730 mln. Coraz większa liczba metropolii i ich mieszkańców sprawia, że konieczne staje się poszukiwanie alternatywnych form transportu. Zwłaszcza że największe miasta już teraz mają ograniczoną przepustowość, a bolączką jest też zbyt mała liczba miejsc parkingowych.

– Bardzo ciasna zabudowa w większości przypadków uniemożliwia rozszerzanie dróg. Dlatego też miasta szukają innych sposobów na mobilność. Już niedługo, bo to już jest kwestia najbliższej przyszłości, będziemy w stanie skorzystać z aplikacji, takiego naszego personalnego doradcy transportowego, który nam podpowie, że np. jadąc z punktu A poza miastem do punktu B w mieście efektywnie jest przedostać się np. do parkingu poza miastem samochodem, tam wziąć elektryczną hulajnogę, wsiąść w metro, na odpowiedniej stacji przesiąść się na elektryczną hulajnogę czy skorzystać z mikrosamochodu na platformie carsharingowej i przedostać się do punktu B – tłumaczy Jakub Góralczyk.

Przyszłością jest nie tylko mikromobilność, lecz także pojazdy zasilane prądem. Według badań McKinsey Center for Future Mobility około 60 proc. podróży samochodami na całym świecie to przejazdy na dystansie mniejszym niż 8 kilometrów. Dlatego rozwiązaniem przy ograniczonej przepustowości może być carsharing. W połączeniu z systemem komunikacji miejskiej może nie tylko przyspieszyć przejazdy, lecz także ograniczyć szkodliwy wpływ transportu na środowisko. Już teraz dane pokazują, że carsharing i kicksharing, czyli współdzielone mikromobilne platformy, np. hulajnogi, stają się coraz popularniejsze.

– To także bardzo pozytywne aspekty bezpieczeństwa, bo jednak ta prędkość jest troszeczkę inna, ruchu jest mniej, więc też to bezpieczeństwo wzrasta w centrum miasta. E-mobilność to są bardzo ciche pojazdy, więc centra miast automatycznie stają się bardzo ciche i komfortowe, a my jesteśmy w stanie szybko i efektywnie przedostać się do odpowiedniej lokalizacji, nie stojąc w korkach, nie szukając przez długi czas miejsca do zaparkowania, ten komfort podróży jest nieporównywalnie większy – przekonuje ekspert.

SEAT rozwija strategię mikro- i elektromobilności. W 2020 roku na rynek ma trafić sześć modeli z alternatywnym napędem – hybryd i samochodów elektrycznych. Model el-Born to pierwszy w pełni elektryczny pojazd, który łączy w sobie kluczowe rozwiązania przyszłości, jak napęd elektryczny, system autonomicznej jazdy, potrzeby shared mobility oraz łączność z siecią. Hybrydowy Formentor to z kolei pierwszy autorski samochód Cupry, a Minimó to pierwszy pojazd w portfolio SEAT-a, który wpisuje się w ideę mikromobilności.

– Będziemy dla Grupy Volkswagen liderem, jeżeli chodzi o wprowadzenie w mikromobilność. Będziemy też pracować nad nową platformą, tzw. mniejszą platformą MEB, przeznaczoną dla miejskich samochodów elektrycznych – zapowiada Jakub Góralczyk. – Chcemy absolutnie zmienić oblicze mobilnościmiastach, wprowadzić rewolucję i być jej liderem. Widzimy naszą sprawczość, nie tylko odpowiadamy na wyzwania przyszłości, lecz także ją kreujemy.

Komunikat (c) Newseria Biznes
3

W edukacji finansowej dzieci są ogromne luki

Artykuł W edukacji finansowej dzieci są ogromne luki został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Citi rozszerza działalność w Polsce
W edukacji finansowej dzieci są ogromne luki. Potrafią korzystać z nowych technologii, ale nie rozumieją pojęcia pieniądza
– Wiele badań wskazuje na lukę w wiedzy finansowej dzieci i młodzieży. Generalnie również wiedza całego naszego społeczeństwa na temat finansów jest bardzo niska. I trudno się dziwić, bo nikt nas zarządzania pieniędzmi nie uczy. Badania pokazują, że dzieci w wieku przedszkolnym w zasadzie nie wiedzą, skąd biorą się pieniądze, nie kojarzą posiadania pieniędzy z pracą. Zakupy traktują bardziej jako rytuał i nie rozumieją, że jest to wymiana towaru na pieniądz. Nie rozumieją też wartości pieniądza. Choć ogólny poziom kompetencji dzieci wzrasta, dzieci bardzo chętnie korzystają z nowinek technologicznych i nawet 3-latek potrafi obsłużyć smartfon, nie idzie to w parze z wiedzą finansową – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu Fundacji Banku Millennium.

Zarządzanie pieniędzmi to jedna z podstawowych, życiowych umiejętności. Im wcześniej dzieci zaczynają rozumieć podstawy świata finansów, tym sprawniej będą się poruszać w nim jako dorośli. Tymczasem w edukacji finansowej dzieci i młodzieży są duże luki. Przedszkolaki w ogóle nie rozumieją pojęcia pieniądza, dzieci dość powszechnie sądzą też, że pieniądze biorą się z bankomatu, nie wiążąc ich pochodzenia z pracą. Tym samym nie rozumieją, że trzeba na nie zapracować.

– Dorośli popełniają trzy główne błędy w edukacji finansowej swoich dzieci. Po pierwsze, nie rozmawiają z nimi o finansach w ogóle. Po drugie, nie wykorzystują naturalnych okazji, bo np. codzienne zakupy, planowanie budżetu domowego, opłacanie rachunków za prąd, gaz czy wodę może być dobrym momentem, żeby wprowadzić dziecko w sprawy finansowe, nauczyć je przedsiębiorczości. Polacy również niechętnie dają dzieciom kieszonkowe. Z badań wynika, że tylko 60 proc. dzieci w wieku szkolnym dostaje je regularnie. Przez to trudno jest nauczyć dzieci zarządzania pieniędzmi, jeśli one nie mają swoich pieniędzy. Trzecim największym błędem rodziców jest to, że nie uczymy dzieci oszczędzania – a to jest najważniejszy nawyk, który powinniśmy w nich wyrobić – mówi Paulina Wołosz-Sitarek.

Jak podkreśla, dobrym momentem na rozpoczęcie edukacji finansowej jest już przedszkole. Na tym etapie trzeba zacząć rozmawiać z dzieckiem o pieniądzach, wprowadzać podstawowe pojęcia, wykorzystywać naturalną dla przedszkolaków ciekawość, dociekliwość i chęć poszukiwania odpowiedzi na trudne pytania. Przede wszystkim trzeba wzbudzić w dziecku świadomość, że pieniądze nie rosną na drzewach, a każda, nawet najmniejsza rzecz, ma swoją wartość. Można zacząć od wytłumaczenia dziecku, dlaczego za jedną monetę nie można kupić wszystkiego, a pieniędzy z bankomatu nie można wyjmować bez końca.

– Warto z dziećmi rozmawiać i wykorzystywać codziennie sytuację do tego, żeby wprowadzać dzieci w świat finansów. Bezwzględnie już od najmłodszych lat trzeba pokazywać, że życie kosztuje, że płacimy za wodę, za gaz, za prąd. Dlatego warto zachęcać dzieci np. żeby gasiły światło, kiedy wychodzą na dłużej z pokoju albo zakręcały wodę w kranie, kiedy myją zęby – mówi Paulina Wołosz-Sitarek.

Od najmłodszych lat warto też dawać dzieciom własne, drobne pieniądze, żeby mogły gospodarować swoim budżetem, podejmować decyzje i uczyć się na błędach. Nie muszą to być duże kwoty, na początek wystarczy złotówka bądź dwie. Przedszkolak może na nie zapracować np. sprzątając zabawki lub zanosząc coś na miejsce. Dzieci, które dostają kieszonkowe i zdobywają własne doświadczenia z gospodarowaniem pieniędzmi, szybciej przyswajają pojęcia ekonomiczne.

Do nauki oszczędzania dobrą pomocą naukową jest z kolei z pewnością skarbonka, którą można zrobić samodzielnie, z puszki, pudełka lub słoika. Najlepiej, gdyby jej ścianki były przeźroczyste – wtedy dziecko będzie obserwować rosnące oszczędności i tym chętniej odkładać otrzymane od rodziny pieniądze.

– Trzeba pamiętać, że dzieci uczą się poprzez obserwację. One na co dzień nas obserwują i naśladują, dlatego jeśli chcemy nauczyć dziecko oszczędzania, sami powinniśmy oszczędzać. Jeżeli chcemy, żeby nasze dzieci podejmowały racjonalne decyzje zakupowe, sami nie powinniśmy ulegać zachciankom – mówi Paulina Wołosz-Sitarek – Warto też wykorzystać naturalną potrzebę dziecka do eksperymentowania i proponować zabawy, przez które będziemy uczyć dzieci obchodzenia się z pieniędzmi. Dobrym pomysłem jest wspólna zabawa w sklep, w trakcie której można nauczyć dziecko wartości pieniądza.

W odpowiedzi na luki w edukacji finansowej najmłodszych Fundacja Banku Millenium uruchomiła też projekt Finansowy Elementarz, cykl bezpłatnych warsztatów w przedszkolach w całej Polsce.

– Aby dotrzeć do kilkuletniego, bardzo wymagającego odbiorcy, powołaliśmy do życia dziecięcych bohaterów: psa Sebastiana i młodocianych przyjaciół, którzy wypełnili serię książeczek swoimi przygodami. Przeżywając różne przygody, wprowadzają dzieci w skomplikowany świat finansów, uczą, czym jest pieniądz, skąd się biorą pieniądze, do czego służy karta kredytowa, jak wyglądają banknoty i monety – mówi Paulina Wołosz-Sitarek.

Do tej pory w ramach projektu Finansowy Elementarz zostało przeprowadzonych 1,3 tys. warsztatów z edukacji finansowej w 400 przedszkolach w całej Polsce. W zajęciach wzięło dotąd udział już 33 tys. dzieci.

– Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że takie projekty nie wypełnią luki edukacyjnej, ale stanowią na pewno pierwszy krok do tego, aby wychować nasze dzieci na dojrzałych i odpowiedzialnych dorosłych. Projekt jest zauważany i doceniany. Między innymi otrzymaliśmy pierwszą nagrodę w konkursie „Złoty Bankier” w kategorii „Bank wrażliwy społecznie”. To pokazuje, że naszą misję, jaką jest edukacja finansowa najmłodszych, realizujemy z powodzeniem – mówi Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu Fundacji Banku Millennium.

Komunikat (c) Newseria Biznes
4

Już wkrótce rośliny będą mogły bez przeszkód rosnąć w Kosmosie

Artykuł Już wkrótce rośliny będą mogły bez przeszkód rosnąć w Kosmosie został opublikowany w serwisie PrzyczepyMarter.pl i stanowi propozycję do przeczytania do glównej publikacji Citi rozszerza działalność w Polsce
Już wkrótce rośliny będą mogły bez przeszkód rosnąć w Kosmosie. Kolonizacja innych planet staje się coraz bardziej realna
Możliwość wzrostu roślin w Kosmosie to konieczny warunek, by możliwe były podróże i dalsza eksploracja Kosmosu. Pierwsze sukcesy już są. Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej hodowla roślin jest już możliwa. Dzięki komorze badawczej na ISS udało się już wyhodować pszenicę. W komorze można uprawiać nie tylko pojedyncze małe rośliny, lecz także badać pełen cykl uprawowy. Tym samym z jednego nasiona może już wkrótce udać się stworzyć całą plantację. Uprawa roślin w Kosmosie niesie jednak ze sobą wiele wyzwań, a badania mogłyby potrwać dziesiątki lat. Dzięki wolontariuszom i programowi AstroPlant ten proces można znacznie przyspieszyć.

– AstroPlant to zestaw pozwalający na uprawę warzyw w sztucznych warunkach. W ten sposób zyskujemy sporo danych dotyczących tego, w jaki sposób rośliny rosną i dojrzewają, a na podstawie zgromadzonych informacji jesteśmy w stanie opracować protokoły uprawy, które wskazują najlepsze warunki dla wzrostu roślin. Dane te są przekazywane do ESA w celu dostarczenia naukowcom informacji na temat tego, jak stworzyć zamknięte systemy podtrzymywania życia – mówi agencji Newseria Innowacje Sebastian Veldman z Mobgen.

W oparciu o specjalną metodę, opracowaną w laboratoriach Orbital Technologies Corp, w kosmosie udało się wyhodować już kwiat czy sałatę. Chińska Agencja Kosmiczna (CLEP) wyhodowała niedawno na Księżycu pierwszą biologiczną materię. Eksperyment chińskiej załogi kosmicznej obejmował nasiona ziemniaków, pomidorów, a także jaja jedwabników. Systemy środowiskowe utrzymywały pojemnik w warunkach zbliżonych do ziemskich, z wyjątkiem niskiej grawitacji księżycowej. Gdyby jaja wylęgły się, larwy wytworzyłyby dwutlenek węgla, a kiełkujące rośliny tlen przez fotosyntezę. Ostatecznie hodowla obumarła, ale pierwsze dni pokazały, że rośliny mogą rosnąć nie tylko na stacjach kosmicznych, lecz także w Kosmosie.

AstroPlant pozwala ocenić, jakie warunki muszą być koniecznie spełnione, aby rośliny mogły rosnąć i czym zastąpić ziemskie warunki. Dzięki pracy wolontariuszy i trwającym projektom informacje przekazywane są bezpośrednio do NASA.

– Mobgen włączyło się do projektu, ponieważ wykorzystywana w urządzeniu tablica z wynikami badań nie dostarczała wszystkich niezbędnych informacji. Wykorzystując nasze doświadczenie, zaczęliśmy pracować nad prototypem, który pozwala tworzyć unikalne cyfrowe doświadczenie hodowli roślin, zachęcające do podejmowania wielu różnych wyzwań czy misji w ramach prowadzonych badań oraz porównywania swoich wyników z wynikami uzyskanymi przez inne osoby zaangażowane w ten projekt – mówi ekspert.

Uzyskanie potrzebnych danych zajęłoby lata, ponieważ naukowcy musieliby sami hodować każdą roślinę. Korzystanie z takiej inicjatywy obywatelskiej nauki ma ogromny potencjał. Dzięki specjalnej aplikacji opracowanej przez Mobgen praca wolontariuszy przebiega sprawniej.

– Urządzenie to jest prototypem i nie zostało jeszcze udostępnione. Naszym celem jest pozyskanie wiedzy na temat uprawy warzyw i dostarczenie jej naukowcom, by promować eksplorację przestrzeni kosmicznej – wskazuje Sebastian Veldman.

Według prognoz Research and Markets globalny rynek technologii kosmicznych w 2026 r. osiągnie wartość 560 mld dol.

Komunikat (c) Newseria Innowacje
POPULARNE
›  Piknik Lotniczy w Łasku 2019: Dzień Otwarty i Święto 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego
›  Black Friday 2019 Weekend Promocje Ubezpieczeń OC i AutoCasco!
›  Stacja Benzynowa: Gdzie Kupić ViaToll dla Przyczep Samochodowych
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Samochód terenowy Willys MB: Budowa i historia kultowego modelu
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Co to jest ubezpieczenie? Rodzaje ubezpieczeń i ich charakterystyka
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić plik na AVI?
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Jarmark Łaski 2019 Program Dni Łasku i Kto Wystąpi na Scenie?
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Ochrona danych kluczowa z punktu widzenia rozwoju kolejnych technologii
›  Co oznacza bezpośrednia likwidacja szkody?
›  Ubezpieczenia OC komunikacyjne i Fundusz Gwarancyjny dla pojazdów
›  Na co zwrócić uwagę, kupując autocasco?
›  Jak Wybrać Ubezpieczenie OC lub AutoCasco w Porównywarce Polis Online?
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Historia światowej i polskiej motoryzacji opisana w kilku słowach
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2019: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Myśliwce F-16 z Łasku rozpoczęły dyżur bojowy w ramach NATO
›  Pociąg do Kolumny Festiwal 2019. Druga edycja już we wrześniu...
›  V Krajowe Święto Truskawki Buczek 2019: Program Buczkowskiej Truskawki
›  Łask: Zbiórka Odpadów Wielkogabarytowych Kwiecień 2019
›  Pasy transportowe z napinaczem do mocowania dużych ładunków
›  Przyczepa Kempingowa: Wypożyczalnie świętokrzyskie. Oferty na wakacje!
›  Wakacje: Jazda z przyczepą kempingową technika i bezpieczeństwo!
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  Przyczepa motocyklowa Neptun Moto2 i Moto3 do transportu motorów
›  Ekspert ICNIRP: Sieci 5G bez niekorzystnego wpływu na ludzkie zdrowie
›  Badanie poziomu glukozy we krwi bez nakłuwania dzięki polskiej technologii
›  Wkrótce na drogi wyjadą pierwsze polskie elektryczne samochody dostawcze
›  Pasy transportowe: Sposoby mocowania i zabezpieczenia ładunków w transporcie
›  Motocyklowy Zlot Gwiaździsty Częstochowa 2019 Jasna Góra
›  Przyczepą kempingową na Nordkapp: Atrakcje Szwecja i Norwegia
›  Pierwsze rejestracje samochodów dostawczych styczeń 2019 w Polsce
›  Gdzie pojechać na narty do Austrii? Zimowy poradnik dla narciarzy!
›  Serwis Klimatyzacja Samochodowa Łask TopAuto: Dojazd do klienta
›  Prestiżowe Grand Prix Monako Formuły 1: termin relacja tv program wyniki
›  Przyczepa Kempingowa: Wynajem łódzkie. Oferty na wakacje!
›  W Gdańsku szybko przybywa nowych mieszkańców
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 24/Sierpień/2019 (12:15) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps [GN156]

  Cena brutto (z VAT) 6280.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-236 rt [GN099]

  Cena brutto (z VAT) 2580.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY MOTOCYKLOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Motocyklowa N7-221 pm3 [GN202]

  Cena brutto (z VAT) 2180.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor [GN192]

  Cena brutto (z VAT) 3130.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt [GN213]

  Cena brutto (z VAT) 2480.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-350 CT resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRO//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-350 CT resor [GN164]

  Cena brutto (z VAT) 4430.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw [GN104]

  Cena brutto (z VAT) 2450.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 svw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 svw [GN103]

  Cena brutto (z VAT) 1800.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 ptr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 ptr resor [GN166]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3200.00 PLN
  1 produkt dostępny
Formy dostawy Formy płatności Zwroty/Reklamacje Mój koszyk Moje zamówienia Pomoc
Przyczepy Auto Części Wydarzenia Biznes Prawo jazdy Sport Blog
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt
YouTube Facebook PrzyczepyMarter
© 2019 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl

Sklep motoryzacyjny PrzyczepyMarter jest autoryzowanym dystrybutorem i dealerem przyczep samochodowych marki Neptun, Sorelpol produkowanych przez firmę Sorelpol Sp. z o.o. z głównym biurem w Warszawie. W punkcie handlowym w centralnej części województwa łódzkiego znajduje się cała gama lekkich i ciężkich przyczepek samochodowych jednoosiowych oraz dwuosiowych, o bardzo zróżnicowanej charakterystyce przystosowanej do codziennej pracy z ciężkimi i wielkogabarytowymi towarami. Blog i jednocześnie sklep PrzyczepyMarter.pl został opracowany na potrzeby klientów poszukujących dobrej i taniej przyczepki samochodowej. Serwis internetowy o przyczepkach, samochodach i przyczepach kempingowych zawiera szeroki zakres praktycznych informacji publikowanych w różnych wiadomościach online.
Przyczepy Samochodowe →
PrzyczepyMart
er
Konto @  Sport ⚾ Menu ☈