PRZYCZEPYMARTER//BLOG

Części do przyczep samochodowych Neptun. Hamulec najazdowy AL-KO

Marcin Jankowski  •  26/Luty/2018 (15:19), aktualizacja 3/Kwiecień/2018 (14:17)
Mimo tego, że przyczepy samochodowe Neptun to w większości uniwersalne pojazdy do transportu towarów, możemy je dodatkowo wzbogacić o szereg akcesoriów, które ułatwią przewożenie ładunków na przyczepie towarowej. Kupując nową przyczepę, standardowo otrzymujemy pojazd, który po zarejestrowaniu i ubezpieczeniu jest gotowy do pracy, ale zdarzają się sytuacje, kiedy chcemy dokupić do naszej przyczepki dodatkowe akcesoria - jak plandeki czy podpory, lub wymienić już zużyte elementy. Nic nie stoi na przeszkodzie, ponieważ konstrukcja przyczep Neptun sprawia, że wymiana lub zamontowanie dowolnej części nie powinna stanowić dla nikogo większego problemu, a w dodatku producent przygotował dla każdego modelu szereg produktów - od prostych blokad na zaczepy, przez wszelkiego rodzaju podpory i podjazdy, szyny transportowe itp.
PrzyczepyMarter.pl Części do przyczep samochodowych Neptun. Hamulec najazdowy AL-KO

Plandeki na przyczepy: Ochrona i zabezpieczanie przewożonych ładunków


Większość osób, które kupiło skrzyniową przyczepę samochodową, w pierwszej kolejności planuje dokupić do niej plandekę, mającą na celu ochronę przewożony towarów przed deszczem lub innymi niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi (opadami śniegu czy gradu). Tutaj wybór dodatkowych akcesoriów jest bardzo szeroki. Praktycznie do każdego modelu przyczepki dostępne są cztery rodzaje plandek, różniące się od siebie wysokością. Będzie to plandek płaska, plandeka o wysokości 40 cm, plandeka o wysokości 80 cm oraz plandeka wysoka na 120 cm. Pamiętaj o tym, że do tej wysokości należy także doliczyć jeszcze wysokość burt (od 30 do 45 cm). W dodatku każda plandeka występuje w dwóch gramaturach grubości czyli 520g/m2 i 650g/m2. Gramatura to nic innego jak ilość materiału wykorzystana do produkcji danej płachty. Im większa wartość tym plandeka wykonana została z grubszego tworzywa. Ze względu na niewielką różnicę w cenie, w sklepie PrzyczepyMarter, w przypadku towarów dostępnych na stanie, dostępne są plandeki grubsze. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie zamówić te zmniejszą gramaturą.

Razem z plandeką, kupujący musi także zamówić odpowiedni stelaż podplandekowy wykonany z rur ocynkowanych o odpowiedniej wysokości, przystosowanej do danej plandeki - 40 cm, 80 cm i 120 cm. Jedynie w przypadku plandeki płaskiej można pominąć stelaż ponieważ plandeka rozciągnięta będzie na burtach. Wybierając plandekę do danej przyczepki zwróć uwagę na konkretny model, aby dopasować odpowiednią szerokość plandeki do szerokości przyczepy. W galerii zdjęć na dole artykułu zostały opublikowane zdjęcia z wybranymi akcesoriami zamontowanymi na przyczepach Neptun.

Oprócz plandek, aby zwiększyć objętość skrzyni ładunkowej lub wręcz zastąpić plandekę, można domówić dwa rodzaje nadstawek. Mogą to być standardowe nadstawki burtowe pełne wykonane również z blachy ocynkowanej o wysokości 37 cm lub nadstawki siatkowe o wysokości 39.5 cm. Wysokość może się nieznacznie różnić, w zależności od konkretnego modelu przyczepy samochodowej. Wszystkie przyczepy, do których zostały przypisane konkretne akcesoria posiadają odpowiednio przygotowane otwory montażowe. Po założeniu nadstawek na istniejące burty boczne wystarczy je dokręcić śrubami dostępnym w zestawie.

Akcesoria Neptun: Podpory stabilizujące przyczepę samochodową z towarem i na pusto


Inną kategorią produktów, które stanowią pomocne akcesoria do prawie wszystkich przyczep samochodowych są elementy stabilujące pojazd w poziomie. W pierwszej kolejności są to zestawy koło podporowe plus obejma montażowa, przykręcana na dyszlu. Średnica rury koła podporowego oraz obejmy standardowo wynosi fi200. Jest to najczęściej spotykana średnica dla tych elementów stabilizujących. Wskazane części można dokupić oddzielnie, albo samą obejmę lub tylko koło podporowe w zależności od potrzeby.

Oprócz tego, wybrane modele przyczep Neptun posiadają także, w ich tylniej części ramy, przygotowane otwory do zamocowania obejm oraz pionowych podpór stabilizujących. Część przyczep posiada standardowo już zamontowane obejmy, a część wymaga dokupienia - podpór razem z obejmami. Podpora stabilizująca boczna ma wysokość 70 cm. Przykładowy montaż został zaprezentowany na jednym ze zdjęć w podpiętej galerii do tego artykułu.

Do innych elementów stabilizujących przyczepkę w danej pozycji - poziomej lub pionowej - można także zaliczyć kliny pod koła z ich uchwytami do mocowania. Bez przeszkód można je na stałe zamontować na przyczepie, a zostały one wykonane z mocnego plastiku.

Dedykowane akcesoria do przyczep specjalistycznych: motocyklowych, podłodziowych oraz platform


Oprócz wymienionych wcześniej produktów, istnieje cała seria przyczep samochodowych specjalistycznych jak do przewozu motocykli, łodzi lub platform do transportu np.: kosiarek lub innych maszyn. Przyczepy te posiadają własne akcesoria, które dedykowane są specjalnie do nich. W przypadku przyczep motocyklowych mowa tu na przykład o szynach transportowych z pałąkami do mocowania przwożonych motocykli czy podjazdów do wprowadzania motoru na przyczepkę. Jeśli chodzi o rynnę transportową, możemy ją zastosować także w standardowych przyczepach skrzyniowych o długości co najmniej 236 cm.

W przypadku platform czyli przyczep z gamy Multi, kupujący może domówić zestawy stabilizatorów ze śrubami lub wzmacniane podjazdy stosowane jednocześnie jako tylnia burta, wykonane z blachy ryflowanej o grubości 3 mm ocynkowanej ogniowo. Przyczepy platformowe służą głównie do przewożenia niewielkich maszyn dlatego standardowo ich burty są bardzo niskie i wynoszą jedyne 10 cm. Dla osób, które potrzebują zwiększyć tą wysokość, mogą domówić nadstawki siatkowe o wysokości 80 cm bądź burty (nadstawki) pełne stalowe o wysokości 20 cm. Elementem wspomagającym pracę z załadunkiem na przyczepy Multi będzie wciągarka o udźwigu 1100 kilogramów oraz podstawa wciągarki sprzedawana jako oddzielny element.

Jeśli chodzi o przyczepy podłodziowe, tu również występuje wciągarka jako akcesoria, jednak jest ona standardowo montowana w nowych przyczepach. Oprócz tego, jeśli zachodzi taka potrzeba dodatkowo każdy kupujący może domówić podpory boczne z rolkami lub rolki prowadzące montowane po środku przyczepki navy. Poglądowe zdjęcia akcesoriów widoczne będą w galeriach podpiętych do konkretnych modeli przyczep na stronie PrzyczepyMarter.pl

Części: Hamulec najazdowy w przyczepkach jednoosiowych i dwuosiowych Neptun


Jednym z wcześniej nie wspominanych elementów konstrukcyjnych przyczepki samochodowej zapewniający bezpieczeństwo przewożenia towarów, jest hamulec najazdowy zwany także urządzeniem najazdowym. Zgodnie z polskimi przepisami o rychu drogowym wszystkie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kilogramów czyli ciężkie, muszą obowiązkowo posiadać hamulec najazdowy. Natomiast dla przyczep towarowych poniżej tej wartości, nie ma obowiązku w nich montowania urządzenia najazdowego.

Co bardzo ważne dla potencjalnych kupców, przyczepki samochodowej Neptun, w wybranych modelach jednoosiowych i dwuosiowych z dopuszczalną masą całkowitą wynoszącą 750 kilogramów i mniej - posiadają hamulec najazdowy z hamowanymi osiami, standardowo zamontowany na dyszlu. Wszystkie hamulce najazdowe stosowane w przyczepkach Neptun są produkcji niemieckiej (AL-KO). Korzystanie z urządzeń najazdowych wydaje się bezobsługowe, jednak wcześniej warto przeczytać dokumentację otrzymaną wraz z przyczepką kupioną w sklepie lub w instrukcji online dostępnej w tym artykule poradniku. Dzięki temu będziesz miał gwarancję bezpiecznej pracy z pojazdem i nie narazisz się na dodatkowe usterki.

Urządzenie najazdowe (hamulec najazdowy AL-KO w przyczepkach Neptun) jest elemetem składowym układu hamowania i może być stosowane tylko do łączenia przyczepy z samochodem holowniczym, po całkowitym zamontowaniu i dokładnym sprawdzeniu urządzenia. Istnieje ryzyko wypadku wskutek awarii hamulca postojowego przy nieprawidłowym użyciu! Nie stosować ucha prowadnicy linki zabezpieczającej, części przekłądni hamulcowej lub pakietu sprężyn hamulca postojowego do mocowania ani holowania! Pod obciążeniem rozciągającym ucho wygina się, a pakiet sprężyn hamulca postojowego wyskakuje z uchwytu.

Dopuszczalna masa całkowita jest wytłoczona na każdym urządzeniu najazdowym. Masa całkowita przyczepy nie może przekraczać tej wartości. Dopuszczony zakres masy według danych na tabliczce znamionowej: V, czworobk (450 - 3500 KG), 130V (700 - 1350 KG), 150V (800 - 1500 KG) i 200V (1300 - 2000 KG).

Montaż na pojeździe musi spełniać wymagania odnoszące się do podpór o regulowanej wysokości (koło podporowe) przy obciązeniu podpory przekraczającym 50 kg, zgodnie z ECE R55-01. Należy również uwzględniać wszelkie inne wytyczne dotyczące montażu zawarte w tej instrukcji na blogu o przyczepach samochodowych. W razie nagłego wypadku dźwignia hamulca ręcznego nie powinna opaść w dół. Należy bezwzględnie zachować odpowiednie odstępy (chodzi o dolny prześwit pomiędzy podłożem, a elementem najazdowym; kilka centymetrów nad ziemią dzięki metalowej podpórce wygiętej w kształcie ucha;). Producent AL-KO zaleca wykonanie montażu wspornika w kształcie ucha od spodu dyszla na jego krańcu i kontroli luzu przy całkowicie zaciągniętej dźwigni hamulca ręcznego (hamulec awaryjny jest włączony).

Wskazówki bezpieczeństwa wykorzystania hamulca najazdowego w przyczepach samochodowych. Uwaga! Zawsze istnieje niebezpieczeństwo odczepienia się przyczepy towarowej od holującego samochodu. Należy zawsze wprowadzać linkę zabezpieczającą przez ucho prowadnicy tej linki. Również należy zawsze zakładać linkę zabezpieczającą w taki sposób, aby jazda na zakrętach nie sprawiała trudności. W dodatku linka zabezpieczająca nie może się owinąć wokół koła podporowego. Podczas zakładania linki zabezpieczającej przestrzegać przepisów krajowych, obowiązujących w Polsce oraz podczas wyjazdów zagranicznych.

Należy zwrócić baczną uwagę na prawidłowe osadzenie koła podporowego w obejmie przykręconej do dyszla lub wraz z hamulce najazdowym, w taki sposób aby nie szorowało podczas podróży po jezdni, co się często zdarza przy nie uwadze kierujących. Dla modeli urządzeń najazdowych oznaczonych typem 130V, 150V i 200V należy zawsze mocować koło podporowe w wycięciu pokrywy.

Jeżeli przyczepa samochodowa bądź przyczepa kempingowa jest odłączana od pojazdu holowniczego podczas planowanego parkowania, należy bezwzględnie: zaciągnąć hamulec postojowy i zabezpieczyć przyczepę dwoma dodatkowymi klinami podkładanymi pod koła. Podczas parkowania lub odstawiania zaprzęgu zaciągnąć hamulec postojowy. Do momemntu zadziałania siły hamującej przyczepa może stoczyć się 25 - 30 cm! Podczas odstawiania przyczepy samochodowej zwróć uwagę na dostateczny odstęp od innych elementów stałych. Również podczas uruchamiania hamulca ręcznego należy zwrócić uwagę na jego prawidłowe działanie.

Uwaga! Sygnałami nieprawidłowego działania mogą być: widoczny spadek mocy, szarpiące poruszanie się dźwigni hamulca ręcznego, zbyt ciężka praca hamulca ręcznego lub poluzowane elementy. W przypadku dźwigni hamulca ręcznego ze wspomaganiem sprężyną gazową są to dodatkowo: widoczna korozja lub uszkodzenie tłoczyska sprężyny gazowej lub widoczny wyciek oleju wspomnianej sprężyny gazowej.

Obsługa hamulca najazdowego w przyczepa samochodowych oraz przyczepach kempingowych różnych producentów z zamontowanymi urządzeniami hamującymi AL-KO. Pierwszą serią czynności jest sprzęganie zaczepu kulowego przyczepy z pojazdem holującycm. Należy więc ustawić zaczep kulowy nad sprzęgiem (hakiem holującym). Otworzyć zaczep kulowy i przytrzymać go. Obracać korbę koła podporowego w kierunku ruchu wskazówek zegara aż zaczep kulowy się zablokuje. Dalej obracać korbę koła podporowego aż wirnik zostanie całkowicie wkręcony. Wspornik musi być na stałe zamontowany w wycięciu rury zewnętrznej. Następnie należy otworzyć obejmy zaciskowe i pociągnąć koło podporowe maksymalnie w górę. Potym należy spowrotem dociągnąć obejmy zaciskowe. Połączyć kabel elektryczny z pojazdem holującym. Przeprowadzić linkę zabezpieczającą przez ucho prowadnicy tej linki. Zapiąć karabinczyk w przewidzianym do tego celu uchu usytuowanym na pojeździe holowniczym i zatrzasnąć na linie. Ostatecznie należy zwolnić dzwignię hamulca ręcznego i wyjąć kliny spod kół przyczepy samochodowej.

Przepisy obowiązujące w Holandii zakładają, że należy owinąć linkę zabezpieczającą wokół haka holowniczego i zapiąć w przewidzianych do tego celu uchu. W kroku drugin należy zapiąć karabinczyk na linie.

Przeglądy i konserwacja hamulca najazdowego AL-KO. Przed przystąpieniem do wszelkich prac konserwacyjnych i pielęgnacyjnych należy zawsze zabezpieczać przyczepę samochodową lub kempingową, podkładając kliny pod jej koła. Urządzenie najazdowe jest częścią składową układu hamulcowego. Niezależnie od częstości konserwacji urządzenia najazdowego należy zlecić kontrolę układu przez warsztat specjalistyczny po przejechaniu 1500 kilometrów lub po 6 miesiącach użytkowania. Prace związane z naprawą mogą być wykonane tylko w punktach serwisowych AL-KO lub autoryzowanych zakładach naprawczych. Części zamienne są elementami zabezpieczającymi! Do montażu części zamiennych w produktach AL-KO zalecane jest stosowanie oryginalnych lub części wyraźnie dopuszczonych przez producenta do montażu. W celu jednoznacznej identyfikacji części zamiennej stacje serwisowe wymagają numeru identyfikacyjnego części zamiennej (ETI).

Podczas prac związanych z konserwacją, pielęgnacją i przeglądami należy sprawdzić wszystkie elementy układu pod kątem bezpieczeństwa eksploatacji i prawidłowego stanu. Kontrola układu hamulcowego nie zastępuje wykonania zalecanych czynności konserwacyjnych urządzenia najazdowego. Producent nie ponosi odpowiedzialności za szkody osobowe i materialne powstałe wskutek nieprzestrzegania wskazówek dotyczących bezpieczeństwa i niewykonania podanych prac konserwacyjnych.

Elementy ślizgowe i przegubowe urządzenia najazdowego smarować lub oliwić co 10 000 - 12 000 kilometrów lub 12 miesięcy. Rodzaj środka smarnego: Smar uniwersalny wg DIN 51825.

Powstawanie białej rdzy na częściach pojazdu cynkowanego ogniowo nie wpływa negatywnie na bezpieczeństwo i można je zredukować poprzez następujące działania. Podczas odstawiania lub przechowywania elementów cynkowanych ogniowo zadbać o dobrą cyrkulację powietrza. Po przejazdach w zimie powierzchnie cynkowane ogniowo oczyścić czystą wodą (np. strumieniem pary).

Jeśli nie wiesz jakie akcesoria będą pasowały do Twojej przyczepy samochodowej Neptun wyszukaj na moim blogu odpowiedni model przyczepy w katalogu. Do każdej z nich przygotowywane są opisy oraz krótkie charakterystyki techniczne. Oprócz tego w miarę upływu czasu publikowane są także galerie zdjęć oraz dodana została unikalna lista akcesoriów pasujących do konkretnego modelu. Wybrane akcesoria posiadają także własny opis charakteryzujący dany produkt. Zamawiając konkretny produkt wskaż jego kod wewnętrzny, na który składają się przeważnie dwie litery oraz trzy cyfry.

Na blogu PrzyczepyMarter zostały wcześniej opublikowane inne artykuły poradniki, w których znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cię pytania. Jeśli nadal nie znasz odpowiedzi na nurtujący Cię problem, zadzwoń lub napisz wiadomość e-mail. Oprócz tego na każdej podstronie z artykułem oraz z opisem przyczepy został załączony widget Facebookowego komunikatora, umożliwiający bezpośrednią rozmowę bezpośrednio przez Messengera. Zachęcam Cię także do obserwowania profili PrzyczepyMarter na Facebook oraz Twitter gdzie publikowane są wszystkie nowości ze strony.
PrzyczepyMarter.pl Części do przyczep samochodowych Neptun. Hamulec najazdowy AL-KO
TAGI
przyczepy akcesoria sklep podpory plandeki podjazdy szyny kołazapasowe kołapodporowe stelaże poradnik news łódzkie łask polska neptun hamulec hamulecnajazdowy alko niemcy polska poradnik dokumentacja instrukcja
OPINIE
Napisz Opinię:*
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
POPULARNE
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową w Wydziale Komunikacji?
›  Prawo jazdy B, B96, B+E: Holowanie przyczepy samochodowej 2018
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem do samochodu osobowego
›  Przyczepki Samochodowe: Instrukcja użytkowania i konserwacji
›  Przyczepa z hamulcem najazdowym przepisy i oferta sklepu dla Ciebie!
›  Przyczepy dwuosiowe (tandem) do DMC 750 KG marki Neptun w sprzedaży
›  Ubezpieczenia OC/AC przyczep i samochodów. Porównywarka na PrzyczepyMarter!
›  Łask - Pabianice: Wypożyczalnia przyczep i lawety samochodowej
›  Części do przyczep samochodowych Neptun. Hamulec najazdowy AL-KO
›  Samochody osobowe, Zloty motocyklowe, Targi motoryzacyjne na blogu
›  Sklep Przyczepy: Wyprzedaż rocznika 2017 oraz nowa dostawa
›  Przyczepa Kempingowa: O czym pamiętać przed wyjazdem?
›  Zadbaj o swój ogród na wiosnę! Wypożyczalnia narzędzi na Przygoniu.
›  Jaki układ wnętrza w przyczepach kempingowych jest najlepszy?
›  Zapłać kartą w sklepie PrzyczepyMarter. Płać zbliżeniowo!
OPINIE
›  Ubezpieczenia OC/AC przyczep i samochodów. Porównywarka na PrzyczepyMarter! przez anonimowy
O serwisie Polityka prywatności Regulamin serwisu YouTube Facebook Twitter Łask
Polski English
© 2018 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
PrzyczepyMar
ter