PRZYCZEPYMARTER//BLOG

81. Rocznica wybuchu II wojny światowej we wrześniu 2020

Marcin Jankowski  •  14/Październik/2019 (12:05)
1 września 2020 roku zorganizowane zostaną 81. obchody wybuchu II wojny światowej w Polsce po napaści wojsk niemieckich na nasz kraj we wrześniu 1939 roku. W wielu miejscach Polski odbywają się wydarzenia upamiętniające to tragiczne wydarzenie w historii Polski. Po dzień dzisiejszy symbolem tamtych dni była obrona Westerplatte, niewielkiej strażnicy wojskowej i składu broni na wybrzeżu. Po 123 latach zaborów, w listopadzie 1918 roku Polska odzyskała niepodległość. Okres pomiędzy zakończeniem pierwszej wojny światowej a rokiem 1939 był czasem, w którym budowano naszą państwowość. Z perspektywy czasu widać, że nadzieje na upragniony pokój w Europie na długie lata okazały się złudne. 1 września 1939 roku wojska hitlerowskich Niemiec rozpoczęły działania wojenne przeciw Polsce na lądzie, morzu i w powietrzu, co zapoczątkowało II wojnę światową.
PrzyczepyMarter.pl 81. Rocznica wybuchu II wojny światowej we wrześniu 2020

Inscenizacja walk obronnych na rzece Warty i Widawki Strońsko - Beleń 2020


Mimo wypowiedzenia wojny Niemcom przez Wielką Brytanię i Francję żołnierz Polski musiał osamotniony prowadzić walką do zakończenia wojny. 4 września 1939 roku Armia "Łódź" znalazła się na głównej pozycji oporu biegnącej wzdłuż Warty. Mimo próby utrzymania linii obrony, przeważające siły niemieckie atakujące w tym kierunku, zmusiły polskie oddziały do odwrotu. Ostatecznie na koniec dnia, 5 września Naczelny Wódz wydał rozkaz nakazujący odwrót Armii "Łódź" nad Wisłę i San.

Jak nigdy, w 2019 roku, nie odbyła się inscenizacja historyczna "Bitwy nad Wartą z września 1939 roku" w Strońsku-Beleń-Zagórzyce. Wydarzenie było żywą lekcją historii, która co roku cieszyła się dużym zainteresowaniem odwiedzających. Podczas inscenizacji udział brało kilkuset rekonstruktorów z czego ponad 100 osób grało rolę żołnierzy. We wrześniu 2019 roku jednak inscenizacja w Beleniu się nie odbyła co było podyktowane kwestiami bezpieczeństwa oraz finansowymi. Z wypowiedzi lokalnych samorządowców ze Zduńskiej Woli wynika, że zawieszenie organizacji tego wydarzenia było chwilowe. Tzn. można się spodziewać kolejnych edycji w przyszłych latach. Jak będzie w 2020 roku?! Tego jeszcze nie wiadomo... "Osią naszego widowiska są wydarzenia związane z bitwą, jaka miała miejsce w rejonie Strońska-Belenia. Dla zwiększenia atrakcyjności inscenizacji, scenariusz, jaki zrealizujemy, poszeżony jest o 3 epizody - wyprzedzający wydarzenia oraz mający miejsce kilka kilometrów dalej." - tak przedstawiali inscenizację w Beleniu organizatorzy w 2016 roku...

II wojna światowa rozpoczęła się w Polsce - 81. Rocznica wybuchu II wojny światowej


77 lat dzieli nas od pamiętnych dni wrześniowej katastrofy, agresji hitlerowskich Niemiec na Polskę. Po dzień dzisiejszy wspominamy bohaterstwo żołnierzy i opór całego narodu. Klęska w kampanii wrześniowej nie tylko pozbawiła nasz naród możliwości samostanowienia o własnych losach ale także zapoczątkowała najkrwawszy konflikt w dziejach ludzkości.

Do dzisiaj symbolem wybuchu wojny jest atak niemieckiego pancernika "Schleswig Holstein" na Wojskową Składnicę Tranzytową na Westerplatte. Godzina 445 na stałe zapisała się w tragicznej historii Polski, kiedy to wystrzelono pierwszą salwę ogniową z pancernika na placówkę. Dla wszystkich żołnierzy w całym kraju, siedmiodniowa epopeja obrony Westerplatte była symbole, kiedy przy przeważających siłach wroga można stawić zacięty opór. 7 września 1939 roku o godzinie 1015 komendant Westerplatte mjr Henryk Sucharski zarządził przerwanie walk i wywieszenie białej flagi. Żołnierze stacjonujący na WST wykazali się bohaterstwem i niezłomnością ducha za co zdobyli uznanie samych Niemców.

Do ostatnich dni przed wybuchem wojny w 1939 roku wierzono w rozwiązanie sprawy drogą dyplomatyczną. Jednak klęska wojenna była dla społeczeństwa dużym wstrząsem. Dla narodu polskiego oraz całej Europy wojna ta okazał się jeszcze straszniejsza od poprzednich. Niemcy od samego początku nie respektowały żadnych norm prawa. Już w trakcie walk dochodziło do egzekucji ludności cywilnych przeprowadzanych przez jednostki Wehrmachtu oraz SS. Odnosi się do tego specjalna dyrektywa wydana przez samego Adolfa Hitlera: "zabijać bez współczucia i litości mężczyzn, kobiety i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy".

Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku w wojnie obronnej! Armia Łódź we wrześniu 1939 roku w obronie Polski przed atakiem wojsk niemieckich


Od samego rana 1 września 1939 roku na granicy polsko-niemieckiej oraz polsko-słowackiej słychać było kanonadę broni. Wojska niemieckie bez wcześniejszego wypowiedzenia wojny zaatakowały Polskę. Przyjęło się w literaturze, że wojna obronna Polski we wrześniu i październiku 1939 roku lub zamiennie nazywana także kampanią wrześniową przeciwko przeważającym siłom hitlerowskiej III Rzeszy, rozpoczęła się ostrzałem z niemieckiego pancernika "Schleswig-Holstein" na Westerplatte, a zakończyła złożeniem broni przez Samodzielną Grupę Operacyjną "Polesie" 6 października 1939 roku. W tym dniu, jednocześnie wojska niemieckie rozpoczęły swoje działania przeciw Polsce na lądzie, morzu i w powietrzu od wczesnych godzin porannych. W artykule - Szlak bojowy Armii Łódź we wrześniu 1939 roku - chciałbym się skupić na chronologicznym przedstawieniu najważniejszych wydarzeń z frontu, w których udział brały jednostki Armii Łódź, by w kolejnych publikacjach uszczegółowić działania bojowe polskich żołnierzy, a w znacznym stopniu skupić się na regionie Sieradz - Zduńska Wola - Łask oraz ważniejszych bojach Armii Łódź.

Po 123 latach zaborów, w listopadzie 1918 roku Polska odzyskała niepodległość i ponownie pojawiła się na mapach. Okres pomiędzy zakończeniem pierwszej wojny światowej a 1939 rokiem był czasem, w którym budowano naszą państwowość. Z perspektywy czasu widać, że nadzieje na upragniony pokój w Europie na długie lata okazały się złudne. 1 września 1939 roku wojska hitlerowskich Niemiec rozpoczęły działania wojenne przeciw Polsce na lądzie, morzu i w powietrzu, co zapoczątkowało II wojnę światową. Zgodnie z niemieckim planem Fall Weis do ataku na Polskę ruszyły niemieckie oddziały z aż czterech stron - z rejonu Prus Wschodnich atak skierowany był na Działdowo i Mławę. Z północnego-zachodu na Chojnice i Czersk, aby odciąć oddziały na Pomorzu. Najbardziej zmasowany atak ruszył w pasie obronnym Armii Łódź z Kluczborka w kierunku na Wieluń - Łódź oraz Kłobuck - Częstochowę czyli w najkrótszej linii na stolicę Polski. Czwarty kierunek ataku wojsk niemieckich mieścił się na południu Polski w pasie od Pszczyny aż do Nowego Targu.

Głównym zadaniem postawionym przed zgrupowaniem wojsk Armii Łódź była obrona głównego kierunku ataku Wehrmachtu i Luftwaffe na Warszawę, w którego skład w dużej większości wchodziły niemieckie zgrupowania wojsk pancernych i zmotoryzowanych. Praktycznie po pierwszych dniach walk okazało się, że siły którymi dysponowała Armia Łódź dowodzona początkowo przez generała Juliusza Rómmla, były nie wystarczające do obrony tak szerokiego pasa działań praktycznie od Ostrzeszowa -Sieradza aż po Kłobuck - Częstochowę.

Do ostatnich dni przed wybuchem wojny w 1939 roku wierzono w rozwiązanie sprawy drogą dyplomatyczną. Jednak klęska wojenna była dla społeczeństwa dużym wstrząsem. Dla narodu polskiego oraz całej Europy wojna ta okazał się jeszcze straszniejsza od poprzednich. Niemcy od samego początku nie respektowały żadnych norm prawa. Już w trakcie walk dochodziło do egzekucji ludności cywilnych przeprowadzanych przez jednostki Wehrmachtu oraz SS. Odnosi się do tego specjalna dyrektywa wydana przez samego Adolfa Hitlera: "zabijać bez współczucia i litości mężczyzn, kobiety i dzieci polskiego pochodzenia i polskiej mowy".

Ze względu na to, że Łask znalazł się na linii ataków niemieckiego lotnictwa Luftwaffe już od pierwszych dni wojny ludność cywilna była narażona na ataki. Na szczęście w samym Łasku nigdy nie doszło do bezpośrednich walk pomiędzy polskimi, a niemieckimi żołnierzami ponieważ stanowił on raczej miasto tranzytowe dla przemieszczających się jednostek. W zasadzie Łask został zajęty przez nieprzyjaciela w nocy z 6 na 7 września 1939 roku, a najpóźniej rano.

Dla żołnierzy Armii Łódź szlak bojowy rozpoczął się już pierwszego dnia kampanii wrześniowej, w którym główne działania opierały się na wysuniętej linii obronnej wzdłuż granicy, na którą zostali skierowani decyzją Dowódcy Armii. Wiele jednostek, miast i strategicznych obiektów na obszarze regionu łódzkiego było w tym czasie od samego rana bombardowane przez lotnictwo Luftwaffe. Duże grupy cywilów ratowało się ucieczką z dobytkiem w głąb kraju. Jednocześnie do natarcia na polskie linie ruszyły oddziały rozpoznawcze niemieckiej 4 dywizji pancernej oraz innych dużych zgrupowań. Pod Mokrą rozegrała się wielogodzinna bitwa, gdzie do historii zapisały się działania polskich ułanów, którzy wykorzystując siłę działek przeciwpancernych zniszczyli niemieckie czołgi.

W drugim dniu wojny - 2 września 1939 roku - poszczególne jednostki Armii Łódź uparcie stawiały opór nacierającym na ich pozycje obronne dywizjom Wehrmachtu. Dopiero wieczorem tego dnia, rozkazem Naczelnego Dowództwa, żołnierze wycofywali się na kolejne linie obrony w głąb kraju.

3 wrzesień 1939 roku w kronice działań bojowych zapisał się jako dzień, w którym polski żołnierz musiał się zmagać z wielkim zmęczeniem dwudniowymi walkami i odpieraniem kolejnych ataków przeważających sił niemieckich. Na odcinku Borowa Góra - Rozprza dotarły świeże jednostki, które miały wesprzeć dotychczasowe oddziały polskie i powstrzymać niemieckie dywizje. Mimo woli walki polskiego żołnierza w pierwszych dniach września 1939 roku, sytuacja w trzecim dniu nie przedstawiała się najlepiej dla strony polskiej. Można stwierdzić, że bitwa graniczna została przegrana, a większość oddziałów wycofywało się w głąb kraju pod ostrzałem niemieckiego lotnictwa i dywersantów z niemieckiej V kolumny. Doszło do przerwania frontu w kilku miejscach, co otworzyło drogę niemieckiej armii na Warszawę m. in. w rejonie Radomska, Piotrkowa i Tomaszowa. W celu ochrony tego odcinka do działań skierowano część odwodowej Armii Prusy. W tym czasie na północy - Armia Łódź została zepchnięta na główną linię obrony w okolicach Sieradza, gdzie możliwe było przerwanie frontu i odcięcie oddziałów od kontaktu z Armią Poznań.

4 września 1939 roku nadal trwały zacięte walki na wszystkich odcinkach frontu. Na głównej linii oporu wzdłuż rzeki Warta, oddziały Armii Łódź stawiały nadal opór zmasowanemu atakowi wojsk niemieckich. W niektórych miejscach co prawda udało się Niemcom zająć przyczółki na wschodnim brzegu rzeki. Ciężkie walki toczyły się również pod Borową Górą w rejonie Bełchatowa i Piotrkowa Trybunalskiego. Na polskie pozycje atakowały oddziały 1 i 4 dywizji pancernej oraz 31 dywizji piechoty przy wsparciu lotnictwa oraz artylerii, które swoją siłą dziesiątkowały Polaków. Niemieckie siły były dziesięciokrotnie większe oraz posiadały miażdżącą przewagę w pojazdach pancernych.

5 września 1939 roku niemieckie dywizje pancerne atakują w pasie działań Armii Łódź, najkrótszą drogą do Warszawy. Zbliżyły się one do Piotrkowa mimo wcześniejszych strat powstałych w wyniu bombardowań polskiego lotnictwa. W tym rejonie działała głównie odwodowa Armia Prusy nękana od samego rana z kolei przez niemiecką Luftwaffe. Przez cały dzień trwały walki o Piotrków, w których duże straty poniosły polskie oddziały zdziesiątkowane ostrzałem artyleryjskim i nalotami. Późnym wieczorem po całodziennych walkach do płonącego Piotrkowa weszły pierwsze oddziały niemieckie. Zacięte walki trwały także w rejonie Bełchatowa, Księżego Młyna i Borowej Góry gdzie nacierała niemiecka wojska pancerne. Uznać można, że walki o Borową Górę należały do jednych z najcięższych w kampanii wrześniowej 1939 roku. Rejon ten kilkukrotnie przechodził z rąk do rąk, a to za sprawą kolejnych posiłków niemieckich i dużymi stratami poniesionymi przez polskie jednostki. Na posterunkach do samego końca pozostali polscy żołnierze. Dopiero decyzja przełożonych zmusiła polskich obrońców do opuszczenia stanowisk, a nie przegrana w boju. Tego dnia również na północnym skrzydle Armii Łódź nie udało się powstrzymać wroga. Walki w rejonie Sieradza zakończyły się porażką, a polska 10 dywizja piechoty została odrzucona ze swych pozycji i zmuszona do wycofania. Ostatecznie porażka na północy i południu wymusiła podjęcie decyzji przez Dowódcę Armii Łódź o opuszczenia głównej linii obrony na Warcie.

6 września 1939 roku sytuacja na froncie dla polskich wojsk stała się krytyczna. Większość oddziałów wycofywała się na wschód za Wisłę i San w kierunku na Warszawę, a za nimi podążały niemieckie wojska, które chciały im odciąć drogę zajmując możliwe miejsca przepraw. Jednocześnie Armia Łódź zmierzała w tym kierunku po wcześniejszej decyzji Naczelnego Dowództwa. W tej nierównej walce lepszymi okazały się szybkie oddziały niemieckie posiadające dywizje pancerne i zmotoryzowane. Dużym utrudnieniem dla wycofujących się oddziałów były tłumy cywilów blokujących przemarsz drogami oraz naloty niemieckiego lotnictwa wprowadzające zamęt. Oprócz niemieckiej dywizji pancernej, podążała za nimi również niemiecka 8 armia wykorzystując lukę pod Sieradzem. Podobna sytuacja miała miejsce 7 września, kiedy to żołnierze Armii Łódź wycofywali się przy dużym zmęczeniu ciągłymi walkami przez ostatnie siedem dni.

8 września pierwsze oddziały niemieckie docierają na przedpole Warszawy. Wczesnym rankiem do stolicy zdążył przybyć dowódca Armii Łódź - generał Juliusz Rómmel, który objął dowództwo na nowo utworzoną Armią Warszawa składającą się z różnych pododdziałów Armii Modlin i właśnie Armii Łódź, której celem było zorganizowanie obrony Warszawy tak długo jak się da. Tego dnia, do Łodzi wkroczyły niemieckie oddziały i zajęły miasto, po nieudanym kontrataku polskich jednostek. Łódź została zajęta przez pułk zmotoryzowany SS Leibstandarte SS Adolf Hitler i pododdziały 4 Dywizji Pancernej od strony Pabianic oraz Aleksandrowa. Hitlerowscy żołnierze podczas przemarszu byli dekorowani przez lokalną ludność niemiecką, a kulminacyjnym punktem było powitanie na Placu Wolności.

Nad resztą oddziałów Armii Łódź, które zostały rozrzucone w dość chaotycznym odwrocie, dowództwo objął generał Wiktor Thommee. Jego celem było skoncentrowanie dywizji nad rzeką Mrogą w rejonie Głowna. Na jego pozycje silny atak przeprowadziły niemieckie oddziały pancerne i zmotoryzowane, które po całodziennych walkach zmusiły zgrupowanie do odwrotu za rzekę Mrogę. Pod koniec dnia zilustrowała się tragiczna sytuacja na froncie. Naczelny Dowódca podjął kolejną decyzję oparcia obrony na linii rzek Bug - Wisła - San i tam skoncentrowania wszystkich możliwych jednostek zdolnych do dalszej walki.

9 września 1939 roku w walkach doszczętnie została rozbita Armia Prusy, a resztkom żołnierzy udało się przebić za Wisłę. W tym czasie grupa wojsk z Armii Łódź pod dowództwem generała Wiktora Thommee próbowała się przebić w rejonie Skierniewic w dalszym kierunku Wisły. Do głównych zadań tego zgrupowania była obrona rejonu Buga-Narwi w okolicach Warszawy i Modlina.

W trakcie odwrotu, 11 września wycofujące się oddziały Armii Łódź, walczyły o przełamanie oporu niemieckiego w okolicach Ozorkowa, Strykowa i Głowna próbując przebić się do Warszawy. Jednak już 12 września 1939 roku marsz dywizji Armii Łódź został powstrzymany niedaleko stolicy. Silna obrona niemiecka pod Brwinowem zmusiła generała Wiktora Thommee do zmiany swojej decyzji i skierowania wszystkich podległych mu oddziałów w kierunku na Modlin. W wyniku takiego obrotu sprawy, kolejnego dnia generał Thommee otrzymał rozkaz objęcia dowództwa nad twierdzą Modlin i wszystkimi zgrupowanymi tam stacjonującymi m. in. oddziałami Armii Łódź.

Od 13/14 września 1939 roku obronę Twierdzy Modlin organizował obecny generał Wiktor Thommee - dowódca Armii Łódź, której załoga składała się z 2 dywizji piechoty, 28 dywizji piechoty, 30 dywizji piechoty oraz 8 dywizji piechoty z dawnej Armii Modlin oraz kilku pododdziałów znajdujących się wcześniej w Twierdzy. Trzeba jednak zaznaczyć, że liczebnie dywizje wchodzące w skład Armii Łódź prezentowały bardzo znikomą siłę, które zostały zdziesiątkowane w trakcie wycofywania się w głąb kraju podczas pierwszych dwóch tygodni wojny. Dużym atutem obrońców była za to artyleria różnych kalibrów. Przez dalsze dwa tygodnie trwało oblężenie twierdzy przez przeważające siły niemieckie. Ostatecznie jej dowódca 29 września 1939 roku podjął decyzję o kapitulacji, gdy wobec poddania Warszawy jej dalsza obrona była bezcelowa.

Tak zakończył się szlak bojowy Armii Łódź, gdzie poszczególne pododdziały przemaszerowały m. in. przez Łask, i przegrana w wojnie obronnej Polski na przełomie września i października 1939 roku. Po dzień dzisiejszy wspominamy bohaterstwo żołnierzy września i opór całego narodu przed agresorem. Klęska w kampanii wrześniowej nie tylko pozbawiła nasz naród możliwości samostanowienia o własnych losach, ale także zapoczątkowała najkrwawszy konflikt w dziejach ludzkości. Do dzisiaj symbolem wybuchu wojny jest atak niemieckiego pancernika "Schleswig Holstein" na Wojskową Składnicę Tranzytową na Westerplatte. Godzina 445 na stałe zapisała się w tragicznej historii Polski, kiedy to wystrzelono pierwszą salwę ogniową z pancernika na placówkę. Dla wszystkich żołnierzy w całym kraju, siedmiodniowa epopeja obrony Westerplatte była symbole, kiedy przy przeważających siłach wroga można stawić zacięty opór. 7 września 1939 roku o godzinie 1015 komendant Westerplatte mjr Henryk Sucharski zarządził przerwanie walk i wywieszenie białej flagi. Żołnierze stacjonujący na WST wykazali się bohaterstwem i niezłomnością ducha za co zdobyli uznanie samych Niemców.

Armia Łódź: Organizacja armii i obsada personalna sztabu Armii Łódź


W skład Armii Łódź weszły następujące oddziały, które brały udział w walkach we wrześniu 1939 roku po agresji niemieckiej na Polskę.

- Kwatera Główna Armii Łódź
- Grupa Operacyjna Piotrków
- 2 Dywizja Piechoty Legionów (od 2 września)
- 10 Dywizja Piechoty
- 22 Dywizja Piechoty Górskiej (do 28 sierpnia 1939)
- 28 Dywizja Piechoty
- Kresowa Brygada Kawalerii (od 2 września)
- Sieradzka Brygada Obrony Narodowej
- pluton łącznikowy nr 10
- 32 Eskadra Rozpoznawcza
- III/6 Dywizjon Myśliwski
- 63 Eskadra Obserwacyjna
- 66 Eskadra Obserwacyjna

Łącznie w skład Armii Łódź wchodziły:

- 34 bataliony piechoty
- 29 szwadronów kawalerii
- ok. 170 dział
- 10 dział przeciwlotniczych
- 50 czołgów
- 2 pociągi pancerne
- 55 samolotów, w tym 22 myśliwskie, 10 rozpoznawczych, 14 obserwacyjnych i 9 łącznikowych

Obsada personalna Kwatery Głównej Armii Łódź:

- dowódca armii – gen. dyw. Juliusz Rómmel
- sztabowy oficer do zleceń dowódcy armii – płk dypl. kaw. Zdzisław Chrząstowski († 6 IX 1939)
- adiutant – mjr Tadeusz Strużyński
- dowódca artylerii – płk art. Leonard Lubański
- dowódca lotnictwa i OPL – płk Wacław Iwaszkiewicz
- dowódca etapów – płk dypl. Marian Bolesławicz
- dowódca broni pancernych – płk dypl. Stanisław Rola-Arciszewski
- szef sztabu – płk dypl. Aleksander Pragłowski
- szef Oddziału I – ppłk dypl. Tadeusz Daniec
- szef Oddziału II – ppłk dypl. Karol Piasecki
- szef Oddziału III – ppłk dypl. Stanisław Rutkowski
- szef Oddziału IV – ppłk dypl. Jan Bracławski-Herman
- dowódca łączności – ppłk Władysław Malinowski
- kwatermistrz – ppłk dypl. Marian Kułakowski

Bibliografia:

1. Zygmunt Bielecki, Ryszard Dębowski, 36 dni 1.IX - 6.X 1939 roku, Wydawnictwo Ministerstwa Obrony Narodowej, Warszawa 1971.
2. Józef Śmiałkowski, Łask dzieje miasta, Urząd Miejski w Łasku, Łask 1998.
3. Krzysztof Komorowski, Boje polskie 1939 - 1945, Bellona, Warszawa 2009.
4. Armia Łódź, Wikipedia.org, dostęp 27.12.2018
Blog prowadzony o motoryzacji, transporcie oraz sklep z przyczepami samochodywymi dla klientów z Sieradza, Zduńskiej Woli, Łasku, Pabianic i Łodzi online. W najbliższym czasie uruchomiony zostanie także sklep z częściami samochodowymi pod tą samą marką PrzyczepyMarter!
TAGI
#Ubezpieczenia wojnaświatowa łask zduńskawola strońsko beleń kolumna niemcy polska hitler kampaniawrześniowa 1939 wojnaobronna historia łask miasto polska1918 ii wojna światowa w polsce ii wojna światowa w pigułce ii wojna światowa informacje dla dzieci ii wojna światowa kombatanci 2 wojna światowa najważniejsze informacje 2 wojna światowa przyczyny 2 wojna światowa youtube iii wojna światowa 3 wojna światowa polska nie będzie 3 wojny światowej 3 wojna swiatowa jak sie zacznie przepowiednie 3 wojny światowej biblia iii wojna światowa nadchodzi 3 wojna światowa kiedy czy będzie 3 wojna światowa w polsce 2019 3 wojna światowa 2018 2 wojna światowa 2 wojna światowa najważniejsze informacje 2 wojna światowa w polsce 3 wojna światowa iii wojna światowa 2019 ii wojna światowa w pigułce 2 wojna światowa referat opowieści z drugiej wojny światowej
OPINIE
Napisz Opinię: 81. Rocznica wybuchu II wojny światowej we wrześniu 2020
Opinię dodajesz jako anonimowy użytkownik! Możesz Założyć Konto oraz Zalogować się
Administratorem powierzonych danych osobowych jest Marter Marcin Jankowski z siedzibą w Łask, ul. Kasztanowa 6. Państwa dane osobowe przetwarzane są w celu wykonania wybranej poprzez akceptację regulaminu Usługi. W serwisie informacyjnym PrzyczepyMarter.pl wszystkie dane podajesz dobrowolnie. Ich nie podanie będzie wiązało się jednak z odmową wykonania Usługi. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych znajdziesz w Polityce Prywatności.
POPULARNE
›  Jak zarejestrować przyczepę samochodową i tanio ubezpieczyć?
›  Stacja Benzynowa: Gdzie Kupić ViaToll dla Przyczep Samochodowych
›  Przyczepa lekka na resorach z amortyzatorem czy osi skrętnej?
›  Czy można ciągnąć przyczepę dwuosiową na kat. B prawa jazdy?
›  Black Friday 2019: Co to jest i kiedy wypada? Lista sklepów!
›  Ochrona danych kluczowa z punktu widzenia rozwoju kolejnych technologii
›  Piknik Lotniczy w Łasku 2019: Dzień Otwarty i Święto 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego
›  Program Święto Niepodległości Polski: Sieradz - Pabianice - Łódź 2019
›  Przyczepy do samochodów osobowych: gdzie kupić i jak konserwować?
›  Jarmark Bożonarodzeniowy w Łodzi 2019 - Jarmark Piotrkowska
›   Holowanie przyczepki samochodowej 2019: Prawo jazdy B, B96, B+E
›  Czym odtworzyć plik filmowy DAV? Jak przerobić plik na AVI?
›  Przyczepki samochodowe skrzyniowe lekkie Neptun N7-263 rt
›  VI Krajowe Święto Truskawki Buczek 2020: kto wystąpi, program!
›  Przyczepa platforma niskopodwoziowa pod ule quady mini samochody
›  Przyczepy podłodziowe Neptun do transportu łodzi i skuterów wodnych
›  Urodziny Łodzi 2020: Program koncerty i rozrywka dla mieszkańców
›  Pasy transportowe rodzaje, gdzie kupić? Sprawdź teraz ofertę
›  Jarmark Łaski 2019 Program Dni Łasku i Kto Wystąpi na Scenie?
›  Tema: Przyczepy Samochodowe ze Świdnika i Wasze Opinie o Modelach
›  Pasy transportowe: Sposoby mocowania i zabezpieczenia ładunków w transporcie
›  Łask wiadomości lokalne i kryminalne online kronika wydarzenia
›  Pociąg do Kolumny 2020: wrześniowe koncerty i promocja biznesu
›  Tunel średnicowy Łódź: Budowa i przebieg pod centrum miasta
›  81. Rocznica wybuchu II wojny światowej we wrześniu 2020
›  Jak kupić tanio przyczepę kempingową? Podróżowanie przyczepą
›  Hamulec najazdowy AL-KO w nowych przyczepach samochodowych Neptun
›  Pomyśl o logistyce i sprawnym transporcie prowadząc e-handel
›  Ubezpieczenia OC/AutoCasco/NNW przez internet! Kto może skorzystać?
›  Święto Truskawki Buczek 2019: kto wystąpi, program, atrakcje!
›  Przyczepy Niewiadów: Kultowa przyczepa kempingowa z Polski
›  Wymiana rekomendacji pomaga rozwijać biznes i pozyskiwać nowe kontrakty
›  Już wkrótce nowotworom będzie można zapobiegać
›  W Toruniu trwają prace nad miniaturowym, optycznym zegarem atomowym
›  Wojska Obrony Terytorialnej: jak się dostać, wymagania, wyposażenie...
›  Jak kupować w Black Friday 2019 by nie stracić oszczędności?
›  Program Święta 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Łasku 2019
›  Jaka przyczepa na budowę? Prace budowlane dla początkujących
›  Globalny koncern tytoniowy otwiera w Warszawie kolejną inwestycję
›  W dzienniczkach uczniów dominują negatywne uwagi
›  Czwarta rewolucja przemysłowa daje branży spożywczej szanse na rozwój
›  Kobiety pracujące jako hostessy są narażone na liczne nadużycia
›  Wypożyczalnia Sklep Przyczep Samochodowych do 750 KG w Łasku
›  21 dużych inwestycji zmieni komunikację w Warszawie
›  Prawie 60% Polaków nie wie, jak radzić sobie z długami
›  Nowy rząd będzie się musiał zmagać ze spowolnieniem gospodarki i inwestycji
›  37% polskich start-upów pracuje nad przynajmniej jedną przełomową technologią
›  Powstanie platforma ułatwiająca sprzedaż firm oraz franczyz
›  Pasy transportowe z napinaczem do mocowania dużych ładunków
›  Przyczepa Kempingowa: Wynajem łódzkie. Oferty na wakacje!
PRZYCZEPY
Popularne przyczepy samochodowe Neptun 17/Listopad/2019 (14:51) w serwisie PrzyczepyMarter.pl
Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY NORDICA//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N13-263 2 kps [GN156]

  Cena brutto (z VAT) 6280.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rtr resor [GN192]

  Cena brutto (z VAT) 3130.00 PLN
  3 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 2 rt [GN149]

  Cena brutto (z VAT) 3550.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-210 rt [GN213]

  Cena brutto (z VAT) 2480.00 PLN
  2 produkty dostępne
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-305 multi PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PLATFORMY//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-305 multi [GN152]

  Cena brutto (z VAT) 3300.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 ptw [GN104]

  Cena brutto (z VAT) 2450.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 ptr resor PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PRATIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-202 ptr resor [GN166]

  Cena brutto (z VAT) 2500.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Podłodziowa N13-20 navy PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY PODŁODZIOWE//SKLEP

Neptun Przyczepa Podłodziowa N13-20 navy [GN231]

  Cena brutto (z VAT) 5950.00 PLN
  Brak na stanie
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY TRAILWOOD//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-253 tw [GN115]

  Cena brutto (z VAT) 3200.00 PLN
  1 produkt dostępny
Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt PrzyczepyMarter
NEPTUN PRZYCZEPY RUSTIK//SKLEP

Neptun Przyczepa Samochodowa N7-263 rt [GN158]

  Cena brutto (z VAT) 2780.00 PLN
  1 produkt dostępny
Przyczepy Auto Części Wydarzenia Biznes Prawo jazdy Sport Blog Black Friday 2019 Forum motoryzacyjne
English Deutsch Français Italiano Nederlands Český Svenska Română 中文 Türkçe
Polityka prywatności Regulamin serwisu Mapa serwisu Kontakt
YouTube Facebook PrzyczepyMarter
© 2019 PrzyczepyMarter.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Sklep PrzyczepyMarter.pl
95-082 Przygoń, Łąkowa 3, gmina Dobroń, Łódzkie
Telefon: +48 696 426 746 • E-mail: blog@przyczepymarter.pl

Sklep motoryzacyjny PrzyczepyMarter jest autoryzowanym dystrybutorem i dealerem przyczep samochodowych marki Neptun, Sorelpol produkowanych przez firmę Sorelpol Sp. z o.o. z głównym biurem w Warszawie. W punkcie handlowym w centralnej części województwa łódzkiego znajduje się cała gama lekkich i ciężkich przyczepek samochodowych jednoosiowych oraz dwuosiowych, o bardzo zróżnicowanej charakterystyce przystosowanej do codziennej pracy z ciężkimi i wielkogabarytowymi towarami. Blog i jednocześnie sklep PrzyczepyMarter.pl został opracowany na potrzeby klientów poszukujących dobrej i taniej przyczepki samochodowej. Serwis internetowy o przyczepkach, samochodach i przyczepach kempingowych zawiera szeroki zakres praktycznych informacji publikowanych w różnych wiadomościach online.
Black Friday 2019: Wyprzedaże i Promocje →
PrzyczepyMart
er
Konto @  Forum ⚒ Menu ☈